'Paarden fokken zonder gewrichtsproblemen is mogelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paarden fokken zonder gewrichtsproblemen is mogelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:49

http://resource.wur.nl

Veel spring- en dressuurpaarden kampen met gewrichtsproblemen. Door selectie via de nakomelingen en DNA-informatie van hengsten kan de aandoening fors afnemen, blijkt uit Wagenings onderzoek.

Als het kraakbeen in de gewrichten van paarden niet goed verbeent, ontstaat osteochondrose (ook wel bekend als OC). De aandoening kan leiden tot gezwollen gewrichten, beschadiging van botweefsel en pijn bij de dieren. OC ontstaat bij veulens en na ongeveer een jaar is herstel niet meer mogelijk. Prijzige spring- en dressuurpaarden die kampen met OC, kunnen een sportieve loopbaan wel vergeten, brengen minder op of moeten een kostbare operatie ondergaan. De paardensector wil OC dus graag uitbannen via een fokkerijprogramma.

Het KWPN (Koninklijke Warmbloed Paardenstamboek Nederland), de fokkerij-organisatie voor spring- en dressuurpaarden, stelde een dataset van 811 paarden beschikbaar aan de Wageningse promovendus Ilse van Grevenhof. Die ging met behulp van röntgenfoto’s na of de paarden OC onder de leden hadden.

De fokkerij-organisatie selecteert via de hengsten. Die worden uitgebreid beoordeeld op uiterlijke kenmerken, zoals hun sportprestaties en OC. ‘Voor het bepalen van de erfelijke aanleg voor OC is die beoordeling niet zo betrouwbaar’, zegt Van Grevenhof. ‘De hengst kan een genetische aanleg hebben voor OC, maar onder gunstige omstandigheden zijn opgegroeid. Want naast erfelijke aanleg beïnvloeden ook omgevingsfactoren als het voer en de stalvloer of OC zich openbaart. Een hengst kan geen zichtbare symptomen hebben van OC, maar de aandoening toch genetisch doorgeven.’

Daarom beoordeelde ze de röntgenfoto’s van 25 nakomelingen per hengst. Daarbij zag ze grote verschillen in de aanwezigheid van OC tussen veulentjes van de verschillende hengsten. Aan de hand daarvan kon ze de erfelijke aanleg voor de aandoening uitrekenen. Die bedraagt 23 procent. ‘Dat is best veel’, zegt Van Grevenhof. ‘De erfelijke aanleg van paarden voor dressuur bedraagt 15 procent en op dat kenmerk wordt al veel gefokt.’

Van Grevenhof weet niet welke genen van het paard gerelateerd zijn aan OC, maar dat is ook niet nodig. Door van meerdere hengsten 60.000 DNA-merkers te identificeren en die af te zetten tegen de aanwezigheid van OC bij de nakomelingen, is de genetische aanleg van de hengst voor OC via zijn bloed te bepalen. Wil deze genomische selectie slagen, dan heeft ze echter wel de gegevens van enkele duizenden paarden nodig. Zoveel gegevens zijn er nu nog niet, maar over enkele jaren wel.

geerke

Re: 'Paarden fokken zonder gewrichtsproblemen is mogelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:51

is deze ellende alleen maar genetisch bepaald?
Heeft het niet te maken met eventuele huisvesting,voeding,te jong gebruik?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:08

geerke schreef:
is deze ellende alleen maar genetisch bepaald?
Heeft het niet te maken met eventuele huisvesting,voeding,te jong gebruik?

Precies wat ik mij ook afvraag. Ik denk ook echt niet dat het alleen genetisch is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:08

Cayenne schreef:
Van Grevenhof weet niet welke genen van het paard gerelateerd zijn aan OC, maar dat is ook niet nodig.

Lekkere onderzoeker. Je wilt een genetische afwijking ergens uit fokken, maar je hoeft niet te weten welke genen een rol spelen? Toe nou....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:11

Cayenne schreef:
‘De hengst kan een genetische aanleg hebben voor OC, maar onder gunstige omstandigheden zijn opgegroeid. Want naast erfelijke aanleg beïnvloeden ook omgevingsfactoren als het voer en de stalvloer of OC zich openbaart. Een hengst kan geen zichtbare symptomen hebben van OC, maar de aandoening toch genetisch doorgeven.’

