Reactie KNHS na dood van Willemien van Heur-Coenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Reactie KNHS na dood van Willemien van Heur-Coenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:39

http://www.knhs.nl

Op 17 juli 2011 is de amazone Willemien van Heur-Coenen op 54-jarige leeftijd overleden. Haar heengaan was een gevolg van een noodlottig ongeval tijdens het concours hippique te Heythuysen (Limburg). De KNHS heeft aan de nabestaanden een condoléancebrief verzonden waarin het medeleven van de KNHS-organisatie is verwoord.

Algemeen directeur John Bierling: “Een ongeval als Willemien van Heur-Coenen is overkomen heeft binnen de KNHS-organisatie een grote impact; zeker in Limburg waar Willemien een bekende verschijning op de concoursen was. Op ons kantoor in Ermelo leidde het bericht tot ontsteltenis en de vraag: hoe kon het gebeuren? Wie de paardensport beoefent, weet dat de omgang met en het berijden van het paard een zeker risico inhoudt.

Waar we als sportbond een actief veiligheidsbeleid voeren om die risico’s zoveel als mogelijk is te beperken, momenten als deze geven je het gevoel, zeker in de richting van de nabestaanden, met lege handen te staan. Echter, als sportbond mogen wij -en zo hebben we dat in de brief aan de nabestaanden ook verwoord- het overlijden van Willemien niet voor kennisgeving aannemen. Het zet ons aan om in woord en daad te blijven streven naar een zo veilig mogelijke beoefening van de paardensport”.

Verwant artikel:

[VN] Val van paard tijdens concours wordt amazone fataal

opisop_shop

Re: Reactie KNHS na dood van Willemien van Heur-Coenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:40

netjes dat de KNHS even persoonlijk reageert naar de nabestaanden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:54

Ik had het net in het betreffende topic geplaatst.

Zal hier een capverplichting uit gaan volgen?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:01

dat zou je wel verwachten na aanleiding van de laatste zin ' een zo veilig mogelijke beoefening van de paardensport'

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:19

respect voor het knhs dat ze netjes een brief sturen naar de nabestaanden :j

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:39

Ketaki schreef:
respect voor het knhs dat ze netjes een brief sturen naar de nabestaanden :j

Zeker, dat vind ik niet meer dan normaal.
Maar waarom ze dat nu weer openbaar moeten maken? Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ze een reactie aan de betrokken familieleden sturen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:54

yvonnedv schreef:

Daar gaan we weer _-:(
Iedereen moet zijn eigen verantwoording nemen en laten we het betuttelen achterwege laten!!!!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:58

Ja joh, en als je op je motor stapt hoef je toch ook geen helm op? Of een veiligsheidsgorgel als je in je auto stapt...

Netjes van de KNHS en ik hoop inderdaad dat die verplichting er gewoon komt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:01

Netjes van de KNHS. Vraag me alleen af of dit nou echt openbaar gemaakt moet worden.
Ik denk dat haar familie er meer aan heeft om dit gewoon in rust te kunnen verwerken i.p.v. continu met de media geconfronteerd te worden.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:46

Begrijp ook niet dat dit openbaar moet. Willen ze zich nu zelf op de borst kloppen ofzo iets.
Gaat het hele gezeur over het hoedje weer beginnen.
Hoe veilig kun je alles maken! Dus ook geen rijplaten leggen, daar is het ongeluk door gekomen.
Wil je dit vermijden zou je de velden moeten afrasteren zodat een op hol geslagen paard niet naar de weg kan komen. Wat te denken van veiligheidsbeugels. Stel je voet blijft haken bij een val.Bodyprotector geeft ook bescherming bij een val. Val training is al genoemd. Elke sport zitten risico's aan en je kunt het niet altijd vermijden, hoe triest het ook is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:32

Nette actie van het knhs

CarolineP schreef:
yvonnedv schreef:

Iedereen moet zijn eigen verantwoording nemen en laten we het betuttelen achterwege laten!!!!

Hoezo lange tenen? ;) Over het algemeen is mijn motto 'het is jou hoofd, dus je zoekt het maar uit' Maar bij problemen; verwacht van mij geen medelijden. Die dingen zijn er niet voor de sier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:36

Netjes.

En als ze het niet openbaar gemaakt hadden dan was er wel weer iemand geweest die zich dáár aan gestoord had.
Mijn medeleven gaat uit naar iedereen die haar gekend heeft.

pilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:46

Het is pas ook in de mortel gebeurd
ze zetten een waterkanon aan waar een vrouw aan het dresuuren is ht paard gaat er vandoor en het meisje valt er vanaf,rug gerbroken een jaar kon ze niks meer doen!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:38

Bij het niet-reageren van de KNHS zou er gezeur zijn geweest over ongevoeligheid/gebrek aan medeleven e.d., bij wel-reageren krijg je weer gezeur over mediaandacht.
't Is ook weer typisch Bokt.

Voor mij mogen ze in alle klasses caps verplicht gaan stellen, daar heb ik geen moeite mee.

