Zware boete voor toedienen verboden hormonen aan paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zware boete voor toedienen verboden hormonen aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 05:52

www.hln.be

De correctionele rechtbank in Leuven heeft een 61-jarige paardenfokker uit Hulshout en 34-jarige dierenarts uit Zwalm zware boetes opgelegd voor het toedienen van verboden hormonen aan paarden.

Bij een controle op een paardenfokkerij van François C. vonden inspecteurs het verboden eFSH. Dat is een hormoon dat gebruikt wordt voor het bekomen van een superovulatie bij merries. De eigenaar bekende dat hij het product had ingevoerd uit de Verenigde Staten, maar beweerde dat hij niet wist dat het in ons land was verboden. Hij zou het ook slechts éénmalig hebben gebruikt.

Paardenfokker François C. kreeg een boete van 82.500 euro boete of een vervangende celstraf van drie maanden. Dierenarts Ben D. werd beboet met een bedrag van 55.000 euro en kreeg dezelfde vervangende straf als de paardenfokker. Drievierde van de straf is met uitstel over een periode van drie jaar.

De feiten deden zich voor in de periode tussen november 2006 en mei 2007 op een fokkerij aan de Pandhoevestraat in Baal (Tremelo). De gewezen schrijnwerker diende het hormoon eFSH toe aan minstens één merrie. De bedoeling was een superovulatie te ontlokken: in plaats van één worden er meerdere eicellen bevrucht. De man uit Hulshout bestelde het hormoon via het internet in de VS, waar het in tegenstelling tot bij ons niet op de verboden lijst staat. De rechter achtte het bewezen dat er embryo's werden uitgespoeld en getransplanteerd bij andere merries.

Veearts Ben D.(34) uit Zwalm, die zijn praktijk in Langdorp (Aarschot) heeft, stond deze handelingen toe en hielp de paardenfokker. De man hield geen register bij van zijn geneesmiddelen. Naar eigen zeggen kende hij de reglementering omtrent de gebruikte producten niet.

NatasjavE

Re: Zware boete voor toedienen verboden hormonen aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 06:01

Raar dat juist de DA een lagere boete krijgt. Die moet op de hoogte zijn van welke middelen toegestaan zijn en welke niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:27

Waarom is het eigenlijk verboden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:56

Dat kan zomaar met de registratie te maken hebben. Dan is bijvoorbeeld hier geen registratie aangevraagd. Dat doen fabrikanten soms omdat je verwachten dat er hier maar heel weinig gebruik van gemaakt wordt en registratie heel erg duur is.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:30

Volgens mij worden er in Nederland en Duitsland ookm wel eens niet voor paarden geregistreerde medicijnen worden gebruikt bijv. humane medicijnen.
De eigenaar moet dan wel eerst een formulier ondertekenen waarin hij aangeeft geen bezwaar te hebben en het paard niet meer voor de slacht zal aanbieden. Dit wordt ook in hte paspoort aangetekend.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:40

Is dat in Belgie ook verplicht?

Ik snap eigenlijk niet waarom het zo erg is als iemand een superovulatie bij zijn eigen merrie wil ontlokken tbv embryotransplantatie. Heeft niks met slachten of niet slachten te maken. Ik neem aan dat hij het dier voorlopig nog niet gaat slachten als hij het beestje drachtig wil hebben?

Kennelijk is het wel toegestaan om je paard niet te vreten te geven, maar als je een paar veulentjes tegelijk wil fokken heb je de poppen aan het dansen. Bizar.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:43

Ik vraag mij af of superovulatie bij paarden wel werkt. Volgens mij is dat al eens onderzocht en bleek het niet te werken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:22

NatasjavE schreef:
Raar dat juist de DA een lagere boete krijgt. Die moet op de hoogte zijn van welke middelen toegestaan zijn en welke niet.

Dat kwam ook direct bij mij op en vind het ook heel raar.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:51

NatasjavE schreef:

Ja,, dat dacht ik ook meteen!! Raaarr!
Maar wel goed dat ze een boete/celstraf krijgen XD