FEI gaat trainingspraktijken reining onderzoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI gaat trainingspraktijken reining onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 13:12

http://www.dehoefslag.nl

De FEI zal een onderzoek inlassen naar aanleiding van de op internet geplaatste trainingsbeelden tijdens de FEI World Reining Final, afgelopen mei in Malmö (Zweden). Op de beelden is te zien dat ruiters hun paard erg diep instellen, tot meer dan tien ronden laten spinnen en vanuit volle vaart bijna tegen de hoge hoefslagkering laten sliden, het zogenaamde fencen. Dit alles zou gebeuren onder het toeziend oog van aanwezige stewards, die niet ingrijpen. Verantwoordelijk voor de beelden is de Deense website Epona TV, dat eerder al voor ophef zorgde door de ‘blauwe tong-beelden’ van Scandic tijdens het losrijden van Patrik Kittel voor de wereldbeker van Odense. Helemaal onomstreden is Epona niet.

De Denen beschouwen zich als voorvechters van dierenwelzijn en lichten in hun gemonteerde beelden de meest onvriendelijk ogende momenten eruit. In deze zaak weigeren ze op basis van hun journalistieke onafhankelijkheid te voldoen aan het verzoek van de FEI om het ongemonteerde materiaal op te sturen voor het onderzoek. De FEI betreurt dit besluit bij monde van FEI secretaris-generaal Ingmar de Vos.

Verwant artikel:

[VN] Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

xDenies

Re: FEI gaat trainingspraktijken reining onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:16

Nou, ben benieuwd naar het onderzoek. Maar waar kan dit onderzoek naar toe leiden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:18

In ieder geval goed dat ze er openbaar aandacht aan besteden :j

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:23

Ik vind het wel een beetje krom van Epona dat ze niet hun ongemonteerde materiaal willen vrijgeven. Wat is daar op tegen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:31

Omdat op de ongemonteerde beelden vaak te zien is dat de werkelijkheid anders is dan zij willen laten geloven. Patrick Kittel (het blauwe tong verhaal) was daar een goed voorbeeld van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:41

aslo schreef:
Omdat op de ongemonteerde beelden vaak te zien is dat de werkelijkheid anders is dan zij willen laten geloven..
Ze hebben het toch gefilmd?? Of impliceer je dat ze het beeldmateriaal hebben aangepast ??

Uit de ongemonteerde beelden zou afgeleid kunnen worden dat het qua tijdsbestek waarin het gebeurd wel 'meevalt' met de praktijken.

smd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:50

Ben benieuwd wat uit dit onderzoek naar voren komt. Kan me niet voorstellen dat de hele ruitertop hier schuldig aan is maar er zullen gerust wat "rotte appels" tussen zitten. Niet meer dan goed dat dit openbaar gemaakt wordt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:52

Ze knippen idd. Alleen datgene wat zij willen dat je ziet, krijg je op de filmpjes te zien. Zo kan ik van een ieder van ons wel beelden laten zien waar anderen je op af kunnen schieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:00

Maar 'ieder van ons' rijdt niet op wereldnivo en zou het goede voorbeeld horen te geven ;)
Aan beelden waar niets aan mankeert heeft niemand wat en kun je niets mee, dus is het imo logisch dat ze alleen díe beelden laten zien waar wél wat mee is.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:13

Al rijdt iemand de hele week netjes en rustig maar trapt diegene eens per week zn paard volledig in elkaar, dan moet diegene daar op zn minst op aangesproken worden. Zoals er op het filmpje omgegaan wordt met die paarden, al is het maar een moment, dat kan gewoonweg niet. Puur mijn mening natuurlijk. Uiteraard gaat in de sport niet iedereen zo met zn paard om en hoeft ook niet de hele westernsport zich aangesproken te voelen.

Marjolein.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:14

Ja maar, nu ben ik vast de booswicht hoor, iedereen doet toch wel een keer iets waar van die later denkt van; Goh dat had ik misschien ook anders kunnen oplossen.
't Is niet goed te praten.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 17-06-11 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:15

Zou iig goed zijn als de stewards de 3 aapjes modus uit gaan zetten

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:28

xDenies schreef:
Ja maar, nu ben ik vast de booswicht hoor, iedereen doet toch wel een keer iets waar van die later denkt van; Goh dat had ik misschien ook anders kunnen oplossen.
't Is niet goed te praten.

