'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 18:36

http://www.levendehave.nl

Afbeelding

Dieren mogen niet zomaar worden gebruikt. Degene die een dier gebruikt, moet dat kunnen rechtvaardigen. Daarvoor is een belangenafweging nodig.

Een motie van deze strekking was het sluitstuk van de behandeling van het voorstel van de Wet Dieren in de Eerste Kamer. De senaat ging in meerderheid akkoord met het wetsvoorstel. De motie van PvdD-er N. Koffeman kreeg steun van SGP, Christen Unie, CDA, OSF, PvdD, D66, SP en Groen Links en Fractie-Yildirim.

In de Eerste Kamer is langdurig gedebatteerd over het begrip intrinsieke waarde van het dier, dat in de wet is opgenomen. Veel senatoren vonden dat dit begrip onvoldoende invulling kreeg. Volgens de indiener van de motie houdt erkenning van de intrinsieke waarde van dieren in dat het gebruik van dieren ethisch gerechtvaardigd moet worden.

De motie citeert een rapport van de Raad voor Dierenaangelegenheden dat wijst op de noodzaak van een afweging van de belangen van de mens tegenover de belangen van het dier. ''Wat daarbij wel of niet acceptabel is, en de voorwaarden waaronder het gerechtvaardigd is om dieren te gebruiken, zal moeten worden beargumenteerd''.

Een meerderheid van de Eerste Kamer vraagt nu aan de regering invulling te geven aan een concreet toetsingskader intrinsieke waarde van dieren volgens de bekende afwegingsmodellen van onder meer de Raad voor Dierenaangelegenheden en het Rathenau Instituut. Periodiek zou bekeken moeten worden of deze modellen goed werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:27

Hoe gaan we paardrijden dan ooit ethisch verantwoorden? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:30

Ik dacht net hetzelfde... Gelukkig ben ik nog Belgisch...

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:43

DeMolenhoek schreef:
Ik dacht net hetzelfde... Gelukkig ben ik nog Belgisch...

Ik ook belgische, gelukkig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:46

_San87_ schreef:

Dan krijgen we hetzelfde als bij een circus waar nog dieren worden gebruikt:
mensen met spandoeken bij maneges, pensionstallen etc.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:48

_San87_ schreef:

gewoon zeggen dat je een paard hebt om je te vervoeren :)* (alla trekdier achter kar mag dan wel :D )
En dat doordat je luchtbanden (vd je zogenaamde kar) "af en toe" (lees=altijd) leeg zijn, ga je er maar op zitten -:)

Flauw grapje := _O-

Paardrijden is niet ethisch te verantwoorden :n van origine uit.

Maar het mot ook niet gekker worden 8)7 .
...want dan zou er idd geen paardensport meer bestaan en staan alle paarden zich rot te vervelen 24/24 op stal of in combi met wei...en daar krijg je daar weer commentaar op want dat is dierenmishandeling ....en dan is er weer een cirkeltje rond :O
Om nog niet te spreken over het paarden overschot dat je gaat krijgen van al die gepensioneerde paarden :(:)
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 02-06-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:52

_San87_ schreef:

Dat kan volgens mij best, je kunt paarden op zich prima ethisch verantwoord houden als je voldoet aan de vijf vrijheden (van de commissie Brambell die ze in 1960 ofzo al heeft opgesteld). En het is principieel denk ik helemaal niet verkeerd om er er eens bij stil te staan of je kunt 'verantwoorden' wat je doet met je dieren. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:07

Elanor schreef:
_San87_ schreef:

Dat kan volgens mij best, je kunt paarden op zich prima ethisch verantwoord houden als je voldoet aan de vijf vrijheden (van de commissie Brambell die ze in 1960 ofzo al heeft opgesteld). En het is principieel denk ik helemaal niet verkeerd om er er eens bij stil te staan of je kunt 'verantwoorden' wat je doet met je dieren. :)

Houden ja. Maar rijden ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:24

Ik snap er eigenlijk niet zo heel veel van .. Iemand die een 'simpele' uitleg heeft? :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:26

Citaat:
Degene die een dier gebruikt, moet dat kunnen rechtvaardigen.

