Meer voorlichting over wilde konikpaarden bij Oud-Beijerland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Meer voorlichting over wilde konikpaarden bij Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:41

http://www.rtvrijnmond.nl

Vereniging Hoeksche Waards Landschap en adviesbureau Free Nature gaan meer voorlichting geven over de wilde konikpaarden bij Oud-Beijerland.

De dieren die nu nog grazen in natuurgebied De Staart moeten mogelijk weg omdat bezoekers ze voeren en aanhalen. Daardoor zijn de paarden te tam geworden.

Dat kan gevaarlijke situaties opleveren omdat de paarden erg sterk zijn. Als de paarden echt gevaarlijk worden, moeten ze naar de slacht.

Door bezoekers er meer op te wijzen dat ze de konikpaarden met rust moeten laten, hopen Hoeksche Waards Landschap en Free Nature dat de hengsten kunnen blijven.

Verwant artikel:

[VN] Konikpaarden in De Staart mogelijk naar slacht

Yessy

Re: Meer voorlichting over wilde konikpaarden bij Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:35

Slim! Bezoekers van het gebied moeten weten waarom ze niet mogen voeren. Alleen een bordje 'niet voeren' gaat niet werken bij veel mensen, vooral niet als de paarden lief kijken en bedelen (en vervolgens uit hebberigheid je iets te hardhandig van je voedsel ontdoen)..

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:57

Waarom meteen slachten als de paarden handtam zijn geworden? In de VS werken ze al jaren (eeuwen!) met het omscholen van volwassen wilde mustangs tot rijpaarden. Ik snap niet waarom er in Nederland dan meteen aan de slager gedacht moet worden. :n

Voorlichting aan de bezoekers over het niet aaien/voeren lijkt me voor de volgende generatie paarden een goed idee als dit inderdaad zo'n groot probleem is. Maar ja, dat werk je als Natuurbeheer Nederland ook wel in de hand als je 's winters honderden paarden laat doodgaan door ze op een postzegel zonder gras op te sluiten en niet bij te voeren. Dan snap ik dat veel bezoekers rondlopen met in het achterhoofd dat dit van die arme wilde paarden zijn die elk jaar verhongeren en doodgaan, en ze dus graag een boterham schenken aan het goede doel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:06

Ik denk dat deze paarden omscholen tot rijpaarden, meer kost dan dat het op gaat brengen.
Als ik kijk naar hoeveel paarden er momenteel op de markt zijn, geloof ik niet dat mensen zitten te wachten op Konikpaarden.

Slachten klinkt dan cru, maar ik denk dat het de dieren veel gezeul en gedoe bespaart.

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:06

Ik weet het niet. Het blijft toch een leuk, apart ras, waarom zouden mensen niet voor recreatief gebruik een modern oerpaard willen hebben? Het argument dat er al teveel paarden te koop staan klopt wel, maar dat weerhoudt heel veel Nederlanders nu al niet om een Quarter uit de VS te importeren, een Andalusier uit Spanje over te brengen of Tinkers uit Ierland. Ik zie nergens om hoeveel Koniks het hier gaat, maar zelfs al zijn het er een paar honderd, maakt dat dan zoveel uit voor de paardenmarkt zoals die nu is met paarden die toch al allemaal vanuit het buitenland aangevoerd worden?

En inderdaad, omscholen kost tijd en geld, maar als je een dier fokt en geboren laat worden, ben je het dan ook niet aan hem verplicht om hem een goed leven te geven?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:10

Dat ben je zeker, ik sta ook zeker niet te juichen als ze naar de slacht zouden gaan, maar kan me wel voorstellen dat ze dit eerder doen dan omscholen.
Helaas draait het toch ook weer om geld.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:10

Er worden dagelijks miljoenen gezonde dieren geslacht voor consumptie, en ik denk dat dat nog niet eens zo'n slecht einde is voor deze dieren. Beter dan verhongeren, en de vraag is of zo'n dier gelukkig is als rijpaard. Daarnaast is nog maar de vraag waar zo'n paard terecht komt. Hoeveel procent van de paarden heeft nauwelijks contact met soortgenoten of staat 20+ uur per dag op stal?

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:14

@ Yessy: Ik ben het met je eens

Ik vind het prachtige paarden. ik zou zo'n een wel willen omscholen.
Ik snap hun punt wel, maar toch...

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:05

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:42

Daarom schreef ik ook 'moderne oerpaarden'. :)

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 01:39

Juwelenschip schreef:
Daarom schreef ik ook 'moderne oerpaarden'. :)

kijk even hier http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/456 ... -pony.html
Hoe mak wil je hem hebben ? Uhhh . .. . . ; modern . . . oer??

O jee krijg ik weer de gele kaart van de Bokt moderator.... maar ja, eerlijk durt het langst