Belgische veiligheidscampagne: "Paard op de baan? Kalm aan!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Belgische veiligheidscampagne: "Paard op de baan? Kalm aan!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:09

http://www.landbouwleven.be

Houd je kalm, dat is de rode draad doorheen de veiligheidstips van de gloednieuwe veiligheidscampagne rond paarden op de openbare weg die maandag 4 juli werd gelanceerd door Vlaams minister-president Kris Peeters in de kazerne van de Politie te paard in Etterbeek. Doel van deze campagne is de andere weggebruikers te sensibiliseren wanneer zij geconfronteerd worden met een ruiter of menner op de (openbare) weg.

Volgens de minister-president is dergelijke sensibiliseringscampagne zeker niet overbodig. Enerzijds zijn er steeds meer ruiters en menners, terwijl anderzijds onze wegen alsmaar drukker worden.

Een studie van vzw Vlaams Paardenloket toonde bovendien aan dat weinig ruiters en menners zich veilig voelen wanneer ze zich op de openbare weg begeven. De minister-president citeerde in dit verband een aantal cijfers: erg weinig ruiters en menners voelen zich veilig tot zeer veilig als ze de baan op gaan (18,5%). Slechts 3,3% van de respondenten voelt zich zeer veilig op de openbare weg. Het aantal mensen dat zich zeer onveilig voelt ligt meer dan 4 keer hoger (14,1%).
Oorzaak van dat onveiligheidsgevoel is vaak het gedrag van de andere weggebruikers: bijna 86% werd geconfronteerd met bestuurders die niet vertraagden wanneer ze hun paard naderden, meer dan 78% met bestuurders die niet stopten wanneer hun paard tekenen van angst vertoonde en meer dan 76% met bestuurders die onvoldoende zijdelingse afstand bewaarden bij het inhalen of kruisen. Ook maakten verschillende respondenten mee dat zijn/haar paard opgeschrikt werd door lawaai van auto's, fietsers of voetgangers (64,1%), loslopende honden (64,9%), claxonerende wagens (57,6%), en bestuurders die te dicht achter hun paard gingen rijden alvorens voorbij te steken (55,8%).

Veiligheidscampagne

“Al deze incidenten kunnen dramatische gevolgen hebben”, aldus de minister-president. Reden waarom een veiligheidscampagne opgestart werd.
Daarbij werd in de eerste plaats voor de eigen stoep geveegd. Dit voorjaar zette het Vlaams Paardenloket immers reeds een campagne "Hou jezelf in toom" op om ruiters en menners aan te zetten om zich verantwoord en respectvol te gedragen.
Nu wordt, onder de slogan ‘Paard op de baan? Kalm aan!', een campagne gelanceerd die vooral op de andere weggebruikers is gericht.
Paarden zijn gevoelig. Ze schrikken sneller dan gedacht en proberen dan weg te vluchten. Ruiters en koetsiers kunnen dit niet altijd vermijden. In het verkeer kan dit grote gevolgen hebben. Daarom houdt iedereen best rekening met de volgende tips:

- Vertraag altijd en stop indien het paard angstig is.
- Hou afstand: Laat zo veel mogelijk ruimte als je achter een paard rijdt. Hou genoeg zijdelingse afstand als je het voorbij steekt of inhaalt. Als je een paard voorbij steekt voeg je zo ver mogelijk voorbij het dier weer in.
- Maak geen lawaai: Paarden schrikken van claxons, geroep, luide muziek, zware motoren, kletterende aanhangwagens en vracht,...
- Vermijd plotse en hevige bewegingen zoals rennen, zwaaien, flapperende ladingen,...
- Doorbreek nooit een groep paarden.
- Wees extra op je hoede in vreemde situaties: Paarden zijn bang van bizarre of onbekende objecten zoals treinen, trams, vrachtwagens, tractoren, tunnels, bruggen, omvergevallen bomen, loslopende honden...

“Zes regels die getuigen van gezond verstand en waar ‘kalm blijven' als rode draad doorheen loopt”, zo stelde minister-president Peeters.

