Koopsom terug voor een met EVA besmette Friese merrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Koopsom terug voor een met EVA besmette Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 05:43

http://www.frieschdagblad.nl

De koper van de Friese merrie Wia krijgt zijn geld terug, omdat het jonge paard besmet bleek te zijn met het EVA-virus. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden in hoger beroep in een kort geding bepaald. De handelaar uit Noord-Holland krijgt de koopsom van zevenduizend euro terug en de advocaatkosten vergoed.
Paard niet goed, geld terug, bericht het hof op de eigen website. De Noord-Hollander kocht de merrie van een Drentse paardenhandelaar voor de export naar Chili op voorwaarde dat de bloedtest positief uitviel voor export. Toen Wia het EVA-virus bleek te hebben, kregen koper en verkoper grote ruzie over de ontbindende voorwaarden in het contract.

Volgens paardenadvocaat Marieke Jansen uit Amsterdam, die de Noord-Hollander vertegenwoordigde, is de uitspraak een doorbraak. ,,Dit is voor het eerst dat een rechter in kort geding de koop van een paard ontbindt, daar hebben ze normaal nooit zo'n trek in; ze verwijzen je door voor een bodemprocedure. De meeste voorzieningenrechters hebben nu eenmaal niet veel met paarden, dat is gewoon de praktijk, die denken dat het cavia's zijn.

Bij de tijdrovende bodemprocedures wordt de koper belast met veel extra kosten in de vorm van voer en stalling, omdat behandeling van die zaken maanden in beslag kan nemen. Dat ging in dit geval overigens niet op, omdat het paard in afwachting van een gerechtelijke uitspaak al terug was gegaan naar de Drent. ,,Dat maakt deze uitspraak nog bijzonderder. Voorzieningenrechters zijn nooit zo happig op geldvorderingen.

Dat de eis tot schadevergoeding van nog eens zevenduizend euro niet is gehonoreerd, zegt Jansen niet zoveel. ,,We beraden ons er op of we daar nog een bodemprocedure voor starten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:41

wat is het EVA-virus?

Trennie

Re: Koopsom terug voor een met EVA besmette Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:44

Equine Virale Arteritis (EVA) is een besmettelijke virusziekte bij paarden. EAV komt voor in vele landen wereldwijd. Hoewel het merendeel van de infecties subklinisch verloopt, kan deze gepaard gaan met verschijnselen als koorts, anorexia, oedeemvorming, conjunctivitis, abortus en in zeldzame gevallen ernstige pneumonie en/of enteritis bij jonge veulens. In vrijwel alle gevallen echter herstellen geïnfecteerde dieren volledig.

ff googlen.... :P

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:48

Equine Virale Arteritis (EVA) is een besmettelijke virusziekte bij paarden. EAV komt voor in vele landen wereldwijd. Hoewel het merendeel van de infecties subklinisch verloopt, kan deze gepaard gaan met verschijnselen als koorts, anorexia, oedeemvorming, conjunctivitis, abortus en in zeldzame gevallen ernstige pneumonie en/of enteritis bij jonge veulens. In vrijwel alle gevallen echter herstellen geïnfecteerde dieren volledig.

Van Google gehaald

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:48

Haha we hebben tegelijk hetzelfde gepost :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:00

Haha, goeie! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:41

Ik snap ook niet dat je als verkoper probeert om hier onderuit te komen. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om te beoordelen dat de ontbindende voorwaarde is vervult en de koop dus niet doorgaat.. maar ja.. sommige handelaren zijn gewoon eigenwijs. Fijn dat deze handelaar daar nu de consequenties van voelt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:34

Wat ik alleen niet snap, waarom nog eens een schadevergoeding van 7000? De man heeft het geld en de kosten terug, wat voor schade is er dan nog gemaakt?

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:25

Eva-virus? Nooit van gehoord (behalve nu dan)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:15

Schadevergoeding is toch logisch....je kunt in die tijd niks met het dier, je hebt DA kosten gehad aan onderzoeken om alles aan te kunnen tonen, ws zelf nog dierenartsen voor een onpartijdige conclusie, je koste van je advocaat etc etc, ik vind het niet zo vreemd hoor.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:23

Angela schreef:
Ik snap ook niet dat je als verkoper probeert om hier onderuit te komen. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om te beoordelen dat de ontbindende voorwaarde is vervult en de koop dus niet doorgaat.. maar ja.. sommige handelaren zijn gewoon eigenwijs. Fijn dat deze handelaar daar nu de consequenties van voelt.

Hoezo dat je probeert als verkoper hier onderuit te komen?? De meeste mensen weten helemaal niet dat hun paard dit virus heeft!! Dus als het niet is getest dan weet je het meestal helemaal niet. Een koper die een paard koopt met als doel export moet gewoon bloed af laten nemen en het dier laten testen. Je laat een paard toch ook keuren voor je het koopt. Ik heb het vermoede dat de koper het paard gewoon voor veel geld heeft willen doorverkopen zonder dat de verkoper dit wist. Een andere reden zie ik niet om het paard niet van te voren te laten testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:27

paarden herstellen er toch volledig van?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:36

Hij is toch gekocht op voorwaarde dat de test negatief was op EVA? Koper heeft het aankoopbedrag en zijn advocaatkosten volledig terug gekregen en het paard bleef bij de verkoper staan. Ik snap nog steeds niet waar de schadevergoeding op gebasseerd moet zijn? Of is het een amerikaanse toestand?

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:53

Mijn paard heeft in januari het eva virus gehad. Hij is er volledig van hersteld.
Het is vervelend en je maakt je zorgen. Het heeft toch wel 2 maanden geduurt voor hij weer de oude was maar om, daar een rechtzaak over te beginnen wanneer dit zich voor doet bij een koop........? ik begrijp het niet helemaal

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:57

RianneH schreef:
Hij is toch gekocht op voorwaarde dat de test negatief was op EVA? Koper heeft het aankoopbedrag en zijn advocaatkosten volledig terug gekregen en het paard bleef bij de verkoper staan. Ik snap nog steeds niet waar de schadevergoeding op gebasseerd moet zijn? Of is het een amerikaanse toestand?

Nee, het paard is TERUGGEGAAN naar de verkoper. Dat betekent dat het paard wel een poos bij de koper gestaan heeft.
Maar dan is een schadevergoeding van 7000 euro eisen wel extreem veel, dus wel redelijk logisch dat dat niet is toegekend.

Urbanmove: dragers mogen niet geëxporteerd worden, het gaat er dus niet om of het paard ziek is of hersteld is, maar dragers van EVA kunnen niet verkocht worden naar een aantal landen, en dit was blijkbaar het voorbehoud wat gemaakt was bij de verkoop, dat het paard negatief zou testen op EVA.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:27

kan je zien wat je aan handelaren hebt... altijd maar liegen, teminste dat is mijn mening, slechte ervaringen