www.anp.nl
Menner IJsbrand Chardon uit Den Hoorn is als tweede geëindigd in het individuele eindklassement van de internationale vierspanwedstrijd bij het CHIO in Aken. De prestigieuze wedstrijd werd gewonnen door regerend wereldkampioen Boyd Exell. Het was de vierde keer dat de Australiër in Aken won.
Puttenaar Theo Timmerman eindigde op de zesde plaats, Koos de Ronde werd 14e.
De marathon van zaterdag werd gewonnen door de Duitser Michael Brauchle. Chardon bezette daarin de derde plaats. ,,Ik heb de eerste hindernis aanvallend gereden en heb er in de tweede nog een schepje bovenop gedaan. Daarna ben ik iets rustiger gaan rijden. Ik wist dat ik Chester Weber voorbij kon gaan in het klassement en dat is gelukt'', vertelde Chardon.
Theo Timmerman liep een strafpunt op in het staptraject wat hem twee plaatsen kostte in het eindklassement: ,,Ik heb nooit problemen in de stap, dus ik baal er enorm van. De hindernissen liepen goed, maar niet goed genoeg. Ik heb besloten op safe te rijden om het teamresultaat zeker te stellen.'' Timmerman werd 11de in de marathon.
De marathon was het laatste onderdeel voor het individuele klassement en het tweede onderdeel van het landenklassement. Na de marathon moest het Nederlandse vierspanteam de leiding afstaan aan gastland Duitsland. Het verschil bedraagt echter slechts 1,02 strafpunt waardoor de afsluitende vaardigheidsproef op zondag spannend belooft te worden.