Nederland voorloper van paardenwelzijnsonderzoek in Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederland voorloper van paardenwelzijnsonderzoek in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:51

http://www.horses.nl

Nederland heeft als het om welzijn van paarden gaat een sterke wetenschappelijke basis en een goed georganiseerd opleidingskader, dat in veel landen als voorbeeld wordt gezien. Het is dan ook logisch dat het congres van de International Society for Equitation Science (ISES) dit jaar in Nederland wordt georganiseerd.

Op 26 oktober 2011 wordt het congres in de lounge van Hotel van der Valk (Eindhoven) geopend. De volgende 3 dagen wordt het congres gehouden bij Academy Bartels (Hooge Mierde).

De eerste twee dagen worden gevuld met hoogstaande presentaties. Hierin worden de meest recente onderzoeksresultaten op paardengebied gepresenteerd. De derde dag, zaterdag 29 oktober, wordt samen met het Global Dressage Forum georganiseerd. Deze dag richt zich op de praktijk. Tijdens deze dag wordt gezocht naar aanknopingspunten voor een betere samenwerking tussen wetenschap en (top)sport. Dit gebeurt door middel van workshops, paneldiscussies en demonstraties. Het Global Dressage Forum vindt aansluitend aan het ISES congres plaats. Voor dit drie daagse congres is er nog een extra dag voor geïnteresseerden, waarin de onderwerpen op een toegepaste manier wordt gepresenteerd, met medewerking van velen die ook op het congres zelf aanwezig zijn.

Tot 1 augustus zijn de kaarten voor dit congres goedkoper (Early bird). Organisatoren van dit congres zijn o.a. Kathalijne Visser (Wageningen UR); Machteld van Dierendonck (ER & RUU), Fenna Westerduin (NHK) en Mirella van Leeuwen en Gijs Bartels (Academy Bartels).
De voertaal van deze dagen is Engels.

Klik hier voor meer info.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:48

Roep het vooral hard, dan gelooft de NL ruiterij het zelf....
Verder niemand.

Datzelfde NL staat ook voorop in het beeld over paardendwingers.
Door hard ontekennen gelooft de NL ruiterij dat dan weer net zo hard niet.

Datzelfde NL heeft de hoogste paarddichtheid in het dichtsbevolkte Europese land met ook nog eens de meeste ongeschikte bodem.
Dat NL de veel rapporten produceert dat het met leed wel meevalt is niet zo verwonderlijk. Niet bepaald een ethisch schoolvoorbeeld echter -O-

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:24

Nederland voorloper??? Serieus? :P
Of we nu voorlopen qua onderzoek of niet, veel gebieden (of stallingen) zijn totaal ongeschikt voor het houden van paarden, dus wat het onderzoek ook aantoont (hoe betrouwbaar is dat eigenlijk..), het kan toch nooit tot een echt goed constructief beleid komen waar de paarden beter van worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:51

_O- _O- Zo'n goeie grap heb ik nog nooit gehoord.

Zolang er hier nog steeds paarden worden opgehokt in hokken van 3x3 en het toegestaan is een paard alleen op een weidje te houden hoort nederland wat mij betreft onderaan de lijst.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:57

Tja...... ze zullen het allemaal best wel weten in NL, of in elk geval diep van binnen best wel weten hoe het zou moeten ;) , maar helaas zie ik nog teveel ellende om me heen (paarden die te lang opgesloten staan bv). ;(

malloesje

Re: Nederland voorloper van paardenwelzijnsonderzoek in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:42

Ik denk ook de paarden het in NL echt heel slecht hebben, ik zie alleen maar te magere paarden in te kleine paddocks waar ze ook nog eens alleen staan :n . Ze worden ook nog eens met bit gereden en er zitten hoefijzers onder. Echt onverantwoord... Moge duidelijk zijn dat dit sarcastisch bedoeld is.

Volgens mij valt het best mee met de paarden in NL en hebben ze het gemiddeld best goed hier. Wat betreft sport en fokkerij komen we met de wereldtop mee. Ze zien er vaak gezond en tevreden uit al snap ik ook dat dat geen peiler is/kan zijn. En dat we met zijn allen voortdurend het welzijn onder de aandacht moeten houden :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:19

Citaat:
Organisatoren van dit congres zijn o.a. Kathalijne Visser (Wageningen UR); Machteld van Dierendonck (ER & RUU), Fenna Westerduin (NHK) en Mirella van Leeuwen en Gijs Bartels (Academy Bartels).

Telkens hetzelfde cirkeltje namen. Een aantal van deze groep had bedacht dat 4 uur per dag in met een maatje samen buiten in een paddock het absolute minimum was. Omdat ze niet hard durven te zeggen dat het écht anders moet, zeiden ze dit maar in de hoop dat het stapsgewijs gaat verbeteren. Missie mislukt. De ruiterij heeft nu aangenomen dat vier uur per dag in een paddock prima is voor je paard. Dat er nog een 'maar' aanzat is nooit aangenomen.

4 uur per dag met een vriendje los rondlopen is het absolute minimum waarop een paard nog nét niet geestelijk doordraait.

Zolang deze groep niet keihard met een vuist op tafel slaat en duidelijk maat wát er mis is in de paardenwereld, zal de boodschap niet aankomen. Zachte heelmeesters........

