Vlaamse menners klagen over overschot aan wandelpaden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse menners klagen over overschot aan wandelpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 05:45

www.nieuwsblad.be

De vereniging Weg...weg...wegen protesteert tegen de manier waarop de gemeenten in de Westhoek omgaan met hun veldwegen/voetwegen. 'Straks is er alleen nog plaats voor heilige koeien', luidt het.

De uitbreiding van de wandelmogelijkheden via de knooppuntennetwerken in de Westhoek en Frans-Vlaanderen is enkel goed voor de wandelaars. Zij worden op alle mogelijke manieren in de watten gelegd, maar dat is een doorn in het oog van ruiters en menners die met paard en kar of koets de regio willen doorkruisen. Gilbert Spenninck van Weg...weg...wegen, menner in hart en nieren, is er niet over te spreken. 'Het openbaar domein wordt 'bijna privé' afgesloten en is een toeristennetwerk geworden, een achterbaks onderonsje voor zwerftoeristen. Het wandelnetwerk is een listig spel gevormd door de Heilige Drievuldigheid Westtoer-Vlaamse Landmaatschappij-Natuur en Bos, in samenwerking met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Heuvels en tegendraadse gemeentebesturen. Openbare gronden, wat veldwegen toch zijn, worden zomaar weggeschonken aan geliefde aanpalenden en ter compensatie worden wandelgronden aangekocht met belastingsgeld. Het wandelnetwerk is een goocheltruc waar weldra nog enkel plaats is voor heilige koeien en wandelheiligen.'

Filip Boury van de provincie heeft begrip voor het standpunt van Gilbert Spenninck. 'De menners staan inderdaad wat in de kou. Zij willen ook gebruik maken van onverharde wegen, maar die zijn niet onuitputtelijk. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt. Voor de ruiters hebben we alvast goed nieuws. Er komen nieuwe ruiterpaden in Heuvelland, zodat er een verbinding wordt gemaakt tussen de Rodeberg en het provinciaal domein de Kemmelberg. Op die manier proberen we een luswandeling te creëren.'

De problematiek van de menners hangt voor een stuk ook samen met de problematiek van de quads. Omdat die gemotoriseerde tuigen de onverharde wegen kapot rijden, worden die wegen soms afgesloten. Maar dan kunnen ook de menners met hun koetsen niet meer door.

'Er is daardoor ook een aarzeling bij de overheid om paden open te stellen voor menners. Maar ze zijn een groeiende groep. Er zal mee rekening moeten worden gehouden', zegt Filip Boury nog.

keonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 05:53

ik zie dat hier bij ons ook borden met verboden en dan een quad er op en auto,en dan rij je verder met de koets en stuit je op een paal of steen.meestal kan ik er toch nog door met mijn pony wagen(dus een quad ook).ik vind dit erg jammer.hoop dat ze er wat mee doen of dat ze paden speciaal aanleggen voor quad gebruikers want die willen ook ergens kunnen rijden,zodat onze paden gewoon open gaan en we lekker kunnen mennen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:16

Cayenne schreef:
De problematiek van de menners hangt voor een stuk ook samen met de problematiek van de quads. Omdat die gemotoriseerde tuigen de onverharde wegen kapot rijden, worden die wegen soms afgesloten. Maar dan kunnen ook de menners met hun koetsen niet meer door.

Die quads zijn zo te lezen overal een probleem. Ik begrijp heel goed dat mensen met zo'n ding ook hun vertier zoeken, maar omdat zij net zo min ergens ruimte hebben (althans hier in het bos niet) worden ze als ordeverstoorders gezien en problematisch.
Zelf heb ik er geen moeite mee als ik met de menwagen een quad moet passeren; ben er nog nooit eentje tegengekomen die op volle snelheid passeerde.
Geef elkaar de ruimte en dan vallen de problemen denk ik wel mee.
Maar als we alles in kadertjes gaan plaatsen; 'dat is jouw pad en dat het jouwe' en 'ja sorry, maar zij eruit, dan helaas jullie ook eruit', dan gaat dat tot steeds meer irritatie leveren.

Gelukkig denkt onze gemeente nog redelijk mee en hebben ze de bospaden hier met speciale mendoorgangen afgesloten voor gemotoriseerd verkeerd, maar kunnen wij met de menwagens (na wat oefening) er zo in en uit.

