FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:30

http://www.fnrs.nl / Nieuwsredactie

Afbeelding
foto: Loes Meijerink

De prijzen van stro en hooi blijven schrikbarend stijgen door schaarste en slechte kwaliteit, vanwege de langdurige droogte in het voorjaar van 2011. Dat betekent voor de consument dat ruitersportcentra, trainingsstallen en opfokbedrijven hun prijzen deze zomer flink moeten aanpassen. De Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra adviseert dan ook om een prijsstijging door te voeren van minstens € 25,- per stallingsplaats per maand en € 0,50 per manegeles.

De verwachting is dat aan de prijsstijgingen voorlopig nog geen einde zal komen.

Aanvulling:

De FNRS heeft een prijsstijging geadviseerd van € 25,- per stallingsplaats vanwege de alsmaar stijgende inkoopprijzen van het ruwvoer en het strooisel. Sinds het voorjaar 2010 tot heden zijn de inkoopprijzen van ruwvoer en strooisel met 10 tot 40% toegenomen. Deze toename geldt voor de algehele sector. Met welk bedrag de ondernemers de prijzen zullen gaan verhogen is aan hen elf, dit is een advies dat de FNRS uitgeeft. De prijsverhoging die de FNRS adviseren is ten gevolge van schaarste van ruwvoer en krachtvoer in Nederland, en de toenemende vervoerskosten omdat er nu meer uit het buitenland gehaald moet worden.

Susyb

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:32

Tuurlijk.. is er al geen prijsstijging omdat het te hard geregend heeft dan wel door de droogte..

Sammie

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:33

De FNRS moet eens adviseren om prijzen te verlagen wanneer dát nodig, maar dan hoor je ze niet..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:34

Sammie schreef:
De FNRS moet eens adviseren om prijzen te verlagen wanneer dát nodig, maar dan hoor je ze niet..

Nee inderdaad. als er een goede oogst komt dan dan gaan de prijzen toch ook niet naar beneden of wel dan
Stelletje maloten }:0

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:35

Er is hier toch een superoogst geweest....................... waar blijft dat dan?
En van vorig jaar liggen er ook nog genoeg balen!
Opruierij.........................

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:35

Uiteraard....
Elke jaar zijn er prijsstijgingen. Of door te natte periodes, of door de aanhoudende droogte. Of door een oliecrisis.... Er is altijd wel wat.
Maar verlagen? Nee dat doen ze nooit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:36

Maar das altijd zo. Dan heet het winst en is het geheel logisch dat we dat betalen. op veel stallen staan de paarden 's zomers 24/7 buiten, dan zijn de kosten ook minimaal

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:37

Prijsstijgingen kunnen ze altijd heel goed onderbouwen, dit klinkt ook weer heel logisch. Maar wanneer komt dan de bijbehorende prijsverlaging als het weer goed gaat?

Zou leuk zijn als de fnrs over een jaar dan de maneges en pensionstallen een prijsverlaging van 25 euro adviseert omdat het weer regent, er genoeg hooi en stro is en het weer een goede kwaliteit heeft...
Waarom klinkt dat nou zo onwaarschijnlijk? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:37

Knap! Het is nu idd droog en de eerste snee hooi heeft minder opgebracht in kilo's dan gebruikelijk. Maarrrrr... de eerste snee is ook eerder dan ooit in het seizoen....

Sonja adviseert de FNRS haar leden te adviseren maar eens wat efficiënter te gaan werken en inkopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:38

linky schreef:
Er is hier toch een superoogst geweest....................... waar blijft dat dan?
En van vorig jaar liggen er ook nog genoeg balen!
Opruierij.........................

kan je die dan hierheen brengen ,want de boeren klagen hier al steen en been en ik hoorde ook al van tekort in frankrijk dat daaro hier ook de prijs zou gaan stijgen?!...en naar mijn idee dalen de prijzen al niet meer na een goede oogst,de verhoogde prijzen worden in stand gehouden geloof ik

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:39

Moeten ze maar goed doen. Voor veel mensen zal het houden van paarden dan onacceptabel duur worden en zullen zij stoppen met de paarden hobby. Pensionhouders zullen dus met lege stallen blijven zitten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:40

Bij de meeste veeboeren is de 2e snee er al af. Kwaliteit is matig. Slechte oogst en weinig opbrengst per hectare.

Dus zo goed dit allemaal niet. Hadden we echter meer regen gehad dan kregen we super oogsten. warmte en water is een goede combi :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:41

knollentuin schreef:
de boeren klagen hier al steen en been

Ehhhh kan iemand mij een jaartal noemen dat de boeren NIET steen en been geklaagd hebben?
Ik kan me niet anders herinneren dan dat het te nat/droog/warm/koud/waaiierig/windstil/bewolkt/zonnig/licht/donker is geweest...

Hier is al op verschillende plekken de tweede snee van het land af terwijl er jaren zat zijn geweest dat pas over een dikke week of zelfs twee weken de eerste geoogst kon worden.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:43

Sonja schreef:
knollentuin schreef:
de boeren klagen hier al steen en been

Ehhhh kan iemand mij een jaartal noemen dat de boeren NIET steen en been geklaagd hebben?
Ik kan me niet anders herinneren dan dat het te nat/droog/warm/koud/waaiierig/windstil/bewolkt/zonnig/licht/donker is geweest...

Hier is al op verschillende plekken de tweede snee van het land af terwijl er jaren zat zijn geweest dat pas over een dikke week of zelfs twee weken de eerste geoogst kon worden.

