De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) is bij controles gestuit op twee illegale paardenspermawincentra voor trekpaarden.
Beide wincentra hebben paardensperma gewonnen, vervoerd en verhandeld zonder dat zij beschikten over een keuringsrapport van de nVWA of het Productschap voor Vee en Vlees, zo maakte de organisatie vrijdag bekend.
De nVWA heeft vijf bedrijven bezocht die in paardenzaad handelen. Tegen de twee bedrijven zonder vergunning is proces-verbaal opgemaakt.
De inspectie had plaats na een melding van het productschap voor Vee en Vlees dat er wincentra adverteerden op internet die niet over de juiste papieren beschikten.
Met het wegvallen van de Paardenwet is de hengstenhouderij een vrij beroep geworden. De branche heeft hierop een vrijwillig kwaliteitsysteem opgestart: de certificering hengstenhouderij.
De Regeling paardensperma beschrijft dat alleen een gecertificeerde hengstenhouderij sperma mag winnen, vervoeren en verhandelen.
Hmm ben wel benieuwd over welke hengstenhouderij-en dit gaat..
Albert
Geplaatst: 08-07-11 19:39
Raar bericht; hengstenhouderij is een vrij beroep, maar het bedrijf moet wel gecertificeerd zijn. En vervolgens.....Trekpaarden....laat me raden, twee rietjes?
Ik vind het ook een beetje vreemd bericht. Mag je geen sperma winnen van je eigen paarden dan?
XiiaaooNaa
Geplaatst: 08-07-11 21:42
Huh,, vaaagg xD Ik wist niet dat je voor een vrij beroep ook certificaaten nodig hebt! Moet het sperma echt helemaal gecontroleerd worden voor zo een certificaat?!