Lichte straf voor zware aanrijding Lichtaart

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Lichte straf voor zware aanrijding Lichtaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 11:48

http://www.nieuwsblad.be

Hans T. (63) uit Herentals reed in oktober vorig jaar in dronken toestand een moeder en haar kind aan. De tienjarige Marnix lag zelfs even in coma. De bestuurder werd gisteren veroordeeld tot een rijverbod van drie maanden en een boete van 1.100 euro.

Sandra en haar toen tienjarig zoontje Marnix liepen zondagavond 10 oktober 2010 met een pony aan de hand langs de Eerselingenstraat in Lichtaart toen ze langs achter werden aangereden door een auto. Moeder en zoon raakten zwaargewond. De tienjarige Marnix lag enkele dagen in een coma en even werd er gevreesd voor zijn leven. Voor de pony kon geen hulp meer baten. Hij werd ter plaatse afgemaakt door een dierenarts.

Het ongeval laat bij de getroffen familie nog altijd sporen na. De jongen kwam er door, al is hij nog altijd niet volledig hersteld. 'Marnix mankt nog altijd aan één been als gevolg van het ongeval, maar gezien de omstandigheden stelt hij het goed', zegt zijn opa René.

De slachtoffers hadden wel gehoopt op een zwaardere straf. 'Ze hadden de man veel zwaarder kunnen straffen. Maar we gaan er ons niet druk meer in maken. Het is nu voorbij en we moeten door met ons leven.'

De chauffeur, Hans T. uit Herentals, beweerde in zijn eerste verklaring verblind te zijn geweest door de laaghangende zon. Maar de bestuurder bleek na een alcoholtest ook enkele glazen te veel te hebben gedronken.

Begin juni moest Hans T. voor het eerst voor de politierechter verschijnen. De straf die hij gisteren tegen zich hoorde vellen, valt uiteindelijk nog mee en is vooral te danken aan het feit dat de man een blanco strafblad heeft en duidelijk zijn schuld heeft bekend. Hij krijgt een geldboete van 1.100 euro, waarvan 275 euro met uitstel. Daarnaast krijgt hij ook nog eens een rijverbod van drie maanden, daarvan is dan weer de helft met uitstel.

Volgens de rechter was T. wel degelijk onvoorzichtig geweest omdat hij ondanks het slechte zicht 60 kilometer per uur of zelfs iets sneller reed. Bovendien staat ook de alcoholintoxicatie vast. Het paard liep inderdaad op de rijbaan, maar volgens de wet moet dat ook en de berm kon op die plaats niet gebruikt worden.

Verwant artikel:

[VN] Auto rijdt pony dood: moeder en zoon gewond *update*
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-07-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verhelderd was: lichte straf voor veroorzaker dodelijk ongeval Lichtaart

Iris82

Re: Lichte straf voor veroorzaker van dodelijk ongeval Lichtaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:49

Dat is wel erg weinig zeg. Ik kan het haast niet begrijpen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:51

Tja, dat is een lichte straf! Helaas hebben wij het niet voor het zeggen.

Vind de instelling van de familie wel heel goed! En vooral knap!

Citaat:
De slachtoffers hadden wel gehoopt op een zwaardere straf. 'Ze hadden de man veel zwaarder kunnen straffen. Maar we gaan er ons niet druk meer in maken. Het is nu voorbij en we moeten door met ons leven.'

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:51

dit vind ik dus echt absurd.
man zit met alcohol op achter het stuur, rijdt naar weersomstandigheden te hard, rijdt mensen aan en krijgt zo'n straf?
absurd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:52

Ja en dit is onze rechtsstaat. Klopt toch van geen kanten of wel??

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:03

Dit is niet onze rechtsstaat, maar de Belgische.

De titel wekt de suggestie dat het kind of de vrouw dodelijk getroffen waren, maar het gaat om dit geval alleen om de pony. Ook erg, maar het is net ff iets anders dan een persoon doodrijden.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:04

Nou, aan de andere kant heeft deze meneer niet met opzet of met voorbedachte rade deze mensen aangereden. Het is een ongeluk en ik kan me voorstellen dat de meneer in kwestie heel erg veel spijt heeft.
Uiteraard praat ik niet goed dat hij te hard reed en alcohol had gedronken, maar eerlijk is eerlijk, er zijn ontzettend veel mensen die wel eens met een slokje teveel in de auto gaan zitten. Wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn.

Het is wel erg voor de familie wat er gebeurd is, maar wat heeft het voor zin om die man 2 jaar in de gevangenis te zetten?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:06

Vind het ook een lichte straf. Ik hoop dat deze man er dan wel iets van geleerd heeft en nooit meer met alcohol op achter het stuur kruipt.

met alcohol achter het stuur is imo opzet

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:07

Wat zal die man gelachen hebben om deze straf :\

Te gek voor woorden dit.. werkelijk waar..

@daffene, misschien niet als je het zo stelt.. maar zet het in een andere context:

Meneer heeft bewust de keuze gemaakt dronken achter het stuur te kruipen met alle gevolgen van dien. Hij wíst dat het niet mocht.. Een straf van 2 jaar nee.. maar er had wel een zwaardere straf aan die rij ontzegging mogen hangen. :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:08

nou ik vind het behoorlijk heftig dat dat jongetje in coma heeft gelegen en er nu nog niet bovenop is.
wie weet houdt hij er blijvende schade aan over (mentaal of lichamelijk).

ik vraag me af of de straf anders zou zijn geweest als het jongetje was overleden.
autobestuurder had dan nog steeds hetzelfde gedaan ( dus net zoveel gedronken, de zon hing net zo laag en hij reed net zo hard) maar jongetje overleefd het niet.

en ik vind mensen die met alcohol op achter het stuur gaan zitten WEL 'slechte' mensen.
iedere debiel weet dat dat onverantwoord is.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:13

Iris82 schreef:

Hier sluit ik me bij aan.......

