Boete van 350 euro wegens "verwaarlozing" drachtige merrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Boete van 350 euro wegens "verwaarlozing" drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:29

www.steenwijkercourant.nl

Een boete van 350 euro. Dat heeft de politierechter in Zwolle donderdag een 32-jarige Steenwijker opgelegd, omdat hij in april vorig jaar zijn drachtige merrie in Onna zorg heeft onthouden.
Hij heeft het paard maar kort gehad. Toen hij haar kocht had ze de woekering al op haar been. Er volgde een operatie, maar de bult kwam langzaam terug. Zijn dierenarts zou hem hebben geadviseerd te wachten met de tweede operatie, omdat het drachtig was. De wond aan haar been was na de bevalling echter zodanig ontstoken, dat ze haar moesten laten inslapen. Haar veulen moest met de fles worden grootgebracht.

Antibiotica en vliegwerende middelen, die het dier tijdens haar dracht kreeg, hadden de ontsteking moeten voorkomen. De Steenwijker zegt het dan ook te betreuren dat hem een slechte verzorging wordt verweten, terwijl hij alles voor zijn paarden zou over hebben gehad en handelde naar het advies van een deskundige. Eerder werd de strafzaak aangehouden, om dit uit te zoeken. Donderdag bleek dat er twee adviezen waren uitgebracht door de collega-dierenartsen. De een had gezegd na twee maanden weer contact op te nemen, de ander had gezegd tot ‘enkele maanden’ na de bevalling te wachten met de operatie. Dit laatste advies zou de Steenwijker hebben opgevolgd.

Om die reden vond de officier van justitie dat de Steenwijker niets kon worden verweten. 'Er is sprake van een misverstand.' Ze eiste, net als haar collega tijdens de eerdere strafzaak, dat de man werd vrijgesproken. 'Er is hier geen sprake van opzettelijke verwaarlozing.' De rechter kwam echter tot een andere conclusie. Hij meende dat van de ervaren paardenverzorger verwacht had mogen worden dat hij meer zorg had ingeroepen, dan dat hij nu heeft gedaan. 'De wond was duidelijk ontstoken.'
De verdachte kon zich niet vinden in het vonnis en ging in hoger beroep.

daNiielle_

Re: Boete van 350 euro wegens "verwaarlozing" drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:23

Wat een vreemd bericht zeg.
Lijkt mij zoiezo logisch dat iemand die ervoor kiest om zijn paard te laten opereren, niet iemand is die zijn paard verwaarloosd.

Lastige situatie, en ik denk dat je op zo'n moment ook niet weet wat voor keuze je moet maken.
Jammer dat het zo is afgelopen..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:34

Hm.. klinkt alsof die man al behoorlijk veel voor het paard heeft gedaan hoor... Dit zou ik geen verwaarlozing noemen, maar 1 groot misverstand met nare gevolgen. De verwaarlozing is zeker niet opzettelijk gedaan.

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:47

Vervelend dat dit zulke gevolgen heeft voor die man, terwijl hij alleen een advies van iemand opvolgde.
Weliswaar de verkeerde van de twee, maar hij deed het wel. En dat doen veel mensen al niet eens.

Jammer dat het paard hieronder heeft moeten lijden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:09

De man heeft er dus 2 dierenartsen bij gehad, heeft het paard zo goed en kwaad als het kon behandeld en is het paard ook nog eens kwijt geraakt en krijgt er nog een boete bovenop?
Verwaarlozing? Nee.
Inschattingsfout? Ja.
Ik vind de boete onterecht, misschien had die man wat eerder moeten ingrijpen toen het ging ontsteken, maar het is geen opzettelijke verwaarlozing.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:29

Wat ik mij nou afvraag, wie heeft hem aangeklaagd?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:46

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als eigenaar kan je ook zien dat de wond enorm ontstoken is, als een dierenarts dan advies geeft te wachten terwijl het erg ontstoken is dan had ik al ergens anders aan de bel gehangen. Net zo lang totdat ik een dierenarts had gevonden die wel zou helpen.
Vind het ook absurd dat die merrie het met haar leven heeft moeten bekopen, dan is die boete niet geheel onterecht.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:53

Als ik dit korte stukje lees krijg ik toch vraagtekens of er overduidelijk verwaarlozing is. Nu is de boete niet buitengewoon hoog, dus waarschijnlijk zo de rechter de ernst wel redelijk hebben weten in te schatten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:03

sunny_l0ve schreef:
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als eigenaar kan je ook zien dat de wond enorm ontstoken is, als een dierenarts dan advies geeft te wachten terwijl het erg ontstoken is dan had ik al ergens anders aan de bel gehangen. Net zo lang totdat ik een dierenarts had gevonden die wel zou helpen.
Vind het ook absurd dat die merrie het met haar leven heeft moeten bekopen, dan is die boete niet geheel onterecht.

