Stephanie Brieussel-Collier en Werner.
foto: Les Garennes
De Franse Grand Prix amazone Stephanie Brieussel-Collier heeft op tragische wijze afscheid moeten nemen van haar Grand Prix paard Werner. Het paard kreeg tijdens een training plotseling een aneurysma en stierf ter plekke.
"Mijn liefste paard is overleden. Dit is ontzettend moeilijk voor mij. Het was een buitengewoon goed paard," aldus Brieussel.
Brieussel en haar KWPN hengst Werner (Krack C x Contango) waren voor een training op stal bij Hans Peter Minderhoud in Harskamp.
Tijdens de les blokkeerde de hengst opeens middenin een pirouette en zakte vervolgens in elkaar. Hij overleed vrijwel onmiddellijk. Autopsie wees uit dat het paard stierf aan een aneurysma.
"We waren net begonnen met onze training, en na een minuut of 15 gebeurde het plotseling. We wisten al een hele tijd dat Werner hartproblemen had, maar we zijn altijd heel voorzichtig geweest met zijn gezondheid. Hij was in uitstekende conditie. Het was altijd een paard met een groot hart en dat liet hij nu ook blijken. Hij gaf me zelfs de tijd om eerst veilig af te stappen."
"Hans Peter heeft me heel goed opgevangen en hij was dan ook erg aangeslagen. Ik ben volledig kapot door de dood van Werner. Het was een geweldig paard," aldus Brieussel.
Brieussel had Werner nu vier jaar in bezit. De combinatie op de nominatielijst om te worden geselecteerd voor het Franse team voor de Europese Kampioenschappen dressuur in Rotterdam.
Twee maanden geleden ging haar lichte tour-paard Twister (v. Jazz) met pensioen wegens gezondheidsproblemen.
Stephanie heeft verder geen andere paarden meer om te rijden.
Werner is acht jaar oud geworden.

8 jaar wat jong.