Paardrijden is niet zinvol, is niet nodig, en je paard heeft er geen betere levenskwaliteit door (en bij sommige eigenaren zelfs slechter, en dan bedoel ik niet eens de misbruikers, maar ook de ontwetende of de mensen die er eigenlijk de centen niet voor hebben).... :evaw: Doei leuke hobby.... :evaw:

Geldt trouwens net zo goed voor de hondensport en huisdierenshows :evaw:

Zo gooien ze wel lekker de eigen glazen in, aangezien de toppaarden uit Nederland belangrijke "exportproducten" zijn ;) :=

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:31

Weten ze eigenlijk daar in Den Haag wel waar ze het over hebben :roll: Ik ben er zelf nog niet uit of ik mijn paard gebruik of mijn paard mij <<)
Iedere dag ga ik er naar toe, mest de stal uit, laat dr buiten, borstel al het vuil en jeuk weg. Verzorg de hoeven die veel te droog worden met dit weer. Sjouw water naar de wei, enz enz. En dat alleen al om haar gezond en wel in leven te houden.

Dan kan je zeggen "Ja maar dit beestje heeft er niet voor gekozen om jouw paard te worden" Maarja in nederland kan je paarden ook niet meer in het wild houden. Alle boeren met megastallen hebben heulllllllllllllllllllll veel grond nodig. En daar mag mijn paardje weer niet vrij op rond lopen. Dus wat gaan we doen? Alle paarden verbannen? +:)+

Stelletje mafkezen in Den Haag, dat ze eens echt problemen op gaan lossen -O-

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:08

Ik denk wel degelijk dat de meeste paarden nu een beter leven hebben, dan als wanneer er niemand meer op een paard mag rijden/mennen/watdanook... dat gaat namelijk voor veel paarden (waaronder niet die van mij overigens) een enkeltje slager betekenen...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 01:06

MLoeser schreef:
Citaat:

Paardrijden is niet zinvol, is niet nodig, en je paard heeft er geen betere levenskwaliteit door (en bij sommige eigenaren zelfs slechter, en dan bedoel ik niet eens de misbruikers, maar ook de ontwetende of de mensen die er eigenlijk de centen niet voor hebben).... :evaw: Doei leuke hobby.... :evaw:

Uhm...en voor het houden van elke soort huisdier, aangezien je die ergens ook 'gebruikt', namelijk voor je eigen plezier. Maar ook het slachten van dieren, het houden van kippen voor de eieren, schapen voor de wol, het houden van dieren in een natuurgebied, dierentuinen, circussen, kinderboerderijen, bloedzuigers in het ziekenhuis, spinnen in mijn woonkamer die vliegen vangen, de inzet van insecten als biologisch verantwoorde schadelijke insectenverdelgers, proefdieren...maar net hoe je 'gebruik van dieren', 'zinvol' en 'rechtvaardiging' wenst te formuleren.

Vind het maar wat vaag...Ze zouden beter kunnen zeggen 'Degene die een dier gebruikt, moet het dier tegemoet komen met een voor dat specifieke dier waardige omstandigheden'. Is al een stuk duidelijker en kan per diersoort desnoods met regels gehandhaaft worden.

