Sonse ruiters hebben erg veel last van crossers en verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sonse ruiters hebben erg veel last van crossers en verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:28

www.ed.nl

Ruiters van manege Sonniushof in Son hebben steeds meer last van crossmotoren in de bossen. Ook de drukke weg Son-Best is een gevaarlijk obstakel.

Crossmotoren die paarden op ruiterpaden opjagen, pony's die zich rot schrikken van optrekkende motoren, auto's die door een groep overstekende ruiters heen proberen te rijden. Ans van Wanrooij van manege Sonniushof in Son heeft de overlast van de crossmotoren nog maar eens onder de aandacht van bosbeheerder Staatsbosbeheer gebracht.

"We kunnen niet meer doen dan incidenteel controleren in de bossen", vertelt Chris van den Hoven van Staatsbosbeheer. "Voor een structurele aanpak hebben wij en de politie geen mankracht. Maar een gezamenlijke aanpak van de route heeft veel meer effect." Daarom is het overleg met de gemeente en Rijkswaterstaat voorzichtig gestart om de toegang tot het bos af te sluiten en slagbomen te plaatsen op ruiterpaden.

Op een kilometer van de manege Sonniushof komen de ruiters verder de weg Son-Best tegen. Die vormt een tweede gevaar in de bossen, aldus Ans van Wanrooij. "Het is er zo druk en er wordt zo hard gereden. Dan houden we het verkeer tegen, maar dan rijden ze soms gewoon door de overstekende groep heen."

mywayzidane

Re: Sonse ruiters hebben erg veel last van crossers en verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:46

Dit is niet alleen maar in het bos van Son en Breugel maar helaas ook in Mariahout!!!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:10

Zo dat is mooi balen zeg. Bij ons rijden er ook wel crossmotoren maar die houden echt rekening met de paarden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:21

Helaas ook in Bladel. Maar dan ook dit soort dingen enz. Sommige houden rekening, maar er zijn er ook zat die dat niet doen.
Afbeelding

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:27

Dit is ook bij een ander bos in Son, maar ze houden daar gelukkig wel rekening over het algemeen met de paarden als wij daar aan het rijden zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:31

Marcella schreef:
Helaas ook in Bladel. Maar dan ook dit soort dingen enz. Sommige houden rekening, maar er zijn er ook zat die dat niet doen.
Afbeelding

Das n quad

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:44

Weet ik maar je heb ook andere van die 4 wielers ook om te crossen door de bossen. Kom de nodige dingen tegen daar.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:39

We liepen laatst door het betreffende bos, gewoon lopend. Er reden echt veel crossers rond en die waren niet bepaald netjes naar de ruiters toe. Erg jammer... het kan ook anders. Bij de stal waar ik eerst stond reden ook crossmotoren, maar die remden allemaal netjes af of gingen zelfs stil staan (ook weer niet nodig) als je er met je paard aan kwam, daar nooit iets vervelends meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:48

Cayenne schreef:
http://www.ed.nl
"We kunnen niet meer doen dan incidenteel controleren in de bossen", vertelt Chris van den Hoven van Staatsbosbeheer. "Voor een structurele aanpak hebben wij en de politie geen mankracht. "

Jajaj :roll: _O- . De meeste boswachters zijn er als de kippen bij als je met je paard een meter buiten het ruiterpad staat |o .

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:59

Juliette86 schreef:
Cayenne schreef:
"We kunnen niet meer doen dan incidenteel controleren in de bossen", vertelt Chris van den Hoven van Staatsbosbeheer. "Voor een structurele aanpak hebben wij en de politie geen mankracht. "

Jajaj :roll: _O- . De meeste boswachters zijn er als de kippen bij als je met je paard een meter buiten het ruiterpad staat |o .

idd :j

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:10

Juliette86 schreef:
Cayenne schreef:

Dat valt daar wel mee weet ik uit ervaring! O:)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:20

