Doorbraak in onderzoek naar hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Doorbraak in onderzoek naar hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:26

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Wetenschappers aan de universiteit van Queensland (Australië) hebben een doorbraak bereikt in het onderzoek naar hoefbevangenheid. Bij hoefbevangen paarden worden vaak hoge concentraties insuline gemeten. De onderzoekers ontdekten dat de receptoren in de paardenhoeven die het eiwit IGF-1 horen te binden, bij sommige paarden mogelijk insuline binden. Als deze receptoren geblokkeerd kunnen worden, kan het optreden van hoefbevangenheid, waarbij insuline een rol speelt, in de toekomst mogelijk worden voorkomen.

Paarden hebben veel receptoren voor IGF-1 in de hoeven, maar geen receptoren voor insuline. IGF-1 en insuline lijken op elkaar. De wetenschappers vermoeden dat het daardoor mogelijk is dat IGF-1-receptoren door de insuline worden gestimuleerd en zich gaan binden aan het ‘verkeerde’ eiwit.

Lees hier de rest van het Nederlandse artikel
Lees hier een Engels artikel.

Tooske

Re: Doorbraak in onderzoek naar hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:27

Goh dat is wel er interessant en een echte doorbraak mocht dat lukken!

SFTW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Wauw dat zou goed nieuws zijn als ze hierdoor ook met een effectieve behandel of - nog beter- preventie methode kunnen komen!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:32

Sjonge das geweldig nieuws, zou mooi zijn als er echt een behandeling komt.
Helaas vandaag een pony ingeslapen ivm hoefbevangen.... rot ziekte.
Laatst bijgewerkt door Beeker op 07-07-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:32

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen, een medicijn is prima, maar de oorzaak van HB moet je wel wegnemen (voedingskwestie)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:53

Nou Arabesk, ja en nee. Eigenlijk zijn die verkeerd werkende receptoren natuurlijk de oorzaak. Die zijn niet veroorzaakt door voedsel. Het toepassen van voedselmanagement is op die manier slechts een lapmiddel.

Aan de andere kant... De evolutie heeft het zo geregeld dat in voedselrijke gebieden de dieren met hoefbevangenheid stierven, waardoor het genetische kenmerk van die slecht werkende receptoren daar uitstierf. In voedselarme gebieden, waar dus sobere rassen leefden, kwam hoefbevangenheid niet voor omdat het voedsel simpelweg te arm was. De slecht werkende receptoren bleven in die rassen dus gewoon bestaan, omdat zij daar geen last van ondervonden.
Maar nu wij die sobere rassen rijk voedsel gaan geven, wordt het natuurlijk wel een probleem. In die zin ben ik het wel met Arabesk eens dat we soberder moeten voeren, met name de sobere rassen.

Het lijkt me nog niet zo makkelijk om die receptoren zo te blokkeren dat ze geen insuline meer binden, maar nog wel hun gewone werk kunnen doen. Domweg die receptoren uitschakelen gaat weer andere problemen geven, want die dingen zitten er niet voor niks. :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:46

Arabesk schreef:
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen, een medicijn is prima, maar de oorzaak van HB moet je wel wegnemen (voedingskwestie)

Hoefbevangenheid wordt niet alleen veroorzaakt door verkeerde voeding. Dus met alleen de juiste voeding is het niet altijd te voorkomen.

Morgen even het artikel lezen. Zou mooi zijn als er een goede behandeling komt.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:39

er zijn zoveel vormen van hoefbevangenheid en het meeste komt niet door de voeding.
wel intressant.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:44

WAUW!!!!
wat een geweldige doorbraak!!!!!!
Dit kan een boel leed uit de wereld gaan helpen hoop ik.

