Anky: 'Nederlands dressuurteam nu ineens de underdog'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: 'Nederlands dressuurteam nu ineens de underdog'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:40

http://www.telegraaf.nl

Ik krijg steeds meer begrip voor Sjef. Als mijn trainer/coach heb ik hem wel eens langs de ring zien weglopen. Of hij was na een proef niet te genieten. Nu ik zelf steeds meer optreed als trainer of coach, merk ik hoe zwaar deze klus is. Afgelopen weekeinde ging ik in Aken mee met één van mijn buitenlandse leerlingen, de Spaanse Morgan Barbancon. Zij rijdt tegenwoordig Painted Black, mijn vroegere grandprixpaard. Ik ben nog nooit zo nerveus geweest. Maar ze bracht het er goed vanaf. Ze werd eerste in de dressuurwedstrijd voor ruiters en amazones tot 25 jaar.

De jury was niet eensluidend tijdens haar optreden. En ook bij haar concurrenten waren er veel onderlinge verschillen in de resultaten. Ik heb het zelf niet gezien, maar Sjef vertelde mij dat het tijdens de meest belangrijke internationale wedstrijd ook het geval was. Trouwens, de kranten stonden er bol van. Ik wil niet te veel energie meer besteden aan het jurycorps. Het is al twintig jaar niet zoals het moet zijn. Ik heb daar vaak iets aan proberen te veranderen. Maar veel heeft het niet geholpen. Het is eigenlijk een taak van de internationale hippische bond FEI. Die moet actie ondernemen, want dit is slecht voor de sport.

Er zijn momenteel meer kwesties, die we als Nederland dressuurland moeten slikken. Zo is het nu echt duidelijk dat we niet over het beste paardenmateriaal beschikken in de breedte op een enkele uitzondering na, zoals Parzival van Adelinde Cornelissen. Dat wij – ondanks onze fantastische ruiters – dus ook met lege handen kunnen komen te staan. Wie had dat een jaar geleden gedacht? Maar met een geblesseerde Sunrise en een verkochte Totilas liggen de kaarten ineens compleet anders.

De Duitsers en Engelsen zijn momenteel de sterkste landen. Daarbij aangetekend, dat Groot-Brittannië niet eens in de beste opstelling verscheen in Aken. Carl Hester en zijn leerling hebben allebei nog een ijzersterk paard op stal staan. Die zien we pas in Rotterdam bij het Europese kampioenschap over een maand.

Ik wil me niet meteen druk maken. De ervaring leert dat het maar goed is dat we nu in een Europees jaar zitten en niet in een WK- of olympisch jaar. Dan is het nog belangrijker dat we alles op orde hebben. Hoewel je veel tijd nodig hebt om paarden op te leiden, weet ik dat er achter de schermen in ons land echt nog wel een paar hele mooie talenten worden klaargestoomd. Neem nou Salinero. Het eerste titeltoernooi dat ik met hem liep, was de Olympische Spelen van 2004. Daar pakte ik met hem gelijk zijn eerste gouden plak. Het was een volkomen verrassing, maar dat staat er nu niet meer bij hoor. Die plak telt gewoon.

Ik hoop dan ook dat de huidige situatie vooral een wake-upcall voor iedereen is. Er moet nu wel iets gebeuren. Het Nederlandse collectief is de laatste drie jaar ongelooflijk verwend geraakt met de ene na de andere overwinning in titeltoernooien. Dat is nu op, over, klaar. Het is tijd voor nieuwe initiatieven. Met onze kennis in dit kleine landje kunnen we de rollen zomaar weer laten omdraaien. Dat heb ik namelijk al vaker meegemaakt.

Anky van Grunsven.

mylittlejoy

Re: Anky: 'Nederlands dressuurteam nu ineens de underdog'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:54

Mooi geschreven!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:59

Precies nu moet NL de broekriem aantrekken en ik weet zeker dat we een paar fijne jonge dieren hebben rondlopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:12

Als we de jonge talentvolle dieren nu in eigen land kunnen houden, hebben de ruiters iig iets om in de toekomst op te kunnen starten....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:14

Een perfecte reactie van Anky, hopelijk denkt de rest van de Nederlandse Top er ook zo over :j

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:14

Leuk stukje :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:18

Leuk stukje. Ben het er helemaal mee eens.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:20

Maar zolang die ruiters de paarden rijden voor anderen kunnen die onder hun kont vandaan worden verkocht. Dan moeten die ruiters de paarden zelf aankopen en aanhouden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:21

petraaken schreef:
Maar zolang die ruiters de paarden rijden voor anderen kunnen die onder hun kont vandaan worden verkocht. Dan moeten die ruiters de paarden zelf aankopen en aanhouden.

van welk geld?
in de paardenweredld verdien je nu eenmaal geen knaak.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:36

themuisje schreef:
petraaken schreef:

van welk geld?
in de paardenweredld verdien je nu eenmaal geen knaak.

