Uitsluiting Adelinde op WEG aanleiding aanpassing reglement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Uitsluiting Adelinde op WEG aanleiding aanpassing reglement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:36

http://www.knhs.nl

De uitsluiting van Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival (v. Jazz) tijdens de Grand Prix, het eerste onderdeel van het Wereldkampioenschap in Kentucky 2010, is voor de dressuurcommissie van de FEI aanleiding geweest om een wijziging van reglementering voor te stellen. Deze reglementswijziging zal in de General Assembly van de FEI, die in november 2011 wordt gehouden, behandeld worden. Na acceptatie zal de wijziging worden ingevoerd op 1 januari 2012.

De voorzitter van de jury tijdens de WEG, de Brit Stephen Clarke, constateerde bij Jerich Parzival spoortjes van bloed in het speeksel rond de mond. Dit was aanleiding tot eliminatie van de combinatie. Het direct daarna door FEI veterinairen uitgevoerde onderzoek bracht aan het licht dat het bloeden inmiddels was opgehouden en dat het paard zich even op de tong had gebeten, waardoor een minuscuul klein sneetje in de tong was ontstaan. Dit was mede de aanleiding voor de dressuurcommissie van de FEI om deze regel tegen het licht te houden, temeer daar er in de huidige reglementen 'grijze vlekken' zitten.

De aanpassing is als volgt: constateert de voorzitter van de jury ergens aan het paard een spoortje van bloed, dan luidt de voorzitter van de jury de bel en dient de combinatie de wedstrijd te staken. Op alle top dressuurevenementen - Olympische Spelen, Kampioenschappen en Wereldbekerfinales - voor senioren zullen de aanwezige FEI veterinairen het paard direct na het verlaten van de ring onderzoeken. Als blijkt dat het om een uiterst lichte verwonding gaat en het bloeden is inmiddels opgehouden, dan zal de combinatie in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijd te vervolgen vanaf het punt waarop de bel werd geluid. Blijkt het bloeden niet gestopt of zijn er geen officiële wedstrijddierenartsen aanwezig, dan volgt ogenblikkelijk uitsluiting.

Het medisch comité van de FEI heeft aan de FEI dressuurcommissie voorgesteld voor alle disciplines dat veiligheidscaps ook door ruiters moeten worden gedragen wanneer ze hun paarden of pony's rijden buiten de wedstrijdringen. Tijdens de wedstrijden en in de warm-up ringen pal voor de wedstrijden is het dragen van een veiligheidshelm niet verplicht. Dit geldt niet voor ruiters onder de achttien en in wedstrijden voor jonge dressuurpaarden. Dan dienen, althans volgens het voorstel van de veterinaire commissie, altijd en overal veiligheidshelmen te worden gedragen. Ook deze regel gaat na goedkeuring door de G.A. van de FEI in op 1 januari 2012.

Verwant artikel:

[VN] Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:50

Tis beter dan niets. Alleen hoop ik wel dat mensen in het geval van 'op de tong gebeten hebben' nog wel een fatsoenlijke proef neer kunnen zetten als ze net uitgebeld zijn en gecontroleerd door de DA. Wellicht wordt de spanning dan teveel.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:50

Mooooi :)

+:)+

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:18

Iris82 schreef:
Tis beter dan niets. Alleen hoop ik wel dat mensen in het geval van 'op de tong gebeten hebben' nog wel een fatsoenlijke proef neer kunnen zetten als ze net uitgebeld zijn en gecontroleerd door de DA. Wellicht wordt de spanning dan teveel.