Feit is zover ik weet is nog altijd dat bevangenheid door verschillende factoren kan komen.
En niemand heeft nog kunnen bewijzen welke dat precies zijn.
Lijkt me erg stug dat het enkel en alleen door voeding komt hoor :n

maar wat zou het super zijn als we dit onze dieren besparen kunnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:55

Een hoge concentratie insuline betekent dat er veel glucose in het bloed aanwezig is, anders maakt het lichaam geen grote hoeveelheid insuline aan. En bij chronisch hoge glucosewaarden wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline dus is er nog meer insuline nodig.
Dus het heeft wel degelijk met een fout voerbeleid te maken, teveel suikers/zetmeel (zetmeel zet om in glucose).
Bij hoefbevangen paarden worden vaak hoge concentraties insuline gemeten, dus ipv die IGF-1-receptoren te blokkeren (wat dan het lapmiddel is) kan men beter de bloedglucosespiegel (en dus de hoge insulineconcentratie) verlagen (de oorzaak).

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:58

Arabesk schreef:

Het is zeker niet alleen een voedingskwestie. Drachtige merries lopen ook een verhoogd risico, neen niet omdat ze in een volle weide zouden lopen, puur de dracht is blijkbaar ook een risico.

Deze discussie ben ik jaren geleden al aangegaan met verschillende dierenartsen, de meningen waren toen al verdeeld. Ik hoop dat de medische kant eindelijk eens met een duidelijk verhaal hierover kan komen. Ik ben mijn merrie al kwijtgeraakt aan Hoefbevangenheid, hopenlijk kunnen andere merries en eigenaren dit leed bespaard worden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:00

Lamar schreef:
Een hoge concentratie insuline betekent dat er veel glucose in het bloed aanwezig is, anders maakt het lichaam geen grote hoeveelheid insuline aan. En bij chronisch hoge glucosewaarden wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline dus is er nog meer insuline nodig.
Dus het heeft wel degelijk met een fout voerbeleid te maken, teveel suikers/zetmeel (zetmeel zet om in glucose).
Bij hoefbevangen paarden worden vaak hoge concentraties insuline gemeten, dus ipv die IGF-1-receptoren te blokkeren (wat dan het lapmiddel is) kan men beter de bloedglucosespiegel (en dus de hoge insulineconcentratie) verlagen (de oorzaak).

Zoals ik in mijn bovenstaand bericht al aangaf, drachtige merries lopen m.i een verhoogd risico. Hoe moet ik dat plaatsen wat betreft het insulinegehalte wat jij hier benoemd?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:01

Lamar schreef:

In veel gevallen heb je gelijk Lamar (en anderen), maar wat dan met paarden die een vorm van suikerziekte hebben?
Sommige (niet alle! ) vormen van suikerziekte zijn aangeboren en de bijbehorende abnormale glucose/insuline-waarden zijn niet goed te verlagen of controleren door een goed voerbeleid.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:02

Ga morgen ook even het artikel lezen. Heb godzijdank nooit direct met hoefbevangenheid te maken gehad, maar interessant vind ik het wel...!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:05

Eef_Bam schreef:
Lamar schreef:

In veel gevallen heb je gelijk Lamar (en anderen), maar wat dan met paarden die een vorm van suikerziekte hebben?
Sommige (niet alle! ) vormen van suikerziekte zijn aangeboren en de bijbehorende abnormale glucose/insuline-waarden zijn niet goed te verlagen of controleren door een goed voerbeleid.

Interessante vraag, ik ben dan ook heel benieuwd naar een antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:15

krackertje schreef:
Het is zeker niet alleen een voedingskwestie. Drachtige merries lopen ook een verhoogd risico, neen niet omdat ze in een volle weide zouden lopen, puur de dracht is blijkbaar ook een risico.

Mensen en dieren kunnen last hebben van "zwangerschapssuiker".

Suikerziekte is niet aangeboren. Mijn dochter heeft type 1. Het is een autoimmune ziekte, een fout die die het eigen afweersysteem begaat. (en die fout komt weer door een betacel die wordt aangezien als virus). Eénmaal in de fout is het proces vrijwel niet meer te stoppen, alhoewel ze nu al wel zover zijn dat ze muizen kunnen genezen dmv injecties die bepaalde afweercellen een andere functie geven.
Wanneer de glucosewaarden niet meer door een diëet te verlagen zijn omdat er teveel betacellen vernietigd zijn, zul je ook bij dieren insuline moeten gaan injecteren en bloedglucoses gaan meten.

