Geen vergunning voor weide-afsluiting meer nodig in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen vergunning voor weide-afsluiting meer nodig in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:30

http://knack.rnews.be

Voor de bouw van een veilige weideafsluiting voor paarden geldt voortaan niet langer een bouwvergunning. De Vlaamse regering heeft daarvoor vrijdag het licht op groen gezet, meldt minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters. Vanuit de sector worden afsluitingen met dwarsbalken als de meest veilige beschouwd in plaats van prikkeldraad of schrikdraad, ongeacht of het om een professionele paardenhouderij gaat.

Tot op vandaag was voor afsluitingen met dwarsbalken een bouwvergunning nodig. Dat bracht volgens minister Muyters, die ook bevoegd is voor Sport, met zich mee dat de afsluitingen hier wel werden toegelaten en elders dan weer niet. "Hoewel het duidelijk is dat ze voor de veiligheid van de paarden de beste oplossing zijn. Deze wijziging vergemakkelijkt en stimuleert de plaatsing van de veilige afsluitingen", luidt het.

AriebrenJarig

Re: Geen vergunning voor weide-afsluiting meer nodig in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:37

Soms zijn de Belgen ook wel eens verstandig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:42

Och, belgie vond ik toch altijd al het land waar alles mag. Verrommeling van het landschap zijn ze daar ook niet bang voor gelukkig, dat is daar namelijk allang gebeurt. :')

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:45

Haha klinkt geweldig :P Zal ook wel wat uitzonderingen op zijn hoor :')
Schuilstallen hadden we zogezegd ook geen vergunning meer nodig.... Wou ik er een zetten mocht het niet omdat we al een schuurtje hebben. Daarin steek ik mijn paard echt niet hoor! Veeeel te klein, en donker. Die dingen staan er al 100 jaar! Hebben we hem toch maar beginnen bouwen zonder vergunning :P Blijters!

rienne

Tja hoeveel mensen zich daar aan gaan houden???

Ik woon zelf in BE maar zie maar weinig weilanden die net zo afgezet zijn als die van mij. Maargoed, ze controleren hier toch niks en als er niemand last van heeft kijken ze zeker niet en idd alles mag als er maar niemand last van heeft

GaelleS

Idd Rienne, en als je vraagt of ge iets moogt zetten mag het niet :P

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:48

Nou moet ik zeggen dat in Nederland de prachtigste gebouwen vaak niet mogen, en de meest lelijke dozen die men "Gebouw" durven te noemen, wel goedgekeurd worden... :P Over rommelig landschap gesproken...

Maar mooi dat er in België geen vergunning meer nodig is, dat maakt de keuze voor dit soort afsluitingen toch weer een stukje makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:51

Omheiningen met dwarsbalken zijn wel pokkeduur! Heb tijd terug offerte aangevraagd om eentje te plaatsen met het basispakket (2 platte dwarsbalken) + poort van 3,6 breedte. Moet ook trailer of traktor doorheen kunnen indien nodig. Kwam ik voor 62 are uit op zowat €10.000... was verdorie zowat de halve aankoopprijs van het hele stuk grond!

Dan zet ik toçch liever een omheining uit stroomdraad, maar dan wel in het groen. Even veilig, goedkoper en valt evenmin op in het landschap, of toch al minder dan dat witte gedoe.

En ivm schuilhokken... Als je buren erover gaan klagen of je zit in natuurgebied zit je nog altijd even dik in de miserie en kan je de boel nog steeds weghalen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:57

Gypsy schreef:
Och, belgie vond ik toch altijd al het land waar alles mag. Verrommeling van het landschap zijn ze daar ook niet bang voor gelukkig, dat is daar namelijk allang gebeurt. :')

_O- :))

maar fijn dat er zoveel mag, loopt Belgie ook eens voorop wat betreft prettige regelgeving +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:58

Zijn we voor een keertje toch eens goed in iets _O-

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:58

We hebben geen buren :P En het wordt niet midden in het weiland neergeplekt. Naast ons huis, verstopt achter bomen, als je passeert ga je er nauwelijks iets van zien. Ge zou al moeten weten dat er iets staat :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:08

och, ze meten hier toch met 20 maten en 30 gewichten.

In natuurgebied zijn ze normaal heel erg streng, maar mijn ex mag er alles: niet maaien maar direct paard het land in, een aanhangwagen heeft er een hele winter geparkeerd gestaan, omgevallen bomen ruimt hij niet op (dus die liggen op de stroomdraad), hij voer hooi bij of korrel, laat de paarden er rondlopen als het 1 modderpoel is zodat het kapotgelopen wordt, laat het klepelmaaien ook al is dat strikt verboden, plastic van hooibalen laat hij er gewoon open en bloot liggen (en je mag al niet bijvoeren). Hij laat er ook paarden van vrienden op rondlopen die dan niks van huur betalen aan natuurpunt maar aan hem, maw hij verdient er nog aan ook.
Bomen die hij moet kappen "verkoopt" hij aan anderen, en stopt het geld in z'n zak...

De verantwoordelijke wet ervan en ziet niets, hij is selectief blind :P maar oh wee als iemand verderop een creoolpaaltje de grond in slaat....

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:13

Varekaj schreef:
Omheiningen met dwarsbalken zijn wel pokkeduur! Heb tijd terug offerte aangevraagd om eentje te plaatsen met het basispakket (2 platte dwarsbalken) + poort van 3,6 breedte. Moet ook trailer of traktor doorheen kunnen indien nodig. Kwam ik voor 62 are uit op zowat €10.000... was verdorie zowat de halve aankoopprijs van het hele stuk grond!

Was dat hardhout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:19

Noors hardhout dacht ik. Is alweer enkele maanden geleden? Zat ook 20 jaar antirotgarantie op.

