De gemeente Sluis gaat bekijken of er in de zomer ook overdag paarden op het strand kunnen lopen.
Nu is dat in de zomer tussen 10.00 en 18.00 uur verboden. Paardentoerisme Zeeland had om de verruiming gevraagd. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde, op initiatief van het CDA, in met een onderzoek. Dat vindt plaats door te praten met paviljoenhouders, maneges en ruitersportverenigingen.
Alleen Rinus de Lijser was tegen. "Al die grote hopen stront, dat moeten we de mensen niet aandoen."
Hopen stront is natuurlijk een waardeloos excuus. Die liggen er de volgende ochtend toch ook gewoon nog steeds? Als mensen gewoon fatsoenlijk met elkaar omgaan (lees; niet scheuren over de vloedlijn als er kinderen in het water zitten en honden in het gareel houden) lijkt mij dat prima kunnen. Ik vind het nl erg jammer dat je 's zomers niet overdag te paard kan genieten van het strand.
wij reden soms, ookal mocht het officieel ook gewoon over het strand. daar waar je voor je uit te veel mensen zag ging je van het strand af, en je schatte hoeveel strandopgangen je er dan weer op zou kunnen als je dat wou. als het strand vrij leeg was kon je galopperen, was het redelijk vol dan was het een drafje. al helemaal als het officieel geen lekker strandweer is dan moet je gewoon met je paard over het strand kunnen. maar is het echt strandweer, ja dan wil ik niet eens rijden met mn paard veel te warm voor der
PBA_
Geplaatst: 24-06-11 10:50
Hoe leuk het ook zal zijn voor het merendeel van de ruiters. Denk ik dat het toch problemen gaat geven. Dan denk ik niet aan de mest maar met name aan de iets jongere ruiters die niet heel erg oplettend zijn en dus wel voorbij scheuren op een druk strand. De honden, de vliegers, de kite surfers krijgen allemaal de schuld als hun paard schrikt en dat er veel mensen op het strand wandelen boeit ze niet. tuurlijk kan het goed gaan maar eerlijk gezegd lijkt mij het veiliger voor iedereen als ze op het strand mogen als het toch al rustiger is. Ik vind het ook super leuk en zou dan eerder even naar het strand kunnen gaan omdat het niet om de hoek is bij mij, maar toch heb ik een angst gevoel dat dit erg fout gaat.
Tot tien uur lijkt me eerlijk gezegd prima, dan maar iets eerder uit je bed.. Later op de dag is het veel drukker en dus gevaarlijker.
butengeweun
Geplaatst: 24-06-11 10:55
vaak is de afspraak dat je op de waterlijn moet rijden met je paard. Dan is de poep al wegegspoeld voordat de volgende dag de badgasten weer komen.
Hier rij ik als het regent en er weinig mensen zijn ook over het badstrand naar het volgende ruiterpad overdag. Wel hebben we hier het geluk dat we wel de andere kant op mogen rijden het gehele jaar door ook overdag.
Dus van mij mag het gehandhaaft blijven. Je kan in de zomer makkelijk tot 22.00 uur rijden dan heb je 4 uur om op het strand te rijden zonder dat mensen last hebben (of er in iedergeval op voorbereid zijn dat ze er mogen zijn).
hagelslag
Geplaatst: 24-06-11 11:00
Lotte1990 schreef:
Tot tien uur lijkt me eerlijk gezegd prima, dan maar iets eerder uit je bed.. Later op de dag is het veel drukker en dus gevaarlijker.
toen ik klein was zat ik om 6 uur op mn pony als het echt warm werd en ging dan rijden, dus zeker opzich is vroeg uit je bed komen om lekker op een bijna leeg strand te rijden geen straf
Hmm ik weet niet of het zo goed idee is. Ja, op koudere dagen, maar in de zomer stikt het van de mensen en activiteiten op het strand, gooi daar een hoop paarden bij en het is vragen om ongelukken. Hoeft niet natuurlijk, maar het zijn en blijven beesten. Als er eentje dan vandoor gaat, terwijl het uberdruk is op het strand, is het vragen om ongelukken lijkt mij.
Voor de stront hoeven ze het niet te laten, idd wat al werd gezegt, diegene die in de uren worden gedraaid dat paarden wel op het strand mogen, liggen er de volgende dag ook nog gewoon.