Het campagnebeeld en het bijhorend sensibiliseringsfilmpje zullen via diverse kanalen verspreid worden, waaronder gemeentelijke infobladen, sociale media, ... (klik hier voor dit beeldmateriaal).
In het weekend van 9 en 10 juli zal Veilig Thuis op VTM haar afleveringen wijden aan het thema ‘veiligheid van ruiters en menners op de openbare weg'. Half augustus staat de uitzending van Kijk Uit op VRT in het teken hiervan.
Verder zal het paardenloket tijdens haar deelname aan beurzen het thema veiligheid onder de aandacht brengen. Er zullen autostickers beschikbaar gesteld worden die zullen verspreid worden op hippische evenementen.
Tijdens de jaarlijkse sectordag van het paardenloket zal het veiligheidsaspect eveneens aan bod komen.
Tot slot zal er een praktische brochure ter beschikking zijn waarin de wegcode wordt opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:11

Heel goed, het is echt tijd dat ze hier wat meer aandacht aan besteden.
Zó veel mensen die niet weten hoe ze met paarden op de weg moeten om gaan...

Deden ze dat in NL ook maar... zo'n actie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:11

Vandaag in België, wanneer in Nederland?
Zeer goed initiatief, time will tell wat het resultaat is.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:15

Een goed iets sommige komen je met een rotvaart voorbij.Dan denk ik 1 sprongetje opzij en ik lig op de moterkap..

Maarre begrijp ik goed alleen in vlaanderen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:17

Gut gut mogen we niet eens meer toeteren... :+
Bang van bizarre objecten? Heb nog wel een filmpje liggen van hoe een fatsoenlijk verkeersmak paard zich gedraagd. Vrolijk achter het baasje aan over de kermis, no problemo!!!

Als ik zie hoe kleinzerig en zeikerig veel ruiters zijn, snap ik heel goed dat automobilisten er niet goed van worden.
Als je je gewoon normaal gedraagt, dus niet bumper of eigenlijk kont kleven, afsnijden, te snel passeren, te dicht passeren, etc. ben ik al heel tevreden. Eigenlijk wel vreemd dat die dingen in de campagne voor moeten komen... Is dat niet logisch?
Voor de rest zorg ik gewoon dat m'n paard goed aan de hulpen staat, ook bij schrik. :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:29

Gypsy schreef:
Bang van bizarre objecten? Heb nog wel een filmpje liggen van hoe een fatsoenlijk verkeersmak paard zich gedraagd. Vrolijk achter het baasje aan over de kermis, no problemo!!!

Als ik zie hoe kleinzerig en zeikerig veel ruiters zijn, snap ik heel goed dat automobilisten er niet goed van worden.
Als je je gewoon normaal gedraagt, dus niet bumper of eigenlijk kont kleven, afsnijden, te snel passeren, te dicht passeren, etc. ben ik al heel tevreden. Eigenlijk wel vreemd dat die dingen in de campagne voor moeten komen... Is dat niet logisch?
Voor de rest zorg ik gewoon dat m'n paard goed aan de hulpen staat, ook bij schrik. :)

En dit doen er dus heel veel niet ;)

Vind het een goede campagne! Las gister nog een topic over een paard wat tegen een auto trapte die te dicht langs kwam. Later reageerde een familie lid van de auto bestuurder in het topic dat die mensen het gewoon niet wisten. Zo vanzelfsprekend is het voor sommige mensen niet om al die dingen te doen.

En al kan jouw paard nog zo goed aan de hulpen staan, een ongelukje zit in een klein hoekje, en als hij plotseling opzij springt om weet ik veel wat, dan zijn jouw hulpen écht niet snel genoeg. Een paard is en blijft een vlucht dier.

bromfiets

Re: Veiligheidscampagne: "Paard op de baan? Kalm aan!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:31

Goed initiatief +:)+

Wij zitten vlakbij de belgische grens dus misschien dat wij er ook wat van gaan merken, het is te hopen... Sommige mensen weten gewoon niet wat ze moeten doen als ze een paard tegenkomen op de weg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:34

Kennelijk is dat dus niet logisch nee.. Als ik soms zie hoe ik af en toe al gepasseerd word, ben meer dan eens op een haar na ''aangereden'' (expres door de automobilist maar ik mag hopen dat het doel niet was om mij en poown niet écht te raken), wordt enorm vaak getoeterd .. Het kan toch geen kwaad als je medeweggebruikers rekening houden met je, immers, ik houd ook rekening met hen! Ik probeer altijd te zorgen dat ik niemand in de weg loop en nog worden er van die achterlijke acties uitgehaald.. Ben blij dat mijn uk er niks om geeft maar dan nog, elk paard kan schrikken en het is alleen maar heel erg goed dat er aandacht aan besteed wordt.

