Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Iris82 schreef:Tis beter dan niets. Alleen hoop ik wel dat mensen in het geval van 'op de tong gebeten hebben' nog wel een fatsoenlijke proef neer kunnen zetten als ze net uitgebeld zijn en gecontroleerd door de DA. Wellicht wordt de spanning dan teveel.
Cayenne schreef:http://www.knhs.nl
De aanpassing is als volgt: constateert de voorzitter van de jury ergens aan het paard een spoortje van bloed, dan luidt de voorzitter van de jury de bel en dient de combinatie de wedstrijd te staken. Op alle top dressuurevenementen - Olympische Spelen, Kampioenschappen en Wereldbekerfinales - voor senioren zullen de aanwezige FEI veterinairen het paard direct na het verlaten van de ring onderzoeken. Als blijkt dat het om een uiterst lichte verwonding gaat en het bloeden is inmiddels opgehouden, dan zal de combinatie in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijd te vervolgen vanaf het punt waarop de bel werd geluid. Blijkt het bloeden niet gestopt of zijn er geen officiële wedstrijddierenartsen aanwezig, dan volgt ogenblikkelijk uitsluiting.
petraaken schreef:Beter iets dan niets maar ik vind laten doorrijden nog beter. Achteraf kunnen ze bij het constateren of de wond gestopt is met bloeden of echt ernstig is beslissen om de combinatie uit de wedstrijd te halen. Op zo'n grote kampioenschappen zou er volgens mij altijd een dierenarts aanwezig moeten zijn.
Anoeska schreef:Ik ben helemaal niet een of andere tuttige penny, gewoon ook een fanatieke (dressuur)wedstrijdruiter. Maar ik vind gewoon niet dat bloedende paarden in de ring thuishoren. En om dan het wondje helemaal te laten controleren door een DA, daar creeer je volgens mij alleen maar een grijs gebied mee. Bloed = uitsluiten is gewoon duidelijk.
kleinvosje schreef:Cayenne schreef:http://www.knhs.nl
De aanpassing is als volgt: constateert de voorzitter van de jury ergens aan het paard een spoortje van bloed, dan luidt de voorzitter van de jury de bel en dient de combinatie de wedstrijd te staken. Op alle top dressuurevenementen - Olympische Spelen, Kampioenschappen en Wereldbekerfinales - voor senioren zullen de aanwezige FEI veterinairen het paard direct na het verlaten van de ring onderzoeken. Als blijkt dat het om een uiterst lichte verwonding gaat en het bloeden is inmiddels opgehouden, dan zal de combinatie in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijd te vervolgen vanaf het punt waarop de bel werd geluid. Blijkt het bloeden niet gestopt of zijn er geen officiële wedstrijddierenartsen aanwezig, dan volgt ogenblikkelijk uitsluiting.
Dan weet ik nu al dat er klachten zullen gaan komen als iemand uitgesloten is omdat de organisatie niet heeft gezorgd voor een dierenarts...
Anoeska schreef:Ik ben helemaal niet een of andere tuttige penny, gewoon ook een fanatieke (dressuur)wedstrijdruiter. Maar ik vind gewoon niet dat bloedende paarden in de ring thuishoren. En om dan het wondje helemaal te laten controleren door een DA, daar creeer je volgens mij alleen maar een grijs gebied mee. Bloed = uitsluiten is gewoon duidelijk.
zo denk ik er ook over
themuisje schreef:je kunt voorkomen dat het gaat bloeden door je paard goede bescherming om te doen op de trailer
Bizzybijtje schreef:Ook ik vind bloed=uitsluiting.
Het paard loopt daar niet vrijwillig, en bloed duidt toch meestal op een ietswat hard been (lees:spoor) of harde hand![]()
En op de tong bijten is ook vaak een teken van spanning. Dus ja, ik vind het terecht dat je dan uitgesloten wordt, mijn excuses daarvoor. Maar als je het stelt als 'bloed op de hak door vervelend doen op de trailer'. Dat vind ik dan weer iets anders.
Ik zou het zo stellen dat; Als het bloed duidelijk gevolg is van een letsel aangebracht door de ruiter (dus; wondjes rond/in de mond, op de flank), uitsluiting.
Met dit besluit is het alleen maar tijd rekken en ontstaat er weer discussie over 'wanneer moet het bloeden stoppen'.