Rechtszaak wegens rijden in een verboden gebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rechtszaak wegens rijden in een verboden gebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:55

www.nieuwsblad.be

Paul B. uit Arendonk verscheen dinsdag voor de rechtbank in Turnhout omdat hij vorig jaar paardreed in een bosgebied waar een toegangsverbod van kracht was.

De man was samen met drie anderen aan het paardrijden in bos-en habitatgebied. ‘Ze hebben er kwetsbaar vennengebied beschadigd, ondanks de verbodsborden die er stonden aan de toegangswegen', aldus het Openbaar Ministerie, dat een straf met uitstel eist.

De advocaat van Paul B. vraagt een opschorting van straf. ‘Mijn cliënt werd als enige gedagvaard omdat hij een vete heeft met de boswachter. Hij wordt geviseerd. Het paard zou beschadigingen aangebracht hebben aan het bos, maar kort erna is er een grote kap met bulldozers geweest in het bos.'

Vonnis op 21 juni.

Mallodie

Re: Rechtszaak wegens rijden in een verboden gebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:59

Haha, ik ken hem... Die rijden echt overal waar ze niet mogen komen doorheen.. Dan krijg je wel eens tegenspraak ja :)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:05

Eigen schuld dikke bult :)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:49

Ach andere kant van het verhaal is ook dat je wordt aangehouden door een boswachter die je verwijdt dat je de natuur beschadigd/verstoort met je paard en vervolgens rijden ze weg in hun grote jeep 8)7
Tuurlijk snap ik dat ze regels moeten handhaven, maar sommige dingen zijn erg tegenstrijdig!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:54

Hoppje schreef:
Ach andere kant van het verhaal is ook dat je wordt aangehouden door een boswachter die je verwijdt dat je de natuur beschadigd/verstoort met je paard en vervolgens rijden ze weg in hun grote jeep 8)7
Tuurlijk snap ik dat ze regels moeten handhaven, maar sommige dingen zijn erg tegenstrijdig!!

Mee eens, ik ben laatst ergens het water uitgestuurd omdat er bedreigde kikkervisjes in zouden zitten en 2 min later banjeren er 4 koeien doorheen die in dat natuurgebied leven... |o Vond ik ook zo krom, meneer de boswachter stond me gewoon uit te lachen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:58

Hoppje schreef:

Nou hopelijk schaffen ze de jeep af in het bos en gaan ze het weer doen met paarden! Krijgen we allemaal mooie ruiterpaden en dan wil ik wel boswachtertje spelen (lekker op me peerd :D ) *droomt verder*

Hm, is toch wel een beetje zijn eigen schuld, waarschijnlijk leert hij er niet van..

[Edit] Typefout _O-

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:03

Tja...
Wij mogen hier niet meer in een meertje met de paarden want dat veroorzaakt golven en dan gaan de planten dood.
Wij ginen al wel jaren in het meertje, en dat stikte van de planten...
En er zijn super veel mensen die met hun honden enzo in het meer gaan, maar die maken geen golven hoor... :7

Maar goed, als iets verboden is is het normaal dat je gestraft wordt als je het toch doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:28

Urko schreef:
Hoppje schreef:

Mee eens, ik ben laatst ergens het water uitgestuurd omdat er bedreigde kikkervisjes in zouden zitten en 2 min later banjeren er 4 koeien doorheen die in dat natuurgebied leven... |o Vond ik ook zo krom, meneer de boswachter stond me gewoon uit te lachen.

Haha, ja dat is idd wel erg krom! :D

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:30

Tja verboden is verboden, maar beschadigen van natuur om er vervolgens te gaan kappen.. beetje krom.

Gelukkig hebben wij hier een fijne boswachter, wij hebben dan weer last van een rot jager die denkt de eigenaar van het bos te zijn.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:01

goh, daar is ie weer. lapt wel vaker regels aan de laars ( en dieren zijn daar helaas altijd de dupe van)

juanito1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:30

Effe de paarden op meneer X zetten en klaar is kees!!!!

