'Onze paarden zijn onze kinderen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Onze paarden zijn onze kinderen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 05:08

www.nieuwsblad.be

Patrick Zaman (56) uit Sinaai en Frank Van Laere (53) uit Overmere gaan met paard en koets naar bedevaartsoord Santiago de Compostela in Spanje. 'De eerste keer sinds 1675 dat dit vanuit Vlaanderen op die manier gebeurt', vertelt het duo. Sylvain Luyckx

De aanleiding voor de bedevaartstocht is dubbel. Zaman is maatwerker van beroep, Van Laere is bediende.

Beiden hebben een gezamenlijke geschiedenis.

'We kennen elkaar van De Bosruiters, een feitelijke mennersvereniging in Overmere', vertelt Zaman.

'We maakten al buitenlandse trips als ruiters naar de Mont Ventoux, Reims, Roemenië. Telkens voor een week tot een tiental dagen. Vorig jaar in september zijn we zo in de door een aardbeving getroffen Abruzzen in Italië beland. We zijn beiden paardenliefhebbers. Al een vijftal jaar zeg ik geregeld dat ik wel eens met paard en koets naar Compostela wou.'

Van Laere was meteen gewonnen voor het plan, maar heeft zijn persoonlijke redenen.

'Ten eerste voor het avontuur. Ten tweede zie ik het als een dankbetuiging omdat ik een levensbedreigende situatie overwon', vertelt Van Laere.

'In mijn hersenen werd een tumor vastgesteld en die moest dringend worden verwijderd. Mijn hersenpan is opengemaakt om de tumor weg te nemen. Nadien was ik langs mijn rechterzijde helemaal verlamd. Dat is stilaan gebeterd, maar de lange ruitertochten zijn niet meer haalbaar voor mij. Het is uit dankbaarheid dat ik dit allemaal kan navertellen dat ik met Patrick op bedevaart met paard en koets trek. Als we aan de zoektocht naar sponsorgeld achteraf nog wat overhouden, gaat de opbrengst naar Kom Op Tegen Kanker.'

Het parcours is al helemaal uitgestippeld.

Op maandag 1 augustus in de vroege ochtend vertrekt de recreatiekoets met vier paarden en twee menners vanuit Sinaai.

Na 21 dagen staat het gespan aan de voet van de Pyreneeën.

'Maar we trekken in totaal twee maanden uit voor de bedevaart', licht Zaman toe.

'We hopen eind september op onze bestemming te zijn. We pakken het redelijk ontspannen aan, met een minimum aan comfort. We hebben ons kampeermateriaal bij, wat niet wil zeggen dat we af en toe ons eens niet laten verwennen. Om de paarden wat rust te gunnen, nemen we onze elektronische afsluiting mee. Een stukje weide van een boer is genoeg.'

Het duo uit Sinaai en Overmere rekent op zijn Welsh pony's om de tocht tot een goed einde te brengen. 'We hopen met vier gezonde paarden te arriveren. Aan voedsel zal het hen niet ontbreken. Onze paarden zijn onze kinderen. Paarden moet je als vrienden houden en niet als knecht', vertellen Patrick Zaman en Frank Van Laere.

'We hebben alleen schrik om te worden overvallen, want je weet nooit wie er je pad kruist. We houden een dagboek bij, nemen foto's en achteraf schrijven we het verhaal van onze avontuurlijke tocht uit.'

Klik hier voor een foto.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:56

Zow dat word een pittige trip zitten op dat stuk toch flinke klimmen en zakkers in...heel veel succes en goede reis!!!

Ersina

Re: 'Onze paarden zijn onze kinderen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:41

Een hele goede reis Patrick en Frank! Wij gaan in augustus een rondreis maken naar de Pyreneeën en ik hoop dat ik de koets dan tegen kom. Kan ik leuke plaatjes schieten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:46

SorpresaKyra schreef:
Zow dat word een pittige trip zitten op dat stuk toch flinke klimmen en zakkers in...heel veel succes en goede reis!!!

inderdaad....en vergeet het zonnetje in frankrijk niet.
Daar kun je als mens al niet in lopen hoor.
Ik had een ander jaargetijde uitgekozen.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:34

Mooi verhaal.
Over de tolwegen is het al 1200 km, laat staan over de binnenweggetjes! Zonder rustdagen zullen ze dus gedurende 21 dagen zo'n 60 km per dag moeten afleggen in vooral heuvelachtig terrein !! Klinkt niet echt geloofwaardig en daarbij hebben ze ook nog schrik om overvallen te worden? Ondanks alles, veel succes toegewenst!!
HG.A3