Ah dat is hier in Eerde (veghel ) ook het geval. Vreselijk vind ik het. Het opjagen van de pony's, naast de pony's een flinke dot gas geven en de rem die weten ze niet te vinden zodra ze een pony in het oog krijgen. Was pas met mijn 7 jarige zusje aan het rijden. Had de pony aan de hand. Komen er vanuit het niets 2 crossmotoren aan, ze bleven netjes stilstaan wat ik een wonder vond. Maar toen we eenmaal dicht bij ze waren ( meter of 2 ) veranderde dat, wat doen die eikels. _-:(
Voor de neus van onze pony hun motoren op hun achterwiel trekken en een flinke dot gas geven, echt opjagen dus! Onze pony is echt super braaf maar die wist even niet waar die het zoeken moest.
gevolg: Pony over stuur en kind op de grond. Was allang blij dat ik de pony aan een halstertouw had anders was die ervan doorgegaan. Stond te trillen op z'n benen en mijn zusje wil het liefste niet meer over de ruiterpaden rijden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:04

aukjegm schreef:
Juliette86 schreef:

Dat valt daar wel mee weet ik uit ervaring! O:)

Nee echt O:)

Maar misschien is dat ook wel een deel van het probleem. Ze plukken ons niet van de niet ruiterpaden omdat ze niet aanwezig zijn in de bossen en daarom kunnen ze ook de crossmotoren niet aanpakken. Ze zijn er immers niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk maar weinig crossmotoren tegen kom, wellicht ligt het aan de tijdstippen dat ik rijd, maar aan de kapotgereden paden is goed te zien dat ze zich er regelmatig te buiten doen.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 12-07-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:07

Denk inderdaad dat dat ook het probleem is, te weinig toezicht. Toen ik daar met mijn paard stond zijn we wel crossmotoren tegen gekomen, alleen is mijn paard er helaas niet zo'n fan van! :)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 05:03

Och gossie.. Is het zo uit de hand aan het lopen dat het ED Ans is gaan interviewen?! Wie heeft wie hier dan benaderd vraag ik me af... :+ Naja, toen ik er nog stond hoorde je ze wel eens, maar gezien heb ik ze hooguit een keer of 2 in die 4 jaar. Sporen dat ze er geweest waren wel ja, maar ik was altijd onder de indruk dat ze voornamelijk laat in de avond reden omdat ze stiekem gewoon hartstikke verboden zijn in het bos? Gaat nu weer eventjes stilletjes heimwee hebben naar pony en bos... ;(

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:52

Ik kom ze ook wel eens tegen in de Vresselse bossen (St. Oedenrode), heb er weinig moeite mee. Meestal draaien ze wel een ander pad in of remmen wat af. Nu heb ik ook een paard wat er echt niets om geeft. Ook al komen ze recht op hem af. Dus heb ik ook niet snel te klagen. Met een paniekhaas die er vandoor gaat piepen de meesten ook wel anders, mijn vorige paard was zo'n figuur niet altijd handig. Ik heb vroeger altijd bij Boszicht gestaan dus ken het betreffende bos goed. Daar waren ze wel wat roekelozer dan waar ik nu sta. Maar je hebt ook ruiters die je gewoon in volle galop voorbij komen scheuren...misschien moet iedereen ook eerst eens naar zichzelf kijken. Niet alleen motorcrossers zijn onfatsoenlijk. Mountainbikers die net voor/achter je langs schieten, mensen met loslopende honden, kinderen die met takken lopen te zwaaien. Tja misschien dat de campagne over paarden in het verkeer die gestart gaat worden om mensen meer bewust te laten zien dat paarden toch echt dieren zijn een beetje begrip gaat opbrengen.............laten we het hopen. Maar als we als ruiters nu ook eens fatsoenlijk blijven en elkaar/de overige bosgebruikers rustig in stap passeren. Misschien helpt het.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:05

wij hebben hier geen bos in de buurt maar woon hier in omgeving waar veel jongeren jongens met traktoren en vrachtwagen chauffeurs en dus heel vel landbouw en ze geven er niets om juist nog even extra gas bij geven terwijl ik altijd aangeef rutig rijden wand hij word panisch ( ik moet wel naar buiten moet bij me les komen)
er zijn uitzonderingen maar 9 van de 10 x rijden ze door wand ja die bollen van het land gaat voor veiligheid :S

Serengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:02

tjah, wij hebben er ooit de politie voor gebeld omdat er iemand van zjn paard af was gevallen door crossers. De politie kwam daadwerkelijk op stal, en weet je wat ze zeiden?
'misschien kunt u uw paard gewoon laten wennen aan motorcrossers?'

