Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 15:53

www.horses.nl / www.horsetalk.co.nz

Een paard dat deelnam aan de Cheyenne Frontier Days rodeo, dat op 22 juli van start is gegaan in de Amerikaanse staat Wyoming, moest worden ingeslapen. Het vierjarige paard genaamd Check Mate is zondag tijdens de rodeo aan zijn rug geblesseerd geraakt en kon niet meer worden gered.

In 2009 moest er tijdens hetzelfde evenement ook al een paard, genaamd Strawberry Fudge, worden ingeslapen.

De Cheyenne Frontier Days duren tot zondag 31 juli.

Squawk

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:56

Check mate: in een positie waarbij 'de koning' niet meer te redden is..hoe toepasselijk.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:02

Erg zonde van zo'n jong dier.......

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:32

_Veronique_ schreef:
Check mate: in een positie waarbij 'de koning' niet meer te redden is..hoe toepasselijk.

Je haalt me de woorden uit de mond...

Zonde hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:46

Het is idd zonde, maar ongelukken gebeuren. De eigenaar van het dier zal er ook wel ziek van zijn. Goede bucking horses zijn heel veel geld waard...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:51

Geld..daar draait het om inderdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:00

Yep, om de eer alleen gaan er niet zoveel op hoog niveau sporten. Ook een rodeo organisatie, een rodeo ruiter, paardeneigenaar en alle mensen die erbij betrokken zijn, kunnen niet alleen van lucht leven.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:09

Nee dat begrijp ik ook zeer zeker wel. Weet ook best dat het niet alleen binnen de rodeo zo gaat maar binnen elke discipline. Alleen erg jammer dat het paard, waar het immers om draait, op de achtergrond blijft. Er wordt eerder gekeken naar het geld, dan het welzijn van het paard. In mijn ogen ben je dan verkeerd bezig en geef je niet om echt om de paardensport. Maargoed daar gaat dit topic niet over dus bij deze zal ik er niet over doorgaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:14

Ik zat al te wachten over een opmerking over het paardenwelzijn, en ik bespeur enig gebrek aan kennis over met name het paardenwelzijn en de controle daaromtrend tijdens de rodeo in dit topic. Ik zou je daarom ook willen adviseren wat eerder geplaatste topics over het fenomeen "rodeo" en de daarbij behorende controles over het paardenwelzijn door te lezen.

Ik zal ze voor het gemak even hier neerzetten, misschien zouden ook degenen die na mij nog gaan reageren zich daar eerst even in kunnen verdiepen, voordat we hier weer dezelfde discussie krijgen?

[VN] Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

En speciaal over de Bucking Horses

[WN-AM] Rodeo discussie
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-07-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:17

Aah wat zonde zeg!
Die beesten zijn zoveel waard... paar jaartjes in de rodeo en dan lekker genieten van hun welverdiende rust op een enorme ranch met 100derden HA land.

Vind het altijd zo mooi om te zien...Respect voor die dieren...
Die paarden, als de bel gaat stoppen ze met bokken en zijn ze rustig...
Maar ohhhh zodra je ze achter dat hek zet... bambambambam gaan ze los!
Die dieren concentreren zich maar op één ding... wat ze geleerd hebben... bokken...

Typische goeie rodeo's en niet die onbenullige armelanden-shit waar de dieren als grof vuil worden behandeld.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 26-07-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:17

ach er overlijden iedere dag jonge paarden, snap niet dat ieder dood paard voornieuws moet zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:18

Michael1104 schreef:
ach er overlijden iedere dag jonge paarden, snap niet dat ieder dood paard voornieuws moet zijn...

Het is meteen voorpaginanieuws als het tijdens een rodeo gebeurt.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:26

Jolliegirl schreef:
Typische goeie rodeo's en niet die onbenullige armelanden-shit waar de dieren als grof vuil worden behandeld.

:= :+

Sterkte voor de eigenaren van dit dier..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:46

Cassidy schreef:
Ik zat al te wachten over een opmerking over het paardenwelzijn, en ik bespeur enig gebrek aan kennis over met name het paardenwelzijn en de controle daaromtrend tijdens de rodeo in dit topic. Ik zou je daarom ook willen adviseren wat eerder geplaatste topics over het fenomeen "rodeo" en de daarbij behorende controles over het paardenwelzijn door te lezen.

Ik zal ze voor het gemak even hier neerzetten, misschien zouden ook degenen die na mij nog gaan reageren zich daar eerst even in kunnen verdiepen, voordat we hier weer dezelfde discussie krijgen?

[VN] Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

En speciaal over de Bucking Horses

[WN-AM] Rodeo discussie

Bovenstaande topics veranderen niks aan de mening dunkt mij.

