Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
bterlaan schreef:Waarbij het helemaal niet gezegd is, dat OCD erfelijk is. Is de hengst bv. als jong paard misschien gewond geweest?
Verder zijn er vele onderzoeken gedaan naar de invloed van de voeding, in de opfok, maar met name van de drachtige merrie, waaruit blijkt dat OCD vaak samenhangt met een gebrek aan mineralen, in het bijzonder koper. PAVO heeft daar zelfs merrie- en veulenvoer op gebaseerd. Er zijn vast wel veulens van deze hengst. Hebben die ook OCD? Het lijkt me, dat je, voor je zulke vergaande conclusies trekt, wel eens mag kijken naar de oorzaken. Volgens mij kun gewoon fokken met die hengst en als je ervoor zorgt dat de merries tijdens de dracht correct worden gevoerd, dan zijn de veulens echt wel OK. En waarschijnlijk goede springers.
Sammyoo schreef:Dus als ik het goed begrijp wordt een hengst met een C wel goedgekeurd voor de dekdienst, maar een merrie krijgt met dezelfde uitslag geen PROK?
marije1987 schreef:Klopt, maar dat hoeft niet te zeggen dat er vervolgens niet mee gefokt wordt![]()
Het blijft toch raar, A/B hengst + A/B merrie geeft ook niet altijd A/B veulen. Hangt met zoveel factoren samen..
haan schreef:Verbaast me niks, ik zou ook voor een 'gezonde' gaan.
Het verbaast me tevens dat er met hengsten waar 'wat' aan mankeert, wel gefokt wordt.
vanessakusje schreef:Als een merrie prok is hoeft er natuurlijk niet een topper uit te komen. Dit hangt van vele dingen af.
Als je wel gedekt hebt met becardi, als 1 van de weinige en deze nakomeling is schoon heb je in ieder geval wel een bijzondere!
LuvdaTossa schreef:haan schreef:Het verbaast me tevens dat er met hengsten waar 'wat' aan mankeert, wel gefokt wordt.
Net als er merries zijn waar zeker wat aan mankeert en mee gefokt wordt.
Van die duizende veulens lijkt me het sterk dat alle moeders 'schoon' zijn.
vanessakusje schreef:Als een merrie prok is hoeft er natuurlijk niet een topper uit te komen. Dit hangt van vele dingen af.
Als je wel gedekt hebt met becardi, als 1 van de weinige en deze nakomeling is schoon heb je in ieder geval wel een bijzondere!