Kosten bij uitbraak Afrikaanse Paardenpest lopen erg hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kosten bij uitbraak Afrikaanse Paardenpest lopen erg hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 18:18

http://www.levendehave.nl

De kosten van een uitbraak van Afrikaanse paardenpest lopen hoog op. Alleen al bij een beperkte uitbraak moet rekening worden gehouden met honderd miljoen euro aan bestrijdingskosten en 171 miljoen euro aan gevolgschade.

M.C.M. Mourits en H.W. Saatkamp van de afdeling bedrijfseconomie van Wageningen Universiteit hebben becijferd wat de financiele gevolgen zijn van een uitbraak van Afrikaanse paardenpest. Bij hun berekeningen zijn ze ervan uitgegaan dat er in Nederland gemiddeld twee paardenhouderijen per vierkante km zijn en dat een gemiddelde houderij 5,43 paardachtigen huisvest.

De gevolgschade komt boven de bestrijdingskosten uit. Deze schade wordt
op slechts 10% van de houderijen geleden wordt, namelijk bij de professionele houderij. Gezien de handelsbeperkingen t.g.v. de vervoerrestricties worden africhtings/sportstallen en handelsstallen hierbij het hardst getroffen.

Na de introductie in 2006 van Blauwtong in Nederland is het bewustzijn dat er zich vectorgebonden ziekten kunnen voordoen toegenomen. Een bedreigende vectorziekte die vooral paarden en pony’s treft, is Afrikaanse Paardenpest (APP). De mortaliteit bij APP is hoog: 50 tot 90% van de besmette dieren sterft. Gezien de plaats die het paard in de Nederlandse maatschappij inneemt, zal een uitbraak van een dergelijke bedreigende ziekte een grote maatschappelijke impact hebben, aldus de onderzoekers.

Klik hier voor de kostenberekening.

Anouk_M

Re: Kosten bij uitbraak Afrikaanse Paardenpest loopt erg hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:56

Is voor deze ziekte een vaccin te krijgen? In het buitenland wel begreep ik, maar die was hier (nog) niet goedgekeurd?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:20

Ik denk at die in Zuid Afrika wel bestaat. Maar ben niet 100% zeker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:26

...en zo krijgt de bangmakerij-machine weer een zwengel.

Als dat nu eens naar besef over het voordeel van registratie zou leiden ipv gezever over enten.

Het zékere kostenplaatje van enten staat nl. níet in dit bericht |o

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:32

ik vond het al zo een tijd stil over de APP. Er is in het buitenland wel een vaccin, zover ik weet in nederland doordat deze hier niet is goedgekeurd. Naar mijn mening kunnen ze ipv dit soort berekeningen maken, beter tijd en geld steken in een goedgekeurd vaccin en op voorhand bestrijden ipv achteraf opruimen

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:37

Er is in Nederland geen geregistreerd vaccin. Het vaccin dat in Zuid-Afrika wordt gebruikt, is niet 100% veilig. Overigens wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een vaccin voor Nederland.

Semmerd

Re: Kosten bij uitbraak Afrikaanse Paardenpest lopen erg hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:05

He bah, Inderdaad de bangmakerij heeft weer een zwengel gekregen. Maar toch krijg ik er de kriebels van en hoe serieus moeten we dit nemen? Maar er zijn al in NL al paarden aan gestorven??

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:26

Kazoo schreef:
Er is in Nederland geen geregistreerd vaccin. Het vaccin dat in Zuid-Afrika wordt gebruikt, is niet 100% veilig. Overigens wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een vaccin voor Nederland.

Is er al meer bekend over de ontwikkeling van het vaccin?
In het document wordt steeds melding gedaan van noodvacinatie. Welke entstof wordt er dan gebruikt?

Ik ben trouwens nog niet verder gekomen met lezen dan bladzijde 16. Je moet er niet aan denken dat dit zou gebeuren. Vreselijk! Toch lijkt een verplichte vaccinatie vóóraf de beste methode om al deze vreselijke gevolgen te voorkomen! Er is haast geboden bij dat vaccin!