Man, in wat voor een wereld leven we eigenlijk...Oudjes en chronisch zieken mogen straks allemaal weggestopt worden omdat ze teveel geld kosten (dat PGBgebeuren bv) maar dieren moeten zo ongeveer doodgeknuffeld worden. 8)7 Respect voor dieren en wat ze nodig hebben, uiteraard, maar overdrijven is ook een vak...Tenminste, dat gevoel krijg ik als ik dat bericht zo lees...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 02:36

_San87_ schreef:

Dat wordt dan afhankelijk van wie er op zit, denk ik zo...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 02:44

MLoeser schreef:
Citaat:

Zo gooien ze wel lekker de eigen glazen in, aangezien de toppaarden uit Nederland belangrijke "exportproducten" zijn ;) :=

Voor veel mensen is het werk dat ze doen ook niet zinvol. Je kunt dan beter maar een paard zijn, dan wordt er in ieder geval goed voor je gezorgd en over je gewaakt door de overheid.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:51

Pluizebolpum schreef:
Uhm...en voor het houden van elke soort huisdier, aangezien je die ergens ook 'gebruikt', namelijk voor je eigen plezier. Maar ook het slachten van dieren, het houden van kippen voor de eieren, schapen voor de wol, het houden van dieren in een natuurgebied, dierentuinen, circussen, kinderboerderijen, bloedzuigers in het ziekenhuis, spinnen in mijn woonkamer die vliegen vangen, de inzet van insecten als biologisch verantwoorde schadelijke insectenverdelgers, proefdieren...maar net hoe je 'gebruik van dieren', 'zinvol' en 'rechtvaardiging' wenst te formuleren.

Vind het maar wat vaag...Ze zouden beter kunnen zeggen 'Degene die een dier gebruikt, moet het dier tegemoet komen met een voor dat specifieke dier waardige omstandigheden'. Is al een stuk duidelijker en kan per diersoort desnoods met regels gehandhaaft worden.

Man, in wat voor een wereld leven we eigenlijk...Oudjes en chronisch zieken mogen straks allemaal weggestopt worden omdat ze teveel geld kosten (dat PGBgebeuren bv) maar dieren moeten zo ongeveer doodgeknuffeld worden. 8)7 Respect voor dieren en wat ze nodig hebben, uiteraard, maar overdrijven is ook een vak...Tenminste, dat gevoel krijg ik als ik dat bericht zo lees...

Mee eens! En niet alleen de oudjes! Vergeet vooral de (verstandelijk) gehandicapten niet! Daar word ook op dood bezuinigd.
En wat als het houden van paarden niet te rechtvaardigen valt, want daar zijn we nu naartoe aan het werken met al die nieuwe wetten en regels. Worden dan alle paarden massaal afgemaakt? Want ik zie het niet voor me die overbevolkte weides met paarden.
Nee, dat is lekker diervriendelijk!

Maar dat vind ik met dat hele politiek. Ze roepen maar wat over dingen waar ze geen verstand van hebben. Zoals bv geldzaken. Hebben ze ooit een eigen onderneming gehad? De meeste niet. Zijn er uberhaupt paardenmensen die ook in de politiek zitten? Geloof het ook niet.
En hoeveel zullen er zitten met een gehandicapt kind?

Hoe langer ik er over na denk hoe bozer ik word. Niet alleen vanwege dit maar vanwege alles.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:56

Een paard dat getraind wordt, zit beter in z'n vel dan een paard dat maar wat staat te kauwen. Hij is trotser, verdeelt z'n gewicht beter (en dat is een stuk gezonder), heeft een betere conditie en ga zo maar door. Werken is voor paarden echt beter dan stilstaan, dus waarom zou je rijden niet kunnen verantwoorden?

Natuurlijk valt er altijd te discussieren over de mate waarin en de manier waarop...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:29

zal ik dan maar vast de CAO voor mijn paard gaan opstellen?

