Verslag van de Europa Cup TREC

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verslag van de Europa Cup TREC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:06

Nieuwsredactie
WendyBZ

Afbeelding
Op de brug
foto: Eddi Wabnitz
Eind mei heb ik met mijn Dravermerrie Tammy meegedaan aan de TREC wedstrijd in Eersel. Het was onze eerste wedstrijd in de klasse T3. Dit betekende dat we een naast wat hogere hindernissen en moeilijkere opdrachten in de PTV ook een langere POR moesten rijden waar ook nog eens grid- of azimuthopdrachten (opdrachten waarbij je naar een bepaald punt moet navigeren waar een baken/knipper hangt) in zouden zitten. Erg spannend, aangezien ik er wel een cursus over heb gevolgd, maar het allemaal nog niet zo duidelijk was als ik zou willen. Maar goed, ondanks de spanning toch maar gestart :+ Ik was al gegarandeerd derde, aangezien er drie starters in de T3 waren :D

Vrijdag
Op vrijdag zijn we op tijd heen gegaan. Het was voor ons een reis van ruim drie uur, dat is niet te doen als je om acht uur moet starten! Ondanks wat misrijden (TomTom en de borden langs de route bij Best kwamen niet helemaal overeen :=) waren we lekker op tijd aanwezig. Er was nog een plekje tussen de paarden van bokkers Shyla25 en Piecon.

In de avond was de eerste veterinaire keuring. Daarbij wordt de hartslag gemeten. Ook wordt er gekeken naar de spierspanning in de rug en bij de broekspieren en je moet een stukje voordraven. Alles goed, dus we mochten van start!

Zaterdag
Op zaterdag lekker vroeg opgestaan, ik was al om zes uur op :+ Alle bepakking had ik al klaar gezet, dus ik hoefde alleen even mijn paard te voeren en vervolgens zelf nog ontbijten. Verder ook mijn lunch klaar gemaakt om mee te nemen. Ik was lekker op tijd klaar. Tammy nam dus nog even de tijd om zich vol te stoppen. Die was bang dat ze de rest van de dag niets meer zou krijgen ofzo >;) Voor en achterop zit de verplichte bepakking (ehbo-set, overlevingsdeken, hoevenkrabber, zakmes, identiteitsbewijzen van paard en ruiter) plus lunch voor Tammy (wortels :9 ) en mij.

Om tien over acht was het zover, ik mocht intekenen... Eerst de route intekenen en de laatste 5 minuten kreeg ik de gridopdracht. Ik moest twee punten op de kaart markeren, beide keren moet je de snelste/kortste weg vanaf je route er naartoe rijden, baken in de ruiterkaart knippen en zo snel mogelijk weer je route vervolgen. De route ging goed, maar was erg technisch. Goed opletten, veel links/links/recht/rechtdoor/links/rechts, dus best vermoeiend als ruiter. Gelukkig waren er ook wel eens asfaltwegen :+
Afbeelding

Maar een heel deel van de route zag er zo uit:
Afbeelding

Vind dan maar eens een pad :') Honderden meters plat gelegen op Tammy, ondertussen een half bos aan dennenaalden, bloesem en takjes in mijn nek meenemend. En dan maar hopen dat je niet net een baken mist :+ Nog een kleine impressie van een stukje van de route (filmpje):
Afbeelding

Gelukkig niet compleet kwijtgeraakt, al ben ik wel een kwartier aan het zoeken geweest tussen twee punten. Zonde van de tijdfouten, maar ik was allang blij dat ik niet verdwaald was :D Bij de controlepost kwam ik bokker nikkielvis tegen.
Afbeelding

We hebben nog een stuk samen gereden. Alleen TurboTammy had haast, dus na een paar kilometer zijn we alleen verder gegaan.
Afbeelding

Naar de pauzeplaats toe heb ik helaas nog een dure fout gemaakt. We moesten een wal op dus die heb ik netjes gevolgd. Alleen toen ik dacht aan het eind te zijn via een behoorlijk steile afdaling naar beneden, om er beneden achter te komen dat ik toch verder rechtuit moest. -O- Bij het gebrek aan zin om de wal weer op te gaan een stukje omgereden. Daardoor heb ik helaas een post verkeerd aangereden :+ . Dit kostte mij 30 punten. Vlak daarna hadden we de pauzeplaats, waar ook de bepakkingscontrole was
Afbeelding