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:04

Ik heb altijd in het bos van mariahout-lieshout gereden en heb nooit last gehad van crossmoters, het gros zette altijd motor netjes uit aan de kant.... En andere gingen stuk rustiger rijden.
In son weet ik niet hoe het zit mbt crossmotors, maar die weg van best is echt een crime.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:07

Juliette86 schreef:
Cayenne schreef:

Nou, wou net zeggen! Ben een keer aangehouden door boswachter met entourage omdat ik niet op het ruiterpad reed. Heel verhaal, 'dreigen' met bekeuring enz. Mijn paard en ik zouden het bos vernielen. Terwijl het op datzelfde moment stikte van de loslopende honden èn crossmotoren overal. En als de ruiterpaden nou werden onderhouden, dan zou ik er wel gebruik van gemaakt hebben, maar ze zijn onbegaanbaar dus tsja, dan maar midden op het zandpad.
In het Stiphoutse bos kom je wekelijks van die quads tegen, er zit daar ergens een verhuurbedrijf en die organiseren leuke uitstapjes. Heel fijn om een dozijn van die dingen tegenover je te hebben :roll:

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:55

wat ben ik blij dat dit op de veluwe gewoon neit mag.... gewoon geen crossmoteren toegestaan.. nou ja, op de verharde weg wel... maar daar rijd ik niet

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:12

hier in mierlo rijden ook veel motors in de bossen , ze zijn hier super netjes
gaan aan de kant en gaan zachter rijden ik heb er eigenlijk nooit last van gelukkig :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:15

Dat blijft het probleem altijd: We willen allemaal in die zelfde bossen iets van een hobby doen.

En zo is er altijd wel iets..helaas een paard heeft geen handrem, is niet altijd super bomproof want het is en blijft een vluchtdier hoe mak ook. En wij ruiters zijn soms ook weleens erg aso naar elkaar of naar andere bosgebruikers toe.

Ken de Vresselse bossen ook erg goed en gelukkig hielde ze daar toch wel vaak rekening met je paard. Ik had meer last van 2 honden die los op een terrein liepen en dan stiekum je op wachten en dan ineens tegen het hek aan sprongen..dan was mijn paard weg. En het erg is..het waren mensen die zelf paarden hebben op het terrein..dan zou je dat toch moeten weten van je eigen honden.

Als we met zijn alle en niet altijd alleen naar andere mensen wijzen begrip voor elkaars sport/hobby hebben dan zouden we al veel verder zijn. Wij als ruiters kunnen beleefd groeten als mensen wel dat stapje extra doen. Ruiters onder elkaar ook al ken je ze niet gezellighouden in de bossen, Binnen hun eigen padden blijven rijden die er zijn:) Dan zetten wij ons beste beentje voor...en is het wel aan andere om dat ok te proberen. Begrip voor elkaar...maar in deze maatschappij vraag ik me af of het ooit echt oplost???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:23

Serengo schreef:
tjah, wij hebben er ooit de politie voor gebeld omdat er iemand van zjn paard af was gevallen door crossers. De politie kwam daadwerkelijk op stal, en weet je wat ze zeiden?
'misschien kunt u uw paard gewoon laten wennen aan motorcrossers?'

en dat vind ik een heel wijze opmerking. Neemt niet weg dat motorcrossers ook de fatsoensregels in acht moeten nemen, maar je mag ook van een paard verwachten dat die gewend is aan andere verkeersdeelnemers.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:23

wij zijn ze toch echt ook tegen gekomen op de Veluwe, op het ruiterpad. Alleen zijn ze crossmotor proef aangezien er op de manege waar we in het verleden stonden 1x per jaar crosswedstrijden werden gehouden in de binnen bak en bijna door de stallen heen! Heeft achteraf gezien toch voordelen! Motorrijders schrokken zich een bult toen ze de bocht om kwamen, paarden stonden netjes stil! Een crosser ging nog onderuit ook omdat hij zo snel moest stoppen! :-)