foto": Evan O' Carroll
Filmpje derby:
http://www.racingpost.com/news/horse-ra ... 66548/top/
Pour moi werd de eerste Frans getrainde winnaar van de Derby sinds 1976, toen hij naar huis stormde onder Mickael Barzalona in de Investec gesponsorde Classic Epsom op zaterdag.
Pour Moi is getraind door de legendarische Andre Fabre. Gokkers vonden hem een degelijke kanshebber nadat hij een even indrukwekkende overwinning had in de groep 3 Prix Greffulhe vorige maand.
Treasure Beach, die de MBNA Chester Vaas won op zijn laatste start, ging het beste van de 4 paarden van trainer Aidan O'Brien en gaf Colm O'Donoghue bijna de grootste overwinning van zijn carrière, derde was de zware favoriet het paard van de koningin Carlton House die enkele tegenslagen had in de ren.
Fabre, die de race voor de eerste keer in zijn illustere carrière won, zei: "Hij is een geweldig paard met een grote versnelling. De snelheid die hij heeft is uitzonderlijk."
"Het is zo een plezier om deze wedstrijd te winnen met mijn jonge jockey en een grote menigte - Ik ben zo blij."
Op de vraag hoe het voelde om de eerste Franse trainer te zijn die de Derby wint in 35 jaar, antwoordde Fabre : "Dat is niet mijn zorg."
Barzalona,die een ban voor een dag heeft vanwege overmatig zweepgebruik en een waarschuwing van de stewards om zijn overwinning al te vieren voor de eindstreep, waarbij hij rechtop op pour moi stond met zijn arm in de lucht , zei:. "Het is fantastisch - helemaal geweldig .Het duurde Frankie Dettori 15 jaar de race te winnen en ik heb het gedaan in mijn eerste rit.
"Het is vooral geweldig voor Andre Fabre, die deze ren wintvoor de eerste keer."
Op de vraag over zijn dramatische manier van de overwinning vieren voor de eindstreep, de 19-jarige Barzalona zei: "Ik weet niet waarom ik het deed - het gebeurde gewoon."
Pour moi rent in de marine kleuren van Sue Magnier, wier echtgenoot John zei: "Ik wou dat iemand anders de eigenaar van het derde aangekomen paard Carlton House was. Andre Fabre had er het volle vertrouwen in vorige week. Hij vertelde ons dat dit paard meer snelheid had dan 1997 Arc de Triomphe winnaar Peintre celèbre. Normaal gesproken is de trainer voorzichtig in zijn commentaar, maar Andre had er altijd vertrouwen in. "
Michael Tabor, die ook eigenaar is van een aandeel in de hengst met Derrick Smith en Magnier, voegde toe:. "Het was sensationeel. Hij was aan de achterkant van het veld, maar dat gezegd hebbende, het was allemaal nieuw en hij was erg goed. Wij gingen om te winnen, dat spreekt vanzelf, maar als we niet gewonnen hadden wilden we dat het de koningin haar paard was. "
"We zullen hem waarschijnlijk sparen voor de Arc," zei Fabre. "We geven hem een zomerstop en dan een preparatie race en vervolgens de Arc."
Montjeu is nu vader van drie Derby winnaars met Pour Moi volgende Motivator (2005) en Authorized (2007).