Het is op zich logisch dat je een hoogdrachtige merrie niet opereert aan een beenwond, en daarmee wacht tot het veulen enigszins op eigen benen kan staan. Ik zou zo'n advies dan ook wel opvolgen. Die wond is gewoon door iedereen verkeerd ingeschat.

Wel apart dat deze man nou een boete krijgt, terwijl er in veel duidelijker gevallen van verwaarlozing of mishandeling niets gebeurt.

riannhuh schreef:
Wat ik mij nou afvraag, wie heeft hem aangeklaagd?

Dat vraag ik me ook wel af ja, maar het kan natuurlijk gewoon het OM zijn.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:41

Wat een b*ll shit, dan geef je het beestje de juiste zorg en dan nog aangeklaagd worden.
Waar gaat het heen tegenwoordig.
Lang leve het recht systeem hier,
Ik kan me hier wel kwaad om maken zeg, GRRR

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:23

Heel krom... je volgt het advies van een deskundige op, en dan krijg je een boete?? Als ik die man was en de boete zou moeten betalen, dan zal ik de DA voor de rechter slepen...die heeft immers een foutief advies met fatale gevolgen gegeven..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:45

Apart

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:25

IK ben nu wel benieuwd naar het resultaat van dat hoger beroep. Kan dit ook geen verwaarlozing noemen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:00

wat vreemd inderdaad?
Lijkt me geen sprake van verwaarlozing (= opzettelijk) maar van een inschattingsfout inderdaad.
Had wel graag een foto van het been willen zien om te beoordelen of het ook echt had kunnen wachten tot na de bevalling.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:03

Wat vreemd zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:21

Als ze zich nou eens richten op degene die écht hun dieren mishandelen... Dit is toch gewoon kul??

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:24

Share schreef:
Als ze zich nou eens richten op degene die écht hun dieren mishandelen... Dit is toch gewoon kul??

Sluit ik me bij aan...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:29

Klinkt inderdaad als een inschattingsfout , maar als een dier niet meer te redden is dan moet er voor die tijd toch ook wel een belletje gaan rinkelen bij een eigenaar denk ik op zich :=

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:55

Wat ik vreemd vind is dat de officier van justitie (die werkt voor de aanklager!) vraagt om vrijspraak en dat de rechter dan toch nog anders beslist!

enomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:03

het is hier net de omgedraaide wereld!
als je goed voor je paard zorgt en er overkomt het dier wat door een inschattingsfout dan wordt je gestraft en wanneer je je paard opzettelijk verwaarloost dan doen ze niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:19

Maar wat maakt het voor het dier uit of het opzet is of een inschattingsfout :?

Beestje was er blijkbaar zo ernstig aan toe dat het niet meer te redden was...dan heb je als eigenaar toch echt wel behoorlijk gefaald in het nemen van je verantwoordelijkheid lijkt me.

enomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:56

pmarena schreef:
Klinkt inderdaad als een inschattingsfout , maar als een dier niet meer te redden is dan moet er voor die tijd toch ook wel een belletje gaan rinkelen bij een eigenaar denk ik op zich :=

dus alle eigenaren van paarden moeten maar eerst een studie voor da hebben gedaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:13

Och kom nu toch , je mag toch wel van de eigenaar van een dier verwachten dat die persoon hulp zoekt wanneer een dier een ernstige verwonding heeft ?

Als er pas iemand bij gehaald wordt wanneer het dier al niet meer gered kan worden dan ben je gewoon enorm tekort geschoten in je verzorging.

Dan kan een DA maanden geleden wel gezegd hebben dat je kunt wachten , als de situatie dusdanig verergert dan ben je toch niet wijs dat je een dier maar af laat takelen.

(ik weet natuurlijk ook niet wat er verder te zien was , maar als inslapen nog de enige optie was...komop)

Het stikt van de dieren die er verschrikkelijk aan toe zijn vanwege onkunde , moeten al die mensen dan maar een aai over hun bolletje krijgen omdat ze niet beter wisten / wat ze zagen niet serieus genoeg namen :?

Van die animal-cops toestanden zoals je op TV ziet....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:20

Als dat dier al langere tijd een woekering op het been heeft zitten, wat vanwege de dracht niet verwijderd kan worden en die plek begint te ontsteken en de dierenarts geeft je AB en een vliegwerend middel om dat te behandelen tot opereren mogelijk is, dan heb je toch als eigenaar het gevoel dat je er wat aan doet.
De man heeft er nog een 2e DA bij gehad die ook aangaf pas na de bevalling wat te kunnen doen.
Ik denk dat de eigenaar oprecht het gevoel heeft gehad alles te doen wat mogelijk was.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:20

Of het wel of geen verwaarlozing is valt wellicht nog over te discussiëren, maar indien schuldig bevonden vind ik 350 euro wel erg weinig geld...