IJsbrand Chardon opent ruiterroute door Barneveldse beek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:27

Persbericht van http://www.wve.nl

Paardenliefhebbers opgelet! Bij Stoeterij Groot Malckenhorst aan de Kallenbroekerweg 175 in Terschuur wordt maandag 27 juni a.s. vanaf 16.00 uur het ruiterpad Gelderse Vallei Trail geopend. Iedereen is van harte welkom hierbij aanwezig te zijn. Meervoudig wereldkampioen vierspannen Ijsbrand Chardon opent de ruiterroute door met zijn vierspan de voorde in de Barneveldse beek te doorkruisen. De doorwaadbare plaats van 25 meter lengte en 40 cm diepte wordt een uitdaging voor de actieve paardensporter.

De Gelderse Vallei Trail is een nieuw ruiter- en menpad dat tussen Achterveld en Barneveld loopt. Het bijzondere aan het pad is dat het bijna volledig over particulier terrein gaat. De aanleg van het pad is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Barneveld en de provincie Gelderland. De voorde is mede mogelijk gemaakt door Waterschap Vallei & Eem. Bestuurders van deze drie organisaties zullen dan ook bij IJsbrand Chardon op de koets stappen om spetterend door Beek te rijden en daarmee het paardenpad te openen. Door de aanleg van de voorde is de beek op dat stuk ondieper (ca. 40 centimeter) en moest daardoor een stuk breder worden gemaakt om voldoende water te kunnen afvoeren. De maatregelen passen binnen de doelstellingen voor de KRW en ecologische verbindingszones.

Demonstratie vierspan rijden
Voordat hij met zijn vier paarden door de beek rijdt, zal Chardon eerst een demonstratie verzorgen. Vierspan rijden is een mooie combinatie van snelheid en precisie. De koetsier stuurt zijn vier paarden zo snel mogelijk door de hindernissen, maar wel zonder ze te raken. Vooruit, achteruit, scherpe bochten links en rechts. Terwijl hij zelf het commentaar verzorgt, zal Chardon laten zien waar zijn goed getrainde paarden toe in staat zijn.

Met eigen paard oefenen
Nadat Chardon met zijn koets door de Voorde is gereden, mogen paardensporters ook zelf proberen deze flinke waterhindernis te passeren. Wie dat wil mag zijn eigen paard meenemen naar de opening. Het is een flinke uitdaging om door de Barneveldse Beek te rijden en spannend om te zien of alle combinaties de overkant weten te halen.

Afbeelding

Afbeelding

ElCamino

Re: IJsbrand Chardon opent ruiterroute door Barneveldse beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:31

Super !!!! ga er dinsdag meteen heen om te kijken, ben erg benieuwd.....hebben we hier ook eindelijk wat !!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:42

Nou, kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en net even gekeken met de auto..De route begint idd bij een huis lijkt wel....maar of je daar nu voortaan met je paard óók moet beginnen, geen idee...en toen een stukje de route gelopen vanaf de andere kant..... Na een tijdje stonden er wel paaltjes met de route maar na volgen van 3 bordjes opeens paaltjes zonder bordjes, ms expres gedaan zodat mensen hent niet vast gaan rijden.Dus ik kon NIET verder.toen terug naar beginpunt.
Honden zijn niet welkom , óók niet op de kar. Andere kant route gelopen,verkennen ging niet meer want je moet een landgoed op met je paard waar je NIET met auto, fiets, hond, wandelendf etc op mag...dus ALLEEN met je paard, dan moet ik het toch met mijn paard verkennen.
Je moet echter een vignet kopen anders mag je er niet komen....wil hem liever éérst een keer rijden voor ik zo'n ding ga kopen.

Ga nu Jan Wessels even mailen.....ms kan die duidelijkheid verschaffen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:02

Mail terug gehad, startpunt én eindpunt is bij "De Singels" in achterveld, is een rijvereniging.
De route is 7 km heen en 7 km terug, je moet écht omkeren , het is géén rondje.
En je raad het al, waar ik gisteren stond was ook het eindpunt! Vandaar dat ik niet verder kon, haha.

Je kunt dagkaarten kopen om uit te proberen, een jaarkaart kost 60 euro.Je kunt een dagkaart kopen bij "De Roskam" en via de site een jaarkaart bestellen.
Dagkaart kost 10 euro en borg van 25 euro, contanmt betalen.
De site voor info is: www.valleitrail.nl

Vanavond erst maar eens die vereniging opzoeken, geen adres te vinden op internet dus ik rij even naar industrieterrein De Fliert, daar begint alles volgens de kaart.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:15

Wel warm voor een vierspan demo vanmiddag, maar ga toch maar ff kijken :D
Laatst bijgewerkt door Taffje op 27-06-11 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 08:18

Bedankt voor de info, kreeg persbericht van een bekende van me doorgestuurd maar meer wist ik inderdaad ook niet :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:27

Tja, in die persberichten staat ook net niks.
Misschien vanmiddag wel meer info beschikbaar daar maar ik kan niet.Wel jammer.....
en eigenlijk vind ik een tientje voor 1x uitproberen van maar 7 km route wel veel....haha, maar goed, ik gun het ze wel en ben blij dat er eigenaren hun land beschikbaar stellen, en als het groter wordt is dat alleen maar mooi toch !!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:02

Precies, ik ben blij dat er een begin gemaakt is :j
Daarbij, de eigenaren stellen het niet alleen beschikbaar, ze moeten het ook nog eens onderhouden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:05

Klopt, en daar is volgens mij ook dat vignet voor....ik denk dat ik liever een paar keer dat 10tje dok....geloof niet dat ik er vaak ga rijden als het maar 14 km is...en ook nog met trailer erheen moet.
Dan rij ik net zo lief naar Kootwijk....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:07

Kan ik me voorstellen, voor mij is dat anders, ik hoef niet met de trailer ;)
Maar het is wel de moeite waard denk ik, vind het echt een mooi gebied.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:32

ik ook.....wat ik gelopen heb althans gisteren....we hebben de auto even verder dan de stoeterij weaar de opening is geparkeerd en zijn gaan lopen....kwamen toen de eerste bordjes tegen en hebben ze 1 kant op gevolgd tot het keerpunt, is natuurlijk maar een klein deel maar vond het wel leuk.