Geen knaak?

Nou volgens mij wordt er juist flink verdiend, en dan heb ik het niet over verkoop van toppaarden.
Ze zouden allemaal eens minder hebberig moeten worden!

Maar weer ontopic: ik vindt het ook een mooi stukje tekst!
Er komt vast wel weer een "gouden tijdperk" voor Nederland.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:41

anky slaat de spijker op zijn kop! Helemaal mee eens.
Grote hengstenhouders zouden meer hun best moeten doen om goede fokproducten bij jonge talentvolle ruiters/amazones te plaatsen.
Natuurlijk onder begeleiding van prima coaches.
Dit stimuleert juist jong talent zonder een dikke beurs te hoeven hebben voor een goed en heel duur paard.
Dit gebeurd wel, maar naar mijn mening mag dit nog veel meer!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:52

hetty007 schreef:
Nou volgens mij wordt er juist flink verdiend, en dan heb ik het niet over verkoop van toppaarden.
Ze zouden allemaal eens minder hebberig moeten worden!

Dat flink verdienen valt nog wel mee. Weet jij de kosten voor fok, opfok en beleren van paarden? Weet jij hoeveel je kwijt bent om je paard internationaal op wedstrijden voor te stellen? Dan heb ik het over transport/vluchten, kosten voor hotel en accomodatie voor je paard. En de ruiter of groom krijgt echt geen topsalaris hoor. Een kwalitatief goed paard met het nodige talent heeft zijn prijs. En dan moet er niets gebeuren waardoor het paard een blessure krijgt of komt te overlijden.

Ruiters redden het niet met een paard, die moeten meer paarden op stal hebben staan die ze naar de top kunnen rijden. En dan ook hier weer: blijven ze heel, maken ze hun belofte waar, kun je ze aanhouden, lukt het allemaal financieel?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:54

Misschien moeten ze een DFN (Dressuurpaarden Fonds Nederland) oprichten? Er zijn tegenwoordig net zo veel rijke mensen bereid om in de dressuursport te investeren als in de springsport.
Verder neem ik wel aan dat Anky zelf ook bereid is om bij te dragen aan die ommekeer en dus hard aan het trainen is met Upido.
Wat betreft de onderhandse steek naar het jurycorps, en ik heb dit al vaker gezegd, maar als het de laatste 20 jaar al zo helemaal verkeerd zit, wat kunnen we daar dan uit concluderen betreffende haar medailles? Zijn die dan ook verkeerd toebedeeld?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:58

clarence schreef:
Misschien moeten ze een DFN (Dressuurpaarden Fonds Nederland) oprichten? Er zijn tegenwoordig net zo veel rijke mensen bereid om in de dressuursport te investeren als in de springsport.
Verder neem ik wel aan dat Anky zelf ook bereid is om bij te dragen aan die ommekeer en dus hard aan het trainen is met Upido.
Wat betreft de onderhandse steek naar het jurycorps, en ik heb dit al vaker gezegd, maar als het de laatste 20 jaar al zo helemaal verkeerd zit, wat kunnen we daar dan uit concluderen betreffende haar medailles? Zijn die dan ook verkeerd toebedeeld?

Dat zou nog eens wat zijn, een dressuurfonds! Ik denk dat met de oprichting van het SFN en de verkoop van Totilas dit wel hét moment zou zijn om dit op te zetten.

Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon de twee uitersten wegstrepen. Dat is bij andere jurysporten (kunstschaatsen, atletiek) toch ook zo?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:04

Een fonds of een stichting (vroeger had je die in elk geval. De paarden kregen dan het voorvoegsel Olympic ervoor) zou inderdaad al een grote stap in de goede richting zijn om de paarden aan te houden bij de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:13

Mooi geschreven, en ik ga akkoord dat Nederland best wel jong talent heeft zitten.

Het nadeel is dan weer dat als je de paarden niet in eigen beheer hebt, dat ze dan steeds verkocht kunnen worden. Het is niet zozeer zaak om de ruiter te overtuigen het paard in Nederland te houden, als wel de fokkers en eigenaren van die paarden! Jammer genoeg hebben zij er niets aan of dat paard nu EK loopt onder een Nederlander of onder een Duitser of Fransman of een Belg. Zolang het paard maar loopt en hij geld in het laatje krijgt, is het goed.