Staat er toch ook? :)

Punt is dat met goede natuurlijke opfok en houding weliswaar in sommige gevallen voorkomen kan worden dat een genetisch probleem zich volledig openbaart, maar dat het natuurlijk nog veel beter is als die paarden helemaal niet meer genetisch belast worden met een aandoening die er helemaal niet hoeft te zijn als dat door de fokkers serieus wordt genomen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of in dat onderzoek de onderzochte hengsten en hun genetische mankementen ook met naam en toenaam genoemd worden of dat die anoniem gehouden worden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:13

Ze beschermen die hengsten gewoon wat denk je dat het kost als dit naar buiten komt?. Wat als Totilas nu een van die hengsten blijkt?????.

Ze stoppen het gewoon in de doofpot net als bij de friezen, daar zijn hengsten bekend die een waterhoofd vereven of een wit voetje....er word dus niet openbaar gemaakt welke hengsten dit zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:15

We gaan gewoon Mac-paarden fokken die mentaal en fysiek niet lijden onder kooihuisvesting..... en geen hooi meer nodig hebben en waar de hoefijzers vanzelf al aangroeien 8)7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:23

Gezonde paarden willen fokken, maar wel 3 jarige amper halfvolwassen paarden flink gaan belasten ivm goed/afkeuring als dekhengst? Wanneer gaat het stamboek eens inzien hoe krom dat is?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:28

tamary schreef:
Gezonde paarden willen fokken, maar wel 3 jarige amper halfvolwassen paarden flink gaan belasten ivm goed/afkeuring als dekhengst? Wanneer gaat het stamboek eens inzien hoe krom dat is?

Uhhh nooit >;) wat paarden op 4 jarige of zelfs 5 jarige leeftijd pas laten keuren kost geld. Idem met de paarden pas op 4,5 a 5 jarige opleren.
EEn flinke uitloop stal waar ze het hele jaar door kunnen lopen en rennen kost ook geld.

Nee ik denk dat ze gewoon zo doorgaan, dure hengsten in de doofpot en klaar is klara.
Man...ik roep al jaren dat het niet goed zit met de fokkerij. Ik zie zoveel kreupele paarden en het gros is kwpn.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:30

Arabesk schreef:
We gaan gewoon Mac-paarden fokken die mentaal en fysiek niet lijden onder kooihuisvesting..... en geen hooi meer nodig hebben en waar de hoefijzers vanzelf al aangroeien 8)7

& zn eigen poep gaat opruimen? :+

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:02

Dieuwkee schreef:
Arabesk schreef:

& zn eigen poep gaat opruimen? :+

Nee joh, die eten niet, en poepen ook niet :D Ideaal :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:09

Nou lekker handig dan als de erfelijkheidsgraad inderdaad 23% is en het KWPN keurt gewoon hengsten met OC goed.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:58

Wat ik hieruit begrijp: genetische aanleg is noodzakelijk om OC te ontwikkelen, maar nog niet voldoende, daar moeten ook situationele factoren bijkomen?

Daarnaast lijkt me de kans erg klein dat deze problematiek afhangt van één gen. Dus lekker makkelijk om te zeggen dat het er niet toe doet. Polygenetische overerving is een van de moeilijkste dingen om in kaart te brengen. Maar op die manier is een goed fokbeleid erop richten wel lastig. Een hengst kan OC niet tonen en als een nakomeling het heeft kan de merrie "de schuld" krijgen. Echter hengsten met OC afkeuren of geen predicaten toekennen is wellicht wel een eerste stap die kan worden gezet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:03

iets klopt er niet hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:37

In een paardentijdschrift (vergeef me dat ik niet meer weet welke) stond er 3 jaar geleden een volledig onderzoek naar OC in uitgelegd. Na 7 jaar onderzoeken zijn de wetenschappers unaniem overeen gekomen dat veulens die constant op stal staan of op stal staan met maar af en toe wat weidegang 90% meer kans hebben op de ontwikkeling van OC.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:40

