Aken: Adelinde derde in kur, zege naar Rath en Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Aken: Adelinde derde in kur, zege naar Rath en Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:52

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Matthias Alexander Rath en Totilas.
foto: www.sjoert.com

Twee struikelingen in het beentje over kostten Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival op zeker de zege in de Kür op muziek, die in het meer dan barstensvolle dressuurstadion van Aken op zondagochtend werd verreden. Tweemaal schakelde de vos over in galop, terwijl Cornelissen een appuyement inzette. In plaats van de normale achten die zij voor dit onderdeel kreeg, halveerde de jury de waardering op deze onderdelen, waardoor Cornelissen als derde eindigde. De overwinning ging zoal verwacht naar de Duitser Matthias Alexander Rath met Totilas, terwijl de Amerikaan Steffen Peters met Ravel tweede werd.

Steffen Peters mag het Mexicaanse jurylid Maribel Alonso op zijn blote knieën danken. Dit jurylid waardeerde zowel het technische als het artistieke gedeelte bij elkaar opgeteld met een percentage van 169.500%, en dat was bijna zes procent hoger dan de rit van Rath. Daarbij was zij de enige die Peters op de eerste plek had staan, terwijl de overige vijf juryleden de Amerikaan tweemaal een derde, eenmaal een tweede en eenmaal de vierde plek hadden toebedacht, terwijl Rath bij de overige vier juryleden wel eerste stond.
Adelinde Cornelissen scoorde driemaal een tweede plek, eenmaal een vierde en eenmaal een derde plaats. Haar score van 81.775% was fractioneel lager dan de score van Peters van 82.000%, terwijl Rath won met een score van 82.825%. Opvallend daarbij was dat Cornelissen bij drie juryleden voor de technische onderdelen van de Kür op de eerste plek stond.

Edward Gal eindigde met Sisther de Jeu op de negende plek, terwijl Hans Peter Minderhoud met I.P.S. Tango als elfde eindigde. Op zaterdagavond was Minderhoud met Exquis Nadine wel de sterkste in de Kür van het CDI, die hij overtuigend op zijn naam schreef, voor de Britse Laura Bechtolsheimer met de jonge Andretti.

In de Grand Prix voor ruiters onder de 25 jaar, die ook op zaterdag werd verreden, eindigde I.P.S. Painted Black met de Spaanse Morgan Brabançon als tweede, met 3.5 p. achterstand op de Duitse Kristina Sprehe met Desperados. De Rabo Talententeamleden Diederik van Silfhout (Lunteren) met Luxform's Popey en Danielle Heijkoop (Rotterdam) met Siro eindigden als vierde en als negende, terwijl Marrigje van Baalen met BMC Kigali op de achtste plaats wist te eindigen.

Adelinde Cornelissen was toch dik tevreden over haar optreden in Aken. "Het liep goed en over mijn optreden in de Kür ben ik, afgezien van de foutjes in de aanzet naar de appuyementen, dik tevreden. Parzival liep in de Grand Prix erg fijn, alleen was ik daar zelf te flauw. In de Special hebben we denk ik gereden voor wat we waard zijn, en datzelfde hebben we in de Kür laten zien. Ik ben blij dat mijn paard zich op deze wijze wil laten rijden", aldus Cornelissen.

Hans Peter Minderhoud loopt nu te dubben. Kiest hij voor de relatief onervaren I.P.S. Tango of voor de zeer ervaren en gelouterde Exquis Nadine. "Als Tango zich op dezelfde wijze had gepresenteerd als tijdens de Nederlandse Kampioenschappen dan was het voor mij geen vraag geweest. Nu wel, dus zal er zeer binnenkort een gesprek volgen met bondscoach Sjef Janssen hoe onze route naar het EK in Rotterdam er uit zal zien", aldus Minderhoud.

Bondscoach Sjef Janssen lichtte alvast een tip van de sluier op. "Onze voorkeur gaat langzaam maar zeker steeds meer uit naar Nadine. Deze merrie neemt een vracht aan ervaring mee en richting Rotterdam zullen we zoveel mogelijk zekerheden dienen in te bouwen. Het EK in Rotterdam wordt een interessant kampioenschap. Dat is nu al zeker", aldus Janssen. Minderhoud wil best de merrie (Nadine) gaan inzetten. "Feitelijk verdiend deze merrie het om na al die jaren top te hebben gepresteerd deel te nemen aan het EK", vertelde Minderhoud die daar wel op liet volgen dat, hij mocht de bondscoach het oog op Nadine laten vallen, hij niet van plan is om met haar ook nog naar Hickstead te gaan, waar de laatste observatiewedstrijd voor het EK in Rotterdam wordt verreden.

Ook Edward Gal was tevreden. "We hadden een paar kleine foutjes en ik kon het ene foutje in de changementen om de twee nog herstellen, maar daarin ontstond een kleine hapering. Terugkijkend denk ik dat onze prestatie tijdens de wereldbeker finale in Leipzig beter was, maar de drafonderdelen, en dan met name in de piaffe, werden denk ik zeer sterk uitgevoerd", aldus Gal.