+:)+ Topactie iig, nu Nl nog inderdaad..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:45

Ik ben idd al wel vaak door wielrenners ingehaald dat ze net mijn stijgbeugels niet meenemen. Schrik me een hoedje en paardlief loopt stoïcijns door. :+ Ik roep altijd maar iets na in de trand van, jongens als 'ie een keer opzij springt wieler je voortaan door in een rolstoel. :Y)

Maar goed, ik vraag me af waarom de campagne dan niet meteen op ook fietsers en voetgangers gericht is. Het straalt nu een beetje uit dat ruiters eigenlijk een gevaar op de weg zijn en dat je er alleen stapvoets langs kan. Terwijl dat nergens op slaat, dit levert alleen maar gefrustreerde automobilisten op.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:49

Gypsy schreef:
Ik roep altijd maar iets na in de trand van, jongens als 'ie een keer opzij springt wieler je voortaan door in een rolstoel. :Y)

En dan wordt jij aangekeken als verantwoordelijke :)

Xindy

Super!! Waar kan ik die bumperstickers halen? Die komen mooi op mijn auto!! :D

amyz

Ik plak ze op mn pony! :=

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:53

gelukkig zijn de meeste automobilisten hier redelijk mee denkend.
maar helaas de jongeren met zo'n PIEP scooter niet..
ze mogen ze van mij bekeuren als ze achtelijk toeterend en extra gas en exspress der achter blijven hangen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:02

Oh die heb ik ook wel eens gehad idd :j Vaart minderen en dan pál naast mij en mn pony keihard gaan toeteren.. Poown maakte een snoekduik naar t gras, dus geschrokken was ie niet, kennelijk vond ie t wel een mooi excuus om grasjes te eten terwijl ik de scooterjeugd stond uit te schelden :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:03

JLLN_ schreef:
Gypsy schreef:
Ik roep altijd maar iets na in de trand van, jongens als 'ie een keer opzij springt wieler je voortaan door in een rolstoel. :Y)

En dan wordt jij aangekeken als verantwoordelijke :)

Ja dat is de minder toffe kant van de grap...
Het vervelende is ook dat ze zo snel voorbij zijn dat je niet kunt uitleggen welke risico's ze nemen. Oké ik ben aansprakelijk, maar ik denk dat dat niets is vergelijken met bv het ergst mogelijke, een rolstoel oid.

Ik denk dat het gewoon het tijdbeeld is. Te veel haast, mensen denken alleen aan zichzelf..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:44

Hele goeie campagne.
Ik ga tegenwoordig midden op de weg rijden als er een auto aan komt. Dan moeten ze wel kalm aan doen.
Gelukkig heb ik een verkeersmak paard , maar soms hou ik zelfs mijn hart vast ,zo kort rijden ze langs ons heen. Onverantwoord.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:07

Femke schreef:
Heel goed, het is echt tijd dat ze hier wat meer aandacht aan besteden.
Zó veel mensen die niet weten hoe ze met paarden op de weg moeten om gaan...

Deden ze dat in NL ook maar... zo'n actie.

Idd , mag hopen dat ze ook snel met zoiets in NL komen :j

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:55

Inderdaad, hopelijk komen ze er in NL ook snel mee.
Vandaag nog wat meegemaakt, met zusje op stap, ik op de pony zij ernaast.
Komt er een busje op een weg waar je 30 mag, veel sneller op ons af gereden.
Mijn zusje geeft het teken dat de bus wel wat snelheid mag minderen omdat er nog een rammelende aanhanger achter zat.
Meneer rijd gewoon volle snelheid door! :(
Mijn pony van streek, maakte een draai van 180 graden. Zo had ik haar nog nooit gezien, wij bleven overigens netjes in de berm staan. Mijn zusje ook.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:13

JLLN_ schreef:
Vind het een goede campagne! Las gister nog een topic over een paard wat tegen een auto trapte die te dicht langs kwam. Later reageerde een familie lid van de auto bestuurder in het topic dat die mensen het gewoon niet wisten. Zo vanzelfsprekend is het voor sommige mensen niet om al die dingen te doen.

Welk topic is dat? Vind ik wel interessant.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:30

of ik nou op me fiets zit of op me paard ze rijden de vouwen uit me broek. of wel rakelings langs me af heb al meerdere malen daar door met me fiets in de berm gelegen. dan denk ik alleen nog maar ben blij dat ik niet op be paard zat. ik wil echt niet weten wat er dan zo zijn gebeurd. somige automobiliste zijn echt levens gevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:58

Ik vind het een goede actie!