Niet dat ik het goedkeur maar omzeillen bestaat echt!!? spijtig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:18

als t niet mag dan mag t niet, maar ik ben wel van mening dat t te vaak niet mag in nederland...ik weet niet hoeveel procent van het groen in nederland niet toegankelijk is voor ruiters maar hier in de randstad best veel,en dat vind ik best wel vervelend...vooral als er dan op dat ene enkele ruitepad ook nog wandelaars met hun kinderen gaan lopen :( of joggers 8)7 of mountan bikers -:(- en dat mag dan weer wel :x

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:28

Het is wel zo dat als we allemaal de regels aan de laars lappen we steeds minder gebied krijgen waar we mogen rijden
Dus diegene die maar wat raak rijden verprutsen het ook voor de rest en dan komen we met zijn allen op dat ene domme rondje ruiterpad terecht

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:30

absoluut eens,maar toch krijg ik wel ns de neiging om me vreselijk buiten de verplichte paden te begeven...hou me toch nog steeds in...maar ik snap t wel

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 06:29

wat niet mag, mag niet maar waarom maar 1 voor de rechter en niet alle 3.

Vind ik wel vreemd!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 06:53

Paarden beschadigen nog altijd minder de natuur dan een auto of boskapmateriaal. Vind het allemaal erg vreemd dat alleen dieze persoon wordt gevizeerd en niet alle 3.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:09

Tja eigen schuld als ik het een reactie lees doet hij dat wel vaker vandaar waarschijnlijk dat de boswachter het gehad heeft met hem en actie onderneemt. En de andere misschien gewoon een waarschuwing.
Het is heel vervelend dat je op veel plekken niet meer kan/mag komen maarja dat is geen reden om dan overal doorheen te klossen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:32

Bij ons in de buurt is een stuk hei/bos en daar mag je alleen rijden met een vergunning (en dus ook ruiterbewijs anders krijg je de vergunning niet) maar ik heb er mijn twijfels over of ze die vergunning wel mogen verplichten aangezien voetgangers en fietsers geen vergunning hoeven te hebben en voor hun ook speciaal paden voor aangelegd en onderhouden worden....

Maar goed dwars door 'de natuur' heen walsen is natuurlijk niet oke, wel een beetje vreemd dat een 'simpele' overtreding niet gewoon afgedaan wordt met een boete maar dat het OM er aan te pas komt

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:51

Hier in de buurt is het zelfs zo dat als je een pad in gaat er niets staat.
Als je er aan het uiteinde uitkomt en je kijkt om staat er wel een
verbodsbord dat je er niet in mag met een paard.
Leg dat maar eens uit... éénrichtingsverkeer voor paarden ofzo?

Met paarden mag in in sommige dreven niet rijden maar een boswachter
mag er wel door met zijn jeep...
Met moto's of quads crossen mag soms ook, met een paard niet...
Allemaal tegenstrijdigheden in mijn ogen.
Ik vind niet dat wij met een paard alles stuk rijden.
Als we als gekken door een padje draven of galloperen en ons
paardje valt of kwetst zich, hebben wij de problemen...

Hopelijk kan de advocaat de zaak in der minne kan regelen.
Met zo min mogelijk gevolgen voor deze persoon.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:11

Ik ben trouwens ook van mening dat als je dan die vergunning hebt en de paden niet goed zijn onderhouden dat je dan je geld terug mag vragen maar oke :Y) :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:45

Tja, het zijn wel mensen zoals deze meneer die ervoor zorgen dat er steeds meer bordjes komen dat je niet meer welkom bent wanneer je dieren bij je hebt. Met als gevolg dat je dus opeens niet meer op een plek mag komen waar je al jaren rijdt zonder dat iemand daar last van heeft, zoals hier eerder in het topic ook al gezegd werd.

