Paardenfokker wil aanpak dodelijke gifplant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roel

Paardenfokker wil aanpak dodelijke gifplant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 08:30

bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/379013

LEUSDEN - Paardenfokker Brenda Mastenbroek uit Leusden wil dat er snel actie wordt ondernomen om giftige planten te te verwijden. Als haar paarden ervan eten raken ze verlamd en sterven ze een langzame dood.

De plant groeit gewoon tussen het gras en mag van de overheid niet meer chemisch bestreden worden.

De gemeente is bereid om met de paardeneigenaren te bespreken wanneer het beste moment is om te gaan maaien. Maar volgens paardenfokkers is maaien alleen niet genoeg.

Bekijk de reportage over de dodelijke gifplant via de link

reactie bij het artikel:
"Nederland slaat helemaal door in de regeltjes! Hele maratons worden omgeleid omdat er beschermde vogels broeden onder een brug waar ze overheen moeten lopen of er wordt iemand ingehuurd om het nest te verplaatsen! In Soesterberg staan legervoertuigen die verkocht kunnen worden maar die NIET verplaatst mogen worden omdat er een "zeldzaam" plantje onder groeit! Hele bouwprojecten worden stilgelegd omdat er oeverzwaluwen nestelen en nu dan zelfs giftige plantjes mogen niet bestreden worden terwijl er dieren aan dood gaan, het wordt steeds erger!"

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:38

Hoop dat er een plan komt, maar dat zal wel weer niet, de groenen vinden die gele bloemetjes in de berm zo leuk!
Hier in Belgie net zo'n probleem

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:03

Als nu iedere paardenhouder een brief naar de Gemeente stuurt om te vragenof ze de bermen meer willen maaien, dan komen de planten niet uit. Als ik mn land schoon houd en de gemeente niet, dan is het dweilen met de kraan open. Iedereen moet meewerken om het JJK uit te bannen.
Ik heb de gemeente al aangeschreven! Doe jij dat ook?

Ashley5760

Re: Paardenfokker wil aanpak dodelijke gifplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:06

Raar dat er niet vermeld word welke "plantjes"? Of ben ik scheel aant worden....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:14

Ik neem aan dat er op Jakobskruiskruid gedoeld wordt?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:21

Dacht ik ook maar die is toch niet beschermd?

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:33

Dit is het artikel zoals het in de Leusderkrant stond:

Citaat:
‘Bestrijd heermoes en Jacobskruid’
27-07-2011 09:59

LEUSDEN - Annet van den Hoeven van manege De Vier Hoeven aan de Fokkerstraat en haar buurvrouw Brenda Mastenbroek beklagen zich over de aanwezigheid van Jacobskruid en heermoes in hun weilanden. De twee planten zijn giftig en schadelijk voor paarden. De paarden van Mastenbroek zijn al ziek geworden nadat ze de planten opaten. ,,Verleden jaar hebben we al zitten mopperen en klagen, maar het groeit echt de spuigaten uit’’, vindt Van den Hoeven.

door John Spijkerman

Jacobskruid komt steeds meer voor in de Nederlandse wegbermen en natuurgebieden en in weilanden. Ook heermoes neemt toe. Beide planten zijn giftig voor paarden. ,,Het komt uit de bermen’’, vertelt Van de Hoeven. Door de wind worden de zaden verspreid. ,,Wij kunnen het niet te lijf gaan. Je mag het niet platspuiten.’’ Wat ze wel doet, is de planten eruit trekken, maar dat helpt niet veel. Zeker omdat de wortels soms meters diep in de grond zitten. ,,Er moet wat aan worden gedaan. Het moet worden verdelgd’’, vindt Van den Hoeven.’’
Maar onduidelijk is volgens haar wie er over gaat: het waterschap of de gemeente. ,, Wij worden van het kastje naar de muur gestuurd.’’ Het probleem wordt alleen maar erger, vindt ze. Dat heeft er mee te maken dat er tegenwoordig minder aandacht is voor onkruidbestrijding.
Volgens gemeentewoordvoerder Karin Blom kan de gemeente er weinig aan doen. ,,Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de grond.’’ De gemeente maait het stukje waar het om gaat, tweemaal per jaar. Chemische bestrijdingsmiddelen worden alleen gebruikt op verharding. ,,In overleg kunnen we het moment waarop er gemaaid wordt aanpassen, maar aan het aantal maaibeurten kunnen we niets veranderen.’’

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:41

Roel schreef:
bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/379013

reactie bij het artikel:
"Nederland slaat helemaal door in de regeltjes! Hele maratons worden omgeleid omdat er beschermde vogels broeden onder een brug waar ze overheen moeten lopen of er wordt iemand ingehuurd om het nest te verplaatsen! In Soesterberg staan legervoertuigen die verkocht kunnen worden maar die NIET verplaatst mogen worden omdat er een "zeldzaam" plantje onder groeit! Hele bouwprojecten worden stilgelegd omdat er oeverzwaluwen nestelen en nu dan zelfs giftige plantjes mogen niet bestreden worden terwijl er dieren aan dood gaan, het wordt steeds erger!"

Een beetje flauw dit aan te halen, terwijl verder blijkt dat de gemeente er best wat aan doen wil . Als de plantjes in de berm staan , zie ik eigenlijk niet wat het probleem is. De paarden lopen toch in de wei en/of krijgen eten op stal? We kunnen toch niet alles platspuiten wat giftig is voor een paard? Als milieuvriendelijke middelen nu niet niet baten, maar hier lees ik toch wat onwil.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:53

Ersina schreef:
Een beetje flauw dit aan te halen, terwijl verder blijkt dat de gemeente er best wat aan doen wil . Als de plantjes in de berm staan , zie ik eigenlijk niet wat het probleem is. De paarden lopen toch in de wei en/of krijgen eten op stal? We kunnen toch niet alles platspuiten wat giftig is voor een paard? Als milieuvriendelijke middelen nu niet niet baten, maar hier lees ik toch wat onwil.

Ooit gehoord dat ie plantjes dus zaden verspreiden? Dus als jij je weide vrij hebt van JKK en iemand in weitje naast je oid heeft wel JKK is de kans groot dat het zich verspreid naar jouw weide.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:12

Dus als ik alles JJK vrij heb en de gemeente of de buurman doet er niks aan, dan heb ik toch weer last van JJK. Iedereen moet meewerken om het te bestrijden! Als iedereen nu een brief naar de gemeente schrijft om te vragen meer te maaien, dan kan de bloem niet uitkomen of uitbloeien en het zaad verspreiden. Dus ook vragen aan de buurman of het persoon een stukje verderop!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:47

JKK kan niet tegen kunstmest. Gooi een flinke hand kunstmest rond de steel van de plant en leggen het loodje.
Overigens hebben wij hier weinig van die planten. Als ik ze wel meer ga zien ga ik toch echt lekker spuiten.