Het aantal keer dat ik bij iets hogere auto's (busjes, jeeps) al geen spiegel heb aangetikt gehad met m'n hiel van m'n voet omdat ze gewoon zo kortbij rijden! 1x bleef mijn voet zelfs haken en werd mijn been klein stukje meegetrokken. WAT was ik blij met mijn coole kikker op dat moment!

Ga ik te voet met m'n paard de weg op, dan heb ik minimaal 2x/tochtje dat mijn elleboog aangetikt wordt of dat ik de auto zowat langs voel schampen. En ik doe geen lange stukken te voet naast mijn paard, hooguit 5km.

Toeteren, voorbij razen aan te hoge snelheid, te kortbij rijden, naast je blijven hangen en extra gas geven, allemaal al meegmeaakt en jammer genoeg ook al meer dan 1x. Gelukkig blijven mijn beide paarden er (meestal) doodkalm onder, zelfs een voorbij razende trein op 5m afstand vinden ze niet eng. Enige die zich kan opwinden is mijn merrie als ze met zo'n brommertje achter d'r kont blijven jengelen en steeds optrekken, gas lossen, weer optrekken, gas weer lossen.... Dan gaat ze wel dansen en durft ze losse beentjes krijgen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:58

Mag in NL ook wel eens zo'n campagne komen. Nu heb ik een relatief braaf paard, maar ik word met enige regelmaat ingehaald door een groep wielrenners op een smal weggetje. Nou sommige gaan tekeer....bellen, fluiten, rakelings dr langs......als paardlief een keer opzij springt, zitten we of boven op die wielrenners of we liggen in de sloot....
Auto's die niet heel even een paar meter kunnen wachten op een fatsoenlijke afstand, tot je in het uitwijkhaventje bent om ze te laten passeren...nee zo ongeveer tegen de staart van je paard aan gaan rijden, toeteren, raampje open, roepen en vervolgens nog net niet met de buitenspiegel achter je been blijven hangen met passeren.
Of van die pubers die het heel leuk vinden om met hun opgevoerde brommer heel veel gas te geven als ze je zien aankomen of ze passeren je...want het is zo leuk om een paard door het lint te zien gaan...Jammer genoeg realiseren ze zich niet dat er ongelukken, met soms een fatale afloop, kunnen gebeuren.
Een beetje wederzijds begrip zou geen kwaad kunnen.....

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:18

Wat meer "paarden-besef" bij de gemiddelde weggebruiker lijkt me geen slecht iets, maar ik vind niet dat alles op de weg maar moet draaien om zenuwachtige schrikkende paarden. Daar ligt ook de taak van de ruiter.

Hier in het buitengebied kun je altijd duidelijk merken als het vakantieseizoen weer is begonnen. De boeren hier komen altijd netjes voor bij gereden, niet kruipend langzaam maar ze houden altijd wel rekening met je. Bij de vakantiegangers kun je merken dat ze geen paarden gewend zijn, sommige mensen zijn echt roekeloos, terwijl anderen juist superlang achter je blijven hangen omdat ze er niet voorbij durven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:28

Gewoon een beetje geduld is bij veel bestuurders ook heel ver te zoeken. Ik reed onlangs langs een vrachtwagen (trekker + laadbak) met een stuk blauw riem wat los hing op de zijkant en meebewoog op de wind van langsrijdende auto's.

Ik wacht achter de vrachtwagen tot er geen tegenliggers zijn, had ook niemand achter me. Laat paard erlangs gaan, ze kijkt, wijkt wat uit en vertraagt iets, maar ze blijft wel stappen. Baantje was naast de vrachtwagen slechts 1 auto breed meer, en daarop liep ze in het midden.

is er een idioot aan komen vliegen achter ons, die is gewoon doodleuk op de claxon gaan duwen en is dan nog RECHTS van mijn paard voorbijgevlogen, dus tussen paard en de vrachtwagen in. Paard vertoonde nochtans duidelijk onzekerheid. (uitwijken, kijken).
Nog geen 5 seconden erna komt er zo'n scootertje achteraan, hoge snelheid, scherp geluid, die vloog dan langs de linkerkant met een hots over het voetpad, reed daarbij bijna dame omver en vlak voor paard met een klap terug de baan op.

Wat was ik kwaad! Is het nou zo verdomd moeilijk om over een afstand van god gezegd 20m even rustig te wachten tot ik er met mijn paard voorbij was? Als ze door die auto in paniek was geraakt en naar links was geprongen, had ze bovenop de dame + scooter gezeten. Wie was er dan in fout?

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:43

Gypsy schreef:

en jij bent zeker de perfecte ruiter en mens, laat me niet lachen!!!