Hannoveraanse stempelhengst Weltmeyer overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Hannoveraanse stempelhengst Weltmeyer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:10

http://www.hannoveraner.com/| Nieuwsredactie

Het Hannoveraner stamboek heeft zojuist bekend gemaakt dat de stempelhengst Weltmeyer op 27-jarige leeftijd is overleden. De door Hermann Meyer gefokte zoon van World Cup I kreeg vanochtend een hevige koliekaanval en toen zijn toestand in de loop van de dag verslechterde, is ervoor gekozen hem te laten inslapen, zo liet bedrijfsleider Dr. Axel Brockmann weten.

Met Weltmeyer verliest de Hannoveraner fokkerij een van zijn grootste hengsten. Weltmeyer was zowel keurings- als verrichtingskampioen van zijn jaargang en won in 1988 het Bundeschampionat der vierjarige hengsten. In datzelfde jaar werd hij ter dekking gesteld bij het Landgestüt Celle en zijn uitstraling en bewegingskwaliteit maakten hem tot een zeer geliefde dekhengst, die voor tientallen goedgekeurde zonen en meer dan 400 staatspremiemerries zorgde. In de dressuursport zijn Warum Nicht (mv. Wenzel I) van Isabell Werth en voor Nederland Welt Hit II (mv. Hill Hawk xx) onder Coby van Baalen bekende nakomelingen.

oorspronkelijke tekst TS schreef:
Hedenmorgen is Weltmeyer aan koliek overleden.

http://www.hannoveraner.com/2651.html schreef:
Weltmeyer eingegangen
Im Alter von 27 Jahren musste der Stempelhengst Weltmeyer v. World Cup/Absatz (Z.: Hermann Meyer, Allwörden) eingeschläfert werden.

Bei Weltmeyer trat in den frühen Morgenstunden eine starke Kolik auf. "Aufgrund seines Alters haben wir auf eine OP verzichtet. Im Laufe des Vormittags hat sich sein Zustand rapide verschlechtert, so dass wir ihn einschläfern mussten", sagte Landstallmeister Dr. Axel Brockmann.

Mit Weltmeyer tritt einer der großen Hengste Hannovers von der Bühne ab. Als Körungs- und Hengstleistungsprüfungssieger zog er 1988 in das Landgestüt Celle ein und verbrachte seine Beschälerlaufbahn auf der Besamungsstation Ankum. Im selben Jahr gewann er mit Hans-Peter Klaus das Bundeschampionat der Vierjährigen Hengste.

Ausstrahlung und Bewegungsqualität machten Weltmeyer zum Vorzeigehengst Hannovers und bescherten von Beginn an volle Decklisten. 4610 Fohlen verzeichnen die Statistiken, 433 Staatsprämienstuten und 86 gekörte Söhne haben ihn zum Vater. Endlos die Zahl der erfolgreichen Dressurpferde und erstklassigen Auktionskandidaten. Er war nicht nur DLG-Siegerhengst, sondern wurde 1988 als Jahrgangsbester mit dem Freiherr von Stenglin-Preis ausgezeichnet. 1998 war Weltmeyer Hannoveraner Hengst des Jahres.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-06-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

Lielle

Re: Weltmeyer leeft niet meer 27 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:12

heb je hiervan een bron? Dan kan ik het vertalen en opmaken voor de voorpagina.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:12

mooie leeftijd

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:15

Idd graag even vertalen :) Snap er nu niet echt veel van ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:15

Lielle schreef:
heb je hiervan een bron? Dan kan ik het vertalen en opmaken voor de voorpagina.

Hannover stamboek..Vertalen ?? :(:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:16

Eigenlijk hoort de ts hetzelf te vertalen }>

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:18

ceasario, ik wil best gaan googlen voor die link, maar is het zoveel moeite om die even te plaatsen/PB-en? En vertalen is idd wel gebruikelijk voor een Nederlandstalige nieuwssite.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:21

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:22

Sammie schreef:

Een opleiding volgen is gemakkelijker. _/-\o_

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:27

Door de NR laten vertalen ook ;)

Ik ga ermee aan de slag.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:28

Jeetje caesario als jij zogenaamd zo geweldig Duits kunt, vertaal het dan even voordat je het onder ON plaatst :).

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:45

ceasario schreef:
Hedenmorgen is Weltmeyer aan koliek overleden.

Citaat:
Weltmeyer heengegaan
Op een leeftijd van 27 jaar is de Stempelhengst Weltmeyer v. World Cup/Absatz (Z.: Hermann Meyer, Allwörden) ingeslapen.

