Op de Hynstedagen aan de Joute van der Meerweg in Sumar is zaterdagmiddag een vrouw gewond geraakt. De vrouw stond in het publiek en werd geraakt door een hek en een paard met sjees die omviel. Het paard viel waarschijnlijk om toen de menner het dier wilde laten inhouden door aan te teugels te trekken. De Fryske sjees raakte vervolgens het hek waarachter het publiek stond.
Na het ongeval zijn twee ambulances ter plaatse gekomen om eerste hulp te verlenen. De EHBO'ers van de Hynstedagen ontfermden zich als eerste over het slachtoffer in afwachting van het ambulancepersoneel. Het NK klavertje 3 werd vanwege het voorval afgelast. De overige kampioenschappen konden na afhandeling van het ongeval gewoon doorgang vinden.
Op de foto's bij het artikel, ziet het er helaas niet uit alsof het paard niets mankeerd. Misschien is het paard verdoofd, maar het ziet er zo op het eerste gezicht vrij levenloos uit. Wellicht krijgen we nog een update van een Bokker die daar aanwezig was?
Ik was daar aanwezig en het paard heeft er niks aan over gehouden volgens onze groom die het paard weer heeft begeleid naar de vrachtwagen. Het paard is waarschijnlijk onwel geworden door het inhouden waardoor de luchtpijp iets afgekneld is geweest waardoor ie uit balans raakte en is gaan slingeren en toen is ie tegen de dranghekken aan gekomen en zat er met een hoef in vast (dit is wat ik heb gehoord, was zelf op het parkeer terrein dus heb het niet gezien)
Kampioenschap klavertje 3 werd afgelast wegens dat het familie was van een van de rijders die daar aan mee zou doen, de rest is wel doorgegaan.
Ik was er vlak daarna ook bij. Mijn vriend had nog gesproken met iemand van de organisatie en zij zei ook dat het paard waarschijnlijk onwel was geworden door zuurstofgebrek..