Antoinette te Riele stuurt Fleurie naar NK Juniorentitel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Antoinette te Riele stuurt Fleurie naar NK Juniorentitel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 06:54

www.knhs.nl

In de Nederlandse Kampioenschappen dressuur voor Junioren eiste Antoinette te Riele met Fleurie (v. Florestan) het goud op. In de eerste wedstrijd bouwde zij een stevige voorsprong op haar concurrenten op, waardoor haar leidende positie in het klassement niet in gevaar kwam door haar tweede plaats in de tweede wedstrijd, achter Stephanie Kooijman met President's Winston (v. OO Seven). In de beslissingen brengende Kür was Te Riele wederom de sterkste, waardoor na haar vorig jaar veroverde Nederlandse Kampioenschap bij de pony's zij in haar eerste jaar bij de paarden wederom de hoogste trede van het schavot mocht beklimmen. Anne Meulendijks legde met MDH Ohio (v. Indoctro) beslag op het brons.

"Eerlijk gezegd ging het thuis in de voorbereidingen ook al heel goed en eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit zo'n goede proef met Fleurie neer weten te zetten als mijn eerste proef in dit kampioenschap op zaterdag. De tweede dag hadden we een paar kleine foutjes, maar vandaag waren we weer top. De oorzaak van de foutjes in de tweede wedstrijd ligt in het feit dat ik dit zelf een hele lastige proef vindt. In de Kür kun je de sterke punten van jezelf en je paard accentueren, en dat ik denk ik goed gelukt", aldus Antoinette te Riele.
De met zilver eindigende Stephanie Kooijman reed met President's Wilson een sterk kampioenschap met een derde, een eerste en een tweede klassering. "Ik had de eerste dag een paar kleine foutjes, die hun oorzaak vinden in het feit dat mijn paard heel fris is. Op de tweede dag ging het een stuk beter. Ik kon er fijn aan blijven rijden en Winston bleef zijn best doen. Over mijn Kür van vandaag ben ik ook best tevreden. Ik denk zelfs dat we een hele sterke Kür reden, maar we misten een changement en dat kost punten. Toch ben ik erg blij met zilver", aldus Kooijman.

De bronzen medaille winnares Anne Meulendijks was ook heel tevreden hoe voor haar dit kampioenschap was verlopen. "Ik ben echt heel tevreden met mijn derde plaats. In de eerste wedstrijd lette mijn paard goed op en zetten we denk ik een zeer goede rit neer. In de tweede wedstrijd hadden ook wij een paar kleine foutjes en MDH Ohio had gedurende de gehele wedstrijd iets meer bergop mogen lopen. Ook het stap gedeelte had beter gekund. In de Kür wist ik het goede gevoel van de eerste twee wedstrijden terug te vinden, waardoor we een nette proef hebben afgeleverd en dat werd beloond met brons".

Dana van Lierop, die haar kampioenschap met DJ Tiësto afsloot met een goede Kür, was daarin op een bepaald moment iets voor op de muziek en dat kostte haar mogelijk het brons. Feitelijk had deze amazone, die dit jaar nog op het EK voor ponyruiters uit gaat komen, haar medaillekansen al ietwat verspeeld in de eerste wedstrijd, waarin zij in de geschoonde uitslag als vijfde eindigde, met ruim drie procent achterstand op de bronzen medaillewinnares Meulendijks.

"Ik vond het een zeer goede groep die we in de Kür aan het werk hebben gezien. Alle ruiters reden hun paarden mooi vloeiend door hun proef", was de mening van jurylid Eddy de Wolff van Westerrode. Bondscoach Tineke Bartels vond dat er drie super meiden op het podium stonden. "Ik heb drie hele mooie Küren gezien, die niet alleen van een artistiek hoog niveau waren, maar ook werden gekenmerkt door een hoge moeilijkheidsgraad. Deze meiden weten echt waar ze mee bezig zijn. Het is natuurlijk moeilijk inschatten hoe dit jaar de internationale verhoudingen liggen en wat hun kansen zijn op het EK, maar gezien de ritten gedurende dit kampioenschap heb ik veel verwachtingen van de Junioren", aldus Bartels.

Meer info zie: www.outdoorgelderland.nl

Eindstand Nederlands Kampioenschap dressuur Junioren:

1) Antoinette te Riele (Weert) - Fleurie (v. Florestan) - 223.601
2) Stephanie Kooijman (Rotterdam) - President's Winston (OO Seven x Cocktail) - 220.377
3) Anne Meulendijks (Heeze) - MDH Ohio (Indoctro x Akteur) - 213.368

Uitslag NK dressuur Junioren, 3e onderdeel (Kür):

1) Antoinette te Riele - Fleurie - 77.025%
2) Stephanie Kooijman - President's Winston - 76.950%
3) Dana van Lierop (Helmond) - DJ Tiësto - 74.275%