Nog veel knelpunten bij ruiterroutes in Drentse omgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nog veel knelpunten bij ruiterroutes in Drentse omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 05:25

http://www.stegen.net

Drenthe heeft weliswaar prima ruiterpaden en menroutes, maar er zijn ook nog behoorlijk wat knelpunten. Dat bleek donderdag tijdens het Hippisch Café op het CH De Wolden. Daar werd een onderzoek gepresenteerd naar de stand van zaken rond paardentoerisme in het zuidwesten van de provincie.

Volgens directeur Hans Hartog van het Recreatieschap Drenthe zijn er alleen al in zuidwest-Drenthe zo’n 100 knelpunten. ,,Belangrijkste zijn de verbindingen tussen diverse routes en natuurgebieden. En er moet meer uniformiteit in de routes komen en er is blijvend aandacht nodig voor de veiligheid van de routes.” Vanuit de zaal werd opgemerkt dat niet alle terreinbeheerders, zoals Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, enthousiast zijn over paarden in hun gebied. Maar volgens Hartog valt dat best mee en zijn de instanties zich bewust van hun maatschappelijke taak.

Drenthe verwacht dat de paardensector de komende jaren nog flink kan groeien. Tot en met 2017 zou een groei van 17% mogelijk zijn. Maar dan moet Drenthe de kansen wel grijpen en bijvoorbeeld de geconstateerde knelpunten oplossen. En extra steun vanuit het provinciaal bestuur zou daarbij welkom zijn, zo stelt de vereniging paardentoerisme Drenthe. Voorzitter Sjoerd Dijkstra zei het jammer te vinden dat Drenthe zich nu vooral richt op de vaarrecreant. ,,Ze zetten in op varen, in plaats van op paarden. Ik hoop dat ze niet op ‘t verkeerde paard wedden”, aldus Dijkstra. Saillant detail: hij was zelf jarenlang hoofd communicatie bij de provincie.

Verder was er tijdens het hippisch café aandacht voor de strijd tegen de verrommeling en verpaarding van het landschap. Inmiddels heeft de stichting beheer natuur en landelijk gebied 80 eigenaren geadviseerd hoe ze hun erf met beplanting en gebruik van andere materialen kunnen verfraaien. ,,En dat hoeft helemaal niet erg duur te zijn”, aldus Rinck Zevenberg van de stichting. Zo kunnen mensen subsidie krijgen. Het project loopt wel eind dit jaar af.

Anoniem

Re: Nog veel knelpunten bij ruiterroutes in Drentse omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:05

Tja dat was wel bekend.. Het Dwingelerveld moet natter, daardoor staan alle mooie paden onder water nu!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:06

Als ik land had, dan bepaalde ik zelf wat mooi is. Niet een ander. Dus verrommeling?
Betutteling ten top.

En laat ze de perceelnummers goed leesbaar bevestigen. Dan kun je makkelijker je route terugvinden. Bij Dieverbrug was het vorig jaar een drama. Ruiterroutes stonden slecht aangegeven.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:58

Ben ik helemaal met je eens Germie !
En dan verderop in Drenthe , buiten het Dwingelderveld is het bar en boos met goeie ruiterpaden die ook nog ergens naartoe leiden ! Het Drentsche landschap heeft heel veel in handen , en je mag bijna nergens komen.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:47

Toch is Staatsbosbeheer er wel mee bezig. Zo mag je in het bos van Hooghalen tegenwoordig vrij rijden op paden en niet meer alleen op de ruiterpaden. Daarentegen mogen de honden dan ineens niet meer los, maar dat terzijde.
Vanuit dit bos kan je prima naar de bossen van Grolloo en Schoonloo.

En ik denk dat de werkzaamheden in het Dwingelderveld momenteel ook niet meehelpen, wanneer dit klaar is zal alles ook daar wel weer beter geregeld worden.

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:03

Hier bij ons Hollandscheveld is bijna ook niets mogelijk qua bospaden, erg jammer want er is hier en in omstreken veel drukte met paardrijden en paardenactiviteiten

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:45

Citaat:
Saillant detail: hij was zelf jarenlang hoofd communicatie bij de provincie.

Zo saillant vind ik dat niet. De gedeputeerden en GS beslissen uiteindelijk over beleid en richtingen. Niet de ambtenaren.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:09

Butterflys schreef:
Hier bij ons Hollandscheveld is bijna ook niets mogelijk qua bospaden, erg jammer want er is hier en in omstreken veel drukte met paardrijden en paardenactiviteiten

Idd. erg jammer want het is een prachtige omgeving waar jij woont ! :j

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:35

Gelukkig is het niet de bedoeling alleen knelpunten te constateren (1e stap) maar ook op te lossen.
Ik hoop dat het beter wordt!