Vind een houten omhiening heel erg mooi en ook het veiligste maar om nou even de helft van de aankoopprijs van je stuk land te gaan dokken als extra aan een omheining, sorry, da's ook wel iets tveel van het goede.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:26

Gezien de prijs kan het bijna geen noors grenen zijn dat is een stuk goedkoper, in ieder geval bij ons wel

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:30

Varekaj schreef:
och, ze meten hier toch met 20 maten en 30 gewichten.

In natuurgebied zijn ze normaal heel erg streng, maar mijn ex mag er alles: niet maaien maar direct paard het land in, een aanhangwagen heeft er een hele winter geparkeerd gestaan, omgevallen bomen ruimt hij niet op (dus die liggen op de stroomdraad), hij voer hooi bij of korrel, laat de paarden er rondlopen als het 1 modderpoel is zodat het kapotgelopen wordt, laat het klepelmaaien ook al is dat strikt verboden, plastic van hooibalen laat hij er gewoon open en bloot liggen (en je mag al niet bijvoeren). Hij laat er ook paarden van vrienden op rondlopen die dan niks van huur betalen aan natuurpunt maar aan hem, maw hij verdient er nog aan ook.
Bomen die hij moet kappen "verkoopt" hij aan anderen, en stopt het geld in z'n zak...

De verantwoordelijke wet ervan en ziet niets, hij is selectief blind :P maar oh wee als iemand verderop een creoolpaaltje de grond in slaat....

hier in België moet je geen huur betalen aan natuurpunt als je een weide hebt van hun.
je moet ze juist goed onderhouden. :-)

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:36

Ik was hier (Belgie) ongeveer 800 Euro kwijt voor ongeveer 100 meter houten omheining met 2 platte dwarsbalken. Goed stevig hout en volledig geinpregneert met carboleeum, wat het hout duurzaam en mooi donkerbruin maakt. Wel zelf plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:37

Je jaarlijks lidgeld (€24 dacht ik) is je zogenaamde "huurgeld". Je moet immers lid worden als je weides ter begrazing wil toegewezen krijgen :)

Mijn ex daarentegen vraagt echter een kleine vergoeding maandelijks als een kennis zijn paard op die weides wil laten grazen. Mijn ex heeft 1 paard en heeft nu zo'n 4ha weide die hij ter beschikking krijgt. Elke weide die vrijkomt gaat ook rechtstreeks naar hem, iemand anders krijgt geen kans tenzij hij ze afwijst.
De verantwoordelijke speelt daarin mooi mee, die weet perfect hoe de vork in de steel zit maar ach, de weides worden toch netjes onderhouden? Dan zien we de "foutjes" wel door de vingers...

Natuurpunt betaald immers ook je omheining, je moet ze wel zelf plaatsen en als je de weide verlaat blijft de omheining. Mijn ex bestelde per weide steeds heel wat meer stroomlint dan nodig, zogenaamd als "reserve". Maar dat wordt nou niet bepaald als "reserve" gebruikt hoor...

daarom dus ook, nu is er geen bouwvergunning meer nodig, dan vinden ze vast wel wat anders om over te gaan zeuren als je als paardenhouder een weide veilig en wel wil inrichten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:41

juliomariner schreef:
Varekaj schreef:

Was dat hardhout?

Het was geen hardhout, wel Rood Noors Grenen.

■20 jarige antirot-garantie
■houtsoort: Rood Noords Grenen (RNG)
◦gedroogd vòòr impregnatie tot max 18% vocht
◦vacuum-druk geïmpregneerd met impralit CCO
◦behandeling A2/S4 grondcontact A4.2/S2

Dus ook niet behandeld met carboleum (of hoe dat spul ook heet). Het hout zelf kwam op ongeveer €11/lopende meter, het plaatsen op €9/lopende meter. De poort alleen al kwam op zo'n €900, plaatsing niet inbegrepen!
Als ik me niet vergis was alles (behalve de poort) ook nog eens excl. BTW en volgens mij lag dat op 21%.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:58

Oh hadden wij dan een regering? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:00

Titsia schreef:

_/-\o_

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:18

Titsia schreef:

Hihihi daar dacht ik ook direct aan toen ik die zin las :')

@ Varekaj, zo dat is fiks aan de prijs!! :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:30

Gypsy schreef:

Mwa doe mij toch maar het rommelige België. In Nederland heb ik met al die blokjes die identiek zijn altijd zo'n industrie gevoel... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:00

Limonade: dat dacht ik ook toen ik de offerte via mail binnen kreeg. En dan kreeg ik enkel de prijzen via lopende meter, ik mocht lekker zelf het totaalpakket gaan uitrekenen hoewel ik in mijn contactmail duidelijk had vermeld om welke oppervlakte het ging en gevraagd had om de totaalprijs van het plaatsen inclusief, welk type omheining ik wou met aantal dwarsliggers etc.

Dat ik dan zelf nog alles moet gaan uittellen vond ik ook niet bepaald netjes... Al helemaal niet voor het bedrag dat ik dan uiteindelijk uitkwam. heb zelfs 2x laten natellen door iemand andrs, ik dacht écht dat ik een rekenfout had gemaakt, maar nee hoor.

En treinbielzen zijn niet overal toegelaten en ga dat maar eens even in de grond planten zonder kraan. Onbegonnen werk.

Ik vind het trouwens idioot dat er een bouwvergunning moest zijn voor dat soort omheining. Ipv strenger te gaan optreden tegen prikkeldraad of verwaarloosde omheinngen, of subsisie te gaan geven of goedkoper maken van natuurvriendelijke omheiningen... Blah.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:17

Komisch dat ze hierover akkoorden bereiken haha :')