In het tweede gedeelte van de route zat ook weer een baken, wat ik vrij makkelijk kon vinden *\o/* Op een gegeven moment kwam ik nog vlak langs een post, maar ik was er van overtuigd dat ik op de juiste route zat, dat het vast een T1/T2 post moest zijn :? Achteraf denk ik dat ik een foutje heb gemaakt met intekenen en daarom net naast de route zat. Resultaat was dat ik een post gemist heb, dus weer 50 punten eraf := Ik had terug kunnen gaan, maar met een Tammy die niet meer wilde stappen en het maar de vraag was of het zou schelen in de strafpunten (extra tijd en eventueel verkeerd aanrijden van de post), ben ik maar richting de finish gereden, samen met Margot (Piecon) en partner. Een uurtje na aankomst weer een veterinaire controle, waar we weer goedgekeurd werden :)

Zondag
De zondag begon weer met een veterinaire controle. Daarna starten met de MA en een half uur later met de PTV. Tammy was op weg naar de MA al flink druk. Ondanks dat ik samen met een andere T3 ruiter heen was gereden. Alleen maar gehobbel, geen normale, ruime stap waar ik normaal zo lekker mee kan scoren... Niet heel bemoedigend dus. Eenmaal aan de MA begonnen was de galop een ramp. Alleen maar zenuwachtig gekrabbel, overal van willen schrikken en niet normaal in één gang willen blijven *zucht* Maar even doorgebeten en een poging tot haar kalmeren gedaan, wat weinig zin had :+ De terugweg was in mijn ogen net zo waardeloos. Niet normaal stappen, maar tegen de draf aanhangen. Ik keek er eigenlijk van op dat ik toch nog 15 punten had, ik had er 0 verwacht -O-

Op de terugweg naar de manege was ik het gehobbel ook goed zat. Schuin over het pad teruggehobbelt en getölt, wat ze ook ineens bleek te kunnen :roll: 8)7 Bij de manege maar even een paar kilometer binnenbak gedraafd en gegaloppeerd, in de hoop dat ze daar wat rustiger van zou worden. Dat werd ze ook. Ongeveer 5 seconden. Om vervolgens weer heen en weer te gaan lopen zwaaien en draaien :roll: Ik vreesde al het ergste voor de PTV...
De eerste hindernis was dus ook meteen een overweldigend succes _O- Een opsprongetje van ongeveer 40 cm, waarbij ze de eerste keer aanrijden schrok omdat ze niet op zat te letten en de tweede keer aanrijen een megasprong maakte := De rest ging niet veel beter :+ Het labyrinth tikte ze aan, de smalle doorgang ook. Onbeweeglijk stilstaan heb ik maar overgeslagen :') :D Wat er wel goed ging? De brug, die deed ze zonder twijfelen +:)+ Net als de wal en de slalom.

De laaghangende takken gingen ook maar zo zo. Normaal doet ze een braaf galopje onderdoor, maar dit keer bedacht ze zich na de eerste tak, wilde stoppen, maar ging toch door. Helaas dus, twee takken eraf.
Afbeelding

Alle springdingen (op- en afsprong, aparte afsprong, boomstam en heg) heb ik met het oog op mijn eigen veiligheid maar overgeslagen := Als ze zo druk is hoef ik springen niet te proberen, dat geeft alleen maar ongelukken. Dus rustig aan naar de waterbak gegaan en daarna terug naar de finish.

Na mijn rit heb ik Tammy verzorgd en met mijn camera de rest van de T1 en T2 ruiters gekeken: https://picasaweb.google.com/wkoekoek/T ... el2011PTV#

Voor de PTV hebben we dus echt een alltime low bereikt := Op het gebied van punten dus niet zo goed gescoord O:) gelukkig heb ik me verder prima vermaakt :D Gezellige mederuiters, goed georganiseerde wedstrijd en een fantastische omgeving +:)+ Met Tammy nog maar even knutselen met voer en training, wat we daar aan kunnen verbeteren, en dan gaan we over twee weken weer een poging doen in Frasselt, in equipe met bokker Karin.