Type 2 is ook niet aangeboren of erfelijk (al wordt dat vaak wel beweerd). Als het in de voorouders zit kan je het echter wel makkelijker uitlokken door een verkeerd voedingsbeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:19

Insuline-waarden wel, glucose-waarden minder. Insuline is nog te hanteren met goed voer, glucose is enkel te verlagen met insuline. Don't shoot me if i'm wrong, ben ook maar een leek :+

Maar erg goed dat ze dit gevonden hebben, hoefbevangenheid is wel erg naar natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:25

Bizzybijtje schreef:
Insuline-waarden wel, glucose-waarden minder. Insuline is nog te hanteren met goed voer, glucose is enkel te verlagen met insuline. Don't shoot me if i'm wrong, ben ook maar een leek :+

Maar erg goed dat ze dit gevonden hebben, hoefbevangenheid is wel erg naar natuurlijk...

Insuline wordt aangemaakt nadat het lichaam heeft gedetecteerd dat er meer glucose in het bloed komt door voeding. Hoe meer glucose (suikers/zetmeel) je in een paard stopt, hoe meer insuline het aan zal maken (als de betacellen goed functioneren). Het is dus zaak dat je de hoeveelheid glucose laat afnemen (dmv het voer) zodat de insulineproductie ook afneemt waardoor die receptoren niet op foute wijze worden overbelast.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:51

Lamar schreef:
krackertje schreef:

Mensen en dieren kunnen last hebben van "zwangerschapssuiker".

Suikerziekte is niet aangeboren. Mijn dochter heeft type 1. Het is een autoimmune ziekte, een fout die die het eigen afweersysteem begaat. (en die fout komt weer door een betacel die wordt aangezien als virus). Eénmaal in de fout is het proces vrijwel niet meer te stoppen, alhoewel ze nu al wel zover zijn dat ze muizen kunnen genezen dmv injecties die bepaalde afweercellen een andere functie geven.
Wanneer de glucosewaarden niet meer door een diëet te verlagen zijn omdat er teveel betacellen vernietigd zijn, zul je ook bij dieren insuline moeten gaan injecteren en bloedglucoses gaan meten.

Type 2 is ook niet aangeboren of erfelijk (al wordt dat vaak wel beweerd). Als het in de voorouders zit kan je het echter wel makkelijker uitlokken door een verkeerd voedingsbeleid.

Dit is erg verhelderend...............Alsnog jammer dat ik niet medisch onderlegd ben/was.

Ik heb een dochter uit onze overleden merrie en daar ook weer een dochter van. Je geeft aan dat het niet aangeboren zou zijn, hoe nu verder met onze merries, hoe kan ik bedacht zijn op bovenstaande?
Wij hebben al besloten dat deze merries alleen maar in de wei lopen tijdens de dracht en de periode dat het veulen er bij loopt. ze komen niet op stal en worden niet bijgevoerd, vitamines en mineralen worden wel aangeleverd.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 03:49

Allemaal leuk en aardig dat men nu mogelijk wat beter weet hoe het technisch-medisch in elkaar steekt, dit neemt de oorzaak niet weg.
Wat LindyH schrijft, met name over sobere rassen, lijkt me erg plausibel en daarmee kan iedereen in principe meteen aan de slag.

Ik ga niet beweren dat ze niet bestaan, maar ik ben nog nooit een paard/pony tegen gekomen met dit soort problemen dat niet gerelateerd was aan te dik/vet.
Ik denk dat daar voorlopig de grootste winst valt te halen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 04:37

lageveld schreef:
Allemaal leuk en aardig dat men nu mogelijk wat beter weet hoe het technisch-medisch in elkaar steekt, dit neemt de oorzaak niet weg.
Wat LindyH schrijft, met name over sobere rassen, lijkt me erg plausibel en daarmee kan iedereen in principe meteen aan de slag.