Dat is ook het eerste wat door mijn gedachten ging. Alleen hoe zou je het anders kunnen oplossen. Door laten rijden en achteraf laten controleren is volgens mij ook geen optie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:25

Cayenne schreef:

De aanpassing is als volgt: constateert de voorzitter van de jury ergens aan het paard een spoortje van bloed, dan luidt de voorzitter van de jury de bel en dient de combinatie de wedstrijd te staken. Op alle top dressuurevenementen - Olympische Spelen, Kampioenschappen en Wereldbekerfinales - voor senioren zullen de aanwezige FEI veterinairen het paard direct na het verlaten van de ring onderzoeken. Als blijkt dat het om een uiterst lichte verwonding gaat en het bloeden is inmiddels opgehouden, dan zal de combinatie in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijd te vervolgen vanaf het punt waarop de bel werd geluid. Blijkt het bloeden niet gestopt of zijn er geen officiële wedstrijddierenartsen aanwezig, dan volgt ogenblikkelijk uitsluiting.

Dan weet ik nu al dat er klachten zullen gaan komen als iemand uitgesloten is omdat de organisatie niet heeft gezorgd voor een dierenarts...

Tendance

Re: Uitsluiting Adelinde op WEG aanleiding aanpassing reglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:29

Dus zal straks iedere organisatie verplicht een dierenarts aanwezig moeten hebben. Net zoals het nu al verplicht is om op iedere wedstrijd van te voren de jury's door te geven en er verplicht een federatievertegenwoordiger moet zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:34

Beter iets dan niets maar ik vind laten doorrijden nog beter. Achteraf kunnen ze bij het constateren of de wond gestopt is met bloeden of echt ernstig is beslissen om de combinatie uit de wedstrijd te halen. Op zo'n grote kampioenschappen zou er volgens mij altijd een dierenarts aanwezig moeten zijn.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:35

Beetje onzin dat ze dit aanpassen. Het is een once in a life time gebeurtenis dat een paard voor de gp op zijn tong bijt. Wat gaan we nu krijgen dan? Ik prik mijn paard lek met mijn spoor, maar het is maar een klein wondje en al gestopt met bloeden dus ik mag toch door rijden? Of ik trek de mondhoek stuk, maar hey het bloed toch al niet meer?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:52

Ik vond de regel 'bloed = uitsluiten" eigenlijk wel prima. Een paard hoort gewoon niet bloedend de wedstrijdring in te komen. Hoe het ook veroorzaakt is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:53

Anoeska schreef:
Ik vond de regel 'bloed = uitsluiten" eigenlijk wel prima. Een paard hoort gewoon niet bloedend de wedstrijdring in te komen. Hoe het ook veroorzaakt is.

Eens!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:54

petraaken schreef:
Beter iets dan niets maar ik vind laten doorrijden nog beter. Achteraf kunnen ze bij het constateren of de wond gestopt is met bloeden of echt ernstig is beslissen om de combinatie uit de wedstrijd te halen. Op zo'n grote kampioenschappen zou er volgens mij altijd een dierenarts aanwezig moeten zijn.

Dan heeft het niets met paardenwelzijn te maken...
Oh hij heeft bloed, maar laat maar even doorrijden, want ja anders hebben de mensen er geen plezier van en stel dat het niet erg is.....
Blijkt het wel erg te zijn, dan ben je toch een *****zak geweest?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:57

Er wordt heus wel verschil gemaakt tussen het ene beetje bloed en het ander.
Ik kom ook wel eens met een beetje bloed aan ijn lip in de ring, dat is tich ook niet gelijk erg...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:01

Ik ben helemaal niet een of andere tuttige penny, gewoon ook een fanatieke (dressuur)wedstrijdruiter. Maar ik vind gewoon niet dat bloedende paarden in de ring thuishoren. En om dan het wondje helemaal te laten controleren door een DA, daar creeer je volgens mij alleen maar een grijs gebied mee. Bloed = uitsluiten is gewoon duidelijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:06

