Voor de Hoeksche Waard in Zuid-Holland ligt een uitgewerkt plan voor een aantrekkelijk net van men- en ruiterpaden gereed. Het totale net heeft een lengte van minimaal 20 kilometer en biedt ook combinatiemogelijkheden.
Het plan is een initiatief van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard. Dat heeft de afgelopen jaren samen met KNHS-regioconsulent Ilse van der Waard hard gewerkt aan het verbeteren van de regionale mogelijkheden voor ruiters en menners. Uitvoering van het plan is afhankelijk van de financiën. Voor oktober 2011 wordt daartoe een subsidieverzoek ingediend.
De populariteit van de ruitersport neemt de laatste jaren flink toe, ook in de Hoeksche Waard. De paardensport is goed vertegenwoordigd in het gebied met een aantal verspreid liggende maneges en pensionstallen. Hierdoor neemt de vraag naar recreatieve ruitersportvoorzieningen toe, maar het aanbod van onder andere paden blijft daarbij achter. Op enkele kleine routes na zijn er geen ruiter- of menroutes in het gebied.
De Hoeksche Waard heeft ruiters en menners veel te bieden qua sfeer en uitstraling. Het oer-Hollandse landschap geeft volop afwisseling. Het aanwezige water, de bossen, polders, kleine boomgaarden, wilgenknotten en de dijken maken het gebied uniek ten opzichte van andere rijgebieden. De gekozen routes sluiten aan op verschillende voorzieningen. Zo kunnen maneges als startpunt dienen en komt de innerlijke mens aan bod bij de diverse horecagelegenheden onderweg.
Ohhh gaaf, waar komt het precies, heeft iemand enig idee? De Hoeksche Waard is best groot..
Seni
Geplaatst: 04-07-11 16:09
Leuk! Voorlopig staan mijn paarden nog niet in de hoeksche waard maar nog gewoon thuis, maar zodra het zover is dat me paardjes naar mevriend in de hoeksche waard komen is het zeker leuk! Maar ik ben ook wel benieuwd waar in de Hoeksche waard ja
Als het net zo snel gaat als bij ons kan je nog wel even wachten
_Luce
Geplaatst: 04-07-11 18:02
Hey wat leuk! Komen dit soort dingen toch een soort van "dichtbij" hehe.
dorothea
Geplaatst: 04-07-11 20:24
Wanneer wanneer wanneer wanneer???? Eindelijk... Het zou tijd worden, er is nu zeggen en schrijven één ruiterpad, en dat wordt niet onderhouden. En oja, als je aan het eind van het pad bent, moet je omkeren en hetzelfde pad weer terug...
ijsklontje
Geplaatst: 04-07-11 20:36
eindelijk. Het werd tijd, ik ben benieuwd. Ik stel me er nog niet te veel bij voor en waarschijnlijk komen ze hier toch niet in de omgeving, maar goed er is een start.
Laatst bijgewerkt door ijsklontje op 04-07-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Eindelijk!! Zou eens tijd worden! Maar goed, er staat geen jaartal bij. Dus wie weet hoe lang het allemaal nog gaat duren? Er is jaren geleden al een keer eerder overgesproken.
Een aantal jaar geleden heb ik al eens vergaderd over deze routes. Ben benieuwd wanneer het eindelijk van de grond komt. Het was toen een leuk plan. Maar ik heb het gevoel dat het alleen maar bij een plan bleef. Wie weet komt er toch nog van.
ripoboe
Geplaatst: 05-07-11 07:23
haha daarom woon ik al jaren in brabant. Kan ik eindelijk terug verhuizen! haha!
Liesbethje
Geplaatst: 05-07-11 08:23
Klinkt goed! Maar ik ben wel heel benieuwd over welke termijn er gesproken wordt en waar ze routes gaan aanleggen
Mn vader is onlangs naar een vergadering geweest van Gemeente Korendijk, en daar werd het toen ook besproken. Mijn paps heeft er zelfs wel oren naar om zijn land een deel van in te zaaien met gras, om zo ook uit te komen op het ruiterpad, of zelfs nog wat te verlengen.
cheeky
Geplaatst: 05-07-11 11:16
JIPPY....!! Dat werd tijd..!! Voral na ons laatste bericht, dat wij als ruiters in gemeente korendijk veel te veel beperkt zouden worden.. Gelukkig maar dat zo iedereen z'n zin krijgt,, iedereen gelukkig
In het plan van recreatieschap Ijsselmonde, onder Rotterdam, stond ook een heel netwerk van ruiter- en menpaden. Maar toen de aanlegprijs bekend werd werden ze prompt geschrapt, helaas. Dus ik hoop dat het voor de Hoekse Waard niet ook die kant op gaat!