Paard en koets slaan op hol in Genk: postbode gewond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard en koets slaan op hol in Genk: postbode gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:07

Zag het hier nog niet staan, hoorde het op de radio ..

Paard en koets slaan op hol in Genk: postbode gewond tijdens pensioenfeest.

Citaat:
n de Daalstraat in Genk is woensdag rond 14 uur een paard met koets op hol geslagen nadat een van de stangen van de koets was afgebroken. Het paard schrok en stormde op een speeltuintje af, waar de koets achter een paal bleef steken. Jos Coolen, de postbode die na 35 jaar post rondbrengen in Sledderlo door de buurtbewoners en zijn collega's in de bloemetjes werd gezet, zat in het rijtuig.
Hij zou voor zijn pensioensfeest naar de plaatselijke sporthal gebracht worden, dat ging niet door omdat het paard op hol sloeg. Coolen en de menner van de koets raakten daarbij gewond. Ze werden voor verzorging naar het ziekenhuis overgebracht.

Het paard beschadigde een fiets, een auto en de omheining van een huis. Ook de koets werd in tweeën gespleten. Uiteindelijk kwam het paard op de parking van hotel Atlantis tot stilstand. Het dier bleef ongedeerd.

De bedoeling voor het pensioenfeestje was een rit met paard en koets naar een feestzaal aan de Trichterweg in Sledderlo, waar een koffietafel was voorzien. 's Avonds zou de fiets van de postbode dan opgehaald worden, maar het pensioenfeestje werd afgelast.

http://www.hbvl.be/limburg/genk/paard-e ... -genk.aspx

Op de website staan ook foto's en een video, ze waren het toevallig aan het filmen.
Op de radio hoorde ik dat het paard op hol sloeg omdat er fietsers allemaal met hun bel gingen rinkelen...
Postbode zou z'n bekken hebben gebroken en een hersenschudding hebben .. (in het filmpje spreken ze van een polsbreuk en een barst in het bekken).

grietje14

Re: Paard en koets slaan op hol in Genk: postbode gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:14

Aii dat klinkt niet zo best, paard heeft ook veel schade veroorzaakt. Gelukkig is het wel goed met hem.
Dat is nou niet slim om te gaan bellen, maar ik geef ze ook niet de schuld omdat zei niet wisten dat het paard daarvan zou schrikken. Want de ene schrikt er wel van, de andere niet. Maar misschien hadden ze daar beter wel even aan kunnen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:16

Hmmja, ik weet ook niet of dat echt zo gebeurd is, ze zeiden dat op de radio maar in de berichten lees je andere dingen. Dus wat er echt gebeurd is zullen alleen de personen ter plaatse weten (als die het al weten, soms gaat het zo snel ... ). Ik vind het vooral zo sneu: laatste werkdag, op naar je pensioen en dan ineens lig je in het ziekenhuis ... Het kan zo snel gaan allemaal.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:18

Ja, das waar. Heel jammer dat zoiets juist net dan gebeurd.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:19

Het zal je maar gebeuren...

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:23

Jeetje heftig zeg! Hopen dat ze snel weer opknappen.
Het was zo goed bedoeld, met een tragish einde.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:22

Het is mijn oud verzorgpaard. Ik ben met schrik gaan kijken, ik vreesde voor het paard.
Ik was opgelucht toen ik hem zag wandelen met de eigenaar.

Hij heeft een panische angst voor bellen. Bellen van de fiets, van een koets. Bij koetsen tochten vond ik onder het zadel altijd eng als er belletjes waren. Ben zeer zeker dat dat de oorzaak is geweest.

Jammer dat zoiets leuks, slecht afloopt. De man voor wie het feest was, is zwaargewond.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:29

heb ik er waarschijnlijk geen verstand van, maar wat doet een paard wat panisch is voor het geluid van een bel voor een koets???