Deze man lekker op z'n donder geven, en tegelijkertijd zorgen dat er ook mogelijkheden komen om legaal in mooie gebieden te komen met paarden, dan zullen een hoop minder mensen dwars door kwetsbare natuur banjeren.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:59

Gelukkig zijn ze hier niet zo moeilijk in het bos, en ook goede ruiterpaden. :=

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:55

Over t algemeen zullen paarden inderdaad niet zo heel veel schade doen in t bos.

Ik ken 1 uitzondering.
Er zijn vennetjes, waar een wat stevigere laag in de bodem zit. die bodem zorgt er als t ware voor dat t vennetje "waterdicht" is. als die boden kapot gaat, dan loopt t vennetje leeg.
Op zo'n plek kan ik, me voorstellen dat paarden echt schade kunnen aanrichten. (door de bodem te beschadigen, en dan als t ware een lek veroorzaken) In gebieden met dat soort vennetjes, die dus blijven bestaan dankzij die typische bodemeigenschap, zullen als het goed is ook nooit koeien voor begrazing lopen.

Als er op een bepaald pad heel veel ruiters komen, dan wordt t vaak vrij mul. Dat is minder prettig voor wandelaars, en daarom worden er vaak speciale ruiterpaden aangelegd, of bepaalde paden aangewezen waar paarden wel, en waar paarden niet mogen lopen.

Als iemand structureel steeds weer de regels aan zijn laars lapt, dan vind ik het terecht om zo iemand voor de rechter te laten komen. (En dan vooral omdat zo iemand het voor veel goedbedoelende ruiters kan verpesten)
Als iemand echt uit onwetendheid een keer een fout maakt, of per ongeluk op een verkeerd pad terecht komt, dan lijkt een waarschuwing, met uitleg waarom je op de ene plek wel en op de andere plek niet mag rijden, voldoende.

Als ik de reacties zo lees, dan is dit een notoire overtreder. En wat mij betreft dus terecht dat hij zich moet verantwoorden. Wel vreemd dat ze dan 1 van de 4 ruiters uitkiezen. Of alle 4 bij die overtreding, of geen van allen.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:08

vind het allemaal maar geleuter... dat menneer in kwestie de regels overtreed Oké maar
dat dan alleen hij moet komen en d 2 andere niet, is naar mijn idée krom.

Dat paarden niet op sommige paden/bossen/natuurgebieden mogen vind ik helemaal krom..
een paard hoord immers in de natuur, waarom worden ze anders in het wild uitgezet?
en net of een koe minder schade aanricht? :P

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:23

Ik word er hier in het oosterbos nabij Bargeroosterveld/nieuw-Dordrecht/Klazinaveen soms ook simpel van. De ruiterpaden zijn meestal druk met wandelaars, en de wanderroutes leeg. Ik snap best dat je niet van de paden af mag, en daar hoor je je ook gewoon aan te houden. Maar ik kan het door de weeks niet laten gewoon lekker eens stuk wandelpad mee te nemen, kwam de boswachter 1x tegen en die zei er niks over (gelukkig maar) Het bos waar ik rijd is een en al veen gebied, met mooie vennetjes en moerassig gebied.. echt schitterend :) via de (veelal brede en voor auto's toegankelijke) ruiterpaden zie je er nauwelijks wat van (dit omdat het veen soms erg hoog ligt, en wat ooit is weg gegraven is nu pad.. dus je kijkt tegen muren aan) wat ik persoonlijk erg spijtig vind. In weekenden is het soms het niet te doen met die topdrukte mensen met kinderen, honden, op de fiets, naast de fiets, kinderwagens en niemand... werkelijk NIEMAND op de wandelpaden... dat had ik dus vandaag onder vonden.

voelde me behoorlijk aso-sociaal, maar stond er echt van te kijken hoe iedereen lekker over die brede (saaie) paden liep... en ik lekker de slingerende dwars door veen gebied paden voor mezelf had.