Absoluut ik heb zelf genoeg 'zondes' begaan, maar op het niveau als in het filmpje + het feit dat die ene figuur (ben zn naam kwijt) zelf al zegt dat het niet mag worden uitgezonden, kijk dan weet je dat je fout zit en dat vind ik stuitend. Dat stelletje lamlendige toezichthouders vind ik ook gestoord!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:31

Marjolein29 schreef:
Dat stelletje lamlendige toezichthouders vind ik ook gestoord!

Ik zou het ook graag anders zien, maar als iets binnen de regels blijft hoeven ze er dus niets aan te doen.

Het gaat er met deze FEI-aktie om dat de publike opinie blijkbaar sterk genoeg is om de regels aan te scherpen...ten minste dat hoop ik dat het resultaat gaat zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:43

het lijkt mij dat wat er daar gebeurd is niet binnen de welzijnsregels vallen, de manier waarop er daar aan fencen werd gedaan of dat paard wat gecentrifugeerd werd of de manier van ophoudingen maken kunnen in mijn opzicht niet door de beugel geknipt of niet ,het is opgenomen dus gebeurd,ook dat de officials erbij zitten als ongeinteresseerde pubers onderuitgezakt en zo te zien niet oplettend mag wat mee gebeuren. het lijkt me niet dat de fei onderzoek gaat doen als er niets misgegaan is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:48

Het is bekend dat de Zweden een stuk gevoeliger zijn voor dierenmishandeling als bijv. Amerika. Verder vinden veel mensen dat in topsport meer toegestaan is om het paard tot een bepaalde hoogte te krijgen.
Die 2 dingen botsen en daar is nu filmmateriaal van.
De FEI heeft zich dit blijkbaar genoeg aangetrokken om er verder onderzoek naar te doen. En hopelijk komt er iets uit wat iig voor de paarden het showleven wat aangenamer maakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:54

Zolang ze er in de ring hoge punten voor krijgen zullen ze het op deze manier thuis blijven trainen, alleen niet meer in het openbaar.
En er zal toch wel wat voor nodig zijn om die mentaliteit te veranderen

Zag gisteren een film over een beroemde bokser in de jaren 30 van de vorige eeuw, als men elkaar op die manier zou raken tegenwoordig zou directe uitsluiting volgen. Boksen is ook lang niet meer zo populair.
Conclusie het volk wil bloed zien, we zijn sinds de Romeinen nog niets veranderd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:05

@sarabande : ik vind het prima als mensen onderling elkaar met wederzijds goedvinden de hersens in slaan, maar niet bij een dier die daar niet om gevraagd heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:10

DubbelDun schreef:
@sarabande : ik vind het prima als mensen onderling elkaar met wederzijds goedvinden de hersens in slaan, maar niet bij een dier die daar niet om gevraagd heeft.

Je hebt gelijk maar ik heb het meer over de mensen die daar naar kijken en dat dus kennelijk leuk vinden

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:11

Tegen de tijd dat de FEI in beeld komt moet er eerst aandacht vanuit de media voor komen, dit gaat net als destijds met de LDR/Rollkur trainingsstijl... >;) Jammer dat probleemsignalering door de media (o.a. Epona TV) moet worden gedaan, en niet door betrokkenen bij de FEI, dit is namelijk niet de eerste keer dat het gebeurd, maar wel de eerste keer dat er internationaal aandacht voor is :x

Anyhow, in ieder geval wel goed dat er nu aandacht voor komt.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-06-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:12

DubbelDun schreef:

sarabande schreef:
Je hebt gelijk maar ik heb het meer over de mensen die daar naar kijken en dat dus kennelijk leuk vinden

Dit gebeurde in de inrij-bak. In de hoofd/showarena was er geDQ't geweest bij dit gedrag.

Maar ik ben het net je eens dat 'wij als publiek' het maximum willen zien en misschien moet die grens worden bijgesteld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:24

Cayenne schreef:
Helemaal onomstreden is Epona niet.

Alleen als je de totaal ongegronde argumenten van de kwellers, belanghebbers en volgers; de 19de eeuwse mentaliteit mbt dierenwelzijn, als ´omstreden´ wenst te zien :)*
Eopna is verder in het geheel niet omstreden.

