Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:10

http://www.knhs.nl

Vanaf 1 april 2010 is het toegestaan bitloos deel te nemen aan dressuurwedstrijd in speciaal hiervoor georganiseerde rubrieken t/m de klasse L2. Om dit mogelijk te maken is er in het Wedstrijdreglement Dressuur dat ingaat per 1 april 2010 een artikel over Dressuurproeven bitloos rijden opgenomen, waarbij ook de toegestane hoofdstellen zijn afgebeeld in de bijlage; daarnaast zijn de dressuurprotocollen voor deelnemers aan deze rubrieken aangepast.

Een jaar later was het tijd om een jaar Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS te evalueren. Een schriftelijke evaluatie heeft plaatsgevonden onder de 23 juryleden die zijn opgeleid om de rubrieken te beoordelen en binnen de werkgroep Dressuurproeven bitloos rijden.
Om het ook daadwerkelijk mogelijk te maken om deel te kunnen nemen aan deze rubrieken zijn het afgelopen jaar wedstrijdorganisatoren benaderd om de rubrieken uit te schrijven tijdens hun wedstrijd. De coördinatie op de wedstrijdkalender voor dressuurproeven bitloos rijden ligt bij de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden. Het streven was per regio per maand 2 wedstrijden te plannen waar de rubrieken worden uitgeschreven t/m de klasse L2. Dat streven is niet gehaald ondanks de grote inzet van de NVBP en de wedstrijdorganisatoren die hun wedstrijden hebben opengesteld ondanks de beperkte deelname.

In totaal zijn er van 1 april 2010 tot 1 april 2011 29 rubrieken verreden met een totaal van 85 starts. In totaal zijn 22 combinaties dit jaar gestart in deze rubrieken. De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur. Opvallend is dat in de grote dressuurregio’s zoals Gelderland, Brabant en Overijssel bijna tot geen wedstrijden zijn opengesteld/ verreden voor het bitloos rijden van dressuurproeven het afgelopen jaar.

De werkgroep heeft geadviseerd op dezelfde voet verder te gaan en geen wijzigingen aan te brengen in de mogelijkheden voor het starten en de optoming.

Destination

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:13

Het is wel fijn dat het zo mogelijk is :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:37

Ok een stap in de goede richting. Nog beter zou zijn om bitloos gewoon in de reguliere wedstrijden toe te staan. Ze maken daarmee dressuur als geheel ook een beetje ongeloofwaardig. Alsof dressuur valt of staat met een stukje ijzer in de mond. :?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:48

Ben ik met je eens Arabesk. Zoiezo gaat niet iedereen een heel stuk met de trailer op pad om een bitloze wedstrijd te rijden, ik denk dat er veel meer animo is als je gewoon met de rest mee kan rijden.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:11

Nou, ik snap niet dat ze dit allemaal toegestaan laten. Waarom doen ze zoveel moeite voor 85 starts in 1 jaar?! Als mensen bitloos wedstrijd willen rijden, zouden ze zich massaal moeten melden bij bitloze wedstrijden. Schijnbaar gebeurt het niet, dus is de vraag toch niet zo groot als gedacht.
En nu kunnen de bitloze ruiters wel weer gaan 'zeuren' dat het nog niet toegestaan is tijdens gewone wedstrijden, maar schijnbaar willen ze zelf ook geen moeite doen om het van de grond te krijgen. Waarom zou de KNHS dan de bitloze ruiters nog meer tegemoet moeten komen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:12

@snoekiej: Omdat er verdorie toch niks raars of engs aan is????????
Het is gewoon een optoming, klaar.
Want omdat jou paard toevallig beter loopt op een sidepull, moet jij het halve land afreizen? Neuh zou ik ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:16

Snoekiej schreef:
Nou, ik snap niet dat ze dit allemaal toegestaan laten. Waarom doen ze zoveel moeite voor 85 starts in 1 jaar?! Als mensen bitloos wedstrijd willen rijden, zouden ze zich massaal moeten melden bij bitloze wedstrijden. Schijnbaar gebeurt het niet, dus is de vraag toch niet zo groot als gedacht.
En nu kunnen de bitloze ruiters wel weer gaan 'zeuren' dat het nog niet toegestaan is tijdens gewone wedstrijden, maar schijnbaar willen ze zelf ook geen moeite doen om het van de grond te krijgen. Waarom zou de KNHS dan de bitloze ruiters nog meer tegemoet moeten komen?