Meer info zie: http://www.chioaachen.de

Uitslag Kür (zo):

1) Matthias Alexander Rath (Dui) - Totilas (Gribaldi x Glendale) - 82.825%
2) Steffen Peters (USA) - Ravel (Contango x Democraat) - 82.000%
3) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 81.775%
9) Edward Gal (Harskamp) - Sisther de Jeu (Gribaldi x Amor) - 77.125%
11) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - IPS Tango (Jazz x Contango) - 74.075%

Uitslag CDI Kür (za):

1) Hans Peter Minderhoud - Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer) - 76.025%
2) Laura Bechtolsheimer (Eng) - Andretti H - 74.975%
3) Monica Theodorescu (Dui) - Whisper - 74.925%

Uitslag Intermédiaire I (za):

1) Steffen Peters (USA) - Weltino's Magic - 73.947%
2) Andreas Helgstrand (Den) - Famaso - 71.895%
3) Hubertus Schmidt (Dui) - Imperio - 71.386%
4) Hans Peter Minderhoud - Exquis Vivaldi (Krack C x Jazz) - 71.184%^
7) Edward Gal - Voice (De Niro x Rohdiamant) - 70.184%

Uitslag dressuur voor ruiters jonger dan 25 jaar (za) (Grand Prix):

1) Kristina Sprehe (Dui) - Desperados - 7.512%
2) Morgan Barbançon (Spa) - IPS Painted Black (Gribaldi x Ferro) - 71.349%
3) Hedda Dröge (Dui) - Fifth Avenue - 69.326%
4) Diederik van Silfhout (Lunteren) - Luxform's Popeye (Havel x Dillenburg) - 68.744%
8) Marrigje van Baalen - BMC Kigali (Wolfgang x Voltaire) - 64.791%
9) Danielle Heijkoop (Rotterdam) - Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 64.302%

ullaatje

Re: Aken: Adelinde derde in kur, zege naar Rath en Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:59

Als je er toch al zeker bent dat we geen goud winnen op het EK, laat Tango dan de ervaring opdoen.
Is mijn idee hoor.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:00

Ik vond de top echt hel dicht bijelkaar zitten! Adelinde had vast gewonnen als parcival die kleine foutjes niet had gemaakt, vond het echt een heel mooie rit om te zien.
In tegenstelling tot de rit van Bechtolsheimer! Jeetje, wat had die weer een lekker stel trekhandjes! Vond het geen fijn gezicht en had ook best wat lager in punten mogen uitvallen. Zoals de presentator in duitsland formuleerde; als je naar de benen van het paard kijkt, ziet het er goed uit, maar als je het bovenste deel bekijkt, wordt je niet vrolijk....
Steffen Peters had ook een goede rit, maar ik vond het er een beetje hectisch uizien. Had van mij ook wel mogen winnen met zijn rit.
Bij totilas was ik nog niet echt heel erg overtuigd, een paar kleinen foutjes en hij en Rath zijn nog geen paar. Maar wat daar nog in zit....!
En Isabelle heeft weer eens een tokomstige topper.....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:07

ik heb t niet gezien maar mooie uitslag! gaaf van ravel ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:20

Ik vond Ravel beter presteren dan Totilas, had hem dan ook liever op 1 gezien. Totilas had teveel fouten en taktfouten.
Laura Bechtolsheimer reed inderdaad niet sterk. Adelinde, jammer van de grove fouten. Wat mij betreft had Don Perignon véél hoger mogen eindigen!
De spanjaard met zijn Andalusier deed het ook super, terwijl Anda's qua bewegingen totaal niet mijn stijl zijn, heeft Fuego het bij mij helemaal gemaakt. En wat een heerlijke stille zit heeft die ruiter, wel wat anders dan Rafael Soto Andrade..

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:22

vind de scorres dicht bij elkaar gebleven
Dit moet adelinde best lukken ze ree gewaagt
Leu voor stefen peters met een paard van gal
Gal mag zich zelf prijzen met de paarden die die gereden heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:43

Reed rath nu een nieuwe kur of nog steeds het spiegelbeeld van Gals Kur?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:44

Zou het nog ergens op tv uitgezonden worden? Toch goed gedaan van NL,het kan gewoon niet altijd perfect zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:52

De Kür van Minderhout zaterdagavond was mjam! Er zat een Italiaanse tussen met een vos (ben de naam kwijt) en haar kür vond ik gewoon zo extreem hectisch! 20 verschillende stukjes muziek, alles italiaans, het ene bovenop het andere gepropt... Best fijn gereden maar kreeg er voorts wel hoofdpijn van.