Ik ga niet beweren dat ze niet bestaan, maar ik ben nog nooit een paard/pony tegen gekomen met dit soort problemen dat niet gerelateerd was aan te dik/vet.Ik denk dat daar voorlopig de grootste winst valt te halen.

Onze merrie was zeker niet te dik/vet. Dit was een topmerrie die je als fokker en sportmens hoopt ooit in eigendom te mogen hebben. Deze merrie stond dan ook zelfs al voor haar laatste dracht onder controle bij nederlandse dierenartsen en buitenlandse dierenartsen. Er is mij zelfs door deskundige voorzichtig aangegeven dat het toch misschien wel samen zou kunnen hangen met de dracht.

Ach als dat nu niet uit de onderzoeken komt, komt het er wel ergens in de komende 50 jaar uit. Ik voor mij weet zeker dat hoefbevangenheid zeker vanuit de dracht kan ontstaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 06:49

Ik heb er wel mee te maken gehad en er veel info over gekregen van ver doorgeleerde artsen.
Een dracht verhoogt de kans op bevangenheid zeker wel helaas.
Maar een abrupte verandering in voer kan ook aanleiding geven.
Ook zijn er vormen van bevangenheden die echt onverklaarbaar zijn.
verder geloof ik echt wel dat we de uitkomsten van onderzoeken gedaan door mensen die weten waar ze over praten gerust voor waar aan mogen nemen. Wij als ervaringsdeskundigen hier op bokt hebben imo ieder zo zijn eigen mening maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal op feitelijke waarheden berust ;)

Oorzaak is en blijft helaas nog steeds een wazig iets.
volgens de ene komt het door voer, volgens andere door de beweging en volgens sommige door voer en weer andere hebben het over een combi van omstandigheden.
En dan noem ik niet eens alles op.........

Feit blijft dat het best een probleem is in de paardenwereld en veel leed veroorzaakt.
Het is fijn als daar een oplossing voor komt, en knap als die oplossing ook gevonden word.
En wat de oorzaak dan is........?....laten we hopen dat ook dat iets is wat ooit nog eens echt duidelijk boven water komt!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:24

Lamar schreef:

De oorzaak van hoefbevangenheid hoeft niet altijd direct met voeding te maken te hebben. Nieraandoeningen, problemen met het maagdarmstelstel, ziekte, medicijnen, giftige stoffen... Als een paard eenmaal hoefbevangen is speelt voeding natuurlijk wel een grote rol om de bloedglucosespiegel te verlagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:27

krackertje schreef:
Dit is erg verhelderend...............Alsnog jammer dat ik niet medisch onderlegd ben/was.

Ik heb een dochter uit onze overleden merrie en daar ook weer een dochter van. Je geeft aan dat het niet aangeboren zou zijn, hoe nu verder met onze merries, hoe kan ik bedacht zijn op bovenstaande?
Wij hebben al besloten dat deze merries alleen maar in de wei lopen tijdens de dracht en de periode dat het veulen er bij loopt. ze komen niet op stal en worden niet bijgevoerd, vitamines en mineralen worden wel aangeleverd.

Sowieso ook het fructaangehalte in het gras in de gaten houden. Als je ze op de wei zet zonder brokken of muesli oid kunnen ze nog teveel suikers binnenkrijgen door een hoog fructaangehalte in het gras. Zorg dat je altijd schraal hooi hebt liggen voor die dagen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:09

krackertje schreef:
Ach als dat nu niet uit de onderzoeken komt, komt het er wel ergens in de komende 50 jaar uit. Ik voor mij weet zeker dat hoefbevangenheid zeker vanuit de dracht kan ontstaan.

Daar is al wel meer over bekend... Er zijn mensen die hun merries m.b.t. dit punt niet meer laten dekken omdat ze bang zijn dat ze het niet overleven....