WendyBZ

Verwant artikel
[VN] Europa Cup TREC voor het eerst in Nederland

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:25

wat een enorm leuk verslag, en je instelling vind ik meer dan perfect :D . Je eige veiligheid voorop, prima denk ik zo. Zie het ook allemaal voor me. :j Ben heel benieuwt naar je nieuwe verhaal :o Foto,s zijn ook erg leuk, dan krijg je een idee hoe en wat

Urko

Re: Verslag van de Europa Cup TREC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:39

Super leuk om te lezen, ik ben zondags even wezen kijken, maar wegens omstandigheden was dat maar 15 min. Wil graag ook gaan starten!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:09

Leuk. Had al wat foto's gezien in je topic ;).

Maar nu nog een leuk verslag erbij! :D

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:34

Wij kwamen zaterdags heel veel ruiters tegen met het tandem. We vroegen ons al af wat er te doen was.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:36

Weer een leuk verslag Wendy! En Tammy haast? :? :')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:41

Wat een ontzettend leuk verslag. Terecht een plaatsje op de voorpagina van bokt. Op naar de volgende Europa Cup?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:02

Wat gaaf zeg!!!!
En inderdaad. Erg leuk verslag en een top instelling! :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:16

En toch derde geworden!! *\o/*
Plus een leuk weekend :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:17

Leuk verslag van een fantastische tak van sport!! +:)+

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:32

Wat een geweldig leuk verslag van een geweldig leuke ervaring zo! :j

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:39

Wendy ik vind je verslagen altijd geweldig om te lezen.
Het was een zeer geslaagd weekend... +:)+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:20

Erg leuk verslag en sfeer is er inderdaad top. Jou instelling is ook top naar je paard toe! En compliment naar organisatie die elk jaar weer hun best doet om het zo goed te laten verlopen dat jij als ruiter het leuk vind te rijden.

Vind het al heel wat dat je T3 start ik was in T1 al een ramp en wilde een cursus gaan doen ook om beter te worden. Helaas kwam er een zwangerschap tussen;) Dus hoop volgend jaar een keer mee te doen weer. Vond het het jaar er voor ook top!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:33

Wat een leuk verslag! Zo krijg je toch een goede indruk wat deze tak van de sport inhoud!
Het lijkt me heel erg leuk om te doen!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:56

Haha Wendy heb je het toch mooi tot de voorpagina geschopt!
Te gek! Zo wordt TREC écht bekend.
Aan mensen zoals jij heeft onze sport wat!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:37

Blijf erbij dat trec voor vele mensen echt een nuttige toevoeging zou zijn,het lijkt me erg leuk. Mooi verslag en je instelling is idd super,de handigheid krijg je wel.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:56

Wat een leuk verslag Wendy!

En ach die punten, belangrijkste is toch dat je het leuk hebt gehad.

We zien jullie dit weekend weer in Frasselt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:52

Wat een leuk verslag! En super dat het plezier voorop staat.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:14

Heel fijn verslag om te lezen! ziet er me wel geniaal uit!

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:50

Leuk verslag!

En ook leuk om te zien dat mijn pony & mama bij jou foto's staan :D

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:30

Wat een onwijs leuk verslag Wen! Heerlijk om te lezen :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:10

Leuk om zo'n verslagje te lezen! Nu ben ik overtuigd: dit wil ik ook!

Vooral fijn om te lezen dat het niet allemaal perfect hoeft te gaan en dat je ook stukjes mag 'overslaan' als het niet lukt, zonder dat iemand dat gek/stom/'not done' vindt. Dan moet het mij misschien ook lukken dit over een jaartje te kunnen!
Ik ga de TREC kalender in de gaten houden ;).

sasxxkaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:10

leuk om zo'n verslag te lezen! vorig jaar ook met stal gedaan, toen reed ik niet mee! maar dit jaar gaan we weer ergens een TREC doen!! het is zoo leuk!! :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:42

Leuk verslag Wendy!
Uiteindelijk is plezier toch het allerbelangrijkste :j Zulke weekenden met je paard zijn onbetaalbaar!

En een drukke Tammy kan ik me nou echt helemaal niets bij voorstellen O:)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:48

Nee he, Tammy is normaal de rust zelve := In mijn onderschrift staat een link met nog wat meer foto's. Dit weekend is inderdaad Frasselt, hopen dat we wat meer punten gaan scoren :D