Vond het wél jammer dat bij de prijsuitreiking van de proef die Rath zaterdag won, hij niet met Toot de ereronde kwam doen, wel met een vos. Was in het hoofdstadion, vlak na het springen om half 6 denk ik.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:54

Mindim schreef:

Dat vraag ik me ook wel af :j
Ik heb het niet gezien, maar volgens mij is er toch een wezenlijk verschil tussen Adelinde en Rath. Alhoewel ik eht knap vind van Rath wat ie doet, vind ik dat ze takt en regelmaat, maar ook de aanleuning nog lang niet perfect zijn, wat bij Adelinde wel veel beter is. Ik vraag me af hoe het dan mogelijk is dat Rath steeds wint?!
Ik heb dit nu niet gezien, maar de voorgaande proeven vond ik toch steeds niet 1ste plaats waardig..

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:01

En... Zowel de winnaar als de nummer twee van vandaag zijn door Edward opgeleid. Zouden ze ook best een prijs voor mogen uitreiken!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:02

Odie schreef:
En... Zowel de winnaar als de nummer twee van vandaag zijn door Edward opgeleid. Zouden ze ook best een prijs voor mogen uitreiken!

Is dat zo?...nou dat vind ik ook wel een prijs waardig!!
Moet echt zeggen dat ik Edward een van de betere ruiters vind als je zo de top ziet, heerlijke stille hand en ondanks dat Sisther zo'n moelijk paard is zie je het er niet aan af.
Hulde aan Edward!

Ik moet wel zeggen dat de strijd nu venijniger is geworden met Totilas voor duitsland. Enerzijds geeft dat ook wel weer wat extra (Sisther de) jeu eraan.
Het mooie is dat Totilas met Rath zeker te verslaan is, in ieder geval zoals hij vandaag de Kur reed. Adelinde zonder fouten had hem zeker verslagen!
Laatst bijgewerkt door manubres op 17-07-11 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:03

Wuis schreef:
Ik vond Ravel beter presteren dan Totilas, had hem dan ook liever op 1 gezien. Totilas had teveel fouten en taktfouten.
Laura Bechtolsheimer reed inderdaad niet sterk. Adelinde, jammer van de grove fouten. Wat mij betreft had Don Perignon véél hoger mogen eindigen!
De spanjaard met zijn Andalusier deed het ook super, terwijl Anda's qua bewegingen totaal niet mijn stijl zijn, heeft Fuego het bij mij helemaal gemaakt. En wat een heerlijke stille zit heeft die ruiter, wel wat anders dan Rafael Soto Andrade..

Niks aan toe te voegen :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:11

MelanieB schreef:
Wuis schreef:

Niks aan toe te voegen :j

:j

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:27

Wuis schreef:

+:)+

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:28

Mindim schreef:

Rath reed een gloednieuwe kür ! :j

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:30

Knap van Adelinde!! _/-\o_

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:33

Whahaha en hij had geen tijd om een kur te maken
Maar omdat heel de hippyse wereld over hem heen viel kan het in eens wel
Zelfs zijn eijgen land vond dat tie dat niet kon maken

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:37

tiger27 schreef:
Whahaha en hij had geen tijd om een kur te maken
Maar omdat heel de hippyse wereld over hem heen viel kan het in eens wel
Zelfs zijn eijgen land vond dat tie dat niet kon maken

Er was nu weer een excuus dat ze de kur maar 2 keer konden oefenen |o

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:42

ach jaf zo blijft er wel altijd wel wat
denk dat gal blij mag wezen het recoor blijft op zijn naam hij heeft drie paarden in de top 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:46

Rath rijdt nou wel met Toot en blijkbaar lukt het steds beter, maar ze rijden nog steeds geen monsterscores zoals Gal deed met het paard. Adelinde en co daarentegen gaan wel mooi opwaarts met de punten (82% voor Minderhout zaterdagavond en Adeline ook bijna 80%), ook zijn landgenoten doen het mooi en gaan positief vooruit met de andere wedstrijden in het vooruitzicht. Vraag is of Rath de druk zal kunnen blijven verdragen nu ze hem op de hielen beginnen te zitten :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:46

_/-\o_ *\o/* Beentje over... :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:48

Vond Adelinde Parzival veel beter aan het lopen hebben dan in de Grand Prix en Grand Prix Special. Erg jammer van het aanspringen in de appuyementen.
Noemenswaardig vind ik overigens de kwaliteit van het paard van Valentina Truppa, wat vind ik dat een fijn paard!

Drie filmpjes van CHIO Aachen die ook zeker het bezichtigen waard zijn:

Hubertus Schmidt met Imperio

Hans-Peter Minderhoud met Vivaldi

Helen Langehanenberg met Damon Hill

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:59

Ik vond de hengst die net voor Imperio liep anders ook wel de moeite! Ben even de naam kwijt, heb de startlijst bijgehouden om er wat over op te zoeken omdat hij goedgekeurd dekhengst is en best wel bloed voerde (mv. was XX dacht ik, en dat zoek ik voor mijn merrie).

Best grappig dat er nog bokkers aanwezig waren, heb er nog over zitten nadenken tijdens de proeven. Ik zat op de tribune vooraan waar we kleddernat werden door die rotregen :(

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:24

Is het in het geheel nog ergens terug te kijken? :o