Anoeska schreef:
Ik ben helemaal niet een of andere tuttige penny, gewoon ook een fanatieke (dressuur)wedstrijdruiter. Maar ik vind gewoon niet dat bloedende paarden in de ring thuishoren. En om dan het wondje helemaal te laten controleren door een DA, daar creeer je volgens mij alleen maar een grijs gebied mee. Bloed = uitsluiten is gewoon duidelijk.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Mijn paard gedraagd zich niet op de kar!!!!! en heeft daarom soms een plekje op zijn hak. Schaafwondje met wat bloed.
Moeten ze mij dan uitsluiten, terwijl het paard nergens last van heeft? Alleen van zijn eigen gedrag op de kar???
Of moet ik mijn paard, dat super kan lopen, maar verkopen, omdat het waarschijnlijk nog wel een jaar gaat duren voordat hij de trailer helemaal normaal vindt???

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:07

je kunt voorkomen dat het gaat bloeden door je paard goede bescherming om te doen op de trailer :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:10

kleinvosje schreef:
Cayenne schreef:

Dan weet ik nu al dat er klachten zullen gaan komen als iemand uitgesloten is omdat de organisatie niet heeft gezorgd voor een dierenarts...

Daar dacht ik ook gelijk aan

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:28

Anoeska schreef:
_/-\o_ zo denk ik er ook over

ik vind de regel die ze willen invoeren ook maar absurd
nee nu gaat er net nog meer discssie komen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:44

Ook ik vind bloed=uitsluiting.
Het paard loopt daar niet vrijwillig, en bloed duidt toch meestal op een ietswat hard been (lees:spoor) of harde hand :=
En op de tong bijten is ook vaak een teken van spanning. Dus ja, ik vind het terecht dat je dan uitgesloten wordt, mijn excuses daarvoor. Maar als je het stelt als 'bloed op de hak door vervelend doen op de trailer'. Dat vind ik dan weer iets anders.
Ik zou het zo stellen dat; Als het bloed duidelijk gevolg is van een letsel aangebracht door de ruiter (dus; wondjes rond/in de mond, op de flank), uitsluiting.

Met dit besluit is het alleen maar tijd rekken en ontstaat er weer discussie over 'wanneer moet het bloeden stoppen'.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:42

kleinvosje schreef:

Valt vast wel mee, het maakt wel uit wat de consequenties zijn. Geen winstpunt in de B vind ik wel wat anders dan geen Wereldkampioen...

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:08

Goed nieuws! Was die regel er maar voordat Adelinde werd gediskwalificeert!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:25

themuisje schreef:
je kunt voorkomen dat het gaat bloeden door je paard goede bescherming om te doen op de trailer :)

Dat ben ik niet met je eens.
Mijn paard heeft zijn benen keurig in de vervoersbeschermers, maar ook die bedekken niet het hele been dus net daarboven heeft hij de plekken.
Als je wist hoe ik mijn paarden erbij heb staan op de kar, dan zou je dit niet zeggen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:27

Bizzybijtje schreef:
Ook ik vind bloed=uitsluiting.
Het paard loopt daar niet vrijwillig, en bloed duidt toch meestal op een ietswat hard been (lees:spoor) of harde hand :=
En op de tong bijten is ook vaak een teken van spanning. Dus ja, ik vind het terecht dat je dan uitgesloten wordt, mijn excuses daarvoor. Maar als je het stelt als 'bloed op de hak door vervelend doen op de trailer'. Dat vind ik dan weer iets anders.
Ik zou het zo stellen dat; Als het bloed duidelijk gevolg is van een letsel aangebracht door de ruiter (dus; wondjes rond/in de mond, op de flank), uitsluiting.

Met dit besluit is het alleen maar tijd rekken en ontstaat er weer discussie over 'wanneer moet het bloeden stoppen'.

Er zijn vormen van bloeden die niet door ruiter zijn aangebracht, die erger zijn, dan een wondje op de plek van de spoor hoor!
Denk aan een bloedneus...

En ik bijt ook wel eens per ongeluk op mijn lip of tong of binnenkant van mijn wang....
Dat heeft niets met stress of whatever te maken.