Dieren mogen niet zomaar worden gebruikt. Degene die een dier gebruikt, moet dat kunnen rechtvaardigen. Daarvoor is een belangenafweging nodig.
Een motie van deze strekking was het sluitstuk van de behandeling van het voorstel van de Wet Dieren in de Eerste Kamer. De senaat ging in meerderheid akkoord met het wetsvoorstel. De motie van PvdD-er N. Koffeman kreeg steun van SGP, Christen Unie, CDA, OSF, PvdD, D66, SP en Groen Links en Fractie-Yildirim.
In de Eerste Kamer is langdurig gedebatteerd over het begrip intrinsieke waarde van het dier, dat in de wet is opgenomen. Veel senatoren vonden dat dit begrip onvoldoende invulling kreeg. Volgens de indiener van de motie houdt erkenning van de intrinsieke waarde van dieren in dat het gebruik van dieren ethisch gerechtvaardigd moet worden.
De motie citeert een rapport van de Raad voor Dierenaangelegenheden dat wijst op de noodzaak van een afweging van de belangen van de mens tegenover de belangen van het dier. ''Wat daarbij wel of niet acceptabel is, en de voorwaarden waaronder het gerechtvaardigd is om dieren te gebruiken, zal moeten worden beargumenteerd''.
Een meerderheid van de Eerste Kamer vraagt nu aan de regering invulling te geven aan een concreet toetsingskader intrinsieke waarde van dieren volgens de bekende afwegingsmodellen van onder meer de Raad voor Dierenaangelegenheden en het Rathenau Instituut. Periodiek zou bekeken moeten worden of deze modellen goed werken.
(alla trekdier achter kar mag dan wel
)
van origine uit.
. 
Doei leuke hobby....
Ik ben er zelf nog niet uit of ik mijn paard gebruik of mijn paard mij