De ruiter heeft er baat bij om prijzen te winnen, de fokker/eigenaar heeft er baat bij om er geld aan te verdienen, en die trekken zich echt niet aan vanwaar dat geld komt hoor. Zolang ze daar zich niets van aantekken, mag elk land op z'n kop staan en zullen er toppaarden onder de neus van topruiters door verkocht worden, en het zal de eigenaren een zorg wezen welk land er dan een medaille mee haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:16

Zolang handel in paarden in nederland belangrijker blijft dan de top paardensport, blijf je dit probleem helaas houden. Ik zie het ook niet zo snel veranderen, geld is toch te verleidelijk.
En als de toppers gewoon worden verkocht, sta je als land met goede ruiters met niets, eeuwig zonde.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:29

clarence schreef:

8)7
Denk dat ze meer bedoeld dat er iets gedaan moet worden om het jurycorps meer op 1 lijn te krijgen en dat de punten- en plaatsingsverschillen verkleind worden.(dus niet bij C op 1 en bij B op 6 bijvoorbeeld) Anky heeft vaak genoeg bij alle juryleden op 1 gestaan, dus denk niet dat dit voor haar medailles iets uitmaakt.

Mooi stukje van Anky +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:36

Nou wanneer komt Anky met Upido het NL team versterken? Duitsland stond een jaar geleden zoals NL nu,best kans dat het dus volgend jaar weer andersom is en zo zal het wel altijd blijven gaan.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:38

Als Anky zelf bereid zou zijn om die 4e teamplaats in te vullen (met Salinero) dan zie ik die gouden plak nog niet zo somber in hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:46

kan natuurlijk ook altijd dat Nederland die dag een topdag heeft en Duitsland of Groot-Britanniê compleet de mist in gaan :Y) Het blijft immers een sport met levende wezens, die zijn ook niet onfeilbaar. Bij de OS is er nog meer druk dan op andere grote wedstrijden, Toot heeft nog geen OS gelopen, is er ook niet mee bekend dus kan nog altijd voorvallen dat net dat tikje druk méér hem daar de das omdoet. Of Rath. Het zijn immers ook maar mensen en OS is toch altijd anders dan een WK of EK.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:55

Wij Nederlanders moeten maar eens niet aan geld gaan denken, dat wordt er ook niet zoveel meer gekocht, denk aan het landsbelang.. geld gaat hier vaak boven.

Mooie column van Anky weer!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:56

inamulder schreef:
anky slaat de spijker op zijn kop! Helemaal mee eens.
Grote hengstenhouders zouden meer hun best moeten doen om goede fokproducten bij jonge talentvolle ruiters/amazones te plaatsen.
Natuurlijk onder begeleiding van prima coaches.
Dit stimuleert juist jong talent zonder een dikke beurs te hoeven hebben voor een goed en heel duur paard.
Dit gebeurd wel, maar naar mijn mening mag dit nog veel meer!

Ik geloof niet dat dit het probleem is. Het vasthouden van paarden op het moment dat er kopers aankloppen (zie Totilas, Okidoki, etc.) is het probleem..Te vaak verdwijnen paarden naar het buitenland. Natuurlijk moet er ook geld verdient worden maar we willen toch ook in de bovenste regionen van de topsport mee (blijven) draaien. Het één bijt het ander.

Ik denk dat als Salinero niet in eigendom van Anky was geweest hij na (of wellicht al voor) die eerste gouden plak over de grens was verkocht. Kijk wat er nu weer met Painted Black is gebeurt.. ook verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:02

Het zijn er zo veel: Lingh, Toot, Painted Black zijn maar een paar voorbeelden. La Biostethique Sam is ook geen eigendom van zijn ruiter Michael Jung. Als de eigenaresse daar een mooi bod op krijgt of ze vindt hem gewoon niet meer geschikt als ruiter, dan heeft zij het volle recht om dat paard te verkopen/weg te halen. heel erg jammer voor Jung, maar zo zit het wel in elkaar.

Is ook wel begrijperlijk dat niet alle ruiters hun paarden aankopen om dat soort verlies te vermijden. Ten eerste moeten ze dat geld er ook maar mooi kunnen leggen (en als je er zo 2 op stal wil, is dat al een heel mooi bedrag), ten tweede moeten ze dan ook opdraaien voor eventuele zware medische kosten indien nodig waar nu de eigenaar dat doet, ten derde als dat paard uitvalt koop je niet even weer zomaar een nieuwe, en ten laatste: de eigenaar moet het ook aan jou WILLEN verkopen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:03

Mooi stukje van Anky, ik kan me altijd erg goed vinden in haar commentaren.