De drie pony's in het weiland langs de N314 nabij Baak waarin twee eikenbomen staan met een twintigtal nesten van de eikenprocessierups, lopen geen gevaar. Volgens Karin Tabak van de Dierenbescherming kunnen de dieren niet bij de nesten komen en controleert de eigenaar de dieren meerdere malen per dag.
Als paarden vreten van nesten van de eikenprocessierups kunnen door de brandharen van de rupsen ontstekingen van de slijmvliezen en zwellingen aan lippen en tong ontstaan. Dat kan volgens onder meer Rolf Nijsse van de faculteit Diergeneeskunde van de universiteit Utrecht in sommige gevallen tot verstikking leiden.
Steven van der Lelie van GGD Gelre-IJssel had vorige week na overleg met de dierenambulance melding gemaakt van de situatie bij de Dierenbescherming. Omdat de bomen uitzonderlijk veel nesten bevatten, leek het hem raadzaam de dieren tijdelijk te verplaatsen.
"De inspectie is langs geweest en heeft met de eigenaar gesproken", zegt Karin Tabak van de Dierenbescherming. "De dieren hebben het goed en lopen geen gevaar. Ze kunnen niet bij de nesten komen."
De brandharen worden tot een km verspreidt dus dit gaat echt nergens over..
dalmarieke
Geplaatst: 16-06-11 09:16
Met onze honden moeten we al opletten dat ze er niet eens mee in aanraking komen,laatstaan dat er van gevreten wordt....er kan ook van alles onder de boomliggen of via de lucht verspreiden.
Ik wou net zeggen ja. En als er eentje naar beneden valt of kruipt of whatever? Als eigenaar zou ik never nooit niet zo'n groot risico nemen, als ik geen ander plekje tijdelijk kan vinden, zou ik ze desnoods maar op stal zetten, of een héel groot gedeelte v/d wei afzetten zodat ze er niet kunnen komen.....
joyce B
waarom worden die nesten niet bestreden? Hier worden ze verbrand geloof ik. Die haren waaien overal heen en komen ook in het gras (en mogelijk hooi) en zo komen mens en dier er opnieuw mogelijk mee in aanraking...
Ik vind vreten een nogal rare verwoording, en niet persé omdat het om paarden gaat. Voor de rest, die rupsen laten hun haren ook los, dus in feite is niks daar in de omgeving 'veilig'.
beetje rare redenering. terwijl de VWA zelfs boeren en fouragehandelaren adviseren om na vraag te doen waar het ruwvoer vandaan komt omdat het zelfs problemen kan geven in het ruwvoer. die haren gaan gewoon in het gras zitten en zijn er niet 123 uit en neemt de ponies ze gewoon op met alle gevolgen van dien
Hier in de straat ook, pony had een mega lip en kwijlde al. Dierenarts gebeld en die kon er weinig aan doen maar we moesten haar in de gaten houden, dat het niet erger werd. Daarna de gemeente gebeld en ik hoop dat ze de rupsen weggebrand hebben, want er staat ook een veulentje in de wei. De boosdoeners hangen zeker 10 meter van het hek van de wei af én toch hebben ze er last van.
en wat als die dingen hun nest verlaten? Dan komen er duizenden rupsen tegelijkertijd door het land heenkruipen. Ik heb dat een keer over de weg gezien....dat is niet niets hoor!
dalmarieke
Geplaatst: 17-06-11 09:04
Hier in Hengelo zijn ze zelfs al gestopt met het bestrijden ervan op sommige plaatsten, omdat ze het niet aankunnen...dweilen met de kraan open..
Dit is hier in België ook zo. Als je naar de brandweer belt komen ze kijken en dan zeggen ze dat ze er niet bij kunnen... Einde probleem voor hen. Ze geven als oplossing dat je een firma kan laten komen voor ze weg te branden... Pikant detail, deze firma vraagt 500€ per boom!!!! Maar dit is geen oplossing aangezien deze nesten blijkbaar tot 5jaar na elkaar terug komen elke zomer. Als je dit dus voor een aantal bomen elke zomer moet laten doen, dan ben je failliet hé! En als je om een kapvergunning vraagt om ze af te zagen, dan krijg je te horen dat het een beschermde boom is en als die nog gezond is dat hij moet blijven staan! Daar sta je dan....
Ik weet dat je er als mens vreselijke uitslag en jeuk kan van krijgen... Vraag me af hoe paarden reageren? Iemand ervaring?
Veel gemeentes bespuiten de eiken in het vroege voorjaar met een biologisch bestrijdingsmiddel. Bij ons heeft dat goed geholpen. Niet alleen wij maar ook de paarden en de honden hadden zichtbare geïrriteerde en soms ontstoken ogen, jeuk op onze huid last van de luchtwegen, toen er nog niet gespoten werd.
Er kan dus wel degelijk iets aan gedaan worden, kost alleen geld hè.
Hier in Belgisch Limburg is het heel erg met de rupsen. Wij hebben een stukje bos met 4 eiken. Elk jaar komen ze van de gemeente de bomen te spuiten. Dit kost niks. Mocht ik weer nesten tegen komen dan moet ik gewoon de gemeente bellen en dan komen ze de nesten branden. Dit jaar hadden we 1 nest. Ze houden het hier in de gemeente heel goed bij! Bellen hoeft niet, je staat op een lijst en als je thuis bent, dan komen ze. Dit jaar zelfs op zondag.
De haartjes blijven 6 to 8 jaar aanwezig.
Hier staan overal eikenbomen en ik hoest me een ongeluk nu. Mijn man had blaasjes. Bij de apotheek staan meer hoestende en jeukende mensen voor drankjes en zalfjes dan voor andere dingen.
Als je witte nachtvlindertjes ziet, die dan meteen dood meppen. Dat zijn de vroegere wel ontpopte eikenrupsen. De paarden en schapen hebben er geen last van zo ver ik het kan merken.