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:16

Zo weinig?
Geef hem lekker een paar jaar rijverbod, een 10x hogere boete en nog een jaartje cel.

Dat jongetje heeft er nog steeds last van en het paard is dood.
En dat allemaal omdat hij te veel op had. Nou, dat vind ik toch niet niks.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:18

Wat een prutstraf zeg...Dat de slachtoffers het zo goed opnemen verdiend respect..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:19

en wat als het jongetje voor het leven blijft manken,zoals hij nu nog doet.wie weet gaat dat niet meer over?ik vindt het belachlijk deze lage straf

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:22

daffene schreef:
Nou, aan de andere kant heeft deze meneer niet met opzet of met voorbedachte rade deze mensen aangereden. Het is een ongeluk en ik kan me voorstellen dat de meneer in kwestie heel erg veel spijt heeft.
Uiteraard praat ik niet goed dat hij te hard reed en alcohol had gedronken, maar eerlijk is eerlijk, er zijn ontzettend veel mensen die wel eens met een slokje teveel in de auto gaan zitten. Wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn.

Het is wel erg voor de familie wat er gebeurd is, maar wat heeft het voor zin om die man 2 jaar in de gevangenis te zetten?

Ik vind het inderdaad ook met opzet sorry
hoevaak word er niet gezegt dat je niet met drank op achter het stuur moet kruipen
o wat heeft hij een spijt nou sorry van mij had hij zich zelf dood mogen rijden.

Klinkt heel hard maar als je andere bewust zo in gevaar brengt door een glas te veel
ben je gewoon niet goed in je kop
en ook helemaal niets waard.

Nu komt het jongetje er mischien nog goed vanaf maar voor het zelfde geld was dat niet zo
het zal je eigen kind maar zijn die door zo'n figuur even invalide of dood word gereden.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:26

Ik kan me niet voorstellen dat hij er om gelachen heeft, de straf bedoel ik.
Maar ik vind hem, zeker gezien het feit dat er alcohol in het spel is geweest en de gevolgen zo groot, ongelooflijk laag.....
Hij komt er echt heel makkelijk vanaf....

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:00

NonaWen schreef:
Wat zal die man gelachen hebben om deze straf :\

Te gek voor woorden dit.. werkelijk waar..

@daffene, misschien niet als je het zo stelt.. maar zet het in een andere context:

Meneer heeft bewust de keuze gemaakt dronken achter het stuur te kruipen met alle gevolgen van dien. Hij wíst dat het niet mocht.. Een straf van 2 jaar nee.. maar er had wel een zwaardere straf aan die rij ontzegging mogen hangen. :j

Daar ben ik het mee eens hoor. Een rijontzegging is dan nog het minste. En de boete vind ik ook laag. Maar ik bedoelde dat ik het idee krijg dat deze meneer er misschien niet goed over na heeft gedacht. En ik denk niet dat hij gelachen heeft over zijn straf. Het moet voor hem ook traumatisch zijn geweest om een paard dood te rijden en die mensen aan te rijden. Maar ik kan uit het artikel niet opmaken of hij heel erg dronken was. Dus als je dan 3 glaasjes drinkt, wil niet zeggen dat hij dan met opzet mensen in gevaar wil brengen. Maar ik weet niet hoeveel hij gedronken had, ik weet alleen dat veel mensen met een glaasje op toch achter het stuur gaan zitten. En dan denken mensen er niet aan dat ze misschien zo'n zwaar ongeluk zullen veroorzaken. Maar ik praat het niet goed hoor, het is gewoon heel erg wat er gebeurd is.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:04

ik vind ook de mensen die met 3 glaasjes op achter het stuur zitten gewoon echt heel fout.
maakt me geen biet uit of de halve wereld dat wel eens doet of niet en ik geloof best dat deze man niet achter het stuur is gestapt met het idee om even wat mensen aan te rijden.
maar hij is achter het stuur gestapt terwijl hij alcohol op had. en dat is fout, vind ik.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:07

een veel te lage straf in mijn ogen .............

niets kan met drank op achter het stuur kruipen goed praten, het was de eerste keer, misschien had hij wel niet zoveel op ...... gel*l het is gewoon not done punt

_killerbee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:12

Te gek voor woorden ...
Heb er geen eens woorden voor !!!!
:(:)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:16

Ik vind de straf veel te laag, afnemen dat rijbewijs en nooit meer terug geven.. :n
Met 63 zou je toch wel beter moeten weten dan met alcohol op achter het stuur te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:17

MickeyenVici schreef:
Iris82 schreef:

Hier sluit ik me bij aan.......

Nou idd zeg ... niet te geloven

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:24

Jemig ook hier een beetje verontwaardigt over de straf.
Geef hem dan taakstraf, een hogere geldboete, en een jaar rij ontzegging.

Maar als je onder invloed achter het stuur kruipt; ben je toch niet verzekerd? Dat houdt in dat hij de kosten voor moeder en kind zal moeten betalen. Daar zal je ook zeker niet vrolijk van worden. (en dan mogelijk het feit dat het kind minder valide blijft->dus de rest van z'n leven zou moeten betalen)

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:32

Ik denk dat deze man zijn zwaarste straf is te moeten leven met de gedachte over wat er gebeurd is...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:34

Popkjen schreef:
Ik denk dat deze man zijn zwaarste straf is te moeten leven met de gedachte over wat er gebeurd is...

dat is het risico wat hij genomen heeft.
het jongetje en zijn moeder en familie, moeten dit ook.
die hebben nergens om gevraagd