www.bndestem.nl
Negen keer eerder deed hij mee en zondag gaat het weer gebeuren.
Christ van Dongen (63) trekt met zijn Fell-pony's weer naar Chaam. Voor de tiende keer neemt hij daar deel aan het grote Tuigpaarden Gala. Het is een soort hippische bedevaarttocht geworden. "We leven er echt naar toe", meldt de Dongenaar. "Een maand van tevoren krijg je de kriebels al. Dan gaan we extra trainen. Hoe het dan in Chaam afloopt, maakt niet zoveel uit. Het is er altijd supergezellig. Veel publiek. Mooie promotie voor het Fell-ras. En ik kan daar ook genieten van al die andere rassen die daar in tuig worden voorgesteld."
Christ van Dongen is een echte Fell-gek geworden. Bij toeval eigenlijk. "Het was op Dier '97 in Sevenum. Ik zocht een Fries paard maar ik kwam een maatje kleiner uit. Toen ik daar Fell-pony's bezig zag, was ik direct verkocht. Dat moest het worden." Liefde op het eerste gezicht dus. "Het bleek ook een heel sober ras. Heel werkwillig ook. Paardjes waarmee je alles kunt doen. Ik ben van dat ras gaan houden."
Het Fell-virus sloeg genadeloos toe bij Christ van Dongen. Hij trok herhaaldelijk naar Noord-Engeland, het stamland van de zwarte pony's. Hij legde daar zijn contacten, haalde volop Fell-pony's naar Nederland en werd zelfs hengstenhouder. Een hengstenhouder met een missie. Hij zocht naar meer verheven drafbewegingen voor de zwarte parels. "Vanwege de bergachtige streken waarin ze leven, zijn die beestjes vlak in de bewegingen en nogal op de voorhand. We zouden meer gebruik moeten maken van hun sterke achterhand."
En zo geschiedde. Van Dongen bracht zijn ideeën in praktijk. In 2007 trok hij met zijn hengst Restar Victor naar de hengstenkeuring in Engeland. In het hol van de leeuw pakte hij de kampioenstitel. "Dan moet je een hele beste hebben, anders houden ze die grote beker wel in Engeland."
Het Chaamse Tuigpaarden Gala is op maat gesneden voor Christ van Dongen. Daar draait alles om apart bewegen. Bij de tuigpaarden, de hackney's, de Friezen, de Welshjes en zelfs bij de Belgische trekpaarden. Tien keer nam Christ van Dongen deel aan het Open Chaams Kampioenschap aangespannen rijden. Tien keer kwam hij in de finale, maar de hoofdprijs viel hem nog nooit ten deel. "Wél werden we al tweede, derde en vierde en dat is ook leuk. Met een Fell-pony win je niet zomaar, als je het moet opnemen tegen hackney's, Friezen en tuigpaarden. Maar we gaan de strijd weer aan."
Met 'we' bedoelt hij zichzelf en Joyce de Hoogh. "Joyce rijdt hier de Fells onder de man en ze brengt ze op de hengstenkeuring voor. In Apeldoorn leverde dat met Restar Victor onlangs weer de nationale kampioenstitel op. Zelf kan ik dan mooi op Leopold rijden. Een 5-jarige zoon van Restar Victor die ook best kan bewegen." Christ van Dongen heeft er zin in. "Machtig mooi om voor veel publiek en tussen de beste Nederlandse tuigpaarden en hackney's met je eigen Fells op te treden."
Na Chaam richt Christ van Dongen zich weer op Dongen. "Op 25 september houden we hier een grote Fell-dag. Voor de vijfde keer."