Netjes van de KNHS dat ze gereageerd hebben en ik hoop dat de familie steun heeft aan hun schrijven.
Voor de nabestaanden van Willemien, nogmaals mijn medeleven.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:55

CarolineP schreef:
yvonnedv schreef:

Dit is geen betutteling! Dit is zoeken naar een veiliger beoefenen van onze sport.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:58

Het is niet verplicht om in het Z met hoed te rijden. Die geen hoedje op wil, rijd toch gewoon met cap. Wat is daar mis mee. Gelukkig hebben we nog de vrijheid om dat zelf te beslissen. Als je tegenstander van het hoedje bent, oke, moet je het niet aanschaffen, maar laat een ander vrij in zijn keuze.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:03

Soms weet de KNHS dus wel hoe het moet.

Ik vind het er netjes dat ze er op deze manier persoonlijke aandacht aan hebben geschonken. Zo'n ongeval moet er denk ik ook voor de organisatie verschrikkelijk inhakken. Verschrikkelijk natuurlijk wat er is gebeurd, en een combinatie van vele factoren, maar om nu een factor eruit te pikken en daarom te gaan lopen miepen vind ik geen recht doen voor de amazone en haar nabestaanden.

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:49

Dat de KNHS hun medeleven betoond naar de nabestaanden vind ik meer dan normaal. Volgens mij is dit een punt wat niet in de media gemeld hoeft te worden.

Verder, als we voor veiligheid gaan, begin dan bij de organisatie.
Kom regelmatig op concoursen en erger me soms aan de onkunde. Geen afgezette terreinen naast drukke wegen. Zoals iemand al zei: waterkanon!!! luchtkussens naast de ringen, juryleden die te pas en te onpas op die toeter zitten te drukken (let op jonge paarden, jonge ruiters) of noem maar op. Dat hoord niet bij een dressuur of springen. Dat is vragen om ongelukken.

Verder moet een ieder zijn eigen veiligheid in acht stellen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:52

Laatst reed ik waar een ouder jurylid zijn eigen belletje had meegenomen. Eerst dacht ik even: jee wat oubollig, maar van een belletje als startsein of als aandachts-geluidje, schrikken paarden in ieder geval niet.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:52

willie57 schreef:
Het is niet verplicht om in het Z met hoed te rijden. Die geen hoedje op wil, rijd toch gewoon met cap. Wat is daar mis mee. Gelukkig hebben we nog de vrijheid om dat zelf te beslissen. Als je tegenstander van het hoedje bent, oke, moet je het niet aanschaffen, maar laat een ander vrij in zijn keuze.

Precies!!!

Trouwens al dat gedoe met die hoedjes/caps is volledig off topic.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:34

CarolineP schreef:
yvonnedv schreef:

bij motorsport en autosport (goedgekeurde helm, rolkooi met strikte constructie-eisen) gelden er ook heel veel veiligheidsregels op wedstrijden. Dus waarom zou de paardensport niet een helm verplichten?
Wat je thuis in de achtertuin doet is je eigen verantwoording... (alleen heb je kans dat verzekeringen op een gegeven moment bepaalde dingen uit gaan sluiten vanwege verhoogd risico)

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:39

Ben het helemaal met Think eens. Luchtkussens horen niet dicht bij de ringen. Kom je vooral op grote concouren tegen. Kan me wel voor stellen dat als je een concour organiseert, het heel leuk is om wat voor de kleintjes te doen. Wil je publiek trekken moet je tegenwoordig van alles er bij hebben. Heb dan liever de ouders met buggies bij de luchtkussens staan als dat ze doodleuk over het inrijterrein lopen,wat ik toch vaak zie gebeuren. Ook het type paard van tegenwoordig speelt een rol mee. We willen graag scoren en de paarden worden steeds "heter" en die typetjes zijn nu eenmaal gauw van slag, om het maar zo te noemen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:18

Sonja schreef:
Netjes.

En als ze het niet openbaar gemaakt hadden dan was er wel weer iemand geweest die zich dáár aan gestoord had.
Mijn medeleven gaat uit naar iedereen die haar gekend heeft.

Ik sluit mij hier volledig bij aan.

dolfijn889

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:16

Dit topic gaat toch niet over de veiligheid? topic is nu helemaal niet meer voor het geen waar het voor bedoeld is lijkt mij.

het is netjes dat ze een brief sturen naar de nabestaanden en in geen geval doen ze het goed.

mijn deelneming voor de nabestaanden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:26

dolfijn889 schreef:
Dit topic gaat toch niet over de veiligheid?

Wel een beetje

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl

Echter, als sportbond mogen wij -en zo hebben we dat in de brief aan de nabestaanden ook verwoord- het overlijden van Willemien niet voor kennisgeving aannemen. Het zet ons aan om in woord en daad te blijven streven naar een zo veilig mogelijke beoefening van de paardensport”.

Verwant artikel:

[VN] Val van paard tijdens concours wordt amazone fataal