Trekpaarden Marieke en Buffalo kampioenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Trekpaarden Marieke en Buffalo kampioenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:53

http://www.trekpaard.be

Elke vier jaar wordt in de Blauwbossen te Hoogstraten een internationale keuring ingericht, dit jaar werd op 5 juni de vijfde editie georganiseerd. Een vijftigtal paarden waren aanwezig op deze warme dag.

Bij de merries van één jaar betwistten twee Nederlandse inzendingen het kampioenschap. De titel was voor Fleur van de Schayksehoek (v. Roel van de Lindehoef) van Bekkers & Schepens uit St. Oedenrode.

De tweejarigen hadden in beide reeksen een Belgisch fokproduct op kop, kampioene werd Joyce van de Boterhoeve (v. Péron van Dedem) van Luc Imschoot uit Beervelde.

De jeugdkampioene van vier jaar geleden was ook deze editie aanwezig en werd ditmaal kampioene bij de oudere merries. De zesjarige Marieke van de Maurik (v. Florian van 't Rietenhof) van André van der Heijden uit Zijtaart prolongeerde zo haar internationale titel.

Bij de hengsten drie deelnemers in de rubrieken en alledrie kwamen ze terug in het kampioenschap. Buffalo van het Kraayenhof (v. Zephyr van den Hoek) van Julien Cocquyt en Sjaak van Olmen uit Deinze kaapte de hoofdprijs weg.

Kijk hier voor alle uitslagen.
Kijk hier voor foto's

NikkivanOlst

Re: Trekpaarden Marieke en Buffalo kampioenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:00

Afbeelding

Ilija, mijn inrijdprojectje was er daar ook bij :))

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:34

Mooie paarden. Alleen zo jammer dat er kennelijk nog steeds gecoupeerd wordt. Is dat in België nog niet verboden misschien?
Zelfs bij dit veulen is de staart er (zo te zien) al vanaf.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:28

Ik vind dat zoooo sneu om al die schatjes zonder staartjes te zien -O-
Nee manex, dat is daar ook gewoon verboden..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:39

Het is al jaren verboden in België. Maar paarden gaan nog wel eens vlug 'op vakantie' naar Frankrijk, of krijgen nog wel eens ongelukkig vaak 'hun staart tussen de deur'...jammer maar helaas zolang de gecoupeerde staarten hoog blijven scoren en de mentaliteit niet wil veranderen of de regels verstrengd worden zal het niet vlug veranderen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:02

Als je coupeert met een medisch attest erbij dan mag het wel.
maw, zoek een corrupte dierenarts die opschrijft dat het veulen zijn staart in het prikkeldraad hing en hij niet anders kon en je staart is gecoupeerd.
Zolang het stamboek het accepteert op keuring zal het zo doorgaan.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:59

EEn paar jaat geleden is er in Belgie een dierenarts opgepakt die er 1400 staarten af had gehaald om een of andere "medische reden".
Het moet op keuringen gewoon verboden worden. Toch vreemd dat al de trekpaarde tussen de deur komen te zitten en de normale rijpaarden niet.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:43

Het was niet mijn bedoeling een discussie op gang te brengen over het couperen. Die zijn er al genoeg.
Het viel me alleen op dat zelf de veulens al geen staart meer hebben. Dat zou inderdaad vanuit het stamboek
moeten worden ontmoedigd.
Maar aangezien degene die het daar voor het zeggen hebben vaak nog van de oude stempel zijn, zal
dat voorlopig nog wel niet veranderen. Hier in Nederland niet tenminste.
Hoe het in België is geregeld (is dat misschien hetzelfde stamboek?) dat wist ik niet en vroeg ik me af.
Maar kennelijk mag het daar dus ook niet meer.

Laats kwam ik bij ons in het bos iemand tegen met een Belg met een gigantische staart. Ik heb tegen het
meisje wat erop zat gezegd dat ik het een prachtig gezicht vond. Zij antwoorde dat ze dat leuk vond
om te horen, want haar vader verklaarde haar voor gek dat haar paard als veulen zijnde van haar niet
mocht worden gecoupeerd. Het begin is er dus kennelijk wel.
Als de jongere generatie nou wat meer tegen de oude garde in zou gaan, dan verandert er misschien op
de lange duur nog eens iets.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:46

Ik snap niet hoe die 'gewoonte' op gang is gekomen.
Ik vind dat dat ras met lange staart een prachtige staart heeft! Zonde om af te snijden gewoon :(

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 06:20

AGarcia schreef:
Ik vind dat dat ras met lange staart een prachtige staart heeft! Zonde om af te snijden gewoon :(

Die gewoonte is opgang gekomen doordat trekpaarden vroeger gewoon voor de sleep/ploegn liepen en toen dus vaak met de staart tussen de dingen zaten. of hun staart helemaal vol scheten.. daarom zijn ze dus vanaf vroeger al gecoupeerd.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:40

trekpaardluf schreef:
AGarcia schreef:

Die gewoonte is opgang gekomen doordat trekpaarden vroeger gewoon voor de sleep/ploegn liepen en toen dus vaak met de staart tussen de dingen zaten. of hun staart helemaal vol scheten.. daarom zijn ze dus vanaf vroeger al gecoupeerd.

En dat is nu dus niet meer nodig. Maar nog belangrijker; het is gewoonweg VERBODEN/ILLEGAAL om et doen.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:28

mijn liefste trekpaardje heeft wel gewoon een staart en volgens mij is dat allang verboden :o?
en het paard word er echt niet mooier op /3