Manege zonder Drempels houdt zaterdag 17 september een open dag in de boerderij aan de Bovenbuurtweg 50A. Het initiatief van de onlangs overleden Johan Roelofsen draait als nooit tevoren. Wel zijn er zorgen om ieder jaar de touwtjes aan elkaar te knopen. ,,Het rijden is voor kinderen, die echt niets anders hebben. Niet bijvoorbeeld voor kinderen met de ziekte Down, die naar G-voetbal of korfbal kunnen. Deze kinderen zitten normaal de hele dag in een rolstoel of liggen op bed", zeggen bedrijfsleidster Anja van Velsen en bestuursvoorzitter Wout van der Garde.
De start van Manege zonder Drempels was eerst kleinschalig in Wageningen. Nadat er werd overgegaan in de stichtingsvorm werd een boerderij aan de Bovenbuurtweg gekocht. ,,Stukje bij stukje werd de boerderij aangepast. De kinderen komen voor het grootste deel uit de regio. De kinderen functioneren verstandelijk op het niveau van 0 tot 2 jaar. Er zijn drie manieren waarop zij hier komen. Dat is individueel om hier een half uurtje te rijden. Of op vakantie, dan logeren ze hier in een gezinsappartement of via een dagje uit met een groep." Vijfenveertig mensen, waarvan het grootste deel vrijwilligers, zorgen er voor dat de kinderen liggend een ritje kunnen maken met de door de Ierse Tinkers voortgetrokken huifkarren. ,,Mijn 24-jarige dochter komt hier al een jaar of dertien", zegt een vader. ,,Het is uniek, ze geniet er van. Ze komt om de zaterdag." Een vrouw, die met een stel andere kinderen een ruimte heeft gehuurd, is ook enthousiast. ,,We zijn hier voor de eerste keer. M'n zoon vindt het heerlijk. Volgend jaar komen we terug."
De Tinkers staan ook al 25 jaar voor de huifkarren. ,,Het ras is net iets sterker en groter. Daarvoor hadden we van alles aan paarden. We zijn op zoek naar een nieuw span om die bij te trainen. Vanaf het moment dat de paarden niets kunnen totdat ze helemaal goed zijn, ben je anderhalf, twee jaar verder. Een mooi bijkomstigheid van het buiten wonen is, dat de dieren op blote voeten kunnen lopen. Omdat ze heel veel bewegen is hun hoefmechanisme optimaal. De paarden hoeven geen hoefijzers te hebben." Voor de kinderen is een ritje op de huifkar een vorm van massage. ,,Het hele lichaam wordt gemasseerd zonder dat er iemand aan je zit. Je kunt in de kantine zien dat de kinderen altijd vast zitten of dat ze worden vastgehouden. Als de kinderen worden bewogen zit er altijd iemand bij hen. In de huifkar liggen de kinderen en worden ze bewogen. Dat is voor hen op zich is al een sensatie, die zij op geen andere manier hebben. En dan ook nog het hele lichaam, niet een schouder, been of arm." De paarden zijn warm voor de kinderen. ,,Daardoor worden ze ook warmer. De hele doorbloeding wordt beter. De kinderen hebben altijd koude benen en koude voeten, omdat zij altijd stil liggen. Wij als gezonde mensen hebben daar geen last van, omdat wij bewegen en lopen. Na het rijden hebben de kinderen veel warmere benen. De doorbloeding van de benen gaat verder naar het hoofd en de organen. Het is ook goed voor het slijm in de longen. Omdat ze het slijm niet goed kunnen ophoesten en weinig bewegen, kunnen ze dat moeilijk kwijt."
,,Ook de darmen functioneren beter na een rit. Dat zijn dingen die aantoonbaar zijn. We zijn er voorzichtig in om niet heel stellig in medische zaken te zijn. Je kunt het niet bewijzen. Maar als mensen al 25 jaar iedere week hier heen komen rijden en zeggen dat hun kind - als ze hier geweest zijn - de nacht daarop beter slaapt, beter hoest, een betere stoelgang heeft en lekkerder in zijn vel zit, is het hen waard om twee uur heen en twee uur terug in de auto te zitten." Iedereen die een rit met de huifkar wil maken bij Manege zonder Drempels is welkom. ,,Er is geen wachtlijst. Als de mensen een beetje flexibel zijn, lukt het altijd. Er zijn kinderen, die hier vanaf het begin rijden. 99 van de 100 kinderen kunnen niet praten. Heel af en toe kan iemand het wel verwoorden. Ze kunnen wel praten met hun ogen en lichaamstaal. Als kinderen een half uur met de huifkar hebben gereden, kun je zien dat zij meer ontspannen zijn. En je kunt het aan het lachen zien, dat is de mooiste vorm van communicatie van de kinderen."
Een aantal bewoners van mijn werk gaan hier met veel plezier naar toe.. Spasmen verminderen even enorm, darmen doen het even wat beter, ze kunnen ontspannen, een lach verschijnt op hun gezicht.. Echt heel bijzonder en super dat zoiets bestaat
Wat een super goed initiatief! Jaaaaren gelden ooit eens in de penny iets over gelezen, kan goed 20 jaar geleden zijn. Maar de naam roept gelijk herkenning op. Hopelijk kunnen ze dit blijven doen voor deze kinderen.
Ik vind de manege helemaal top! Mijn broer gaat er 4x per jaar een week heen zodat hij lekker op het huifbed kan. Hij komt er altijd helemaal relaxed van af terwijl hij veel last heeft dat hij overal van schrikt. Ook komt al het slijm los, wat voor hem heel fijn is.
Toevallig ben ik sinds vrijdag terug van een weekje daar, waar ik ook mijn eigen paarden mee mocht nemen. De mensen daar zijn top!
@nouksjens, dat komt doordat ze geen subsidie krijgen. ook levert alles niet veel op en hebben ze wel 12 paarden die verzorgd moeten worden, eten moeten krijgen. Er zijn mensen in dienst die uitbetaald worden. De onkosten moeten betaald worden van het geld dat binnenkomt.
Ik hoop ook dat ze kunnen blijven voortbestaan,ik kwam er vroeger vaak als kind toen m'n opa een tijdje vrijwillig hoefsmid was..en voor de tinkers.Ik heb respect voor de mensen die het allemaal vrijwillig doen.
applaus .... geweldig bericht ... ik ben er eens op vakantie geweest met mijn bewoners echt fantastisch ! helaas vallen er voor hen en meer van dat soort speciale manege 's de subsidies weg !
Tarn
Geplaatst: 20-07-11 15:34
Zooist schreef:
Ow, zou je eens na kunnen vragen of ze interesse hebben in spullen?
Ja ik ga eens contact met ze opnemen! Je hoort nog van mij