Als er hier wetten voor komen moet er toch eens iemand naar de rechter..vindt zulk soort zaken veel te ver in mijn priveleven duiken. Die lui in Den Haag zijn echt niet helemaal goed heb ik het idee, en de partij voor de dieren moet er gewoon uit.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:03

Zoveel doet die partij van de dieren anders niet.
Dat die paarden bij dat natuurgebied doodgingen van de honger vonden ze wel prima.
Dat mocht allemaal...
Dan heb ik liever dat ze zich verder ook gewoon stilhouden.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:03

xDenies schreef:
Ik snap er eigenlijk niet zo heel veel van .. Iemand die een 'simpele' uitleg heeft? :o

Ja inderdaad ik kan het niet helemaal volgen

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:06

Pluizebolpum schreef:

Even offtopic; maar met dat PGB gebeuren kan mijn broer niet eens meer naar zijn Dagopvang ;s
Dus dan zitten wij de hele dag met hem opgeschept, kunnen we helemaal niks meer. :n
Hij is namelijk best wel druk en als je even met de paarden bezig bent is ie zo bij de buren...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:09

xNaomi_ schreef:
xDenies schreef:

Ik snap het ook niet, maar voor zover ik het snap, mogen we niets met dieren doen als dat voor het dier niets te betekenen heeft voor een beter welzijn(als hondenshows).
Maar ik weet niet of ik goed zit..

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:11

EskeGirl schreef:
xNaomi_ schreef:

Ik snap het ook niet, maar voor zover ik het snap, mogen we niets met dieren doen als dat voor het dier niets te betekenen heeft voor een beter welzijn(als hondenshows).

Ja zover heb ik het ook welongeveer begrepen , sommige dingen met dieren kunnen écht niet maar dan alles afschaffen als je geen reden heb?
Ik doe het voor de hobby is toch ook een reden? ;p

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:14

]
EskeGirl schreef:
xNaomi_ schreef:

Ja zover heb ik het ook welongeveer begrepen , sommige dingen met dieren kunnen écht niet maar dan alles afschaffen als je geen reden heb?
Ik doe het voor de hobby is toch ook een reden? ;p[/quote]

Hondenshows zouden ze volgens de regel moeten afschaffen dan, alle huisdierenshows, agility, flyball, paardrijden en dat soort dingen...
Maar veel dieren vinden het juist leuk...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:27

hmmm, zou bezigheidstherapie en conditietraining om het dier lichamelijk gezond en geestelijk voldoende uitdaging bieden niet een ethische verantwoording zijn voor sporten met dieren? Jagen is voor honden ook een natuurlijke activiteit, net als speuren en rennen (zelfs vechten....)

Ik denk dat ze het beter kunnen houden op je dier(en) goed verzorgen en goede huisvesting bieden... Daar valt nog genoeg aan te verbeteren...

Rare overheid die oude en gehandicapte mensen laat verkommeren, arbeidsongeschikten werk op legt waar ze niet geschikt voor zijn of zelfs ongelukkig van worden, mensen dubbele banen laat hebben om rond te komen, kinderopvangsubsidies intrekt omdat het te duur wordt terwijl ze dat zelf veroorzaken met hun drang om ieder gezin een 2-verdiener gezin te maken (brengt meer belasting op) en daarmee zichzelf tegen werken... En mensen lichamelijk zware arbeid tot hun 65e voor 8 uur per dag wil laten volhouden terwijl een dier misschien 1 of 2 of 3 uur per dag iets moet doen met zijn baas...

En als er dan een dier zwaar mishandeld wordt door een of andere gek, dan krijgen ze die niet te pakken en als ze hem al pakken kunnen ze onvoldoende zwaar straffen...

Ga eens prioriteiten stellen in Den Haag!

Bij honden shows en keuringen en wedstrijden gaat het om je hond in een goede conditie en met goede presentatie en goede gehoorzaamheid presenteren aan een jury. Als de eisen om goed te scoren op gezonde, blije, gehoorzame dieren is afgestemd, dan is een show of keuring juist een goed middel om mensen te helpen hun dieren goed te verzorgen en in goede conditie te houden.

Groot probleem met huisdieren is vaak overgewicht! Te veel voeren en te weinig beweging. Als je daar niet op gewezen wordt en geen vorm van beweging hebt om je dier fit te houden, dan is het dier slechter af dan een show/sporthond.
(en dan laat ik overdreven Amerikaanse taferelen even buiten beschouwing, een hond is geen aankleedpop)