Lielle
Traditioneel hebben wij natuurlijk de 10e niet gehaald, maar hier is de vaste jubileumrubriek weer. Dit keer willen we het leerzame karakter van Bokt toelichten aan de hand van de tien topics die door jullie als meest waardevol zijn bestempeld. Deze '10 van' is samengesteld naar aanleiding van de enquête die begin dit jaar is gehouden onder de Bokkers, ook de hieronder gebruikte quotes vermeld komen rechtstreeks uit deze enquête.
Als belangrijkste resultaat kunnen wij constateren dat Bokt over de hele linie als heel erg leerzaam wordt ervaren. Er is tientallen keren een antwoord gegeven als “Goh, dat weet ik niet.. dat is zoveel!” en daar mogen wij als Bokt gemeenschap best trots op zijn.
Opvallend is dat er regelmatig centrale topics genoemd worden. Ook is er duidelijk veel belangstelling voor discussies over met-en zonder bit rijden, en topics over zadels en hun kwaliteit worden vaak genoemd. Deze onderwerpen hebben de top-tien niet gehaald omdat er geen specifieke topics waren die er duidelijk uitsprongen en die de inhoud van de opmerkingen dekken.
Ook wordt er vaak een volledig forum genoemd. Zo scoren [HK] de Huiskamer, het [VNA] Van nature forum en [RT-HAW] Horses At Work erg hoog. Daarnaast noemen jullie regelmatig een eigen bericht als topic waar veel van geleerd is.
Twee gebruikers die regelmatig genoemd worden als het om 'leerzaam' gaat zijn: Arabesk over met name hoefverzorging en DubbelDun vanwege haar kennis van zadels.
Maar er tekent zich wel een duidelijke kopgroep af die we hieronder – op alfabetische volgorde - wat nader bekijken.
Aan de teugel, nageeflijk en over de rug
Er blijkt duidelijk behoefte aan uitleg over het nageeflijk rijden van een paard. Het ‘aan de teugel’ sticky wordt meerdere malen genoemd en ook het topic over het ‘over de rug’ rijden komt regelmatig terug.
Citaat:Dat zijn er echt heel erg veel!
Ik vind discussies over nageeflijk rijden ontzettend interessant en ook leerzaam!
Do's & don'ts op wedstrijden
De Westernruiters op Bokt hebben een zeer leerzaam topic over wedstrijden lopen. Het heeft zelfs een eerste plaats op haar debuut opgeleverd voor een Westernbokker die opmerkt:
Citaat:Dit topic heeft mij als beginnende wedstrijd ruiter erg geholpen! Het bewijs: een 1e plaats op mijn allereerste wedstrijd.
Dikke buiken
Ieder voorjaar is het weer raak: vele Bokkers wachten vol spanning op de geboorte van hun veulen. Lief en leed wordt gedeeld in het traditionele ‘Dikke Buiken’ topic. Hier het meest recente topic: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3
Citaat:Alle dikke buiken topics, ik hoop later zelf ook een veulen te kunnen fokken en dankzij deze topics is mijn kennis ivm dracht en het veulenen serieus uitgebreid
Dressuurdiscussies
Niet alleen het nageeflijk rijden an sich levert veel gespreksstof op, ook de manier waarop is op RT-D regelmatig besproken. Onderstaande topics zijn opvallend vaak genoemd als interessant en leerzaam.
[RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)
[RT-D] DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel
Een paar opmerkingen van Bokkers hierover:
Citaat:Ik kan het topic niet vinden. Maar het ging over klassieke rijkunst, waarin kadankovitch, vur, hermelientje, professor, en andere zeer (imo) deskundige bokkers mijn visie op paardrijden wel veranderd hebben!
Citaat:Helaas op ten duur gesloten maar bevatte wel de meest interessante onderbouwde discussies die ik op bokt ooit heb gezien. Dat hoort er bij onder de klassieke rijders: ken je theorie, altijd kritische houding tegenover de theorieën & jezelf.
Hoefbevangen
Helaas gaat het niet altijd goed met de Boktpaarden en –pony’s. In het centrale topic over hoefbevangenheid zijn veel nieuwe inzichten besproken en ervaringen uitgewisseld over hoefbevangenheid.
Citaat:De meeste topics op Medisch, over hoefbevangen etc. daar heb ik veel over geleerd, nog steeds.
Jonge paarden inrijden
Opvallend vaak genoemd is het topic over Jonge paarden inrijden dat inmiddels een geslaagd HK-topic is geworden.
Citaat:het jonge paarden beleren topic, die zit nu in de HK. heel veel aan gehad en super veel goede tips gehad.
Beslag en beweging
Er is duidelijk veel belangstelling voor hoefverzorging en alles wat daar aan verwant is. Het topic waarin beslagen en onbeslagen paardenhoeven beoordeeld en besproken worden is regelmatig aangehaald en ook de filmpjes over hoeflanding, afrollen en dergelijke worden zeer gewaardeerd.
Citaat:Uitermate leerzaam voor velen:
Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven deel I & II
Mesitran
Ook de veelbesproken zalf Mesitran komt regelmatig terug in de enquête. De resultaten bij een uit de hand gelopen natuurlijke dekking hebben bij zeer veel Bokkers bewondering opgeroepen.
Citaat:Dit is het topic over een kleine pony die ernstige gewond is geraakt door een natuurlijke dekking. Ik heb het vanaf het begin gevolgd en kon mijn ogen niet geloven toen ik zag wat voor resultaten er met het medicijn Mesitran geboekt kunnen worden. Ook vond ik het ontzettend mooi om te zien hoe iedereen mee leefde en aanbood om te helpen. Zo kwam een bokker met middelen die normaal in een brandwondencentrum gebruikt worden. Echt super!
Paddock paradise
Bokkers sparen kosten noch moeite om het hun paard of pony naar de zin te maken. In de topics over Paddock Paradise hebben al veel gebruikers nuttige informatie opgedaan om hun wei een natuurlijker karakter te geven.
Citaat:Paddock paradise topic. Vol met zinvolle info
Slacht
Het is geen leuk onderwerp, maar helaas wel iets waar je als paardeneigenaar mee te maken kan krijgen. De keuze voor slacht of een spuitje heeft op Bokt – en daarbuiten – al regelmatig voor heftige discussies gezorgd. De excursies naar een paardenslachter hebben veel waardevolle informatie opgeleverd en regelmatig tot een genuanceerder beeld geleid.
Citaat:Heel veel topic's hebben mijn dingen geleerd en me een andere kijk gegeven op bepaalde onderwerpen. Zoals bijv. het slachten van paarden en andere dieren.