"Meer acties nodig tegen hormonengebruik in paardenwereld"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Meer acties nodig tegen hormonengebruik in paardenwereld"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:39

www.hln.be

De multidisciplinaire hormonencel wil meer acties houden op paardenkoersen en veemarkten, omdat er in 2010 opmerkelijke vaststellingen gebeurden van het gebruik en de handel van hormonen in het paardenmilieu.

Ook enkele duiven testten in 2010 positief op het gebruik van doping, meldt het jaarverslag van de hormonencel.

Verschillende diensten hielden vorig jaar een controle op een paardenwedstrijd op kleinere schaal. "Bij 19 paarden werd een bloedstaal genomen en na analyse bleken 12 ervan positief op onder andere clenbuterol, adrenaline en boldenone undecylinaat. Niet alleen bloedstalen bleken positief, ook een aantal spuiten en geneesmiddelen werden aangetroffen", stelt het jaarverslag.

Een controle op de paardenmarkt in Brugge leverde eveneens resultaten op. "Aanleiding van deze acties was informatie over een verdachte die paarden zou voorzien van de nodige documenten en chips om de wet te omzeilen. Paarden die een microchip 'sport - uitgesloten voor de voedselketen' krijgen, mogen niet ter slachting aangeboden worden. De verdachte verkocht deze chips onder meer op de veemarkt te Brugge terwijl deze chips enkel door erkende dierenartsen mogen worden ingeplant." Bij een huiszoeking bij de man werd ook medicatie gevonden en werden 13 paarden in beslag genomen.

De dossiers tonen aan dat er wel degelijk hormonen gebruikt en verhandeld worden in het paardenmilieu, aldus het jaarverslag. "Politie en justitie dienen deze handel een halt toe te roepen. Het is duidelijk dat meer acties op onder meer veemarkten en paardenkoersen zich opdringen."

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:43

Tja, wat wil je, in een bananenrepubliek zonder regering... :P

bterlaan

Re: "Meer acties nodig tegen hormonengebruik in paardenwereld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:45

weer zo´n verhal door een journalist die niet weet waar het over gaat. Ik heb tenminste nog nooit gehoord van een speciale chip voor niet-slachtpaarden: Op een chip staat echt niet, of het paard voor de slacht is of niet. Wel in de paardenpas. Verder is het niet zo gek, als je adrenaline vindt in paarden die in een stressige situati ezijn: dat wordt door het lichaam zelf aangemaakt bij stress. Dus breng het paard naar een markt of een toernooi en wat verwacht je dan???? En hormonen, tja, regumate wordt inderdaad gebruikt, als een dragend e merrie haar veueln dreigt te verliezen, of om de cyclus te reguleren. Ook andere hormonen worden gebruikt in de fok, dat kan gewoon soms nodig zijn, net als "normale" medicijnen.
Nee, voor mij is dit een paniekverhaal dat nergens op slaat.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:53

EricPrast schreef:
Tja, wat wil je, in een bananenrepubliek zonder regering... :P

:') :')

Eek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:47

Ondanks bananenrepubliek wordt in Belgie bij het chipnummer geregistreerd of een paard geslacht mag worden of niet. Registratie in Nederland?!?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:24

Paarden die hoesten of zelfs dampig zijn, knappen enorm op van Ventipulmin poeder en tja... daar zit clenbuterol in....goh wat een misdaad om je paardje verlichting te geven :?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:12

Famke160301 schreef:
Paarden die hoesten of zelfs dampig zijn, knappen enorm op van Ventipulmin poeder en tja... daar zit clenbuterol in....goh wat een misdaad om je paardje verlichting te geven :?

Niks mis mee, maar zo'n paard houd je wel thuis en heeft niks op een wedstrijd te zoeken!
Zieke dieren, of onder speciale medicatie blijven lekker thuis tot ze er weer vanaf zijn, gebruik van gerichte medicatie is niks mis mee, maar als het paard dan nog moet presteren wordt het meer misbruik.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:17

Er zijn op dit moment meerdere controle's op registratie en andere zaken.
Dit werd mij verteld en bevestigd door personen die de controleurs over de vloer gehad hebben.
Laatst bijgewerkt door Adri op 18-06-11 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:26

Cayenne schreef:
http://www.hln.be

Verschillende diensten hielden vorig jaar een controle op een paardenwedstrijd op kleinere schaal. "Bij 19 paarden werd een bloedstaal genomen en na analyse bleken 12 ervan positief op onder andere clenbuterol, adrenaline en boldenone undecylinaat. Niet alleen bloedstalen bleken positief, ook een aantal spuiten en geneesmiddelen werden aangetroffen", stelt het jaarverslag.

En ik mij maar afvragen hoe de draf en rensport aan zo'n slechte naam komt, ik vraag mij af of deze dopingtest bij echte koersen zijn afgenomen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:09

ruitje schreef:
En ik mij maar afvragen hoe de draf en rensport aan zo'n slechte naam komt, ik vraag mij af of deze dopingtest bij echte koersen zijn afgenomen?

Ik vraag me dat helemaal niet af; het is in alle lagen algemeen in de paardewereld. Neerlands nationale ´trots´ vertelt voor de camera dat sedalin voor scheren voor de wedstrijd moet kunnen.

Het is verder volstrekt irrelevant bij wat voor soort wedstrijd het werd geconstateerd.
Hoe lager het niveau van de wedstrijd is geweest hoe erger het is.
Dat zou nl. inhouden dat zelfs met weinig ´sportief´ belang de ambitie van de ruiter al zwaarder weegt dan het welzijnsbelang van het paard.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:25

SparklingApp schreef:
Famke160301 schreef:

Niks mis mee, maar zo'n paard houd je wel thuis en heeft niks op een wedstrijd te zoeken!
Zieke dieren, of onder speciale medicatie blijven lekker thuis tot ze er weer vanaf zijn, gebruik van gerichte medicatie is niks mis mee, maar als het paard dan nog moet presteren wordt het meer misbruik.

Klopt! Ben ik helemaal met je eens. Bedoel met mijn antwoord eigenlijk de positief geteste paarden op de markt en bij mensen thuis.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 06:27

Huertecilla schreef:
ruitje schreef:

Ik vraag me dat helemaal niet af; het is in alle lagen algemeen in de paardewereld. Neerlands nationale ´trots´ vertelt voor de camera dat sedalin voor scheren voor de wedstrijd moet kunnen.

Het is verder volstrekt irrelevant bij wat voor soort wedstrijd het werd geconstateerd.
Hoe lager het niveau van de wedstrijd is geweest hoe erger het is.
Dat zou nl. inhouden dat zelfs met weinig ´sportief´ belang de ambitie van de ruiter al zwaarder weegt dan het welzijnsbelang van het paard.

Juist vanwege die reden vraag ik het mij af en vandaar dat ik het niet irrelevant vind bij wat voor soort wedstrijd het geconstateerd is. Ik denk( maar daar heb ik dan weer geen bewijs voor, dus is alleen maar een gedachte ) dat misschien het ' doping' gebruik onder proffesionals lager is dan in die groep die daar net onder zit :)