Olympisch dressuurpaard Relampago do Retiro verongelukt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Olympisch dressuurpaard Relampago do Retiro verongelukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 06:44

Nieuwsredactie / http://www.hayleyberesford.com / http://www.eurodressage.com

Afbeelding
Hayley Beresford en Relampago do Retiro.
foto: horsemagazine.com

Relampago do Retiro, de Grand Prix Lusitano-hengst van Hayley Beresford is gisterochtend vroeg overleden door een tragisch trailerongeluk dat gebeurde vlakbij de stal van Hayley in Soest-Lippetal, Duitsland.

In de vroege ochtend arriveerde Relampago weer thuis na zijn routine-controle bij de paardenkliniek Telgte, waar zijn oude blessure werd nabehandeld. Plotseling schoot een auto voor de trailercombinatie waardoor de bestuurder van de trailer een nood-manouvre moest maken. Hierbij sloeg de trailer om. Dit alles gebeurde op slechts 200 meter van de stallen af.

Gelukkig was de veearts van stal snel aanwezig op de plek des onheils om Relampago te behandelen. Helaas bleken zijn verwondingen echter zo ernstig dat de hengst direct ter plaatse werd geeuthanaseerd. De bestuurder van de trailer moest met een shock naar het ziekenhuis worden gebracht.

"Het is afschuwelijk," vertelde Beresford. "Dit ongeluk is veroorzaakt door iemand die het nodig vond om vlak voor onze trailer plotseling in te voegen. Het is niet de schuld van onze bestuurder. Zij is een zeer ervaren en verantwoordelijke chauffeuse.

Hayley maakte onlangs haar rentree met Relampago do Retiro nadat deze een blessure op liep tijdens de Wereldruiterspelen van 2010. In 2008 eindigde de combinatie als negentiende tijdens de Grand Prix Special van de Olympische Spelen in Hong Kong. De hengst was gefokt en in eigendom van Eduardo Fisher van de Lusitano fokkerij "Villa de Retiro" in Brazilie.

"Eduardo heeft vandaag net zoveel verloren als ik," aldus Hayley Beresford. "Dit paard was zijn kind. Hij heeft hem gefokt, groot gebracht en altijd in eigendom gehad. Hij weigerde hem te verkopen. Eduardo is altijd als een vader voor mij geweest. Hij is de beste sponsor die er is en zonder hem zou ik helemaal nergens zijn. We waren samen met Relampago een geweldig team. Dit is ook waarom ik het zo geweldig vind dat ik Lusitano's mag rijden."

"De afgelopen maand is de ergste van mijn leven geweest," aldus de 33-jarige Australische amazone, die begin deze maand te horen kreeg dat haar borstkanker is teruggekeerd. Hayley staat inmiddels weer onder behandeling en dit is de tweede keer dat de kanker is teruggekomen sinds het in 2004 werd ontdekt.

"Ik zou vandaag eigenlijk geopereerd worden, maar dat is nu uitgesteld tot na het CHIO van Aken. Ik voel me qua ziekte wel veel beter, want de afgelopen maanden voelde ik me nogal zwak. Ik dacht eerst dat ik teveel hooi op m'n vork genomen had, maar nu weet ik dat de kanker terug is gekomen."

Beresford had in de planning staan om deze zomer een aantal clinics te geven in Australie. Deze zijn nu allemaal afgelast. "Het kost me gewoon teveel energie. Op dit moment is het me net even teveel. Ik heb een aantal paarden teruggestuurd naar hun eigenaren en blijf me alleen nog op mijn wedstrijdpaarden concentreren. De doktoren willen dat ik blijf rijden. Relampago do Retiro was mijn nummer 1 paard en ik wilde al mijn pijlen op hem gaan richten. Helaas heeft het lot nu anders besloten. Relampago was alles voor mij.

Ik blijf vechten. Wat zou ik anders moeten doen?"

Hayley Beresford schrijft op haar website:

Met grote tranen en een pijn in mijn hart die ik nog nooit eerder heb gevoeld, moet ik jullie helaas vertellen dat ik gisterochtend geheel onverwacht afscheid heb moeten nemen van mijn allergrootste steun en toeverlaat: Relampago do Retiro (Reli).

De afgelopen zes jaar hebben Reli en ik samen een reis gemaakt die niet alleen vele dromen van mij heeft waargemaakt, maar ook die van zijn eigenaar en fokker: Eduardo Fischer en zijn volledige team van Villa Do Retiro. Samen mochten Reli en ik de Australische, Braziliaanse en Lusitano community vertegenwoordigen op de Olympische Spelen, de Wereldruiterspelen en waren aanwezig op wedstrijden door heel Europa.

Ik kan mij onze eerste wedstrijden nog goed herinneren. Ik voelde me als een kleine bij-niemand-passende Australische op een kleine bij-niemand-passende Braziliaan, die met de grote kinderen probeerden te spelen in Europa.
Je was dan wel een kleine vent, maar je had een hart als een leeuw. Op de een of andere manier kwamen we zover dat we naar de Olympische Spelen in Hong Kong mochten gaan, terwijl we samen nog maar 10 keer aan start waren gekomen in de Grand Prix.
Jij hebt altijd alles gegeven en deed er desnoods nog een schepje bovenop. Zonder jou was ik nooit zover gekomen.