Bucking horses, het woord alleen maar al... Fokken op bokken... geloof je het zelf nog?
Is als beren fokken op dansen. Volledig onzin, en niet natuurlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:56

Jellie schreef:
Jolliegirl schreef:

:= :+

:=
Ik weet echt even niet hoe ik het anders moet verwoorden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:59

Vienna2007 schreef:
Bovenstaande topics veranderen niks aan de mening dunkt mij.

Bucking horses, het woord alleen maar al... Fokken op bokken... geloof je het zelf nog?
Is als beren fokken op dansen. Volledig onzin, en niet natuurlijk.

Wat een vergelijking weer, briljant! Een beer danst niet instinctmatig. Bij een paard zit het instinct er van nature in om een vreemd gewicht van zijn rug af te krijgen. Dat instinct zit er bij sommige paarden zo diep in, de bokreacties zo groot, dat het dier wordt geselecteerd op het bokgedrag. Blijft hij dit bokgedrag vertonen en zwakt dit niet met de loop van de tijd af, heb je een knaller.
Een paard dat geen bokgedrag in zich heeft, gaat dit niet laten zien. Ook niet met de strap in zijn lies.
Paarden de hoog bokken en blijven bokken, worden gericht gefokt. Er zijn bloedlijnen van bucking horses, geloof het of niet. Net zoals wij springpaarden hebben, en dressuurpaarden, en racepaarden, en dravers....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-07-11 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:00

Als ik mijn pony een strap in zijn lies zou doen zou hij eens omkijken en daarna gewoon doorvreten gok ik := :=
Bokken? Wat is dat.....

Cas, Er zijn altijd mensen die blijven hun mening behouden, hoe je het ook went of keert....
Let go....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:04

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:08

Afscheid van een 23 jarige merrie, bucking horse bij de rodeo.
De cowboy's hebben respect voor deze merrie en nemen dan ook de hoed voor haar af.
Heeft 17 veulens gegeven, aan het eind komt een 6 jarige dochter van haar de ring in.

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:10

Dat vind ik nou typische gevallen van eigen schuld. Die mensen kiezen zelf voor deze sport en zijn zich er (neem ik aan) ook van bewust wat de risico's zijn. Zo niet, dan na die gebeurtenissen wel.

Mijn doel was tevens ook niet om een discussie te starten, die zijn er al zat. Maar de opmerking over dat deze paarden veel geld waar zijn, lokt dit ook wel een beetje uit ;)

Ik voel ook niet de behoefte om er verder op in te gaan. Welles-niettes verhaal :evaw:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:12

Een paard wat veel geld waard is laat je niet verrotten ;) wordt dus zeer goed voor gezorgd.
En na hun buckingperiod worden ze ook niet verkocht maar gaan als fokmerrie verder on the farm.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:13

Ik doel ook niet op het verrotten ;) Whatever..eindeloze 'discussie'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:15

Nee, leg dan uit waar je wél op doelt?
Niet je hoofd in het zand steken als er een beetje discussie op gang komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:16

Jolliegirl schreef:
Cas, Er zijn altijd mensen die blijven hun mening behouden, hoe je het ook went of keert....
Let go....

Iedereen mag van mij zijn mening houden, maar als deze mening is gebaseerd op verkeerde informatie en men niet bereid is om meer informatie tot zich te nemen, dan gaat het nergens over....
Zorg dat je je informeert, bekijk het van alle kanten, ga geen voorbarige conclusies trekken, ga geen dingen aannemen. Doe research en stoel daar je mening op. Dan is een mening gefundeerd en geen dom gezwets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:20

_Veronique_ schreef:
Dat vind ik nou typische gevallen van eigen schuld. Die mensen kiezen zelf voor deze sport en zijn zich er (neem ik aan) ook van bewust wat de risico's zijn. Zo niet, dan na die gebeurtenissen wel.

Verklaar je nader, wat bedoel je met "dat"? Een cowboy moet voor de competitie 8 seconden in het zadel blijven zitten. Dan gaat er een bel, en als er een andere ruiter in de buurt is, kan hij met behulp van die ruiter zonder val van het paard komen. Lukt je dat niet, dan val je, en die grond geeft niet mee. Zoals je ziet krijgen de ruiters de nodige klappen in de rug. Ze hebben bodyprotectors aan, en bescherming voor de nek.

Een professional rodeoruiter, en ja, sommigen maken daar hun werk van, weer precies wat voor risico hij loopt. Daar heeft hij geen "eigen schuld" reactie van een forum in Nederland voor nodig....