Elfjarig meisje ernstig gewond door trap van paard in Zweden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Elfjarig meisje ernstig gewond door trap van paard in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:34

www.hln.be

Een meisje van elf werd aan haar lot overgelaten toen ze zwaargewond raakte. Ze was haar paard aan het verzorgen toen het dier plots met alle kracht uithaalde en het meisje een open wonde opliep in de borststreek. De dispatcher van dienst weigerde om een ambulance te sturen en zei dat ze maar een aspirine moest nemen tegen de pijn. Uit een intern onderzoek blijkt dat de dispatcher een inschattingsfout gemaakt heeft.

Het meisje was de manen van haar paard aan het bijknippen met een schaar toen het dier plots een onverwachte beweging maakte. De Zweedse kreeg zo de schaar die ze hanteerde in haar borststreek. Volgens haar moeder liep ze een tien centimeter lange wonde op in haar borststreek. De vrouw belde de ambulance omdat haar man met de wagen weg was en ze haar kind niet naar de dokter of het ziekenhuis kon brengen. De vrouw van de dispatching zei dat de moeder haar kind zelf moest verzorgen en haar een aspirine moest geven tegen de pijn vertelt de moeder aan de krant Svenska Dagbladet.

Uit een intern onderzoek blijkt nu dat het meisje recht had op een ambulance. Haar verwonding was 'ernstig genoeg' om het sturen van een ziekenwagen te rechtvaardigen. De conclusie van het onderzoek is dan ook duidelijk: er moest meteen een ziekenwagen gestuurd worden. Uit het herbeluisteren van het gesprek van de dispatcher blijkt ook dat de vrouw niet voldoende doorgevraagd heeft en ze geen volledig beeld had van de verwonding van het meisje om de situatie precies in te schatten.

De moeder kon haar dochter alsnog naar het ziekenhuis voeren toen ze opnieuw over een wagen beschikte. Volgens haar was de rit naar het hospitaal "pure horror" want de jas van haar kind was volledig doordrenkt van het bloed. De eerste vraag die de vrouw naar eigen zeggen kreeg toen ze in het ziekenhuis arriveerde was dan ook waarom ze in vredesnaam geen ambulance gebeld had.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:40

Er staat eerst dat het paard heeft uitgehaald en daarna dat het paard een onverwachte beweging maakte waardoor de schaar tegen haar borst kwam.
Is ze nu geschopt of is het dier met zijn hoofd/nek tegen de schaar aangekomen met akle gevolgen van dien?
En "aan haar lot overgelaten".... haar moeder was er toch bij.

colunder

Re: Elfjarig meisje ernstig gewond door trap van paard in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:55

Ik begrijp uit het stukje dat de moeder wel gebeld heeft maar dat diegene aan de telefoon(dispatcher ???),het niet nodig vond een ambulance te sturen.
tenminste, zo lees ik het verhaal.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:40

colunder schreef:
Ik begrijp uit het stukje dat de moeder wel gebeld heeft maar dat diegene aan de telefoon(dispatcher ???),het niet nodig vond een ambulance te sturen.
tenminste, zo lees ik het verhaal.

Ja dat lees ik ook, maar daar gaat mijn vraag ook niet over. Het is mij niet duidelijk wat het paard nu precies gedaan heeft. Geschopt of alleen een onverwachte beweging.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:51

Paard heeft waarschijnlijk geirriteerd op een vlieg gereageerd of zo iets, als je er dan met een losse schaar naast staat dan slaat tegen je aan, daarom zijn de goede scharen ook afgerond, kun je jezelf of je paard beschermen tegen steekwonden. Meisje heeft denk ik nog geluk gehad dat de steek niet dieper(hart of slagaders) was anders had ze het niet na kunnen vertellen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:35

Wat vreselijk!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:55

Vreselijk moet er niet aan denken

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:02

Als ik het dus goed begrijp is ze niet gewond door de trap, maar door de schaar?!?
Blijft heel naar :P
Snap alleen niet goed dat mensen zich maar aan de telefoon af laten schepen!! Al had ik moeten zeggen dat ze doodbloedde, maar een ambulance zou ik laten komen als m'n kind zo gewond was!!!