We hebben samen zoveel goede en mooie momenten doorgemaakt, maar ook tijdens slechtere tijden heb jij mij oneindig veel steun gegeven.
Je was altijd mijn beste maatje. Dank je wel dat jij er was.

Rust in vrede, Relampago do Retiro.

Relampago do Retiro is 13 jaar oud geworden.

Kijk hier naar een filmpje over Relampago do Retiro.

Kijk hier naar de proef van Hayley en Relampago tijdens de Olympische Spelen in Hong Kong.

Fenne_Ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 06:51

Verschrikkelijk, wel mooi stukje over wat zij geschreven had kreeg tranen van dat stukje. Sterkte voor alle betrokkenen

elliecuijk

Re: Olympische dressuurpaard Relampago do Retiro verongelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 06:55

en dat dankzij iemand die niet oplet en gauw voorbij wil.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 06:57

Jeetje wat heftig! Beresford heeft een heel mooi stukje geschreven!
Heel veel sterkte voor de betrokkenen!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 06:59

Wat verschrikkelijk zeg om zo je paard te moeten verliezen.

_Bitje

Re: Olympische dressuurpaard Relampago do Retiro verongelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:04

Wat erg!! Sterkte iedereen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:07

Wat krijgt deze vrouw ontzettend veel te verduren in korte tijd.

akishino

Re: Olympisch dressuurpaard Relampago do Retiro verongelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:19

Wat een tragisch ongeval. Veroorzaakt door iemand die weer geen geduld had.
Ik hoop dat ze de kracht vindt om door te gaan na alles wat ze meemaakt op dit moment.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:28

Wat triest dat het leven van Relampago zo eindigt..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:35

bah wat erg, en ook voor de bestuurder van de trailer. Ookal is het absoluut niet haar schuld ze zal zich toch wel schuldig voelen lijkt mij....

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:38

Wat vreselijk! Geen woorden voor!
En dat door toedoen van een ander... Ik had diegene gewurgd denk ik...
Hopelijk zijn de verwondingen van de bestuurder ook niet te erg...

Het was wel een ontzettend gaaf paard! En het zit die Hayley ook niet mee zeg!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:42

Wat is dit vreselijk! Ik hoop dat veel weggebruikers dit lezen en zich vervolgens realiseren wat ze kunnen aanrichten door hun onbezonnen acties! Ik heb zelf regelmatig last van weggebruikers die er nog even snel voorlangs schieten of die inhalen op gevaarlijke stukken. Blijkbaar realiseren ze zich niet dat dat op een dergelijke manier kan aflopen... Triest verhaal en zonde van zo'n mooi paard... :n

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:52

Ik word hier echt stil van..
Wat een tragisch ongeval, iets wat écht niet had hoeven te gebeuren! Wat heeft deze vrouw ook een rotperiode.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:57

Sterkte!, meer woorden heb ik er niet voor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:59

jeetje wat zonde en wat verschrikkelijk zeg!
Ben benieuwd of de bestuurder van die $%^#%& auto nog een staartje krijgt, is natuurlijk een heel kostbaar paard wat door toedoen van een ander zo om het leven komt.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:02

Verdrietig zeg ... sommige mensen krijgen alles tegelijk :(:) ..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:03

Wat een verschrikkelijke tragedie :(:)

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:03

Jemig, wat een afschuwelijk verhaal! Arm dier, arme vrouw en eigenaar..

Allemaal veroorzaakt door iemand die geen geduld heeft om even te wachten, hoop dat hij / zij zich flink schuldig voelt: terecht

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:09

Jeetje, dit kan ik echt niet lezen zonder tranen in mijn ogen te krijgen. Wat krijgt die meid het voor haar kiezen; op zo'n moeilijk moment in je leven ook je topper nog verliezen. Prachtige afscheidswoorden op haar site.... Ook voor de eigenaar een klap zeg.

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:13

In zo´n heftige fase van je leven je paard verliezen, wij weten denk ik allemaal wel hoe een paard je "ergens door kan slepen"

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:17

Wat een verlies en verdriet, zowel voor Eduardo als voor Haley.
En wat een onnodig ongeluk.
Vreselijk.....

Een groot verlies voor de internationale dressuursport

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:34

Wat een vreselijk verlies voor Hayley en natuurlijk ook voor Eduardo. |( Ook voor de chauffeuse is het natuurlijk vreselijk die kan hier niets aan doen..... :n Alleen omdat er iemand haast heeft en even niet kon wachten.......
Inderdaad een groot verlies van dit geweldige team, Hayley en Relampago, voor de internationale dressuursport.......
Wat heeft Hayley dat prachtige beschreven op haar website....... dat wordt je stil van :j Ze heeft heel wat te verwerken de laatste tijd...... ;(

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:50

ik hoorde het nieuws gistermiddag, verschrikkelijk.
Wij hadden het gisteren met de vrachtwagen al, mensen houden er absoluut geen rekening dat er paarden worden vervoerd en dat je daarom een stuk rustiger moet rijden!

xcaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:54

Wat vreselijk
Sterkte.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:04

vreselijk..geen woorden voor.
gebeurd te vaak ongelukken met een trailer..