Geen strafzaak voor dodelijk ongeval met huifkar in Bergeijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen strafzaak voor dodelijk ongeval met huifkar in Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 14:47

http://www.omroepbrabant.nl

Het dodelijk ongeluk met een huifkar op 21 juni in Bergeijk, krijgt geen strafrechtelijk vervolg. Politie en Justitie hebben dit besloten.

Volgens hen is niet te bewijzen dat het voertuig remproblemen had en of die mogelijk hebben geleid tot het op hol slaan van het paard dat de kar trok. Nadat een paard opstandig werd, viel een aantal inzittenden uit de huifkar. Een vrouw van 66 uit Zeist kwam hierbij om het leven.

De overleden vrouw was begeleidster van een groep, waartoe nog twintig ouderen en negen andere begeleiders hoorden. Ze kwamen allen uit Zeist en vierden die week vakantie in Noord-Brabant. Op het programma stond onder meer een tocht met huifkarren.

Bij het ongeluk raakten nog drie andere vrouwen gewond. Zij konden een dag nadat ze in een ziekenhuis waren opgenomen weer naar huis. De karren werden na het ongeluk op de Puttendijk in beslag genomen. Ze zijn inmiddels teruggegeven aan de eigenaar, De Berger Hoeve in Bergeijk.

Verwant artikel:

[VN] Dode bij ongeval met huifkarren in Bergeijk

UrbanL

Re: Geen strafzaak voor dodelijk ongeval met huifkar in Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:10

Alsof de remmen de kracht van die trekpaarden had tegengehouden?.

Fijn voor de eigenaar van de huifkar.

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:31

Als een paard voor de kar op hol slaat, zullen de remmen een trekpaard idd niet tegenhouden, lijkt mij.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:36

Ik heb zelf een keer een klein 'ongelukje' gehad.
Paard sloeg op hol, bestuurders zijn dan zo in shock of verward dat ze niet meer weten te handelen.
En inderdaad, remmen houdt die paarden niet tegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:10

Ik denk ook dat je het dan alleen maar gevaarlijker maakt. Als het paard trekt en de wielen zijn geblokkeerd, dan gaat de achterkant van die kar de lucht in en dat wil je ook niet. Om maar te zwijgen over het paard, die raakt alleen maar meer in paniek denk ik

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:14

Er staat ook dat er niet is aangetoond dat het remsysteem mankementen vertoonde waardoor het paard op hol sloeg. Sinds wanneer slaan paarden op hol van falende remsystemen? ;)
Maar ik las ergens dat er 35 mensen inzaten? Dan heb je nog een minimaal kansje dat het paard dat gewicht + de wagen niet direct van de plaats krijgt als je de wielen kan blokkeren. Dan wordt het wel dood gewicht wat erachteraan sleept. Maar dan nog. Als ze echt willen gaan ze toch wel...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:18

Tja het is nu eeenmaal een rot ongeluk, het zijn en blijven dieren die in paniek hun eigen gang vaak gaan.
Hoe goed ze ook beleerd zijn.
Neemt niet weg dat dit heel erg naar is voor de mensen op die wagens, je hoopt het toch nooit mee te maken.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:36

Een paard wat op hol slaat gaat dwars door de remmen heen en remmen van een wagen zijn geen remmen zoals in een auto.
Gelukkig voor de huifkar eigenaar want ten slotte kon hij er ook niks aan doen.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:26

Gelukkig. die arme mannen konden er echt niks aan doen

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:30

Toen ik het op het nieuws hoorde zeiden ze dat de politie een onderzoek ging instellen. Ik vroeg me al af wat ze wilde gaan onderzoeken?
Want begrijp me niet verkeerd, het is een heel erg ongeluk.
Maar je weet dat als je op die kar stapt, er een levend vluchtdier voor staat. Zoals al gezegd is, als die willen, dan gaan ze ook.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:37

xLaura schreef:
Toen ik het op het nieuws hoorde zeiden ze dat de politie een onderzoek ging instellen. Ik vroeg me al af wat ze wilde gaan onderzoeken?
Want begrijp me niet verkeerd, het is een heel erg ongeluk.
Maar je weet dat als je op die kar stapt, er een levend vluchtdier voor staat. Zoals al gezegd is, als die willen, dan gaan ze ook.

wat ze onderzoeken is of er iemand in gebreke is gebleken.
Als jij die rit organiseert met levensgevaarlijke paarden, slechte wagens en weet ik wat niet, en dit was gebeurt, kan de verantwoordelijke wel degelijk vervolgd worden.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:32

Gelukkig wordt er niemand vervolgd. Het is gewoon een tragisch ongeluk, waar niemand iets aan kon doen. Niet dat dat het makkelijker maakt voor de nabestaande van de overleden vrouw, maar misschien kunnen ze nu wat rust krijgen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:37

akishino schreef:
Gelukkig wordt er niemand vervolgd. Het is gewoon een tragisch ongeluk, waar niemand iets aan kon doen. Niet dat dat het makkelijker maakt voor de nabestaande van de overleden vrouw, maar misschien kunnen ze nu wat rust krijgen.

Sluit ik me bij aan.......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:03

Met remmen houdt je geen op hol slaand paard tegen, maar je kunt met remmen wel voorkomen dat de kar tegen het paard klapt, als die kar eens doorschiet wanneer het paard plotseling stilstaat. Als een kar tegen een paard aan kan klappen, is er wel iets mis met de manier van inspannen, want het hoort natuurlijk niet te kunnen, maar er zal maar net een broekriem breken, ik noem maar wat...
En als een kar tegen een paard aan klapt, dan is kan dat een aanleiding zijn voor op hol slaan. Met goede remmen (en/of goed inspannen) zou je dus onder bepaalde omstandigheden op hol slaan kunnen voorkomen.
Zo bezien is het zo gek nog niet dat de politie wilde weten of er technisch iets mankeerde aan de wagen.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:25

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:31

Afgezien van het feit dat het hier niet de oorzaak is denk ik dat wanneer je een volle huifwagen goed op de rem kunt zetten de paarden het al snel opgeven als ze aan de kletter gaan.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:55

je moest eens weten hoe heftig het was ;) ik denk dat niemand van buitenaf hier uitspraak over kan doen

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:45

Een erg ongeluk!!
Maar remmen houden zo een paard denk ik niet tegen!

Wij hadden ook een huifkar waarvan het paard op hol sloeg..(picknick bankje kapot,, andere kar geramd..maar daarna was het paard weet 'gewoon')
Toen ben ik er wel vanaf gevlikkerd,, maar ik had gelukkig niks XD (was op een grasveld)