Ja en vervolgens wel allemaal nieuwe boederijen die hier in de flevopolder uit de grond komen.. dat kunne ze dan wel weer betalen een nieuw huis..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:44

knollentuin schreef:
en naar mijn idee dalen de prijzen al niet meer na een goede oogst,de verhoogde prijzen worden in stand gehouden geloof ik

Ik weet het wel zeker, paar jaar terug superslechte oogst.. hup iedereen 20-30 euro omhoog. Jaar d'r op elke boer met een stukje gras deed wel iets met stro of kuil. Zoveel dat het supergoedkoop was. Die 20 euro is er echter niet af gaan.

Men moet eens beter stalmanagement gaan invoeren, ipv van klakkeloos alles op de klantjes doorschuiven.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:45

Gister nog meegeholpen met hooien, was een prachtige kwaliteit hooi hoor...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:48

ja maar dat is met brood en patat ook al zo, dus de stallen houden het ook aan .
haha sonja ik had het anders moeten opschrijven ...de boeren klagen ! ' weer' steen en been :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:51

Alles moet altijd verhoogd worden. Als dit zo doorgaat heb ik over enkele jaren geen paarden meer. Waar ze dan moeten blijven? Geen idee. Maar er komt een keer een stop, en dan moeten al die overtallige paarden de worst in. Jammer, maar wel de waarheid. En dan? Dan staan stallen leeg.
25 euro per maand? Dat is 1 complete baal kuil. En is stro ineens 2 euro per pak duurder geworden? Kortom, zulke verhogingen staan niet in verhouding.

Boeren klagen altijd steen en been. En nu de komkommeroogst vernietigd is moeten we daar als paardenhouders natuurlijk ook voor bijbetalen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:52

Tja, Kuil, stro en hooi zijn duurder geworden, maar ook brok/muesli e.d..
Moeten de stalhouders dan het voer van onze paarden uit eigen zak gaan betalen? De meesten houden er al weinig aan over als je het omrekent naar uurtarief....

Susyb

germie schreef:
Alles moet altijd verhoogd worden. Als dit zo doorgaat heb ik over enkele jaren geen paarden meer. Waar ze dan moeten blijven? Geen idee. Maar er komt een keer een stop, en dan moeten al die overtallige paarden de worst in. Jammer, maar wel de waarheid. En dan? Dan staan stallen leeg.
25 euro per maand? Dat is 1 complete baal kuil. En is stro ineens 2 euro per pak duurder geworden? Kortom, zulke verhogingen staan niet in verhouding.

Boeren klagen altijd steen en been. En nu de komkommeroogst vernietigd is moeten we daar als paardenhouders natuurlijk ook voor bijbetalen.

vergeet de sla, tomaten de tauge niet ;)

wwillemijn

germie schreef:

Een baal kuil is duurder dan 25 euro op t moment...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:54

nou hier is slecht aan hooi te komen hoor. We hebben van de week een baal gekocht, voor 100 euro!! voor eenzelfde baal hooi betaalden we vorig jaar "maar" 60 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:54

wwillemijn schreef:
De meesten houden er al weinig aan over als je het omrekent naar uurtarief....

Beetje efficiënter werken doet wonderen voor het resultaat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:55

Sonja schreef:
Knap! Het is nu idd droog en de eerste snee hooi heeft minder opgebracht in kilo's dan gebruikelijk. Maarrrrr... de eerste snee is ook eerder dan ooit in het seizoen....

Sonja adviseert de FNRS haar leden te adviseren maar eens wat efficiënter te gaan werken en inkopen.

Inderdaad, ik ga daarom ook niet meer bij stallen staan die bv. weinig grond hebben en geen idee hebben hoe dat te onderhouden. Bij de pensionstal hier om de hoek die 360€ per maand vraagt staan de paarden sinds 2 weken tot aan hun knieen in het gras (had hij ook eerst van kunnen hooien, nu wordt alles vooral platgelopen). En het stuk dat afgelopen winter kaal gelopen is daar staat nog steeds geen gras op.
Terwijl bij de boer waar ik sta alweer de eerste snee gehooid is, en het nieuw ingezaaide stuk inmiddels een prachtige groene weide is. Heeft er vast mee te maken dat hij meer land heeft, maar hoe je er mee omgaat scheelt ook een stuk.
Vind dit ook een heel vreemd advies, hoe kan de FNRS dit nou zo bereken? Genoeg stallen waar het alleen maar om geld draait en de paarden al amper ruwvoer krijgen. Die gaan zulke berichten juist gebruiken om de prijs weer te verhogen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:55

wwillemijn schreef:
Tja, Kuil, stro en hooi zijn duurder geworden, maar ook brok/muesli e.d..
Moeten de stalhouders dan het voer van onze paarden uit eigen zak gaan betalen? De meesten houden er al weinig aan over als je het omrekent naar uurtarief....

nou ik weet het niet hoor maar bij ons op stal betaal je 310 voor je paard.. 10 euro extra als je een buitenluik wil.. per keer dat hij buiten gezet word en binneghaalt word en ze moeten beide doen ook 1 euro. voor de stapmolen betaal je 3 euro per keer (of 50 in de maand) en mijn trailer stalling kost ook 10 euro..
BELACHELIJK.. dan hebben ze 60 paarden staan.. helft daarvan betaalt dus 310 en andere helft heeft luikje dus die betalen al 320.
Ze hebben 1 personeelslid voor de rest word uitmesten 1 keer in de week gedaan (mechanisch) en ze strooien niet eens op. word alleen een plak elke dag zo in gegooit..

Nou dan ga je mij niet vertellen dat ze er niks aan overhouden..