Het natuurgebied hier wordt een ander probleem omdat de begrazing steeds groter wordt, en ze er op en duur hengsten in willen zetten. Dan lopen we met onze merries voor de wagen en onder de man hele andere risico's natuurlijk; dus voor ons ruiters/menners is dit nu wel een vorm van 'ons weren' en we zijn dan ook volop bezig (oa met KNHS) om hier een stokje voor te steken :o

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:42

Vooral in t'heuvelland,veel gezien,de quads maken er een sport van,om de barriere te omzeilen,links of rechts tegen de heuvelflank,of door een dijk,of door het pas gezaaide veld.
met de koets sta je vast,en dat resulteerdt meestal in terplaatse uitspannen.
Hier in Hongarije,hebben we dat probleem in het totaal niet.
je kan hier bij wijze van spreken vanuit waar ik woon,aan de servie/croatische grens,zonder problemen ,met de koets ,over de zand/veldwegen,tot in Budapest rijden.
Hekkens zijn hier onbestaande.
En een quad,dat is hier niet toegelaten op de openbare weg.
Hier kom je wel ander verkeer tegen,in de vorm van auto's ,boerenkarren in enkel of tweespan,en tractors.
Nu,de hongaren zijn paardevolk,en zelf de modernere tractorboeren,kennen nog paarden,en leggen de boel stil
,als je met de koets,of bereden afkomt.

Gilbert Spenninck is nog een menner van de oude stempel,hij kwam vroeger aangespannen in twee dagen van Westouter naar Moere,om er een CAB te rijden,en dan in twee dagen terug.
Hij is de oprichter en bezieler van de vzw trage wegen,en weg weg wegen.
Er moet in vlaanderen iemand durven in het verweer komen.
Mensen,als je een bepaalde veldweg neemt,dan zou je nu en dan eens een foto moeten nemen,met een krant,met goed zichtbare datum ,naast het paard,of de koets.
na verloop van tijd,kan je dan een Cervitude(een vast recht) bewijzen!
en door de krantdatum,gespreid over 5 jaar,heb je een sterk argument,om een veldweg open te houden voor het paardenverkeer..
Zelf woonde ik vroeger aan de Handzamedijk te Beerst -Diksmuide,en ik huurde de eerste en de laatste 250mtr van de dijk,en gaf een schriftelijke toestemming,aan de ruiters en menners,om de landerijen te gaan bekijken.
Waters en bossen heeft me 5x voor het gerecht getrokken,en het is geresulteerd,dat het nu sedert 1 jaar volledig open is,voor de ruiters en menners,2,5km verhard,en 1 straat oversteken,en dan 2km onverhard.
groeten,Dirk
http://www.luckysranch.eu

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:28

@Isapaardje; t.a.v. Herperduin: ik heb 3 jaar geleden hier al rondgelopen met iemand van de knhs en alle problemen uitgelegd. Uiteindelijk doen ze niets en leggen het probleem terug bij de gem. Oss. Er komen alleen maar meer quads, motoren, hekjes en stroomdraad bij. Verspilde moeite. Wat mij betreft is de glans van een ontspannen bosrit er wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:56

Vlakbij pension zijn er talloze veldpaden en gasbaantjes waar je met paard mooi doorheen kan (voor een koets is het soms maar nipt). Toch mag je er absoluut geen gebruik van maken omdat ze in natuurgebied liggen, maw, enkel voor wandelaars en fietsers. Waarom? Omdat ze vinden dat ruiters en menners de baantjes "stukrijden". En de traktoren die die banen ook gebruiken als aangelanden niet dan?

Andere wandelpaden worden omgezet in paden voor mountainbikers. Mooi, ook deze mensen gunnen we hun plezier, maar dan worden de paden ook alweer versmald zodat je er ook te paard niet doorheen kan; nipt per fiets.

Of een boer zet grofweg een hek + omheining over een veldbaan die naast zijn stuk land loopt enzet er koeien op, en een dik slot op de poort. Baantje foetsie!

Mountainbikers, fietsers en boeren hebben hier vaak voorrang. Zolang er geen massaal protest is, doet de gemeente niets. In je uppie protest aantekenen levert niet veel op tegen zo'n wegje, integendeel. vaan gaan buurtbewoners het steunen "omdat dat toch veel rustiger is dan al die stinkpaarden over straat"...