Ik zou dus echt niet hele land afreizen voor een bitloze wedstrijd.. Want zoveel zijn ze er echt niet! Waarom dan niet gewoon in de reguliere wedstrijden? Wat is er anders aan bitloos. De manier van rijden en het doel blijft exact hetzelfde.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:19

Verzameling en aanleuning horen van achter te komen, niet door het gebruik van een stuk ijzer in de mond of niet. De KNHS maakt zich belachelijk met het organiseren van aparte rubrieken voor bitloos en er zo moeilijk over te doen.. :-(

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:56

ik snap de aparte klasses ook niet , met of zonder ijzer in de mond zou als alles goed is hetzelfde resultaat bereikt kunnen worden.
maar het is een begin , er is nog een lange weg te gaan , maar vooruit is beter als stilstaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:08

Fijn, nu nog hier in de buurt en ik ben tevreden.
En inderdaad, laat gewoon alles in 1 rubriek starten.
Ieder zijn eigen keuze en of je nou met of zonder bit rijd, niemand is beter of slechter dan de ander.
Laat gewoon iedereen rijden op manier waar diegene dat doet.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:10

Mijn vraag: Waarom ook niet tot het Z?

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:21

Ik ben 1 van die bitloze wedstrijdruiters. Ik ben blij met de mogelijkheid om bitloos te kunnen starten, omdat mijn paard er beter mee loopt. En ik moet inderdaad meestal verder rijden naar een wedstrijd; tot 1 uur enkele reis vind ik acceptabel. Gelukkig zijn er in Zuid-Holland en Zeeland af en toe bitloze rubrieken.
De jury wil precies hetzelfde plaatje zien, met of zonder bit. Dus netjes nageeflijk, stille aanleuning, voldoende impuls, ontspanning etc.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:36

Ik ben ook voor het integreren! Denk dat dan ook meer mensen bitloos gaan starten, nu kunnen mensen die bitloos rijden thuis maar in de wedstrijden hoger zijn dan L2 niet eens bitloos starten :\ Dus denk dat het voor sommige bitloze ruiters ook niet uitnodigend is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:42

Als je wedstrijdambities hebt lijkt mij inderdaad dat je hoger wil komen dan L2.
Het blijft absurt dat de KNHS beweert dat er niet dezelfde aanleuning verkregen kan worden als met bit. Vergeten ze dus alleen dat je niet nw-vw hoort te rijden, dat heeft niks te maken met dressuur of een correct gaand paard.

Opzich zouden ze dan ook mensen met wel of geen sporen moeten splitsen en S&T gebruik of gewoon op een trensje moeten splitsen :+

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:00

Arabesk schreef:
Ok een stap in de goede richting. Nog beter zou zijn om bitloos gewoon in de reguliere wedstrijden toe te staan. Ze maken daarmee dressuur als geheel ook een beetje ongeloofwaardig. Alsof dressuur valt of staat met een stukje ijzer in de mond. :?

Dressuur valt of staat niet met een stukje ijzer in de mond van het paard.
Echter zijn de internationale termen en beoordelingscriteria wel gebaseerd op dat "stukje ijzer" in de mond.

Zonder bit geen aanleuning. Hoe goed je je paard ook aan het lopen hebt, er zal nooit aanleuning zijn.
Omdat wij met zijn allen afgesproken hebben (nou ja het KNHS en de FEI) dat aanleuning nu eenmaal niet zonder bit kan.

Citaat:
Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.