DeMolenhoek schreef:
In een paardentijdschrift (vergeef me dat ik niet meer weet welke) stond er 3 jaar geleden een volledig onderzoek naar OC in uitgelegd. Na 7 jaar onderzoeken zijn de wetenschappers unaniem overeen gekomen dat veulens die constant op stal staan of op stal staan met maar af en toe wat weidegang 90% meer kans hebben op de ontwikkeling van OC.

toch wel apart dat ze daar 7 jaar voor nodig hebben om dat te constateren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:10

Jup, weet ik. Iedereen met een hart voor paarden weet dat die dieren niet op een stal opgesloten moeten zitten. Maar ja, wetenschappers hé...

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:31

Vroeger heb ik geleerd dat een kind 50% van elks van de ouders erft.
Wat ik me dus altijd afvraag is, geldt dat niet voor veulentjes ofzo? Of is dat een hele domme vraag? De hengsten kunnen nog zo top in orde zijn, maar met een merrie met OC mag je gewoon wel fokken dan? Lijkt mij een beetje dweilen met de kraan open...

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:42

Ze draaien het eigenlijk om. Ipv te kijken naar de aandoeningen van de hengst zelf (die bv geen OC lijkt te hebben), kijken ze naar wat de nakomelingen voor aandoeningen hebben. In dit geval OC, maar hetzelfde principe kan bij andere problemen toegepast worden. Je kan dan op een gegeven moment besluiten dat zo'n hengst niet meer voor een stamboek mag fokken als blijkt dat nakomelingen een bepaalde aandoening vaker hebben. Lijkt mij op zich een prima aanpak.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:53

Mij lijkt het eerlijk gezegd een halve aanpak als er niet naar de merries gekeken wordt. Het aantal fokmerries is vele malen groter dan het aantal dekhengsten! Er vanuit gaande dat de vererving 50% per ouder is, boek je dan niet zo gek veel winst. Dus naar mijn idee: óf ze gaan er vanuit dat merries geen OC kunnen hebben en doorgeven, óf ze gaan uit van het motto "beter een halve aanpak dan géén aanpak" ?? :? ??

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:59

@Loe_Loe: Je slaat de spijker op zijn kop... En wat vind je van het automatisme waarmee merries, die wegens kreupelheid niet meer mogen werken, dan maar worden ingezet als fokmerrie, omdat er dan nog iets aan verdiend wordt... Net of dat zo'n aanbeveling is, fokken met aanleg voor kreupelheid... (Is natuurlijk iets anders als merrie een blessure heeft door een ongeluk).

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:08

Ja Zoolgangster, inderdaad ook zoiets! Ik ben dan misschien geen wetenschapper of geneticus, maar mijn (hopelijk...) gezond boerinnenverstand zegt mij dat een merrie nèt iets meer is als een broedmachientje...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:10

Mioux schreef:
iets klopt er niet hier...

Er klopt veel niet aan dit artikel.

Een paard opereren aan OC ???
Paarden met OC kunnen geen hoge sport lopen ?

Een paard met OC wordt goedgekeurd voor de sport.

Bovenstaande opmerkingen behoren tot OCD.......
Heeft er mee te maken maar is toch een brokstuk verschil....

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:26

OCD is toch een soort van "vervolg" op OC? (of ben ik nu verkeerd geïnformeerd?) Maargoed, voor mijn argument over vererving maakt de afwijking/ziekte niet uit.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:58

Bij ons is de Andiamo nakomeling (nu 1jr )gerontgent en is GGK.
Op verzoek van het stamboek.
Helemaal mee eens dat ze het eruit willen hebben. Maar ze kunnen het ook door een traumatische ervaring oplopen...
En idd is het in de regel genetisch bepaald wil alleen niet zeggen dat alle nakomelingen van zo'n des betreffende hengst niet gezond kunnen zijn.
Hamlet bv schijnt héél erg te zijn.....