Man wil in beslag genomen paarden weer terug hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Man wil in beslag genomen paarden weer terug hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 14:38

http://www.rtvoorst.nl

De eigenaar van 22 in beslag genomen paarden in Aadorp heeft voor de rechter geprobeerd zijn paarden terug te krijgen.

De dieren zijn in juni bij hem weggehaald, omdat hij ze niet goed zou verzorgen. De hoeven van de dieren zouden niet zijn gekapt waardoor ze veel pijn zouden lijden. De man verkoopt bloed van zwangere merries aan de farmaceutische industrie. Volgens het openbaar Ministerie geeft dat aan dat de man de dieren alleen maar heeft voor het geld en er zo weinig mogelijk kosten aan wil hebben. De eigenaar bestrijdt dat. Hij wil er wel geld aan verdienen, maar geeft ook veel om het dierwelzijn.

Daarnaast beweert hij dat de hoeven er wel goed uitzagen. De rechtbank doet volgende week uitspraak. Vermoedelijk in september volgt de strafzaak tegen de man. Justitie wil behalve een straf ook dat de man opdraait voor de kosten van inbeslagname en de opvang en herhuisvesting van de dieren.

Klik hier voor een filmpje.

Verwant artikel:

[VN] Tweeentwintig paarden in beslag genomen in Aadorp
[VN] 'Paarden uit Aadorp zijn ten onrechte in beslag genomen'

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:45

Van de paarden op de film kan ik niet veel zeggen. Maar neem aan dat de in beslag genomen paarden uitgebreid op film gezet zijn en gefotografeerd. Die beelden zal de rechter meenemen en oordeel vellen neem ik aan.

Kijk dat hij het bloed verkoopt, geeft in principe niets. Mijn bloed ging ook naar andere doeleinden toen ik nog donor was. Ben er niet slechter van geworden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:57

Moeilijk oordelen over de paarden. Zo op eerste gezicht op filmpje geen horror>

En Bloed afstaan heb ik nog niet zn moeite mee. Dat het geld opleverd..tja hij moet iets terug verdienen van de kosten van fokken enz. Daarbij...doen handelsstallen niet hetzelfde op een andere manier geld verdienen eraan? Springwedstrijden rijden en verkopen enz? Ook geld verdienen. Doen zij het ook allemaal voor het geld? Denk niet dat het genoeg opleverd om van te bestaan en dat het soms net de kosten van alles afdekt.

En dat paarden daarvan lijden? Nee niet echt als je niet met 10 liter tegelijk leegtrekt enz. Geef zelf ook weleens bloed ga ik ook niet slechter van worden.

bles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:26

Wat dat bloed betreft helemaal mee eens.

Alleen waar gaat het nu eigelijk om.
Er zijn 2 veeartsen en een hoefsmid die bij de inbeslag name waren.
Deze zeggen alle 3 dat er niks aan de hand is.

Wat is dan het probleem?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:33

Geen idee, we kennen het èchte verhaal niet. Dat zal de rechter wel ter ore komen/zien en zijn uitspraak over doen. Als het idd allemaal ten onrechte is gebeurd dan hebben de inbeslagnemers (LID/AID?) iets uit te leggen lijkt me.

musinge

Re: Man wil in beslag genomen paarden weer terug hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:35

Heb gehoord van een AID-er dat de inbeslagname niet door hun was gedaan, maar door de dierenpolitie

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:01

Verkoop van bloed van drachtige merries? En wat doet hij dan met de veulentjes? Wordt daar dan serieus mee gefokt of loopt er op zo'n bedrijf een oversexte pony rond? Mischien een beetje suf van me hoor maar vind het helemaal niks.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:05

welke dierenpolitie???

Die zijn nog in oprichting schijnt....

Op de filmpjes is totaal niets bijzonders te zien. Als deze dieren al in beslag genomen worden.... Dan kan half Nederland binnenkort een bezoek verwachten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:08

JJane schreef:
Verkoop van bloed van drachtige merries? En wat doet hij dan met de veulentjes? Wordt daar dan serieus mee gefokt of loopt er op zo'n bedrijf een oversexte pony rond? Mischien een beetje suf van me hoor maar vind het helemaal niks.

Bloed van drachtige merries etc kan gebruikt worden voor medicijnen en andere doeleinden.

Veulens zullen verkocht worden zodra dit kan. Niets mis mee overigens. vergeet niet dat zonder bepaalde bestandsdelen uit bloed er bepaalde belangrijke medicijnen niet gemaakt kunnen worden. Ook al zou deze man de veulens direct naar de slacht doen... Dan nog.. als de dieren een goede verzorging hebben en niet te kort komen dan is er geen verschil tussen een kalf of een veulen.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:47

Kijk even op het tweede topic in de OP, daar zie je de foto's van inbeslagname...

Je ziet dat ze niet aan de dikste kant zijn en bij een paard zie je een klein beetje lange hoeven...
Snap het niet, hoop dat die man ze weer terug krijgt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:53

Als alle paarden in NL die er zo uitzien als de ponies die op dat filmpje worden meegenomen dan krijgen ze het behoorlijk druk in de opvang 8)7
Er zal wel ergens een achterliggende ruzie zijn die nu over de rug van die ponies wordt uitgevochten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:07

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een bericht moeten verwijderen. Het is absoluut niet de bedoeling om hier namen van hoefsmeden (of andere partijen in deze kwestie) openbaar te maken en ook niet om deze mensen met de grond gelijk te maken.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:59

Ben ook benieuwd hoe dit af gaat lopen.
In het filmpje zag ik ook geen rare dingen.......