Taffje: weet jij waar die rijvereniging zit waar het begint? Zitten die op industrieterrein de Fliert??

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:37

Het begin en eindpunt is dus in Achterveld. Waar is het keerpunt in Barneveld dan? Ergens in het paradijsbos ofzo?
En kan je die route ook vanaf die kant rijden? Ik woon in Barneveld, dichtbij het paradijsbos. Zou voor mij maf zijn om eerst naar Achterveld te rijden, dan te paard naar Barneveld en weer terug, en dan met de trailer weer naar Barneveld.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:52

Als je het adres van de site aanklikt zie je de kaart, eindpunt is idd vlakbij het paradijsbos.
Je zou dan via de kallenbroekerweg naar een pad kunnen rijden vanwaar je op die route terechtkomt.
Ik zou dan via de Bielderweg of groot bielderweg erin rijden en de route oppikken.Dan kom je bij die zorgboerderij of zo en kun je naar een oprit van een landgoed rijden waar de route overheen gaat.
Maar als ik van Zwartebroek naar bielderweg moet rijden ben ik ook een half uur onderweg of zo.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:53

Als je t.o. het Paradijs het brede pad in gaat (naast dat weiland met die schotse hooglanders) die uitloopt, voor de boerderij rechts en weer links kom je volgens mij het ruiterpad tegen, dat zelfde stuk waar het klompenpad weer richting de bruggetjes gaat weer terug naar Vanelli.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:50

Ja, en als je links gaat loopt het dus naar het eindpunt. Wanneer je rechtdoor loopt tussen de poeren ( lees torens) van de oprit naar een prive-terrein door dan mag je uiteindelijk alleen met paard verder ( niet lopend, niet fietsend, geen honmd etc etc) en kun je naar Achterveld rijden

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:03

Ja, maar naar links kan je maar tot de beek (sluisje) want de brug is er nog niet :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:11

Leuk! :j Als de brug er is ga ik zeker wel een keer. Had graag ook met de menkar gegaan, maarja, denk dat de beek wat te diep is voor een mini van 87cm. :(:)
Maar voor paardlief een goede training. Baal dat mn pony uit de running is, die had het geweldig gevonden. Helaas.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:50

taffje: dat klopt, zag wel een nieuw hek langs de beek, ssort aanbindplaats, niet echt handig met dat geraas van dat water voor je neus, even verder ligt wel een soort een brug met een hek erop. En dan stopt idd alles.
Als ik morgen nieuwe ijzers heb ga ik van de week er zeker heen met mijn paard.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:22

ElCamino schreef:
taffje: dat klopt, zag wel een nieuw hek langs de beek, ssort aanbindplaats, niet echt handig met dat geraas van dat water voor je neus, even verder ligt wel een soort een brug met een hek erop. En dan stopt idd alles.
Als ik morgen nieuwe ijzers heb ga ik van de week er zeker heen met mijn paard.

Dat is het sluisje

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:35

Enig idee of de beek open blijft voor paarden om doorheen te waden ? Dan vind ik het de moeite van een keertje 10 euro wel waard voor een route van 14 km met 2 keer een flinke waterpartij er in, goede oefening voor TREC :D

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:54

Gisteren met de natuurtocht van de singels mochten de deelnemers al stiekem de voorde uitproberen

het is een rit om zeker een keer te proberen. de singels heeft kleine stukjes van de vallei trail toegevoegd in hun rit van 30 km. omdat de vallei trail officieel nog niet geopend was mochten ze niet de hele route gebruiken
de stukjes die ze gebruikt hebben zijn echt super mooi.

je rijft een mooie rustige route en de voorde voegt hier een leuke uitdaging aan toe.

Afbeelding
Afbeelding

zeker een aanrader om eens uit te proberen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:57

Die waren zo'n beetje de laatse gisteren :D

De voorde is een vast punt in de route ja daar mag je dus altijd doorheen behalve als de waterstand te hoog is dan moet je omrijden.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:05

haha ja dat klopt. :P

we zijn 3 keer (totaal dus eigenlijk 6 keer omdat je ook terug moet) door de voorde geweest. omdat de schimmel op de bovenste foto aan de linkerkant het toch wel wat eng vond de eerst keer is mijn vriend er nog een paar keer door gegaan daarna de 2de keer ging het al super.

nu stond het water gisteren ook al aardig hoog rond de 70 cm.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:08

Ik heb toen nog ff staan kijken, n eerste instantie was het net of ie er naast stapte maar hij liet zich gewoon door zijn been zakken.
Uiteindelijk gingen ze er lekker door :j Al bleef die linker het spannend vinden.

Vandaag was het waterpeil lager en ging Chardon er met zijn vierspan door maar ook een kleine shet kon het hebben, stond onder de 50 cm..

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:13

bij chardon laten ze het waterpeil zakken dat is ook niet eerlijk :D en dat is proffesioneel menner haha en wij moeten door 70 cm water.

het is een goede leer voor ze geweest. de laatste keer gingen ze er zelf in galop door. toen vonden ze het helemaal leuk. de linker vond het naar beneden lopen vooral spannend.