Ruin van 21 jaar vast in drijfzand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maureen

Ruin van 21 jaar vast in drijfzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:32

www.stefanverkerk.nl

De ruin, Image van 21 jaar is maandagavond aan de Grevenhoeve in Hattem vervelend vast komen te zitten in drijfzand. Omstreeks half acht werd de brandweer van Hattem opgeroepen om het dier uit zijn benarde positie te halen. Dat bleek een ware uitputtingsslag te zijn voor zowel het paard als de brandweer. Het terrein waar het dier vast kwam te zitten was het braakliggende bouwterrein voor de nieuwe woonwijk aan de rand van Hattem. Door de regen van de afgelopen dagen was het zand modderig geworden.

Met brandweerslangen, planken en allerlei andere hulpmiddelen probeerde de brandweer en omstanders het paard te helpen, maar dat verliep lastig omdat de benen van het paard helemaal waren weggezakt. Na een aantal pogingen kwam hij op z'n zij terecht. Een dierenarts kwam ter plaatse en gaf het ongelukkige dier een spuitje met een pepmiddel. Buurtbewoners zorgden ondertussen voor water en wat appeltjes voor het paard. Ook de hardwerkende brandweerlieden werden voorzien van wat te drinken.

Een graafmachine werd ingezet om zand weg te halen, zodat het paard minder steil omhoog moest lopen. Vervolgens werd het paard naar boven gesleept, waarna er even een rustpauze werd ingelast. Na een kleine tien minuten werd de laatste poging gedaan om het dier op vier benen te krijgen, wat uiteindelijk ook slaagde.

De eigenaar en het paard gingen gelijk terug naar de stallen, terwijl de brandweer de slangen schoon konden spuiten. Na bijna twee uur was de klus geklaard.

Filmpje
http://youtu.be/6bRcL0V1FLM
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-06-11 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:51

Ach gos arme merrie......
dat ze dit nog moet meemaken op 21-jarige leeftijd.....
Hopelijk komt ze er snel weer bovenop. Ze zal wel verrekken van de spierpijn...
Hulde trouwens aan de hulpverleners. :j

Freggle_Edge

Re: Image van 21 jaar vast in drijfzand....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:55

En dat is zooo eng!
Ik heb toen ik een jaar of 14 was met mijn pony in het drijfzand gezeten, vreselijk!
Ze hebben mijn pony eruit moeten scheppen.
Je wil niet weten hoe snel er tig kijkers staan en niemand doet wat!
Mobile telefoons waren er toen nog niet, dus het is dan echt wachten op hulp en ondertussen zien je pony zijn hoofd boven te houden terwijl je zelf ook steeds verder weg zakt...als ik er nog aan terug denk...vreselijk.

Ik hoop dat het paard er geen blessures aan over zal houden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:00

Gelukkig is het goed afgelopen.
Maar zie ik nu goed dat er eerst uit alle macht aan het bit wordt getrokken?
Later zie ik een halster.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:01

Ik schrok even, paard bij ons op stal heet ook Image en is ook 21, maar dan weg een ruin..
Wat erg zeg, gelukkig dat alles goed is gekomen..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:03

Wauw. Wat een inzet van alle hulpverleners zeg! Enorm team. Een paard van honderder kilo's meters ver verplaatsen moet je toch slopen, vooral tegen een helling op! Grappig dat op het einde de eigenaresse haar paard meteen overpakt maar de brandweerman duidelijk het paard niet wilt laten gaan. Wat moet dit vermoeiend zijn geweest, óók voor het paard. Ik vind haar een leuk hoofd hebben. Witte wenkbrauwen boven haar ogen. Gelukkig dat ze er geen grote blessures op na lijkt te houden, behalve heeel veel spierpijn.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:03

Image is ook een ruin....