Andere vraag: er wordt gesproken over knuttenseizoen. Van wanneer tot wanneer is dat?
|(
|(

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:43

Het probleem met het vaccin is dat er met halve actieve cellen wordt geent, iig zover ik mij van het verhaal op Utrecht kan herinneren een paar jaartjes terug. Deze cellen kunnen ipv helpen actief worden en zo kan het vaccin eigenlijk de verspreider worden van het virus (ik typ alleen wat ik me kon herinneren, correct me if I am wrong).

In afrika hebben ze de ziekte aardig onder controle, mede omdat het daar zo groot is dat hun honderden kilometers aan entringen kunnen maken waardoor de core van de paardenhouderij (de rennerijen) worden beschermt, echter is dit in nederland niet mogelijk en zal dit op europees niveau geregeld moeten worden, maarja, zou jij het fijn vinden dat jou paard in een 'test'ring staat waar ze niet geent mogen worden zodat ze weten dat de andere geente ring hieromheen niet werkt omdat jou paard staat te wachten om ziek te worden? Nee, dat idee vindt niemand prettig en daarom ook niet mogelijk in europa.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:45

Stel je voor dat die ziekte hier in Nederland opduikt.
Zijn ineens mijn stallen leeg.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:27

Knuttenseizoen is toch van Mei t/m Juli? (Dacht ik)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:23

Semmerd schreef:
Knuttenseizoen is toch van Mei t/m Juli? (Dacht ik)

Dat is een stuk langer. Anders hoefde in augustus de paardenburka niet meer aan.
Meeste zomerexceem komt door knuttenallergie.

Net als andere muggensoorten is een knut stilstaand water nodig om zich voort te planten. Door ervoor te zorgen dat je die bron weghaalt scheelt al een slok op een borrel.
De afgelopen droogteperiode heeft er wel voor gezorgd dat er nu niet zoveel zijn gelukkig.
Op zich kan een knut niet zo goed vliegen en tegen de wind in wordt helemaal lastig. Dus zolang de wind in het noordwesten zit maak ik me niet zoveel zorgen dat het snel deze kant op komt. Alleen zullen we wel heel alert moeten blijven geen zieke paarden binnen de grenzen te halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:14

Semmerd schreef:
He bah, Inderdaad de bangmakerij heeft weer een zwengel gekregen. Maar toch krijg ik er de kriebels van en hoe serieus moeten we dit nemen?

Alleen serieus in de zin van paarden en de verplaatsingen goed registreren.

Hier in het zuiden van andalucía is ´de mug´ inheems en blauwtong ook.

Afrikaanse paardenpest heeft in de jaren tachtig hier vréselijk huisgehouden en ik heb een merrie met een kruis op de schouder gebrand dat ze gevaccineerd is geweest.

De ziekte is hier sindsdien verschillende keren opgestoken doch uitbraak is telkenmale voorkomen door snel en effectief ingrijpen. Daardoor konden de haarden geïsoleerd worden.
Er is ook hier vaccin doch preventief enten heeft geen enkele zin. Dat is een zeer duur en risicovol probleem zéker maken terwijl het onzekere risico van de ziekte heel goed op andere manieren te beheersen is; dat doét men hier :)*

STOP het gezeur over vaccins; zorg gewoon voor een goed in kaart brengen van waar welke paarden staan en waar die heen gaan / vandaan komen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:15

Huertecilla schreef:
...en zo krijgt de bangmakerij-machine weer een zwengel.

Als dat nu eens naar besef over het voordeel van registratie zou leiden ipv gezever over enten.

Het zékere kostenplaatje van enten staat nl. níet in dit bericht |o

En de dierenartsen zien het geld al binnenkomen....iedereen in paniek stand en enten maar met die handel.

:D

britttjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:43

het gaat niet om een paar euro...