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:36

grietje14 schreef:
Aii dat klinkt niet zo best, paard heeft ook veel schade veroorzaakt. Gelukkig is het wel goed met hem.
Dat is nou niet slim om te gaan bellen, maar ik geef ze ook niet de schuld omdat zei niet wisten dat het paard daarvan zou schrikken. Want de ene schrikt er wel van, de andere niet. Maar misschien hadden ze daar beter wel even aan kunnen denken.

Dit is zo krom (even los van het feit wat de toedracht is van het op hol slaan). Waarom mag een fietser niet bellen. Juist dient een fietser te bellen om kenbaar te maken dat hij er is zodat er geen gewonden vallen.

Als het paard daar van schrikt dan had dat paard daar niet moeten lopen!

Sterkte voor de eigenaar en postbode. Dat ze maar snel mogen herstellen.

@NessaX: misschien is dit heel hard om dadelijk te lezen, maar dan vind ik de eigenaar behoorlijk dom dat hij met zo'n paard de openbare weg op gaat. Dat is gevaar opzoeken zou zelfs gezien kunnen worden als vernieling van spullen met voorbedachte rade, je kan bijna spreken van opzet (ik zeg niet dat het met opzet is gebeurd, maar je moet wel echt een plaat voor je kop hebben als je zo'n paard hieraan mee laat doen). Wie gaat er nou met zo'n paard voor de koets de openbare weg op voor een optocht of ander feestje. :n Echt mijn nekharen staan al overeind bij de gedachte dat het paard echt de speeltuin opkwam met de koets en er waren kinderen aan het spelen.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:37

@ verography
Hij doet vaker bruiloften en feesten met dit paard. Hij heeft geen schrik van trommels en trompetten bij bruiloften, maar wel van belletjes. Het probleem was dat het een afscheidsfeestje van een postbode was. Dus niet één fietser met een belletje , maar stuk of 20 die zo belde. Hij verschoot zich en de eigenaar wou hem toen op het pleintje rustig laten worden, maar toen ging een stuk van de koets kapot en vanaf toen sloeg die eigenlijk op hol.

@ liess1
Als ik onder het zadel ging rijden en er kwam een koets met belletjes. Dan werd hij gek.
Hij trippelde en draafde ter plaatsen, maar onder de koets kun je moeilijker hem geruststellen dan op hem.
Ik moest dan die koets altijd doorlaten want anders kon hij niet ontspannen..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:40

Je ziet ook op het filmpje dat de vrouw (Els) naar de koets toeloopt en dat dan het lamoen aan één kant al in twee is. Daar schrikt het paard van en dan gaat het pas echt mis. Het zijn dus niet zozeer die bellen die de druppel waren.
Ik hoop dat iedereen voorspoedig herstelt, veel beterschap!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:50

ach wat naar allemaal en toch vind ik dit een slechte zaak als je dit weet. het had niet nodig hoeven zijn, hoop dat hij snel herstelt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:12

Heel naar voor de postbode, nu gaat hij behoorlijk gewond zijn pensioen in.

Verder onverantwoordelijk om met een paard dat in paniek raakt van fietsbellen, en een blijkbaar slecht nagekeken kar, te gaan rijden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:40

NessaX schreef:
@ verography
Hij doet vaker bruiloften en feesten met dit paard. Hij heeft geen schrik van trommels en trompetten bij bruiloften, maar wel van belletjes. Het probleem was dat het een afscheidsfeestje van een postbode was. Dus niet één fietser met een belletje , maar stuk of 20 die zo belde. Hij verschoot zich en de eigenaar wou hem toen op het pleintje rustig laten worden, maar toen ging een stuk van de koets kapot en vanaf toen sloeg die eigenlijk op hol.

Oke dat is een ander verhaal en wat je zegt als de koets kapot gaat is het helemaal roeien met de riemen die je heb op dat moment. Blijft wel dat hij met een oncontroleerbaar paard de openbare weg opgaat en nog steeds een gevaar is voor zichzelf en omstanders. Zeker omdat bellen toch veel voorkomt in het verkeer.