Chessie
Geplaatst: 24-06-11 11:14
idd.. zijn en blijven beesten en dat evt in combinatie met kinderen die geen paarden gewend zijn Is bovendien niet fijn rijden als je tussen de handdoeken door moet Bij het strand in Katwijk hangen ze een vlag op als je overdag tóch met je paard het strand op mag (als het dus geen strandweer is). Lijkt me een veiliger oplossing
Als moeder durf je toch niet rustig op het strand te liggen als er tien meter van jouw kind paarden rondlopen. Blijven gewoon beesten hoor...
supertinkie
Geplaatst: 24-06-11 11:19
Ik denk dat het nu prima geregeld is, ik heb helaas geen strand in de buurt dus kan in die zin niet meepraten, maar het lijkt mij niet prettig als je tussen al die badgasten door moet rijden. Dan ben je drukker met opletten, dan dat je kunt genieten van je rit. Dan liever 's avonds of 's morgens vroeg als het nog lekker rustig is.
Ergens vind ik het ook een beetje de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf. Op dagen zoals deze week zou je makkelijk met je paard het strand op kunnen, want er ligt niemand. Maar op dagen dat het 30 graden is en je vanaf 19.00 uur erop zou mogen kan je soms ook even denken of dat wel verstandig is. Vaak is het op dat tijdstip op de overgangen erg druk en komen mensen met vliegers en bolderkarren naar beneden. Als je paard dat niet gewend is kan dat evengoed verschrikkelijke situaties opleveren..
Angela
Geplaatst: 24-06-11 11:30
Ze zouden het niet aan periodes moeten hangen, maar aan temperaturen. Als het minder als 20 graden is, dan is het toch nooit druk op het strand?
(en juist dan is het heerlijk weer om daar te gaan rijden)
Marije_jiplover
Geplaatst: 24-06-11 11:34
Ik vind dat als het badstrand vol met mensen ligt, je er niets te zoeken hebt met je paard. Maar op een dag als vandaag moet je er gewoon mogen rijden.
ik rijd daar altijd op het strand en met warm weer kun je echt niet met je paard tussen al die mensen door, levensgevaarlijk! Wel zouden ze bv kunnen zeggen, dat wanneer het in het hoogseizoen geen strandweer is, bv met regen, dat je dan wel het strand op mag
Lijkt me inderdaad dat ze beter met temperatuur-richtlijnen kunnen werken, want de stranden hier in gemeente Sluis zijn bij warm weer érg druk bezocht. Geen goed idee om dan ruiters toe te laten, er zijn altijd wel gekken die denken dat het wel kan.
Dat het toegankelijk wordt bij slechter weer, eens. Maar werk dan inderdaad met zo'n vlag als bij Katwijk, lijkt me vele malen veiliger
Ik vind het geen probleem om hier 's avonds na 19 uur naar het strand te gaan of voor 10 uur 's morgens. Maar wat ik wel jammer vind is inderdaad als het minder mooi weer is dat je dan inprinciepe er niet op mag overdags vanwege de regel terwijl er dan niemand op t strand ligt.
Nu moet ik overdags werken dus dat scheeld ook nog hoor, en vliegers en kitsurfers zijn er 's avonds meer als overdags want hier mogen die volgens mij overdags ook niet t strand op.
ik weet het niet ik vind het wel goed genoeg om tot 10 uur op het strand te kunnen zijn ik heb er geen probleem mee eerder op te staan en idd, als het lang licht is kan je tot 10 uur 's avonds op het strand zijn en ik neem aan dat je niet lager dan 4 uur op het strand wil rijden. maar tot 12 uur op het strand zou ik niet erg vinden
Mij lijkt het ook veiliger als er bijvoorbeeld met een vlag wordt gewerkt of als je onder een bepaalde temperatuur op het strand mag rijden.
lauraP
Geplaatst: 25-06-11 19:37
Ik ben het er wel mee eens. Het is natuurlijk logisch dat als het 30 graden is, je niet rond een uurtje of 2 met je paard naar het strand moet gaan (veel te warm ook). Maar klopt het dat je met dit weer ook niet van 10-6 op het strand mag met je paard? Het lijkt me namelijk niet dat het nu heel druk is namelijk.. Ik vind dit weer juist lekker om op het strand te rijden, als het zo bloed heet is heb je die zon zo op je hoofd, doe mij maar dit weer haha.
lauraP
Geplaatst: 25-06-11 19:39
Angela schreef:
Ze zouden het niet aan periodes moeten hangen, maar aan temperaturen. Als het minder als 20 graden is, dan is het toch nooit druk op het strand?
(en juist dan is het heerlijk weer om daar te gaan rijden)
Dit is precies wat ik bedoel ja! Zoiets zouden ze moeten doen.