Om nog maar niet te spreken van wat de KNHS haar juryleden leert mooi te vinden op wedstrijden 8)7 :x

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:23

Er wordt volgens mij gesproken over de wetenschap en het opleidingskader, niet of het paard van boer Piet goed verzorgd wordt en het paard van Penny wel minstens vier uur buiten komt?
Raar dat de meeste reacties hier totaal niets te maken hebben met het artikel, maar meer over het doordraven op aloude stokpaardjes gaat.

Het lijkt mij in ieder geval zeer interessant, ik ga zeker proberen erbij te zijn!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:27

Stom dat er in NL zelf dan weinig met die wetenschap gedaan wordt...
Ondanks de grote kennis over welzijn zijn we qua uitvoering echt géén voorbeeld :x

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:06

Anderzijds..... ergens moet een start zijn.
Zolang de 24/7-paarden-mensen alleen maar met negatieve reacties komen, zal er te weinig overtuigd worden.

Een leerproces is aai-sla-aai. Bestaande situaties kunnen niet met een druk op de knop in een kort tijdsbestek compleet veranderd worden.
Daar gaat een proces aan vooraf. En wellicht heef NL dit proces redelijk (wetenschappelijk) ingezet?

Tuurlijk zijn er schrijnende zaken, maar er gebeurd ook veel goeds. Relativeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:16

Arabesk schreef:
Citaat:
Organisatoren van dit congres zijn o.a. Kathalijne Visser (Wageningen UR); Machteld van Dierendonck (ER & RUU), Fenna Westerduin (NHK) en Mirella van Leeuwen en Gijs Bartels (Academy Bartels).

Telkens hetzelfde cirkeltje namen. Een aantal van deze groep had bedacht dat 4 uur per dag in met een maatje samen buiten in een paddock het absolute minimum was. Omdat ze niet hard durven te zeggen dat het écht anders moet, zeiden ze dit maar in de hoop dat het stapsgewijs gaat verbeteren. Missie mislukt. De ruiterij heeft nu aangenomen dat vier uur per dag in een paddock prima is voor je paard. Dat er nog een 'maar' aanzat is nooit aangenomen.

4 uur per dag met een vriendje los rondlopen is het absolute minimum waarop een paard nog nét niet geestelijk doordraait.

Zolang deze groep niet keihard met een vuist op tafel slaat en duidelijk maat wát er mis is in de paardenwereld, zal de boodschap niet aankomen. Zachte heelmeesters........

Om nog maar niet te spreken van wat de KNHS haar juryleden leert mooi te vinden op wedstrijden 8)7 :x

Je verwachtte toch niet, dat er Bokkers worden uitgenodigd?

Ik vind het prima, dat er wettelijke kaders komen/zijn. Dan kan er op basis van een wet ingegrepen worden. Het zal allemaal nog niet voldoende zijn, dierenleed komt overal voor, dus ook in de paardenwereld en ook in Nederland. Ik ben "blij" dat er in Nederland iig een initiatief is genomen om het welzijn van paarden te verbeteren. Daar zouden een hoop landen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:33

In andere landen is het lang zo slecht niet, tenminste niet op zo'n grote schaal.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:43

Ik weet niet in hoeveel landen jij geweest bent of waar jij anders die informatie vandaan haalt, maar ik heb de hele wereld rond gereist en kan je vertellen dat jouw opmerking echt niet klopt. Er zijn enkele landen waar het beter is, een aantal landen waar het net zo is als in NL en het overgrote deel? Is er veel slechter aan toe!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 02:14

Mijn mening ging over "westerse" landen.
http://paardenwelzijn.info/index.php?id=161"
Ik vind hier voor veel landen al meer staan dan NL als richtlijnen geeft, en weet ook dat lang niet alle paarden in NL hieraan voldoen. Echter merk ik zelf wel dat er ook een groot verschil is in welk deel van NL je woont.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:54

Veel landen? Die paar die er staan bedoel je? En aan die regelgeving wordt ook in die landen niet voldaan, dat kan ik je verzekeren. Dus er zijn een paar landen die al iets van regelgeving hebben, maar in die landen worden die regels nog met voeten getreden, maar dat is jouw reden om te roepen dat het "in andere landen zo slecht nog niet is, tenminste niet op grote schaal"??
Joh, ga eerst eens wat rondkijken in andere landen voor je dat soort dingen roept, want in NL hebben paarden het niet slechter dan in Zweden, Duitsland of Noorwegen hoor!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:06

_Lot schreef:
Mijn mening ging over "westerse" landen.
http://paardenwelzijn.info/index.php?id=161"
Ik vind hier voor veel landen al meer staan dan NL als richtlijnen geeft, en weet ook dat lang niet alle paarden in NL hieraan voldoen. Echter merk ik zelf wel dat er ook een groot verschil is in welk deel van NL je woont.

Het lijkt misschien wel wat op dat lijstje, maar ook daar zie ik op staan bijv. bij Zweden max. 16 uur per dag in een stand. Of bij Noorwegen, de afmetingen waaraan een stand moet voldoen. IMO voldoet een stand uberhaupt niet aan de welzijnswet. Het lijstje van landen waar dieren (en paarden) het slechter hebben dan in Nederland is sowieso groter dan het lijstje van landen waar dieren het beter hebben.
Al zou dierenleed natuurlijk helemaal niet moeten bestaan, maar dat is een onhaalbare zaak.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:43

Inderdaad, en het feit dat er regels zijn voor stands wil zeggen dat dat nodig is omdat er nog veel paarden in een stand staan....