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:04

Boras schreef:

Ja, maar ik geloof niet dat het bit nog in de mond zit toch? De eigenaresse trekt net zo hard mee en die zal dit wel hebben voorkomen ;) Je ziet ook niet dat het paard haar mond open doet in richting van de teugels.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:07

Zoo, die is moe.. Heftig zeg.. Hoe komt die daaar nou terecht :=

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:08

getsie zeg, het zal je maar gebeuren. ik heb het filmpje even bekeken, lijkt me vet irritant als je dier daar zo ligt en er staan allemaal mensen bij te kijken. wel top dat de brandweer enzo er zoveel werk op hebben gedaan. op een gegeven moment zie je een brandweerman tussen het slepen door dat paard even een tijdje over zijn hals aaien, mooi om te zien :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:10

Fijn dat het goed is afgelopen, wat zal dat slopend zijn geweest voor dat arme beest en de hulpverleners.. fijn dat zoveel mensen hielpen en hoop dat het beestje er niet teveel spierpijn aan over houdt!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:12

Kiichi schreef:
Boras schreef:

Ja, maar ik geloof niet dat het bit nog in de mond zit toch? De eigenaresse trekt net zo hard mee en die zal dit wel hebben voorkomen ;) Je ziet ook niet dat het paard haar mond open doet in richting van de teugels.

Ik kan je zeggen dat je in zo een situatie alleen maar bezig bent je paard te redden, met of zonder bit is dan ff van ondergeschikt belang.
Hier konden ze blijkbaar uiteindelijk een halster regelen tijdens de redding, mooi meegenomen. Ik had dat niet en heb echt flink aan het bit gehangen.
Beter een paard met zere mond dan geen paard.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:13

Hoe komt het paard terecht in die modder? Hulde voor al die mannen!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:15

Wat een beroep ook, brandweerman! Van alle markten thuis! Mooi om te zien hoe ze dit paard met elkaar weer veilig 'op het droge' hebben gekregen!! :)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:22

Freggle Edge, klopt hoor, het duurde natuurlijk even voordat zijn halster er was, ondertussen ga je natuurlijk wél aan de slag om te proberen je paard eruit te krijgen ;)

Citaat:
Hoe komt het paard terecht in die modder? Hulde voor al die mannen!

Wat ik begrepen heb is het op zo'n 100 meter van de boerderij waar hij gestald staat, ze gingen een buitenritje maken en het fietspad waar ze normaal langs gaan (tussen de weilanden) was opgebroken vanwege aankomende bouwwerkzaamheden. "iedereen" fietst er nog over het paadje etc. Maar door de vele regen is de grond veranderd in drijfzand en op het moment dat ze merkten dat het zwaar was, stapte hij opzij en kwam pas echt vast te zitten....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:23

Hij zou wel helemaal uitgeput zijn, en behoorlijk spierpijn hebben. Arme dier :(:) maar wel fantastisch dat zoveel mensen zijn komen helpen.

MickeyenVici

Re: Ruin van 21 jaar vast in drijfzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:34

Arm paardje! Gelukkig dat het goed is afgelopen!

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:59

Pff wat eng zeg... arm paard

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:05

Kiichi schreef:
Boras schreef:

Ik dacht het wel te zien ?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:12

Waar het om gaat is dat Image er gelukkig goed uitgekomen is, natuurlijk heb je niet direkt een halster bij de hand maar ga je wél meteen aan de slag samen met de hulpdiensten, net als ook Freggle Eggle meegemaakt heeft. Je laat je paard niet lekker wegzakken in de modder ondertussen.
Halster is naar ik begreep héél snel gehaald door iemand en hoorde gisteren dat hij er gelukkig echt totaal niets aan over gehouden heeft. Ze heeft hem in 1e instantie lekker in de wei gelaten, daarna voorzichtig aan de longe gekeken hoe hij was en gisteren een buitenritje gemaakt en alles gaat goed :j

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:18

Goed nieuws zeg, fijn!

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:13

gelukkig is hij niet helemaal weggezakt