Weltmeyer kreeg in de vroege ochtend koliek. "Vanwege zijn leeftijd hebben we afgezien van een operatie. In de loop van de ochtend is de toestand zeer snel verslechterd zodat we hem hebben moeten laten inslapen", vertelde Landstallmeister Dr. Axel Brockmann.

Met Weltmeyer verdwijnt een van Hannover grootste hengsten van het toneel. Als Körungs- und Hengstleistungsprüfungssieger kwam hij in 1988 naar het Landgestüt Celle en hij bracht zijn fokkerijcarriere door op het Besamungsstation Ankum. In hetzelfde jaar won hij met Hans-Peter Klaus het Bundeschampionat voor 4-jarige hengsten.

Uitstraling en kwaliteit van de beweging maakten Weltmeyer tot Vorzeigehengst van Hannover en zorgde voor volle deklijsten. 4610 veulens zijn opgenomen, 433 Staatsprämienstuten en 86 goedgekeurde zonen hebben Weltmeyer als vader. Oneindig is het aantal de goede dressuur- en veilingspaarden. Hij was niet alleen DLG-Siegerhengst, maar kreeg ook in 1988 als beste van zijn jaargang de Freiherr von Stenglin-Preis. In 1998 was Weltmeyer Hannoveraner Hengst des Jahres.

Sommige uitdrukkingen/prijzen zijn niet te vertalen

Lielle

Re: Hannoveraanse stempelhengst Weltmeyer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:49

thx Yakkie. Ik ben voor een korte samenvatting gegaan, en heb de oorspronkelijke Duitse tekst eronder laten staan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:51

Zonde zonde.. vond het een érg mooie hengst net als z'n nakomelingen.
Hij heeft wel een mooie leeftijd bereikt ! :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:26

Jammer! maar wat een mooie leeftijd!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:29

De opa van mijn merrie, maar voor 27 jaar teken ik wel voor mn merrie hoor!

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:31

Heb hem vorig jaar nog in Celle zien showen, jammer hoor. Prachtig paard met aansprekende nakomelingen.
Zag dat ze dit jaar voor het eerst een mooie gustregeling hadden (niet drachtig=geen kosten) hetgeen redelijk uniek is voor duitse hengstenhouders die ik ken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:49

Hij is o.a. ook de vader van...

Zoetje_ schreef:
Isabell Werth - Warum Nicht FRH, 82.050%
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:59

ohh i loved Weltmeyer! Jammer. Maar een heel respectabele leeftijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:00

opa van mij mooie man.erg jammer maar een mooie leeftijd

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:22

ceasario schreef:
Sammie schreef:

Een opleiding volgen is gemakkelijker. _/-\o_

dat is weer een antwoord dat nergens over gaat.. Ik met mijn mbo 3 kan ook geen duits.. Engels is mijn 2e taal en tevens een wereldtaal.. Duits niet..

Maar ontopic.. Heel zonde, maar hij heeft een mooie leeftijd behaald..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:39

Ik kan er echt met m'n pet niet bij dat niemand tegenwoordig kennelijk nog Duits leert. Duitsland is verdikke één van onze buurlanden, en Duits is net als Nederlands een Germaanse taal en méér verwant aan onze taal dan Engels.
Maar goed, zelfs ík ken Weltmeyer (met mijn non-warmbloedachtergrond), wat zonde dat hij er niet meer is. Maar hij heeft wel een mooie leeftijd bereikt :j

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:54

Ibbel schreef:
Ik kan er echt met m'n pet niet bij dat niemand tegenwoordig kennelijk nog Duits leert. Duitsland is verdikke één van onze buurlanden, en Duits is net als Nederlands een Germaanse taal en méér verwant aan onze taal dan Engels.
Maar goed, zelfs ík ken Weltmeyer (met mijn non-warmbloedachtergrond), wat zonde dat hij er niet meer is. Maar hij heeft wel een mooie leeftijd bereikt :j

Welleswaar of topic maar Duitsland is onze grootste handelspartner. Er wordt wel Frans, Fries en Russisch gegeven maar bijna geen Duits meer, een grote schade.

Bij mij staat Weltmeyer bekend dat hij af en toe een slechte galop doorgaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:56

juliomariner schreef:
Ibbel schreef:

Welleswaar of topic maar Duitsland is onze grootste handelspartner. Er wordt wel Frans, Fries en Russisch gegeven maar bijna geen Duits meer, een grote schade.

Bij mij staat Weltmeyer bekend dat hij af en toe een slechte galop doorgaf.

op de middelbare school word gewoon eind examen gedaan in duits hoor. Welliswaar als keuze vak. Maar de mogelijkheid om het te leren is er zeker..

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:57