Een ongelukkige momentopname is namelijk en non-argument. Gewoon mishandeling.
Trek maar eens hard aan het slipkettinkje om de nek van je kleuter zodat die een blauwe tong krijgt. Maakt het wat uit of dat ´per ongeluk´ is?
Of; ´Niet zeuren vrouw, het was maar één mep. De rest van de tijd drijg ik alleen maar.´

Mensen waarin dit ópkomt alleen al; dat zijn gewoon geen integer aardige, invoelende mensen. Die horen dus alleen onder zwaar bewaakte garantie voor paardwelzijn in het zadel en eigenlijk gewoon niet tot ménsensport :)* met paard als attribuut worden toegelaten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:35

DubbelDun schreef:
Maar ik ben het net je eens dat 'wij als publiek' het maximum willen zien en misschien moet die grens worden bijgesteld.

Het is al tien jaar mogelijk om kracht op de teugels, hartslag van paard etc. live in beeld mee te laten lopen op belangrijke evenementen.
Het kan kostenneutraal zó op Olympische- en Wereldspelen worden toegepast.
Idem kracht en aantal spoortikken.

Bij MotoGP is het ook kostenneutraal ingevoerd. Let wel; live harstlag van de coureur op de buis thuis, terwijl die met zeg 300 km/u van lkns naar rechts hellend over een baan van 4 km. lang rondracet.
Dat is met paarden op 30 meter afstand in een zandbak met een amateur-telemetriekit al betrouwbaar!

Dat geeft de jury objectieve info, is voor het publiek zichtbaar en leidt tot beter welzijn voor het paard want minder = beter. Minder kracht aan de teugels = minder pijn, minder hoge hartslag(pieken) is meer ontpannen, minder vaak minder harde porren is ... :)*

De ruiterij echter roept ´Ja, maar....´ en bedoelt ´Nee, dat wilen we niet, want dat maakt inzichtelijk hoezeer het paard gedwongen wordt en - gestress is´.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:57

Sofy schreef:
Ik vind het wel een beetje krom van Epona dat ze niet hun ongemonteerde materiaal willen vrijgeven. Wat is daar op tegen?

Ik maak dagelijks bergen foto's en mijn vriend uren film.. ik begrijp dat best, en het gaat niet om de inhoud of wat er 'ongemonteerd' dan wel te zien is.
Ik geef ook nooit ruwe beelden af, laat staan ruwe film. Dan gaat een ander ze vervolgens rondsturen, op het net gooien, publiceren, monteren, knippen, bijwerken, enz.. in dit geval tot slot tegen de boodschap die je wilde brengen gebruiken (zonder twijfel!) en je kan het in deze digitale tijd NOOIT meer terug nemen. Eens op het net, altijd op het net.

Wat hier buiten gaat is door mezelf gefilterd, en daar moet de buitenwereld het maar mee doen, en ik begrijp dat van Epona ook.
Ik begrijp ook niet dat de FEI daar zo zielig om doet, ze kunnen zo goed als dagdagelijks naast zo'n inrijbak gaan zitten met hun eigen camera, en dan alles eens volledig filmen als ze daar graag beelden van willen. Idem in het blauwe tong verhaal, ik kan er niet bij dat ze zich zo druk gemaakt hebben om wie/hoe en wat van dat filmpje. De tong WAS blauw, de praktijken ZIJN gekend, zeker bij de FEI die dit alles organiseren. als je dan als organisatie meent dat je daar verandering in wilt ga je meteen zelf alles filmen, controlleren en analyseren in plaats van tijd te verliezen met bekvechten.

In mijn ogen dus opnieuw redelijk tijdverlies om achter dit filmpje aan te gaan in plaats van meteen achter de veroorzakers van deze dierenkwelling. En dat komt vermoedelijk omdat ze dit bij de FEI, ook maar een groep mensen, voor de meerderheid van de beslissers helemaal niet zo erg vinden. Net zoals dat met blauwe tongen en rollkür het geval is (en vast nog een op onheil uit de sportwereld).

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:05

Huertecilla schreef:
Dat geeft de jury objectieve info, is voor het publiek zichtbaar en leidt tot beter welzijn voor het paard want minder = beter. Minder kracht aan de teugels = minder pijn, minder hoge hartslag(pieken) is meer ontpannen, minder vaak minder harde porren is ... :)*

Maar dan zou ook iedereen met exact hetzelfde bit moeten rijden en dan zou er ook gecontroleerd moeten worden hoe strak de kinketting en de neusriem mag zitten, welk materiaal je daarvoor gebruikt en hoe breed de neusriem mag zijn. Dan zou je dus veel meer moeten gaan standaardiseren dan alleen die dingen die jij roept.
Wast betreft de hartslag, dan zou je eerst per paard moeten bepalen wat de hartslag in rust is, wat de max. hartslag is van dat paard [varieert per leeftijd] en dan wat de max hartslag zou mogen zijn.