In deze situatie is het dus niet goed gecommuniceerd met de bellers en de koets en dat is aan beiden om aan te kaarten. Zeker als de eigenaar weet dat er veel fietsen meegaan zou ik bij voorbaat al zeggen dat er niet gebeld mag worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:58

Ik ben geen menner, maar is het breken van het lamoen iets wat elke menner wel zou kunnen overkomen met grote pech, of heeft dit te maken met het slecht controleren/gebruiken van het materiaal op voorhand en kan je het makkelijk voorkomen? In het eerste geval is het uiteraard gewoon stomme pech, in het tweede geval is het jammer dat er niet veel aandacht besteed is aan de optoming.

Al bij al vooral jammer voor de postbode dat zo'n geweldig mooie laatste dag zo moet eindigen.

Lijkt me wel een goed filmpje om te bewaren voor het AR-forum, om te tonen wat er kan mislopen aan iedereen die begint met "hoi ik ben x ik heb nog een koets van dichtbij gezien maar ik ga mijn paard eens voor de kar spannen om er ritjes mee te maken ik wil geen hulp ik kan dit wel alleen geef eens tips". :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:52

Zeker bij dit soort koetsjes is dat iets wat elke menner met grote pech kan overkomen, als de buitenkant heel mooi geschilderd is heb je geen idee hoe het hout aan de binnenkant eruit ziet en is het dus "hopen" dat het net zo mooi van binnen als van buiten is.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:02

Het is toch geluk dat het op die plek kapot is gegaan, want het was een binnenweg. Dus niet zo druk.
Als het in het centrum gebeurd was, kon het misschien veel erger zijn gelopen.

Paarden blijven paarden natuurlijk, zoiets kun je niet voorspellen als er iets met je koets misloopt.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:08

verography schreef:
Oke dat is een ander verhaal en wat je zegt als de koets kapot gaat is het helemaal roeien met de riemen die je heb op dat moment. Blijft wel dat hij met een oncontroleerbaar paard de openbare weg opgaat en nog steeds een gevaar is voor zichzelf en omstanders. Zeker omdat bellen toch veel voorkomt in het verkeer.

In deze situatie is het dus niet goed gecommuniceerd met de bellers en de koets en dat is aan beiden om aan te kaarten. Zeker als de eigenaar weet dat er veel fietsen meegaan zou ik bij voorbaat al zeggen dat er niet gebeld mag worden.

We hebben de eigenaar net gezien en hij zei dat het toch niet van de bellen was. Hij wou hem opzij zetten op het pleintje en toen is de koets dus kapot gegaan en heeft hij zich verschoten.
Ik had het op het nieuws gehoord van die bellen, dus ik dacht wel dat het goed zou kunnen zijn. (maar toch niet dus)
Ik zal straks eens kijken hoe het met het paard is. Hij heeft wat schaafwonden zeiden ze.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:11

Oke, het blijft een naar ongeluk natuurlijk. Houd niet in dat mijn mening verandert mbt het paard op de openbare weg rijden wat niet tegen een alledaags geluid kan wat veel voorkomt op de openbare weg.

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:58

In het filmpje zegt de voice over dat het paard met zijn benen vastraakte in de koets en er toen vandoor ging. De eerste passen als hij wegrent loopt hij ook raar met zijn achterbenen, dus misschien is een gebroken lamoen inderdaad wel gewoon de reden geweest? Niet veel paarden zullen dan nog netjes stil blijven staan ben ik bang.
Dat maakt mij trouwens ook altijd wat huiverig bij houten koetsen. Metaal gaat minder snel kapot en juist als er aan een koets iets kapot gaat, kunnen er met een geschrokken paard ervoor de meest vreselijke dingen gebeuren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:51

Hij wilde zich even op dat veldje zetten en toen brak de lamoen, dat is dus idd de reden geweest en niet de bellen. Houten koetsen zijn wat dat betreft idd altijd een risico.