Ik ben van mening dat als je bitloos je paard goed onder controle hebt, er totaal geen probleem mag zijn om een "stukje ijzer" in de mond te hangen en nog steeds op je zit je paard in de ring rond te sturen. Zolang je je hand stil kunt houden zal je je paard op geen manier storen en ben je in mijn ogen een veel betere ruiter. Controle komt niet uit je hand, maar uit je zit.
Dus als je een zachte hand hebt zou er totaal geen probleem mogen zijn.
Heb je deze zachte hand niet, dan stoor je zowel met als zonder bit je paard en hoor je niet in de ring thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:04

Daar heb je gelijk in maar er zijn ook paarden die om medische redenen geen bit inkunnen :n (zoals mijn pony sinds kort... )

En de aanleuning zonder bit is helemaal niks anders dan met bit :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:38

Gypsy schreef:
@snoekiej: Omdat er verdorie toch niks raars of engs aan is????????
Het is gewoon een optoming, klaar.
Want omdat jou paard toevallig beter loopt op een sidepull, moet jij het halve land afreizen? Neuh zou ik ook niet doen.

Ja, gewoon een stukje optoming, zo ken ik er nog wel een paar. Er zullen ook ruiters zijn die graag met een martingaal of van mijn part met slofteugel willen starten. Want dan loopt ie fijner.
Maak er gewoon speciale bitloze dagen van, zoals je ook barokke paarden, friese paarden, tinkers enz enz wedstrijden hebt. Die vaak nog heel leuk en gezellig zijn, omdat je met gelijkgestemde zielen onder elkaar bent.
En inderdaad, niks engs of raars aan, helemaal mee eens. En wat afstanden reizen betreft: boven genoemde rasliefhebbers hebben het er als Echte liefhebber wel voor over om wat verder te reizen. En wil je graag subtop, moet je ook vaak wat verder, dan de club om de hoek.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:42

Martingaal of slofteugel is geen normale optoming die je nodig hebt om je paard correct te rijden. Daarnaast, bitloos vergelijken met een hulpteugel? Makes no sense.
Is als een zachte trens uitsluiten.

Je hebt ook de keuze tussen verschillende bitten, hele scherpe bitten zijn ook niet toegestaan.
Waarom valt bitloos onder 'speciaal' volgens jou?

Dat ik bitloos rijd wil nog niet zeggen dat ik alle bitloze ruiters rijtechnisch goed vind.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:59

Vind het ook een rare vergelijking en ook met oog op de barokke paarden deze mogen gewoon mee doen met officiele dus je plaats 'ons' nou een beetje in een hokje! >;)
Ben ook benieuwd naar je argumenten...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:24

Zijn er eigenlijk mensen in dit topic die een bitloze wedstrijd hebben gereden?

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:35

Het is een begin, jammer dat het bitloos nog niet in de reguliere wedstrijden is opgenomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:42

masja schreef:
Zonder bit geen aanleuning. Hoe goed je je paard ook aan het lopen hebt, er zal nooit aanleuning zijn.
Omdat wij met zijn allen afgesproken hebben (nou ja het KNHS en de FEI) dat aanleuning nu eenmaal niet zonder bit kan.

Een door mensen bedacht regeltje, misschien moeten we dat eens hierzien :)*

Kennelijk kan een paard ook zonder aanleuning alle gewenste dressuur oefeningen uitvoeren.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:48

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom in de Z met stang en trens moet worden gereden. Wanneer een paard fijn loopt op een simpel bitje of bitloos moet dat toch ook in de Z kunnen. Maar misschien stel ik een hele rare vraag... don't shoot the pianoplayer....heb er ook niet veel verstand van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:52

sjanie schreef:
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom in de Z met stang en trens moet worden gereden. Wanneer een paard fijn loopt op een simpel bitje of bitloos moet dat toch ook in de Z kunnen. Maar misschien stel ik een hele rare vraag... don't shoot the pianoplayer....heb er ook niet veel verstand van.

Een vaak aangehaald argument is dat je op dat niveau moet kunnen laten zien dat je met S&T kunt omgaan.

:?

Ja je kunt ook eisen dat je met een voetbal op de kont van je paard kunt rondrijden zonder dat ie eraf valt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:56

Je mag tot en met de GP met een trens rijden, daar ben je niet toe verplicht. Alleen de FEI kent die regel nog niet.